Waarom katten fokkers een fokverbod?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 02:12

Koninklijk Besluit dan :roll: je kunt ook muggenziften natuurlijk.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 02:16

Niks muggeziften, ik vraag me werkelijk af wat de legaliteit is van dit soort clubregeltjes.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 03:45

Kuggur schreef:
Niks muggeziften, ik vraag me werkelijk af wat de legaliteit is van dit soort clubregeltjes.


Behoorlijk legaal, het is een Koninklijk Besluit :P

Duhelo

Berichten: 28574
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:29

Kuggur schreef:
Niks muggeziften, ik vraag me werkelijk af wat de legaliteit is van dit soort clubregeltjes.

ik vermoed dat jullie over twee verschillende dingen bezig zijn, als ik het goed heb Kuggur heb jij het over het fokverbod bij raskatten,
en heeft Catnip het over het verhandelen van straatkatjes zonder te steriliseren / mensen die hun HTK kat gewoon laten jongen aan de lopende band.

Ik vermoed dat niemand een hobbyfokker om de hoek die duurdere raskatten fokt en verkoopt met fok en buitenkomverbod zal willen overdragen aan de FOD, daar deze katten simpelweg nooit iets te maken gaan hebben met de straatkattenpopulatie.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:45

Inderdaad, dat is het misverstand. Zie nu dat Catnip uit België komt.

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:20

Ik vind het een beetje dubbel, dat fokverbod met raskatten. Wij hebben zelf twee raskatten een maine coon en een ragdoll, beide katers. De coon hebben we uit een particulier nestjes, wel geteste ouders en stamboom erbij, maar geen beperkingen qua fok en een nette prijs.
Maar onze ragdoll was een ander verhaal. De fokster had een dekkater gebruikt die speciaal geïmporteerd was uit de VS om de bloedlijnen hier weer wat te vernieuwen. Op alle mannelijke nakomelingen van deze kater zat in principe een fokverbod en je moest een contract tekenen dat je het katertje met 6 maanden zou laten castreren. Eigenlijk wel heel logisch want als iedereen meteen maar weer raak gaat fokken met deze bloedlijn schiet het ophalen van nieuw bloed ook niet op. Naar mijn idee is het dus vooral bescherming van de bloedlijn die een bepaalde cattery heeft opgebouwd en die ze niet door amateurs willen laten verprutsen. Weloverwogen combinaties van ouderdieren maken wanneer je werkt met een vrij kleine genenpoel moet je aan mensen overlaten die weten wat ze doen. In dat opzicht is bijvoorbeeld het fokken van goede, gezonde ragdolls niet zo simpel. Een fokverbod geeft een zekere bescherming van je eigen bloedlijn. Al is het natuurlijk altijd de vraag of mensen ook daadwerkelijk hun kitten castreren met 6 maanden. Dit is een beetje een kwestie van vertrouwen denk ik.

Er zijn fokkers die hierin nog verder gaan en inderdaad de kittens met 13 weken al castreren voor ze met 14 weken naar hun nieuwe huis gaan. Mijn schoonouders hebben dit met twee maine coon kittens meegemaakt. Ik ben hier persoonlijk niet zo voor. De kittens zijn dan nog zo klein en kwetsbaar en dan komt er na een week ook nog de stress van een verhuizing bij. De verhuizing viel beide kleintjes dan ook erg zwaar.
Het extra betalen voor een kitten waar je wel mee mag fokken is ook om lukraak fokken tegen te gaan. Alleen mensen die zich goed hebben voorbereid en het echt willen leggen zo'n bedrag neer. Het is niet altijd leuk, deze maatregelen, maar ik begrijp ze persoonlijk wel.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:35

Maar de vroegcastratie is juist zo min mogelijk belastend voor de kleintjes.. de meeste katerjes huppelen vrijwel direct na waker worden alweer vrolijk rond..

