Poes buiten bij vriend of binnen bij mij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:31

GamblersCup schreef:
Ik bedoelde: waarom zou je het überhaupt uitproberen? Kat is nu happy, kan heerlijk naar buiten, heeft lekker de ruimte, iemand die haar met liefde verzorgt. Dan ga je niet, omdat je je 's avonds verveelt, die kat uit een fijne situatie halen. En kijken of het binnen blijven ook "bij haar karakter past". Ik persoonlijk zou dan ook voor een ouwetje uit het asiel gaan.



1. Het is de kat van TS, zij houdt van het dier en wil het bij haar omdat ze het diertje graag ziet.
2. De kat heeft al eens een periode binnen gezeten en dat ging goed.
3. Er zijn minder gevaren voor het dier als het binnen leeft.

Mijn huidige kat heb ik aan huis gehaald, omdat we toen midden in een bos woonden en we waren niet van plan om daar ooit te vertrekken. Helaas is alles anders gelopen en wonen we nu in een gewone woonwijk. Onze straat is soms een racebaan en ik ben iedere dag opnieuw bang dat mijn kat wordt doodgereden, maar kan hem helaas niet binnen houden. Poeslief is dan ook nog eens enkel aan zijn eigen bazen gehecht, dus verhuizen is geen optie. Hier komt dus nooit nog een buitenkat als deze poes ooit weg is. Denk, dat in belang van de kat, het ook wel in overweging genomen moet worden wat de voordelen zijn van het niet meer buiten gaan en dat TS zich ook wel mag realiseren dat, als de kat hierin haar draai vindt, het leven binnenhuis de levensverwachting van haar kat alleen maar zal verlengen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:38

Het antwoord is al vele malen gegeven :D
Ik zou dan wel een kat uit asiel halen die met andere katten kan, die meenemen als je naar je partner gaat. Langzaam laten wennen.
Mochten jullie dan gaan samenwonen, is dat tenminste geen probleem.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:12

SVRL, je puntje 1 blijft egoistisch, puntje twee maakt toch niet uit, kat is nu gelukkig dus waarom veranderen (ja, om een egoistische reden... krijg een beetje "paard op stal en ingepakt want dat is makkelijk" gevoel, "paard is toch vrolijk"...) en puntje drie lijkt helemaal niet mee te spelen. Die verzin je er zelf bij, was geen reden voor TS om de kat binnen te halen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:42

Rede 3, het leven is minder gevaarlijk voor alle levende wezens als mensen binnen blijven :+

En GamblersCup, is het hebben van dieren op zich niet al een egoistisch iets, imo wel.
Maar dat is trouwen ook, kinderen krijgen ook, geld verdienen ook.
Of vuurwerk af steken op 6 januari :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:49

GamblersCup schreef:
SVRL, je puntje 1 blijft egoistisch, puntje twee maakt toch niet uit, kat is nu gelukkig dus waarom veranderen (ja, om een egoistische reden... krijg een beetje "paard op stal en ingepakt want dat is makkelijk" gevoel, "paard is toch vrolijk"...) en puntje drie lijkt helemaal niet mee te spelen. Die verzin je er zelf bij, was geen reden voor TS om de kat binnen te halen.



Nu leg jij mij woorden in de mond, ik zeg ook nergens dat mijn 3de punt iets is wat TS aan haalt, het is echter wel een feit dat binnen veiliger is. Daarnaast kan je katten helemaal niet met paarden vergelijken. Een kat die 60m2 meter binnenruimte ter beschikking heeft, leeft helemaal anders als een paard in een box van 4x4. Daarnaast wordt er, ook hier op bokt, geroepen dat katten buiten laten egoïsme is, omdat je je dier bewust in gevaar brengt en omdat je kat niet overal welkom is. Meer en meer wordt er geroepen, ook door natuurverenigingen, dat katten of binnen of in een omheinde tuin moet. Jagers mogen trouwens katten afschieten, toch in België. Jij maakt er egoïsme van, omdat een andere visie als de jouwe in jou ogen altijd fout is, dat zie je helaas in alle topics waar jij op reageerd terug komen. Ik heb je nog nooit aangenaam weten reageren op mensen die jou visie niet delen.

A3a1: dat is zeker waar, wij mensen blijven het grootste gevaar voor alles helaas :j

Rennie89
Berichten: 37280
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:53

Neem je binnenkat mee naar je vriend als je er heen gaat. Kunnen ze al goed wennen. Leer je kat aan een lijn lopen en mee te gaan in de auto etc.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:42

Maar....zodra er over een buitenkat wordt gesproken, komt er altijd een onverkwikkelijke discussie, over mensen die meteen de discussie willen voeren.
Daar heb ik inmiddels aardig mijn buik van vol, van mensen die steeds opnieuw starten.
Laat mensen in hun waarde en ga er van uit dat volwassenen hun veratwoordelijkheid nemen en risico's inschatten.
Wat jij er van vind....is uiteindelijk compleet onbelangrijk.
Andersom ook hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:59

A3a1 schreef:
Maar....zodra er over een buitenkat wordt gesproken, komt er altijd een onverkwikkelijke discussie, over mensen die meteen de discussie willen voeren.
Daar heb ik inmiddels aardig mijn buik van vol, van mensen die steeds opnieuw starten.
Laat mensen in hun waarde en ga er van uit dat volwassenen hun veratwoordelijkheid nemen en risico's inschatten.
Wat jij er van vind....is uiteindelijk compleet onbelangrijk.
Andersom ook hoor :+



