Welk voer voor gesteriliseerde poes en gecastreerde kater

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Welk voer voor gesteriliseerde poes en gecastreerde kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 10:34

Momenteel heb ik drie katten rondlopen, een gesteriliseerde poes van 11 maanden en twee gecastreerde katers van ongeveer vijf jaar. De twee katers zijn halve britse kortharen (vader onbekend), poes een htk. De ene kater is vrij groot en slank en de ander is een redelijk dik propje (lijkt het meest op een britse korthaar). De poes was heel mooi slank, maar begint echt aan te komen (ze is vijf maanden geleden geholpen). Ze krijgen alle drie hetzelfde voer, Royal Canin indoor. De precieze hoeveelheden durf ik niet te zeggen, in ieder geval in de ochtend en avond een bakje brokjes. Ze krijgen geen natvoer.

Momenteel komen ze niet echt buiten. Alleen als ik thuis ben komen ze in de ommuurde tuin en spelen ze daar. Binnen ligt de wereld aan speeltjes en zijn er diverse krabplekken. Ze spelen regelmatig, maar slapen nog veeeeel meer.


Nu wil ik voorkomen dat de dikke(re) katten dikker worden en dat die andere gewoon blijft zoals hij is. Maar hoe doe ik dat? Zat te kijken naar Royal Canin sterilised, maar weet eigenlijk niet de voedingswaarde hiervan en hoe dat zich verhoudt tot de indoor variant. Of zou ik anders moeten gaan voeren?

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 13:07

Niemand die mij wegwijs kan maken?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk voer voor gesteriliseerde poes en gecastreerde kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:10

Voer zo aanbieden dat ze er moeite voor moeten doen. Dan verbranden ze meer en voelen zich vaak op minder voer verzadigd.
zooplus heeft wel een aantal mogelijkheden hiervoor.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Welk voer voor gesteriliseerde poes en gecastreerde kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:22

Ik raad Acana aan dat zit geen granen en zetmeel e.d. in en geen andere rare dingen...hoofdbestanddeel is vers vlees...het bevalt mij prima, had ook eerst Royal Canin en andere merken maar door een uitzending van de keuringsdienst van waarde ben ik erg geschrokken wat daarin gaat!!

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:36

De voedingswaarde kan je vinden op de site van bijv. Zooplus, even doorklikken naar ingrediënten. Onder metaboliseerbare energie (tussen haakjes voeradvies voor kat van 3 kg):
RC Indoor 27: 3.755 kcal (45 g)
RC Sterilised 37: 3.640 kcal (46 g)
RC Sterilised Appetite Control: 3.499 kcal (48 g)

De Indoor zit hoger in energie dan de Sterilised, daarom kan (moet) je er minder van voeren. Het is met katten net als met mensen: als je meer voert dan ze opmaken qua energie, dan komen ze aan.

Ik zit met een soortgelijk probleem, omdat mijn kater zo’n 1,5 kg zwaarder is dan de poes en dus ook meer moet eten.

Ik doe het als volgt: ik geef de portie van de poes x2 over de dag verdeeld aan beide katten. Voor de kater heb ik in een apart bakje aanvullend rantsoen aan brokjes. Dat krijgt hij dagelijks op een aparte plek, waar de poes niet kan meesnoepen. Zo hou ik ze beide op gewicht.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Welk voer voor gesteriliseerde poes en gecastreerde kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:44

Om te beginnen eens porties gaan wegen. Als je weet hoeveel je voert, weet je waarschijnlijk ook waar het fout gaat.
Hier ook 3 katten, alle 3 geholpen, 2 katers, 1 poes. (en twee honden ) Alles krijgt uit eigen bakjes. Afgewogen voer. In de ochtend krijgen ze vlees(kvv, zowel honden als katten) en in de avond krijgen ze een portie brok(ook honden en katten) Alles is afgewogen.