Hondentuig tegen trekken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:23

Prikbanden zijn martelwerktuigen. Zeker in onervaren handen.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:34

Neonlight schreef:
Dat geduldig blijven wordt nog een hele uitdaging. :o Nu lukt het wel, hoewel, als ik naar stal ga met hond is het het ergste, is maar de weg over steken maar die 100 meter zijn wel de meest frustrerende, ze galoppeerd gewoon voor me uit terwijl ik juist heel langzaam loop, dus is het een galop op de plaats. Maar als ze meer dan een uur zo bezig is ben ik het wel zat hoor. Gelukkig is manlief er ook nog, die is nog iets harder met corrigeren en daardoor iets effectiever.
Trekken met trekken tegenwerken... Ik zou zeggen: hou eens op met het harde corrigeren, maar draai om zodra dat gedrag tevoorschijn komt, zonder wat te zeggen en zonder extra aan die riem te rukken. Ik vermoed dat een heupgordel een hele fijne uitkomst voor je zal zijn, waardoor je wellicht ook veel minder geneigd wordt om telkens zo te gaan corrigeren.

Ohja, een halti wil ik ook heel erg sterk afraden als je gewend bent om de hond hard terug te trekken en zo te corrigeren, daarmee trek je de hond alleen maar kapot.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:53

https://www.online-dierenwinkel.eu/mazt ... ktuig.html

dit werkt ideaal... het voordeel is ook dat je hem bovenop vast kan maken..
maar zo iets heb je ook al geprobeerd, dus misschien schuurt dit ook wel te veel...


en het voordeel is dit tuig drukt niet op de keel, wat veel tuigen wel doen.. dus mocht de hond dan toch trekken heb je niet gelijk zijn luchtpijp dicht gedrukt (zoals met een halsband of andere tuigen)

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:30

Florenc schreef:
Voor onze hond is het dat en mee op vakantie met uuuuuren wandelen, of niet mee op vakantie. Dertig kilo van dat soort enthousiasme is voor mij te veel om aan te sleuren.

Uren wandelen met een hond van 1 is misschien nog wel erger...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 17:06

Mirjam, als je goed gelezen had heb ik meermalen aangegeven dat een halti geen optie is. :)

Niet corrigeren is volledig in strijd met de cursussen die ik volg. Omdraaien is overigens ook geprobeerd maar heeft niets opgeleverd. Alleen wandelingen die vanwege tijdnood afgebroken werden omdat ik de hoek van de straat nog niet haalde en vervolgens een gefrustreerde pup in huis die haar energie niet kwijt kon. Is een maand geprobeerd en het trekken werd eigenlijk alleen erger en vanuit de cursus ook geadviseerd hiermee te stoppen.
Ik zoek nu ook geen permanente oplossing want die zit hem in trainen,maar ern tijdelijke oplossing voor de 3 weken vakantie. En een dusdanige oplossing dat de training er ook niet onder lijdt.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:45

De tuigen die Mizora aandraagt zou ik eens proberen, en dan de ring aan de voorkant gebruiken. Mijn hond weegt 25 kilo en ze kan echt heel sterk zijn, vooral als ze angstig is. Op die manier krijgt ze dat echt niet voor elkaar.

Ze kan trouwens gewoon netjes meelopen hoor, maar op gevaarlijke paden had ik liever meer controle. Normaal loopt ze gewoon aan haar halsband mee en alleen aan de flex heeft ze de neiging te trekken maar dat is mijn eigen schuld, ik heb haar nooit fatsoenlijk aan de flex leren lopen. Zijn sowieso ondingen maar ik heb hier in de wijk geen andere optie. :P

Ik zou niet aan prikbanden enzo beginnen, je kan niet verwachten dat je hond netjes meeloopt als hij niet weet wat de bedoeling is.

Met een ring aan de voorkant straf je niet gelijk, je helpt jezelf er alleen mee, en het is perfect te combineren met training. Ik heb overigens gewoon op een groot grasveld geoefend, als ze voor je uit beginnen te lopen draai je direct om (mag best iets te enthousiast) en loop je een andere kant op. Maak er een leuk spelletje van, eventueel met koekje als beloning als je hond stukken netjes meeloopt. Zo blijf je dan op dat veld rondlopen. Verwacht niet dat ze het gelijk snappen, maar mijn hond is echt héél traag van begrip en zelfs bij haar ging het lichtje branden, je leert ze op een leuke manier op jou te letten. :P Althans dat is hoe ik het gedaan heb. Ze weet in ieder geval perfect wat de bedoeling is, en ik vind dat je dán best eens mag corrigeren als ze ervoor kiezen je commando te negeren. :o Geen geweld en geschreeuw, wel even een por dat ze op moet letten en dat ik het niet accepteer. Maar je moet ze wel eerst leren wat de bedoeling is.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:57

Bij ons adviseren ze om absoluut niet om te draaien of stil te gaan staan maar juist achteruit te lopen. Zodra de spanning van de lijn is en de hond contact met je maakt terug vooruit lopen en zodra hij een paar passen doet zonder te trekken (aantal passen afhankelijk van hond, situatie en punt in het leerproces) te clicken.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:02

Let wel op dat vele anti trektuigen erg dicht op de oksels zitten en daar ergernis kunnen geven en schuur plekken. Ik zou niet snel een tuig nemen en op de borst aanlijnen. Hoewel het rogz for dogz tuig wel beviel hier.

