Hond of kat tegen muizen op erf.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Hond of kat tegen muizen op erf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 11:03

Sinds kort wonen wij in een leuk woonboerderijtje.
Erg leuk! Maar er zijn hier ook muizen, om te zorgen dat dat er niet onwijs veel komen er een paar katten
Laatst bijgewerkt door Gub op 02-03-23 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:08

Rondom mijn tuin lopen ratten. Maar in mijn tuin zie ik ze nooit dankzij de honden.
's Avonds als er bv een rat over een muur loopt vliegen ze er al heen en staan onder die muur tekeer te gaan.
Maar op een plek waar mijn honden niet kunnen komen heb ik wel muizen, gister een topic geopend, wellicht heb je er iets aan:
[BB] Muizen wegjagen

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:10

Bij ons liepen altijd al honden die weinig aan de muizen deden met een flinke plaag tot gevolg. Toen er een aanloop poes kwam, beviel van een nestje van 3 jongen in het hooi, was de plaag korte tijd voorbij. Veel asielen hebben een afdeling halfwilde katten die niet binnen kunnen en echt staan te springen om mensen met een boerderij die wel voor de dieren zorgen in de zin van in de gaten houden en voeren maar verder geen gezelschap van ze verwachten. Vaak zijn dit ontzettend goede muizenvangers en omdat ze al gecastreerd zijn hoef je ook niet te vrezen voor een poezenplaag.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Hond of kat tegen muizen op erf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:13

Wij hebben jaren niets gehad in de stallen maar het verschil met het hebben van een kat is gigantisch. Ondanks dat mijn ouders niet zo voor katten zijn, is er bij het overlijden van de vorige in januari vrij snel weer een nieuwe gekomen. Die vangt wel àlles, muizen, ratten, jonge duiven, hazen,... Dus weet niet goed hoe je dat dan met je andere beesten het best kan aanpakken :)

Wij hebben hem een tijdje opgesloten in de stallen en geven ook nog dagelijks eten zodat hij niet wegloopt.
't is goed leven bij ons, want na een paar weken zat er ineens een vriendje bij, waarvan we niet weten waar hij vandaan komt :') Niet gechipt of niets, die gaan we binnenkort ook maar laten castreren en chippen want die voelt zich ondertussen ook wel heel goed thuis :) Maar duidelijk merkbaar in de muizen- en rattenpopulatie dat we katten hebben dus.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:15

In het dierenasiel komen soms verwilderde katten binnen waarvoor ze specifiek zoeken naar boerderijen waar de katten lekker dag en nacht buiten kunnen rondstruinen. Misschien is dat een idee? Dat zijn meestal geweldige muizenvangers, ze komen niet zomaar binnen lopen en je helpt er het asiel en zo'n kat echt enorm mee.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:15

troi schreef:
Bij ons liepen altijd al honden die weinig aan de muizen deden met een flinke plaag tot gevolg. Toen er een aanloop poes kwam, beviel van een nestje van 3 jongen in het hooi, was de plaag korte tijd voorbij. Veel asielen hebben een afdeling halfwilde katten die niet binnen kunnen en echt staan te springen om mensen met een boerderij die wel voor de dieren zorgen in de zin van in de gaten houden en voeren maar verder geen gezelschap van ze verwachten. Vaak zijn dit ontzettend goede muizenvangers en omdat ze al gecastreerd zijn hoef je ook niet te vrezen voor een poezenplaag.


inderdaad :j ook ideaal voor mensen die er bang van hebben, want 9/10 hebben die katten nog meer schrik van mensen en zie je ze amper.

Mijn grootouders hebben er zo'n gehad. Ze hadden een schuurtje voorzien die alleen voor de katten was om te eten en te slapen. Daar werd dan korreltjes gezet en water, en de katten die deden de rest wel.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:19

Hang een nestblok op voor kerkuilen. Ben je er zo vanaf en help je de natuur ook een beetje :o
En nee, een kerkuil zal geen kip of konijn vangen :D
(je kan ook nog denken aan het aantrekkelijk maken voor steenuiltjes of torenvalkjes)

Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hond of kat tegen muizen op erf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:24

Ik zou ook contact zoeken met het asiel voor muizenvangers, ze zijn vaak op zoek naar boerderijen waar verwilderde katten geplaatst kunnen worden, deze zullen in de meeste gevallen niet binnen komen en zeer tevreden zijn met een plekje in de stallen, schuur of hooizolder.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:25

Ik zou ook gaan voor een kat (of 2). Zoals al is gezegd neem contact op met het asiel die hebben vast wel katten zitten die niet binnen kunnen.

