Waarom katten fokkers een fokverbod?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 06:44

Ik hoef geen dier waarvoor ik betaal (en dan meestal nog serieuze bedragen) waarvan iemand mij dan vervolgens nog zegt wat ik ermee mag of moet doen.
Dus alle advertenties waarin dit staat, scroll ik weg. EN neen, ik heb helemaal geen bedoeling te fokken nochtans. Het gaat inderdaad louter om principe.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:59

lieveli schreef:
Ik snap het wel ergens, maar ik vraag me af hoe waterdicht zo'n contractje is.



Laatst was zo iets bij mr. frank visser doet uitspraak.

De fokster had ook zo'n contract opgesteld maar het nieuwe baasje was overleden.
De kat is toen naar een kennis gegaan of doorverkocht ( weet niet meer precies )
Die kennis die fokte er wel mee en juridisch kon er dus niet veel gedaan worden eigenlijk gewoon niets. Behalve als de familie van de overleden persoon er wat mee zou doen.
Fokster stond dus machteloos.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:02

Little_Gift schreef:
Ik hoef geen dier waarvoor ik betaal (en dan meestal nog serieuze bedragen) waarvan iemand mij dan vervolgens nog zegt wat ik ermee mag of moet doen.
Dus alle advertenties waarin dit staat, scroll ik weg. EN neen, ik heb helemaal geen bedoeling te fokken nochtans. Het gaat inderdaad louter om principe.


Zo voel ik het ook. :j Als ik serieus voor een dier gespaard heb (want ja, voor zulke bedragen moeten de meeste mensen sparen!) en het is betaald en eindelijk mijn dier, dan moet niemand me vertellen wat ik met dit dier mag doen en laten. Natuurlijk heb ik me vooraf geinformeerd wat dit dier nodig heeft en geef ik het de best mogelijke verzorging. En ik heb evenmin plannen om er een nestje mee te gaan fokken. Desalniettemin: het is mijn dier en niet meer van de fokker. Ik heb het namelijk gekocht.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:23

Thenexttry schreef:
lieveli schreef:
Ik snap het wel ergens, maar ik vraag me af hoe waterdicht zo'n contractje is.



Laatst was zo iets bij mr. frank visser doet uitspraak.

De fokster had ook zo'n contract opgesteld maar het nieuwe baasje was overleden.
De kat is toen naar een kennis gegaan of doorverkocht ( weet niet meer precies )
Die kennis die fokte er wel mee en juridisch kon er dus niet veel gedaan worden eigenlijk gewoon niets. Behalve als de familie van de overleden persoon er wat mee zou doen.
Fokster stond dus machteloos.

Dat is niet helemaal hoe het zat. Er waren twee foksters in het verhaal betrokken: de poezeneigenaar en de katereigenaar, die met hun twee katten een nestje hebben gefokt. De eigenaar van de poes heeft op de nakomelingen een fokverbod gelegd bij verkoop, en dit keurig in contract opgenomen. Deze fokker (de eigenaar van de poes dus) is vervolgens helaas overleden.

De eigenaar van de kater had goed contact met de (inmiddels dus overleden) eigenaar van de poes, en is de nakomelingen van 'hun' nestje blijven volgen. Zij kwam tot de ontdekking dat er kopers waren die tóch met een nakomeling wilden gaan fokken en heeft mr. Frank Visser ingeschakeld. De conclusie van Mr. Visser was dat het opnemen van een fokverbod in een contract inderdaad rechtsgeldig was, en dat de mensen die nu dus contractbreuk pleegden wel degelijk op het matje geroepen konden worden, echter niet door de persoon die mr. Visser ingeschakeld had, omdat zij verder geen partij was in het verkoopcontract van de kittens. Omdat de poezeneigenaar was overleden hebben haar erfgenamen in feite haar 'plaats' als partij in het contract overgenomen en zouden zij dus de partij moeten zijn die het proces zouden moeten starten.