In heel veel landen wordt het echt al jaren zo gedaan

Duhelo

Berichten: 28574
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:40

ik ben het eens dat vroegcastratie minder belastend is kwa operatie zelf. de mijne waren savonds ook weer helemaal ok. Maar ik vraag me toch wel af of er geen gevolgen zijn op later leeftijd, je gooit de hele hormoonhuishouding in de war, en die hormonen zorgen toch wel ergens voor de groei en uiterlijk van het dier.
daarnaast, ik moest ze op 8 weken vaccineren, dan steriliseren op 10 weken, vaccineren op 12 weken en op 13 weken verhuizen. Een hoop indrukken op de weerstand voor zon kleintjes ...

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:42

IMJ schreef:
Maar de vroegcastratie is juist zo min mogelijk belastend voor de kleintjes.. de meeste katerjes huppelen vrijwel direct na waker worden alweer vrolijk rond..

In heel veel landen wordt het echt al jaren zo gedaan


Dit klopt en was ook wat ik van tevoren gelezen had over vroegcastratie. Maar nu ik het met deze twee kleintjes heb meegemaakt weet ik het niet zo zeker meer. Ze bleven echt nog lang suf, sliepen veel en hadden er zichtbaar last van. Al kan dit natuurlijk een uitzondering zijn geweest, maar ik zou het zelf nooit meer willen.
Laatst bijgewerkt door Luniek op 30-06-17 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:44


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:48

Duhelo schreef:
daarnaast, ik moest ze op 8 weken vaccineren, dan steriliseren op 10 weken, vaccineren op 12 weken en op 13 weken verhuizen. Een hoop indrukken op de weerstand voor zon kleintjes ...

Niet helemaal eens! Het lijkt mij minder indrukwekkend dan met 7 maanden in je eentje naar de DA moeten, waarbij de operatie zwaarder is en bijkomen over het algemeen langer duurt terwijl ze ook nog eens alleen zijn bij het wakker worden.

In plaats van in slaap vallen en waker worden bij de moeder..
Minder zware operatie ook.

Overigens hebben ze met 6 of 7 manden toch eigenlijk ook nog hun hormonen nodig om te groeien als je het zo bekijkt? Dan zijn ze ook nog maar 'tieners'... de hele puberteit moet nog komen. Dan zou je ze kater moeten laten tot ze volledig uitgegroeid zijn.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 30-06-17 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:49

Ik vraag me echt af hoe dat kan. Alle voorbeelden die ik heb gezien en waar er iets mis was met de geslachtsorganen, daar kwamen geen 'gezonde' dieren uit. Slechte vacht, klein blijven, soms zelfs misvormde groei? Hoe kan het dat vroegcastratie geen van deze effecten geeft?

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:12

Een fokverbod is er op verschillende manieren. Zelf heb ik ooit ook met raskatten gefokt. Er kwam een poes met hartruis. Ik heb dat dier niet verkocht, maar weggegeven en op de stamboom stond een fokverbod, gegeven door de kattenvereniging. (door mij aangevraagd) Mocht de houder van de poes zich ooit niet aan mijn verzoek er niet mee te fokken houden, dan geeft, als het goed is de vereniging geen stamboom af.
Een fokker zegt soms zelf ook dat er een fokverbod op zit. Zo'n contract is soms wel aan te vechten en nietig te verklaren, maar waarom zou je een kat kopen met fokverbod, als je wel wil fokken?
Een vriendin van mij kreeg een keer een nest, waaruit bleek dat de combinatie een niet wenselijke ziekte opleverde.(Meerdere kittens stierven) De overgebleven kittens die ze toen verkocht waren kerngezond, maar dragers van deze ziekte. Ze heeft ze laten steriliseren /castreren en verkocht. Een fokverbod vond ze te vrijblijvend. Zij volgde al haar kittens en ook deze zijn gewoon oud geworden.
Een fokverbod is er niet voor niets. Indien je wilt fokken, verdiep je dan wat meer in het ras, loop tentoonstellingen af als kijker en koop geen kat met verbod, om er vervolgens wél mee te fokken.
Het levert hoogstwaarschijnlijk gezeur op, wat je kunt voorkomen door een fokker te zoeken die je wil begeleiden/advies geven. Je hebt niet zulke goede fokkers, maar als koper heb je ook je verantwoordelijkheid en hoor je een dier te kopen, waar je een goed gevoel bij hebt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:25

Als ik lees dat er een vrije bloedlijn naar Nederland gehaald wordt en dat er met de mannelijke nakomelingen niet gefokt mag worden dan denk ik vooral aan eigen gewin.