En als je een schuur hebt kun je ze daar in het begin in opsluiten. later een kattenluik zodat ze binnen kunnen schuilen als het slecht weer is. Ze zullen je erg dankbaar zijn.

Die uilenkast is ook leuk maar geeft denk ik niet echt garantie dat ze er daadwerkelijk inkomen.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Hond of kat tegen muizen op erf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:29

Katten werkt super maar ik twijfel een beetje of ze je konijnen met rust laten. Hier gaat konijn er heel goed in in ieder geval...en duiven proberen te ook gerust of ze die te pakken krijgen dus of ze van kippen wel afblijven zou ik ook niet durven zeggen. Mijn jack russel daarintegen vangt nog geen muis al valt ie er overheen.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Hond of kat tegen muizen op erf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:34

Ja; ik moet nu wel zeggen dat die katten bij mij oma ook alles vingen. Konijnen, zelfs al is een haas zien aansleuren, ratten.. Alles wat ze te pakken kregen was goed.

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 11:39

Opzicht een heel goed idee om een kat uit het asiel te halen.
Maar ik vraag me af of dat samen gaat met mijn, nu nog jonge konijnen.

Ik hoop dat een jonge kat leert dat hij de konijnen niets mag doen.
Maar ik ben bang dat een half verwilderde kat ze zo pakt. Net zoals de krielkipjes die hier rond lopen.

Ik wil eigenlijk wel graag de kippen en konijnen hun vrijheid laten behouden. Zie ze niet graag in een hok.

Maar goed... een muizenplaag willen we ook niet graag. Dilemma's :)

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Hond of kat tegen muizen op erf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:41

Mijn (beperkte) ervaring is dat dat qua leeftijd niet uitmaakt... De vorige was een oude kat die ooit uit het asiel kwam, daarna jaren op een appartement geleefd is en dan bij ons geplaatst was. Die ving ook duiven en jonge hazen...

Die nu is een jonge van net geen jaar die echt een gigantisch jachtinstinct heeft, de aanloper zal ongeveer dezelfde leeftijd hebben en die vangt ze ook allemaal... Je kan je konijnen en kippen niet opsluiten ergens?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:41

Dat ligt ook heel erg aan de kat. Die van ons ving toen hij jong was wel muizen en ging achter vogeltjes aan, maar konijnen en kippen haalde die niet in z'n hoofd, veel te groot voor em, en ook met de cavia's kon die prima samen.
Onze kippen jagen vreemde katten weg :') En de konijnen had ik hier altijd in een dichte ren om ze te beschermen tegen marters, roofvogels en vossen.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:44

8nnemiek schreef:
Dat ligt ook heel erg aan de kat. Die van ons ving toen hij jong was wel muizen en ging achter vogeltjes aan, maar konijnen en kippen haalde die niet in z'n hoofd, veel te groot voor em, en ook met de cavia's kon die prima samen.
Onze kippen jagen vreemde katten weg :') En de konijnen had ik hier altijd in een dichte ren om ze te beschermen tegen marters, roofvogels en vossen.


ja dat vind ik ook nog wel een goeie om te overwegen. Ik zou je konijnen niet los laten helemaal want voor je het weet heb je nog een vogel die ze komt halen

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hond of kat tegen muizen op erf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:48

Onze katten lieten zelfs de kuikentjes van een week keurig met rust terwijl ze muizen vingen bij het leven. Ze leken heel goed te weten wat bij het gezin hoorde en wat niet. Maar of dat voor alle katten geldt durf ik niet te zeggen. Veel zal ook afhangen van de houding van de kippen/konijnen, katten lijken erg dapper maar oh als een 'prooidier' niet onder de indruk is en op de katten afkomt (zoals onze tamme kippen dus deden) dan smeren ze hem meteen. Helden op sokken zijn het!