Moraal van het verhaal: als je als fokker in het verkoopcontract opneemt dat er met je kittens niet gefokt mag worden dan is dat gewoon rechtsgeldig en hebben kopers zich daar aan te houden. Doen zij dat niet dan plegen zij contractbreuk en heb je als fokker dus wel degelijk grote kans om de zaak te winnen, mocht je besluiten om er een rechtzaak van te maken.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 28-06-17 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:28

Zo'n contract is inderdaad rechtsgeldig. Ik heb het een tijd geleden nog aan mijn docent gevraagd. hij gaf aan dat elke afspraak die is vastgelegd in het contract gewoon rechtsgeldig is, behalve als deze in strijd is met de wet (bijv. het verplichten om een kat alleen rijst te voeren, dit is juiste voeding onthouden).

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:58

Heb niet alle reacties gelezen. Maar soms zijn zulke kittens ook niet fokgeschikt.
Meeste kittens worden inderdaad gecastreerd/gesteriliseerd verkocht, dan kan je er al niet mee fokken.

Met die buitenlandse honden... tuurlijk moet je die laten helpen. Je weet toch totaal geen achtergrond van het dier?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:07

Duhelo schreef:
Een fokverbod is meestal omdat het kitten niet geschikt is voor de fok. Maw, fouten in bouw, uiterlijk, kleur, karakter. Of om te zorgen dat de lijn puur blijft en er niet teveel van een lijn rond gaan lopen.
..

Dit is niet zo.
Wij hebben zelf siberen.
Als ik er mee had willen fokken had dat gemogen (met de eerste dan) maar nu de fokster zelf ook naar shows gaat, wil ze haar lijn zuiver houden (katten zijn duur geïmporteerd uit polen en Rusland) om inteelt te voorkomen en evt zelfs helpen bij het uitzoeken van juiste bloedlijnen (waar wij als gewone liefhebber geen verstand van hebben).

Nu komt er over 3 weken een kitten bij, deze wordt vroeg gecastreerd. Ik ben hier blij mee, hij wordt in slaap gebracht in het nest en zal hier ook wakker worden. Het is veel minder belastend voor de kittens en schijnt dus echt geen nadelige gevolgen te hebben (nieuwe onderzoeken, zoek maar op Google onder vroegcastratie, het wordt steeds meer toegepast).

Als ik aangeef ermee te willen fokken dan is dat goed, maar dan moet ik meer betalen voor de aanschaf. Een stukje concurrentie zal meespelen maar ook het zuiver houden van het ras.
Broodfokkers liggen al snel op de loer. Als er bijv siberische kittens op MP aangeboden worden zijn deze echt in no time weg (meeste fokkers hebben zelfs een wachtlijst).
Er wordt flink geld voor betaald en als je berekent wat er allemaal al voor de kittens gedaan is voor ze naar de nieuwe eigenaar gaat dan klopt dat ook echt wel (net als voor andere raskatten overigens) broodfokkers kunnen dus al snel zo'n 150,- minder vragen en er dan toch fors aan verdienen (zonder dus dat de katten de nodige controles, entingen, gezonde voeding, chip, papieren etc etc hebben gehad) en de kittens veel al te vroeg aangeboden worden.

Toen ik de eerste sibeer wilde aanschaffen heb ik bijna 10 cattery's afgebeld, ze hadden allemaal wachtlijsten.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:29

GreaseMonkey schreef:
Thenexttry schreef:


Laatst was zo iets bij mr. frank visser doet uitspraak.

De fokster had ook zo'n contract opgesteld maar het nieuwe baasje was overleden.
De kat is toen naar een kennis gegaan of doorverkocht ( weet niet meer precies )
Die kennis die fokte er wel mee en juridisch kon er dus niet veel gedaan worden eigenlijk gewoon niets. Behalve als de familie van de overleden persoon er wat mee zou doen.
Fokster stond dus machteloos.

Dat is niet helemaal hoe het zat. Er waren twee foksters in het verhaal betrokken: de poezeneigenaar en de katereigenaar, die met hun twee katten een nestje hebben gefokt. De eigenaar van de poes heeft op de nakomelingen een fokverbod gelegd bij verkoop, en dit keurig in contract opgenomen. Deze fokker (de eigenaar van de poes dus) is vervolgens helaas overleden.