Je wil juist dat die vrije nakomelingen zich meer verspreiden opdat de gehele populatie dan minder last krijgt van inteelt.

Dat doen ze bij de paarden ook.

Bij de tuigpaarden hebben ze een inteelt probleem. Het is ook best lastig om hengsten te vinden die kunnen tuigen, vrij bloed hebben en binnen het fokdoel passen.
Daarom worden er Hackney hengsten uit bij voorbeeld Zuid-Afrika gehaald.
Aan de mannelijke nakomelingen zit dan echt geen fokbeperking vast. Juist niet. Je wil de inteelt in de totale populatie naar beneden hebben. Als alleen de vader daar voor beschikbaar blijft heb je alleen de dochters.

Overigens...als ik een kat zou kopen zou ik er niet mee fokken. Helemaal geen behoefte aan. Alleen die contracten waar allerlei beperkingen opzitten....daar snap ik niets van.

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:39

Waar zou dat eigen gewin dan in moeten zitten NatasjavE?
Paarden krijgen maar 1 veulen per jaar. Ik had vorig jaar een nest kittens van maar liefst 10 stuks.
Als ik die allemaal voor de fok weg doe, zit ik een jaar later in een volgend inteelt probleem.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:57

Als je ze niet voor de fok wegdoet heb je nog steeds datzelfde probleem. Een zoon uit een moeder die jij bezit kan je zelf ook heel beperkt inzetten. Je kan die zoon tenslotte zelf niet op een zusje of zelfs de moeder zelf gebruiken. Alleen als je zelf nog meer lijntjes hebt.

Maar wat ik me afvraag...die dekbeperkingen regelt het stamboek toch wel? Die bepaald toch welke dekkaters van een jaargang beschikbaar komen?
Alleen de allerbeste toch? kunnen ze meteen lijnen waar veel van voorhanden is beperken.

Zo werkt dat ook bij de paarden. Er worden alleen nog maar zonen van Jazz goedgekeurd als ze zeer uitzonderlijk goed zijn. Beter als wat er al van hem loopt.

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:05

Dat werkt bij de katten niet zo. Iedereen mag lekker alles zelf bepalen met alle gevolgen van dien.

En inderdaad zelf meerdere lijnen hebben en investeren in toekomstige nieuwe lijnen.

c_alsemgeest

Berichten: 20697
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:14

Ik weet wel dat de fokker van een van mijn katten het per nest bepaalde.
Waren het katten met bijzondere bloedlijnen die bijna niet voorkomen in Nederland zat er geen fokverbod op. Was het een genenpool die al over vertegenwoordigd was en veel risico op inteelt had bij verkeerd fokbeleid zat het er wel bij. Dus het kan ook bij dezelfde fokker verschillen...
Bij de katten met fokverbod kreeg je de volledige papieren pas na bewijs van castratie.
Hoe het rechtelijk werkt durf ik ook niet 100% te zeggen.

Zoolgangster

Berichten: 9709
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:15

Riraito schreef:
HTK zijn zeker niet gezonder. Zelf het percentage inteelt kan in een groep zeer hoog zijn wanneer er maar gewoon gefokt wordt. Waar een goede fokker inteelt en erfelijke ziektes uitsluit. Mensen die zoon op moeder zetten voor een goedkoop nestje raskatten mag je geen fokker noemen.


Die inteelt van HTK zie je vooral als de buurvrouw een katertje overneemt, dat een half jaar later de poes van de overburen, die een zusje is van de kater van de buurvrouw, dekt... een ander nadeel van HTK is dat ze op straat lopen en elkaar besmetten met kattenleukemie en katten-AIDS, waar een serieuze fokker op test en er alles aan doet te voorkomen dat haar dekkater en poezen besmet raken.

