Vestibulair syndroom / middenoorontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Vestibulair syndroom / middenoorontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 20:54

Hallo,
Sinds vorige week maandag is mijn 7 jarige kat ziek. Ze had plotseling evenwichtsstoornissen(ataxie volgens de dierenarts) en haar ogen gingen van links naar rechts( nystagmus) en haar kop hing scheef. Diagnose was het vestibulair syndroom wat bij honden en katten kan optreden. Ik heb haar aantal dagen moeten dwang voeren/water moeten geven en omdat ze ook niet kon lopen op de kattenbak moeten zetten. Ook heeft ze een aantal keer infuus met vocht gehad. Gezien haar toestand nog voor een second opinion bij een andere dierenarts geweest, die haar oren goed heeft na gekeken ivm dat deze klachten ook kunnen worden gezien bij een middenoorontsteking. Maar haar trommelvliezen zagen er goed uit, ook had ze geen koorts. Wel gaf hij haar tabletten tegen misselijkheid.Sinds afgelopen vrijdag ging het plotseling beter, kon ze weer zitten en lopen( weliswaar nog met scheve kop en dronkemansgang). Maar gister begon ze ineens te niezen. Vandaag weer naar de dierenarts geweest en die heeft haar nu ook Enrobactin een antibioticum voorgeschreven. Maar op internet staat dat deze antibioticum met name alleen moet worden voorgeschreven als er via een kweek een bepaalde bacterie is aangetoond, maar een kweek is er niet genomen... Heeft iemand een hond of kat gehad met dit syndroom die toevallig ook daarna ging niezen? En die misschien tips heeft?

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 02:36

Enrobactin? Dat is niet voor katten. De werkzame stof enrofloxacine zit ook in Baytril (wel voor katten). Baytril is inderdaad geen antibioticum waar je als eerste voor kiest, en liever ook niet zonder kweek inderdaad. Ik zou al geen vertrouwen meer hebben in deze DA.

Bij deze klachten denk ik inderdaad als eerste aan een midden- of binnenoorontsteking. Als het dit niet is, denk ik al gauw aan een ontsteking of tumor in de hersenen (helaas).

Ik ben zelf een opvangkat hieraan verloren. DA vond ook dat het een middenoorontsteking was, gaf Baytril mee :roll: een week later was ie dood. Jammer genoeg had ik toen de kennis niet om in te zien wat een onzin deze DA uitkraamde in het geval van dit arme dier...

Ik zou echt op zoek gaan naar een goede DA die je kan helpen, succes :(:)

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 03:26

Catnip schreef:
Enrobactin? Dat is niet voor katten. De werkzame stof enrofloxacine zit ook in Baytril (wel voor katten).

Het eerste bevat net zoveel enrofloxine als het merk Baytril.
Beide 25mg/ml.
Dus het maakt niet uit welk merk je geeft.

WillemYntJee
Berichten: 6302
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Vestibulair syndroom / middenoorontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:46

Dan nog is de dierenarts in overtreding. 3e keus antibiotica mag niet worden voorgeschreven zonder kweek met antibiogram!
Ik denk dat t niet meer toeval is ts, weinig weerstand door de ab en zo kunnen virussen en andere bacteriƫn de overhand nemen.
Ben t wel eens met catnip wat betreft t zoeken naar een andere da. Iemand die zo makkelijk een 3e keus voorschrijft..

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Vestibulair syndroom / middenoorontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:03

Sinds wanneer is dat? Ik heb echt liters Baytril voorgeschreven gehad voor de ratten.

WillemYntJee
Berichten: 6302
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Vestibulair syndroom / middenoorontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:11


Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Vestibulair syndroom / middenoorontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:38

Oh! Nou dat met de ratten was inderdaad ook daarvoor. En toen werd het al min of meer bekend dat het niet de voorkeur geniette. Interessant om te lezen, thnx!!

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 12:19

Ze had eerst nog geen antibioticum, maar omdat ze een week na het beginnen van het vestibulair syndroom( omvallen, geen evenwicht, scheve kop stand) ineens haar kop regelmatig ging schudden en veel ging niezen heeft ze nu sinds gister enrofloxecine als antibioticum gekregen. Het is al de derde dierenarts waar ik nu ben, de vorige wilde haar namelijk inslapen. Ik vind het wel vreemd dat er dus geen kweek is gezet, maar de dierenarts zei dat ze dan het trommelvlies moest doorprikken. Mijn kat moet denk ik nu toch eerst deze kuur afmaken want je mag toch ook niet zomaar stoppen met een kuur? De dierenarts zei ook nog dit middel te willen geven omdat de andere antibiotica weer veel bijwerkingen geeft.