Gelukkig weten de muizen dat niet :D

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:51

Waar ik kom hebben ze 3 katten rondlopen. Komen wel allemaal binnen...
De grootste vangt ook wel eens hazen, maar nooit hun eigen kippen of konijnen eigenlijk.
Jongste katje speelt met de konijnen en kippen :') rennen de konijnen achter hem aan haha. Maar vangt wel muizen.
En de ander doet werkelijk niets met de beesten, aanloop katje wat alleen wil knuffelen en slapen.

Ken ook meerdere boerderijen waar ze katten rond hebben lopen en nog genoeg klein (pluim)vee.

Kans is uiteraard aanwezig dat er iets van je eigen beesten een keer gevangen wordt, maar dat heb je altijd. Hier plat de overenthousiaste labrador soms kuikentjes die ontsnappen. Hij plet ze met zijn poot als hij ze kusjes wil geven :evaw:

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:52

Wij hebben hier drie buiten poezen. Ze vangen alle drie muizen. En de één vangt met regelmaat een rat en de andere met regelmaat een mol. Alleen maken ze deze alleen dood en eten ze die niet op. Maar fijn dat het igg dood is. Bij ons gaat het prima met de kippen die buiten lopen, die doen ze niks. Met de konijnen gaat het ook prima al zitten die wel in een ren met een net eroverheen omdat wij in het buitengebied ook vossen en roofvogels hebben. Wij hadden ook niks met katten maar we zijn allemaal blij met deze poezen. De één is wat aanhankelijker dan de ander maar ze zijn allemaal vriendelijk naar mensen toe (krijgen naast het voer wat ze vangen ook dagelijks voer van ons). In de winter leggen we op verschillende plekken wat stro en/of oude dekens neer etc. waar ze zich warm in kunnen nestelen. De jongste is denk ik nu ook al ruim tien jaar. En wij zijn echt blij met ze. Ik zal dus toch gaan kijken naar een kat.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hond of kat tegen muizen op erf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:58

Krielkippen komen onze katten niet aan. Nou hebben wij cochins, die lijken nogal groot.

Heel kleine konijntjes zouden ze wel pakken denk ik. maar zodra het het formaat van een hamster voorbij is houd dat ook wel op.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:02

Tessa_93 schreef:
Hang een nestblok op voor kerkuilen. Ben je er zo vanaf en help je de natuur ook een beetje :o
En nee, een kerkuil zal geen kip of konijn vangen :D
(je kan ook nog denken aan het aantrekkelijk maken voor steenuiltjes of torenvalkjes)

[ [url=m/P2V5eZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe doe je dat? Ik wil heel graag een uil.

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 12:03

Ik denk dat er dan toch maar een kat moet komen :)
We hebben 2 jonge duitse reuzen, nu zijn ze nog niet zo heel groot maar uiteindelijk zullen ze groter worden dan een kat, dus ik hoop dat dat ook wat scheelt.
Ik ben overigens niet van plan een ren te maken voor de konijnen, ze hebben nu heerlijk de ruimte. Dat wil ik graag zo houden.
S nachts zitten de kippen en konijnen wel binnen ivm roofdieren.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:13

8nnemiek schreef:
In het dierenasiel komen soms verwilderde katten binnen waarvoor ze specifiek zoeken naar boerderijen waar de katten lekker dag en nacht buiten kunnen rondstruinen. Misschien is dat een idee? Dat zijn meestal geweldige muizenvangers, ze komen niet zomaar binnen lopen en je helpt er het asiel en zo'n kat echt enorm mee.

Deze hebben wij ook bij stal lopen.Komen niet in je buurt ,en vangen lekker veel.Ze krijgen wel voer van ons om ze aan stal gebonden te houden.
We hebben eerst en stal met gaas afgemaakt en ze daar 14 dagen ingehouden ,daarna eten gezet en ze los gelaten.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:23

We hebben zes katten gehad op de boerderij. Ze vingen wel eens een haas of konijn. Maar onze konijnen lieten ze met rust. Durfden zelfs niet in de ren. Een kat had teveel aandacht voor mijn konijn dus die heb ik gepakt en voor het konijn gehouden. Nadat het konijn een paar keer flink met de voorpoten had gekrabd (in de buurt van de kat niet erop) was het gedaan en had hij er schrik van. Maar de resterende katten snapte heel snel dat de konijnen geen voer zijn. Dus gewoon proberen, als de konijnen niet weglopen is er voor de kat weinig intressant aan heb ik gemerkt