De eigenaar van de kater had goed contact met de (inmiddels dus overleden) eigenaar van de poes, en is de nakomelingen van 'hun' nestje blijven volgen. Zij kwam tot de ontdekking dat er kopers waren die tóch met een nakomeling wilden gaan fokken en heeft mr. Frank Visser ingeschakeld. De conclusie van Mr. Visser was dat het opnemen van een fokverbod in een contract inderdaad rechtsgeldig was, en dat de mensen die nu dus contractbreuk pleegden wel degelijk op het matje geroepen konden worden, echter niet door de persoon die mr. Visser ingeschakeld had, omdat zij verder geen partij was in het verkoopcontract van de kittens. Omdat de poezeneigenaar was overleden hebben haar erfgenamen in feite haar 'plaats' als partij in het contract overgenomen en zouden zij dus de partij moeten zijn die het proces zouden moeten starten.

Moraal van het verhaal: als je als fokker in het verkoopcontract opneemt dat er met je kittens niet gefokt mag worden dan is dat gewoon rechtsgeldig en hebben kopers zich daar aan te houden. Doen zij dat niet dan plegen zij contractbreuk en heb je als fokker dus wel degelijk grote kans om de zaak te winnen, mocht je besluiten om er een rechtzaak van te maken.



Haha bedankt voor het goede verhaal. Ik heb het dan verkeerd onthouden begrepen :x

Maar dan is dat ook weer duidelijk :)*

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:25

+:)+ :D

Duhelo

Berichten: 28574
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:48

IMJ schreef:
Duhelo schreef:
Een fokverbod is meestal omdat het kitten niet geschikt is voor de fok. Maw, fouten in bouw, uiterlijk, kleur, karakter. Of om te zorgen dat de lijn puur blijft en er niet teveel van een lijn rond gaan lopen.
..

Dit is niet zo.
Wij hebben zelf siberen.
Als ik er mee had willen fokken had dat gemogen (met de eerste dan) maar nu de fokster zelf ook naar shows gaat, wil ze haar lijn zuiver houden (katten zijn duur geïmporteerd uit polen en Rusland) om inteelt te voorkomen en evt zelfs helpen bij het uitzoeken van juiste bloedlijnen (waar wij als gewone liefhebber geen verstand van hebben).
.

Dit zeg ik toch ook? enerzijds omdat het dier zelf niet fokgeschikt is, of om te zorgen dat de lijn niet te verspreid raakt.

Ladygiroc schreef:
Duhelo schreef:
Ladygiroc schreef:
Ik vind het ook onzin dat je meer moet betalen voor een eventuele fokpoes. Het is altijd maar de vraag of een poes ook daadwerkelijk geschikt is voor de fok.

De rede van een fokverbod is hier eerder al genoemd. Ik heb op dit moment ook een kitten met fokverbod, dit omdat er in de stamboom een fout zit qua kleur. In overleg met stamboek dus een fokverbod op laten zetten zodat er niet door gefokt wordt in een lijn die op papier niet klopt.
Het is nu al lastig om een geschikte kater te vinden dus als bij wijze van iedereen een nestje voor de leuk neemt krijg je 1 grote inteelt bende. De meeste fokkers die ik ken handelen dus puur uit bescherming van hun lijn.

een goede fokker verkoopt geen dier als fokpoes die niet geschikt is als fokpoes... Stel dat de poes op latere leeftijd voor de een of andere reden niet geschikt is om te fokken (op erfelijke basis uiteraard, niet omdat ze kattebeest buiten laten lopen, die onder een auto komt en het bekken verbrijzeld is waardoor ze geen nest meer op de wereld zou kunnen zetten bijvoorbeeld), dan zou het maar billijk zijn dat de fokker dit dier terugneemt en wisselt voor een geschikte poes, of tussenkomt in de meerprijs die betaald is voor de kat omdat ze zouden kunnen fokken. In overleg uiteraard.


Er kunnen altijd dingen voorkomen waardoor een poes geen nest krijgt, al dan niet erfelijk. Een beetje fokker haalt er pas een nest uit als de kat rond de 2 jaar is. In 2 jaar kan veel veranderen. Net als een liefhebbers eigenaar tóch eens een nestje wil. Niet elke fokker geeft het verschil in liefhebbers of fokprijs terug. Ik hanteer zelf gewoon 1 prijs.