Probleem van die serieuze fokker is weer dat rasfok per definitie een beperkte genenpoel heeft, met daarbij het fokken op de mooiste kop, de langste staart, of de kortste snuit... want domweg gezond fokken met een normaal exterieur is te gewoontjes en levert geen prijzen op en ook geen kopers.

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:23

Dat laatste is wel erg over 1 kam geschoren Zoolgangster, je hebt mensen die broodfok doen, je hebt mensen die fokken voor de keurmeester en er zijn ook mensen die met een beetje gezond verstand proberen wat te betekenen voor het ras, dmv bloedspreiding enz.
En kopers zijn er altijd wel te vinden.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:55

Zoolgangster schreef:
.

Probleem van die serieuze fokker is weer dat rasfok per definitie een beperkte genenpoel heeft, met daarbij het fokken op de mooiste kop, de langste staart, of de kortste snuit... want domweg gezond fokken met een normaal exterieur is te gewoontjes en levert geen prijzen op en ook geen kopers.

Een fokker heeft er geen belang bij om ongezonde katten te fokken. Dus buiten het uiterlijk, wordt wel degelijk naar de gezondheid in de bloedlijn gekeken. Wat makkelijker is als niet elk kitten gebruikt wordt voor de fok. Een raskat hoeft helemaal niet uit een beperkte genenpool te komen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:58

Ersina schreef:
Een raskat hoeft helemaal niet uit een beperkte genenpool te komen.

Kun je dit uitleggen?

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:12

Toch grappig dat zo vaak gezegd wordt dat de officiele fokkers degenen zijn die alleen goed weten wat goed is voor een ras terwijl alle (grote!) problemen in de raskatten (en rashonden) fokkerij helemaal op konto komen van diezelfde officiele fokkers...

Hopelijk is er geleerd van de geschiedenis en gaan ze nu met de officiele fokkerij de dieren eens echt verbeteren ipv alleen voor een beter scorend plaatje op een tentoonstelling te fokken. Maar totdat dat gebleken is blijf ik enorm sceptisch over die oh zo geweldige officiele fokkerij.

Zoolgangster

Berichten: 9709
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:26

Ersina schreef:
Zoolgangster schreef:
.

Probleem van die serieuze fokker is weer dat rasfok per definitie een beperkte genenpoel heeft, met daarbij het fokken op de mooiste kop, de langste staart, of de kortste snuit... want domweg gezond fokken met een normaal exterieur is te gewoontjes en levert geen prijzen op en ook geen kopers.

Een fokker heeft er geen belang bij om ongezonde katten te fokken. Dus buiten het uiterlijk, wordt wel degelijk naar de gezondheid in de bloedlijn gekeken. Wat makkelijker is als niet elk kitten gebruikt wordt voor de fok. Een raskat hoeft helemaal niet uit een beperkte genenpool te komen.


Nou eh... de praktijk laat toch wel zien dat er nogal wat fokkers bestaan die bepaald niet uitsluitend op gezondheid fokken: En daarom zijn er zoveel misvormde perzen, waarvan de Amerikaans gefokte het meest extreem is en een karikatuur is van een kat, siamezen die sinds de jaren '50 totaal veranderd zijn van exterieur en niet meer eruit zien als een normale kat maar als een dunne schim, en maine coons met hartproblemen...
Als er maar een handjevol fokkers zou bestaan dat zo egoïstisch is, zouden al die door mij genoemde rassen (en nog veel meer) nooit zo ver van wat een normale kat is, verwijderd geraakt zijn.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:16

Ik weet hier op Bokt genoeg topics van mensen die verantwoord raskatten fokken. Ik ga straks mijn vakbekwaamheid halen (ja, straks verplicht!) en ook raskatten fokken. Alles wat getest kan worden aan ziektes, zal ook worden getest. Ik ga niet voor de keurmeester fokken, die hebben soms de raarste eisen. Ik ben op genoeg shows geweest en zie daar soms dat de kromste beesten goedgekeurd worden, omdat de keurmeester de kleur zo mooi vindt!