Tre ponti forza gebruiken wij hier voor de husky's ivm dat dit tot nu toe enigste tuigen zijn die zo aan en uit gedaan zijn en waar ze niet uit kunnen ontsnappen.

Instap tuig nooit aan beginnen als je hond ook los loopt want die schuiven vrijwel allemaal heel erg zeker als ze los zijn.

Wat ook een idee is zijn volledige harnassen van bijv. Hurtta of ruffwear. Die hebben wel 2 banden onderdoor de buik en meer werk om aan en uit te doen. Nadeel ook dat veel oppervlakte van de hond bedekt is dan. Met warm weer denk ik niet prettig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:06

Onze reutje was 6 maanden dat hij bij ons kwam en kon nog niet aan een lijn lopen. We waren ermee aan het werk, toen ik aan mn buik geopereerd moest. Toen ik ze zelf weer ging uitlaten ging het nog niet en hebben we zo een tuig met ring aan de voorkant gekocht. Deze heb ik dan overdag een tijdje gebruikt en deed voor toen even zijn werk.
Omdat hij die maar korte periodes om had, is hij niet kaal geworden. Maar ik zag wel waar de band heeft gezeten. Op zich kun je daar wel aan weerskanten een ( half ) neusbontje om doen bijvoorbeeld.

Onze honden hebben beiden een gewoon tuig en als er een keer een situatie is dat ze toch trekken, gooien ze daar juist hun kracht in. Voor trainen, loop ik liever met een halsband, maar die durf ik op de hei weer niet om te laten als ze los zijn.

Als je handig bent zou ik iets doen met een bontje of stukje neopreen bij een tuig die je bevalt, maar te snel snijdt.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:19

Ik gebruik sinds een tijd een slipketting ipv halsband. Ik vind dat hij veel beter luistert en sneller mee gaat. (Enorme snuffelaar)

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:27

Machie schreef:
Prikbanden zijn martelwerktuigen. Zeker in onervaren handen.


bij correct gebruik kan het zeker helpen maar timing is heel belangrijk en de manier waarop het gebruikt word, bij ons op de hondenschool werd het ook wel eens aangeraden maar dan alleen onder begeleiding zodat de eigenaar weet hoe en wanneer te gebruiken.

als het dus juist gebruikt wordt is het zo kwaad nog niet, zo'n band is ook maar voor even tot het goed gaat en blijft gaan, honden leren snel.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:29

PanamaD schreef:
Ik gebruik sinds een tijd een slipketting ipv halsband. Ik vind dat hij veel beter luistert en sneller mee gaat. (Enorme snuffelaar)


hebben wij ook gehad en werkte in het begin maar trekt er nu gewoon doorheen, maakt hem niks uit dat het dicht slipt, zelfs aantal keren gehad dat hij er zo doorheen trekt dat hij amper adem krijgt en door zijn poten zakt, de onze wordt aan een halsband.ketting etc als het om de nek zit nog sterker, buiten dat het voor de nekwervels als een hond zo onwijs trekt ook nog schadelijk is,

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:33

Keell94 schreef:
PanamaD schreef:
Ik gebruik sinds een tijd een slipketting ipv halsband. Ik vind dat hij veel beter luistert en sneller mee gaat. (Enorme snuffelaar)


hebben wij ook gehad en werkte in het begin maar trekt er nu gewoon doorheen, maakt hem niks uit dat het dicht slipt, zelfs aantal keren gehad dat hij er zo doorheen trekt dat hij amper adem krijgt en door zijn poten zakt, de onze wordt aan een halsband.ketting etc als het om de nek zit nog sterker, buiten dat het voor de nekwervels als een hond zo onwijs trekt ook nog schadelijk is,


Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat het werkt bij het snuffelen tegen voorwerpen etc. Zodra er een andere hond in de buurt komt klik ik snel de riem aan de ketting zelf, idd om de rede dat ik zn strot dicht knijp. Oke de werking is er dan vanaf maar meestal met gewoon doorlopen doet hij niet moeilijk meer erna.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 16:10

Mossel schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar naast training is wellicht de tre ponti Forza misschien een optie? Ik vind het persoonlijk hele fijne tuigen en deze is ook ontwikkeld voor honden die trekken

http://www.tre-ponti.nl/Forza_tuigen.html


Zojuist deze uitgeprobeerd in een winkelcentrum waar de dierenwinkel ook zit, ze reageerde er positief op dus ook gekocht. Helaas hadden ze niet de kleur die mijn man wilde, alleen maar een zwarte in haar maat.