Tuurlijk kan dat voorkomen, maar ik geef daarom ook aan dat een goede fokker bij foktongeschiktheid van een "als fokgeschikt dier verkocht ", zou moeten tussenkomen in de extra betaalde prijs.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:01

@Duhelo
'Het meestal' in jouw tekst viel me vooral op. Dat is tegenwoordig juist haast niet de reden.

Daarom reageerde ik.
:)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:01

Over dat kittens duurder zijn als je wilt fokken, iets soortgelijks gebeurd er in de paarden ook.
Wil je je bonte merrie met een bonte hengst dekken is het dekgeld duurder omdat je kans hebt een homozygoote te fokken.
Wellicht dat het bij andere "bijzondere" kleuren ook zo werkt, dat weet ik niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:18

Jes schreef:
Over dat kittens duurder zijn als je wilt fokken, iets soortgelijks gebeurd er in de paarden ook.
Wil je je bonte merrie met een bonte hengst dekken is het dekgeld duurder omdat je kans hebt een homozygoote te fokken.
Wellicht dat het bij andere "bijzondere" kleuren ook zo werkt, dat weet ik niet.


Nou bij het KWPN werkt het niet zo.


Ja een hengstveulen met meer potentie(en dus meer kans op hoge prestatie of goedkeuring) is duurder dan een gewone.
En als je op een veiling een veulen koopt kan het zijn dat je nog een x bedrag moet bijbetalen als hij goedgekeurd is.

Maar dat is echt de regel niet.

Duhelo

Berichten: 28574
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:43

IMJ schreef:
@Duhelo
'Het meestal' in jouw tekst viel me vooral op. Dat is tegenwoordig juist haast niet de reden.

Daarom reageerde ik.
:)

ohja, ik bedoelde meestal foutjes en om de lijn puur te houden, maar had het er idd wat ongelukkig neergezet :+

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:59

Ik kan mij vinden in een fokverbod/vroegcastratie bij gezondheidsproblemen/erfelijke afwijkingen, niet bij een verbod ivm fout vlekje/kleurtje volgens de rasstandaard. Dat doet nl niks af aan het welzijn van de kat of diens nakomelingen.

Nu is bij mij een kat er in de functie van medewerker muizen/ratten bestrijding en moet die dus en gezond zijn en naar buiten mogen/kunnen. HTK en liefst bewezen muizer dus. Wel poes en geholpen ivm minder ver van huis gaan, ook omdat mijn wei niet zo groot is en poes minder snel problemen heeft met blaasgruis.

Veel boeren houden katten voor muizen/rattenbestrijding, want deze optie werkt goed, is milieuvriendelijk (al is dat vaak minder relevant) en gratis (zoveel geld is er niet in een boerenbedrijf), door het harde werk en de grote blootstelling aan parasieten is de levensduur vaak een stukje korter en dan is constante verjonging noodzakelijk. Vandaar geen castratie, ontwormen is ivm half wild zijn vaak geen optie en daarmee castratie ook niet. Groot deel van de populatie wordt bepaald door combi voedselaanbod en hoe parasietresistent de katten zijn. Heel natuurlijk, niet altijd diervriendelijk al levert het wel gezonde katten op uiteindelijk.

Wel is het zo dat het met het steeds minder werkzaam worden van ontwormingsmiddelen voor vrijwel alle huisdieren/vee hardere selectie hierop in sommige bedrijfstakken gebruikelijk begint te worden. Er zijn in o.a. Amerika al geitenhouders die een geit die 2 of 3 ontwormingen nodig heeft opruimen en op strakke mestonderzoeken en preventiebeleid na niet ontwormen na 1e keer bij binnenkomen nieuw dier bv. Er valt wat voor te zeggen, maar met de "we zien wel wat er blijft leven methode" die in een aantal boerenbedrijven nog steeds gebruikelijk zijn voor de katten, zijn daar terecht vraagtekens bij te zetten.

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:25

Cayenne schreef:
Toch is de rasfokkerij ook niet heilig. Het lijkt juist wel of de genenpoel van de HTK kat veel sterker en gezonder is, in vergelijking met de hoeveelheid afwijkingen die tegenwoordig bij raskatten en honden voor komen.

Lijkt ja.
In wezen komen al die ziektes die bij raskatten voorkomen ook voor bij HTK's.
Maar omdat 99% van de mensen die een nestje HTK hebben liggen niets testen komen die ziektes/afwijkingen ook niet naar voren of pas wanneer het al verder gevorderd is.
Kijk maar hoeveel HTK er bijv een hartruis hebben of problemen hebben met nieren of schildklier oid, vaak is dat soort dingen gewoon erfelijk.

Duhelo

Berichten: 28574
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:40

tamary schreef:
Ik kan mij vinden in een fokverbod/vroegcastratie bij gezondheidsproblemen/erfelijke afwijkingen, niet bij een verbod ivm fout vlekje/kleurtje volgens de rasstandaard. Dat doet nl niks af aan het welzijn van de kat of diens nakomelingen.

Nu is bij mij een kat er in de functie van medewerker muizen/ratten bestrijding en moet die dus en gezond zijn en naar buiten mogen/kunnen. HTK en liefst bewezen muizer dus. Wel poes en geholpen ivm minder ver van huis gaan, ook omdat mijn wei niet zo groot is en poes minder snel problemen heeft met blaasgruis.

Veel boeren houden katten voor muizen/rattenbestrijding, want deze optie werkt goed, is milieuvriendelijk (al is dat vaak minder relevant) en gratis (zoveel geld is er niet in een boerenbedrijf), door het harde werk en de grote blootstelling aan parasieten is de levensduur vaak een stukje korter en dan is constante verjonging noodzakelijk. Vandaar geen castratie, ontwormen is ivm half wild zijn vaak geen optie en daarmee castratie ook niet. Groot deel van de populatie wordt bepaald door combi voedselaanbod en hoe parasietresistent de katten zijn. Heel natuurlijk, niet altijd diervriendelijk al levert het wel gezonde katten op uiteindelijk.

Wel is het zo dat het met het steeds minder werkzaam worden van ontwormingsmiddelen voor vrijwel alle huisdieren/vee hardere selectie hierop in sommige bedrijfstakken gebruikelijk begint te worden. Er zijn in o.a. Amerika al geitenhouders die een geit die 2 of 3 ontwormingen nodig heeft opruimen en op strakke mestonderzoeken en preventiebeleid na niet ontwormen na 1e keer bij binnenkomen nieuw dier bv. Er valt wat voor te zeggen, maar met de "we zien wel wat er blijft leven methode" die in een aantal boerenbedrijven nog steeds gebruikelijk zijn voor de katten, zijn daar terecht vraagtekens bij te zetten.

Ik vind het selecteren op kleur net wel goed. De birmanen bv hebben vrij specifieke aftekeningen, als er doorgefokt wordt met dieren met grote fouten, bv geen witte voetjes, dan heb je na verloop van tijd een heleboel birmanen zonder die witte voetjes, en laten die witte voetjes nu net een raskenmerk zijn ...

Kwa straatkatten: het feit dat er "gezonde" dieren uitkomen is in mijn ogen onzin. Op alle boerderijen waar je loopt zie je ieder jaar zeker de helft van de katjes doodgaan. Alleen de sterkste dieren planten voort, maar alsnog gaan de helft van de kittens dood. Sterker, op de boerderij waar mijn paarden staan liepen er vorig jaar 2 nestjes kittens rond met korte pootjes. Katten groeien netjes op, zijn"gezond", maar hebben de helft kortere pootjes dan een gewone kat. Soort dwerggroei. wss nav de inteelt van alle katten die maar op elkaar kruipen.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:03

HTK zijn zeker niet gezonder. Zelf het percentage inteelt kan in een groep zeer hoog zijn wanneer er maar gewoon gefokt wordt. Waar een goede fokker inteelt en erfelijke ziektes uitsluit. Mensen die zoon op moeder zetten voor een goedkoop nestje raskatten mag je geen fokker noemen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 02:06

"Waar een goede fokker inteelt en erfelijke ziektes uitsluit", laat me niet lachen, we hebben het hier over show- en conformatiefok!

Duhelo

Berichten: 28574
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:00

Dan kijk je ook naar de verkeerde fokkkers ;).
Imo zijn de "ik gooi maar iets op elkaar voor kittens" en de "ik fok puur voor de show" fokkers niet bepaald de beste fokkers.
Ik heb persoonlijk zelf nooit shows gedaan. Wel vind ik de rasstandaard en aftekeningen uiteraard belangrijk, maar nog belangrijker is karakter en gezondheid. (Maar ik verkocht dan ook niet om mee verder te fokken, maar wel reeds gesteriliseerd als huisdier.)
HEt eerste nestje ging ik eentje verkopen voor de fok, klonk allemaal goed, kleinschalige cattery, in huis, bladiebla. Tot dat "koper" kwam kijken naar de kittens en de eerste vraag was: "kan de stamboomnaam aangepast worden?".
Ze had nog niet eens kitten van dicht gezien. Bleek dan dat katten niet in de living mochten komen omdat ze schrik hadden voor hun tv, en nog een aantal rare zaken. Bij research gevonden dat ze hun uitgefokte katten voor een ferme prijs te koop aanboden.
Die mensen heb ik dan ook vriendelijk afgezegd.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:56

Kuggur schreef:
"Waar een goede fokker inteelt en erfelijke ziektes uitsluit", laat me niet lachen, we hebben het hier over show- en conformatiefok!


Dat zijn dan inderdaad gewoon niet de goede fokkers. Bij welke diersoort dan ook, als er gefokt wordt met zieke dieren dan is er iets goed mis.

Zinzi_jewel

Berichten: 8839
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:57

Kittens in België moeten geholpen zijn voor ze van eigenaar veranderen , lees ik hier ?!
En wat als je a niet op de hoogte was van deze regel en b je je kittens in NL gehaald hebt

Mijn katten gaan wel gesteriliseerd worden hoor
Maar nu nog niet
Zijn van 2 en 8 april 2017

Duhelo

Berichten: 28574
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:05

Nja, die regel is een hoop heisa om niks.
Ik heb er een wisseling met gaia overgehad, hun uitleg is om het straatkattenbeleid omlaag te krijgen.
Toen ik vroeg hoe mijn dure raskittens zouden de straatkattenpopulatie omhoog brengen als
A: geen enkele koper eraan denkt om een dure kat op straat te laten lopen
B: ze gesteriliseerd worden aan 6 maand
C: ze niet mogen buiten komen
Daar hadden ze geen antwoord op maar ze stelden met ook gerust dat het niet de bedoeling was om erop te controleren ...

Nouja ...

Maar ik bv had een catterynaam, maar geen HK nr, ik kan/mag dus geen ongesteriliseerde dieren meer kopen. Als ik een HK nummer heb mag dat wel. (Maar dan ben ik beroepsfokker, en dan moet ik voldoen aan bepaalde regelmenteringen, bv de afmetingen van de kattenkooien ... Euhm ... de enige kooi die hier staat is de chinchillakooi ..., hobbyfokkers die maximaal 2 nestjes per jaar hebben mogen dus geen ongecastreerde dieren meer kopen.)
Ik mag mijn dieren wel nog "niet geholpen" verkopen naar het buitenland, maar als ik er zelf koop in het buitenland moeten ze geholpen zijn voor ze belgie binnen komen

zinzi: in theorie zou je dus een boete kunnen krijgen (of de fokker), maar in de praktijk is dat niet zo realistisch ...

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 01:54

Er komt inderdaad niemand aan je deur controleren of je toevallig ongecastreerde kittens hebt. Maar er hoeft maar één iemand te zijn die een mailtje stuurt naar FOD Dierenwelzijn met jouw gegevens erin, en dan zijn er zeker gevolgen :j

Ik en mijn mede-vrijwilligers in de kattenwereld geven zulke mensen altijd aan wanneer we ermee in aanraking komen. En met "zulke mensen" bedoel ik dan mensen die het vertikken om hun volwassen poes te castreren/pil te geven/binnen te houden, waardoor poes aan de lopende band kittens ter wereld brengt, die ook weer aan de lopende band ongecastreerd weggegeven worden, en waarvan de baasjes echt geen enkele intentie hebben om daar iets aan te veranderen. Die vinden dat ze boven de wet staan, en dat het 'kattenoverschot hartstikke meevalt'.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 02:02

Welke "wet"?