Heb zelf een buitenkat en ben bewust van de risico's. Maakt mij totaal niet uit welke keuze TS uiteindelijk maakt, zo lang zij en de kat zich er maar goed bij voelen. Werd alleen maar kriegel dat er meteen egoïsme geroepen wordt, omdat TS ook maar overweegd om de kat misschien bij haar op het appartement te nemen. Er zijn pro's en contra's voor beide manieren van katten houden. Als TS wil proberen om de kat bij haar te nemen, is dat haar goed recht en geen egoïsme.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:03

A3a1 schreef:
Maar....zodra er over een buitenkat wordt gesproken, komt er altijd een onverkwikkelijke discussie, over mensen die meteen de discussie willen voeren.
Daar heb ik inmiddels aardig mijn buik van vol, van mensen die steeds opnieuw starten.
Laat mensen in hun waarde en ga er van uit dat volwassenen hun veratwoordelijkheid nemen en risico's inschatten.
Wat jij er van vind....is uiteindelijk compleet onbelangrijk.
Andersom ook hoor :+

Die "onverkwikkelijke discussie" die jij bedoeld, wordt hier helemaal niet gevoerd. Die fikse discussie die altijd weer oplaaid, gaat over voors en tegens van de kat buiten laten lopen.

Sterker nog (mocht je o.a. mij bedoelen), ik ben geen voorstander van je katten buiten laten lopen. Mijn katten kunnen de tuin niet uit, ik wil geen overlast veroorzaken en ik heb graag mijn dieren weer heel binnen.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:11

SVRL schreef:
Nu leg jij mij woorden in de mond

Hoe kom jij erbij dat ik je woorden in de mond leg? Ik zet letterlijk neer wat jij geschreven hebt. Het is moeilijk om een goede discussie te voeren met mensen die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn -O-

Bovendien zet ik overal dat "ik vind"... dat is mijn mening en daar blijf ik bij. De hele wereld erbij halen wat egoistisch zou zijn voegt niets toe, daar kan niemand iets mee en maakt het weghalen van een dier uit een goede omgeving voor je eigen gerief niet minder egoistisch in mijn ogen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:14

GamblersCup schreef:
A3a1 schreef:
Maar....zodra er over een buitenkat wordt gesproken, komt er altijd een onverkwikkelijke discussie, over mensen die meteen de discussie willen voeren.
Daar heb ik inmiddels aardig mijn buik van vol, van mensen die steeds opnieuw starten.
Laat mensen in hun waarde en ga er van uit dat volwassenen hun veratwoordelijkheid nemen en risico's inschatten.
Wat jij er van vind....is uiteindelijk compleet onbelangrijk.
Andersom ook hoor :+

Die "onverkwikkelijke discussie" die jij bedoeld, wordt hier helemaal niet gevoerd. Die fikse discussie die altijd weer oplaaid, gaat over voors en tegens van de kat buiten laten lopen.

Sterker nog (mocht je o.a. mij bedoelen), ik ben geen voorstander van je katten buiten laten lopen. Mijn katten kunnen de tuin niet uit, ik wil geen overlast veroorzaken en ik heb graag mijn dieren weer heel binnen.



Dit bedoel ik, totaal onbelangrijk.
Net zo min als andersom.

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:19

Van een buitenkat een binnenkat maken kan heel lastig zijn.
Toen ik ging verhuizen wou ik de kat het liefst een week binnenhouden, om te wennen.
Maar na een dag sprong hij al tegen de ramen op, om buiten te kunnen komen.
Uit nood heb ik hem maar naar buiten gelaten, ging meteen goed gelukkig.
Maar als je pech hebt, wil jouw kat ook persé naar buiten en dan krijg je wel veel stress hiermee.
Soms taalt een kat er niet naar, past zich aan aan het binnen leven.
Maar jij kent je kat het beste.

Blacky94

Berichten: 3502
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 02:07

SVRL schreef:
GamblersCup schreef:
SVRL, je puntje 1 blijft egoistisch, puntje twee maakt toch niet uit, kat is nu gelukkig dus waarom veranderen (ja, om een egoistische reden... krijg een beetje "paard op stal en ingepakt want dat is makkelijk" gevoel, "paard is toch vrolijk"...) en puntje drie lijkt helemaal niet mee te spelen. Die verzin je er zelf bij, was geen reden voor TS om de kat binnen te halen.



Nu leg jij mij woorden in de mond, ik zeg ook nergens dat mijn 3de punt iets is wat TS aan haalt, het is echter wel een feit dat binnen veiliger is. Daarnaast kan je katten helemaal niet met paarden vergelijken. Een kat die 60m2 meter binnenruimte ter beschikking heeft, leeft helemaal anders als een paard in een box van 4x4. Daarnaast wordt er, ook hier op bokt, geroepen dat katten buiten laten egoïsme is, omdat je je dier bewust in gevaar brengt en omdat je kat niet overal welkom is. Meer en meer wordt er geroepen, ook door natuurverenigingen, dat katten of binnen of in een omheinde tuin moet. Jagers mogen trouwens katten afschieten, toch in België. Jij maakt er egoïsme van, omdat een andere visie als de jouwe in jou ogen altijd fout is, dat zie je helaas in alle topics waar jij op reageerd terug komen. Ik heb je nog nooit aangenaam weten reageren op mensen die jou visie niet delen.

A3a1: dat is zeker waar, wij mensen blijven het grootste gevaar voor alles helaas :j

Ik heb, inmiddels wel al weer een paar jaar terug, op school geleerd dat dit in Nederland ook mag "zolang de kat een bedreiging is voor een andere diersoort".

Voor de rest gaf TS op de vorige pagina wel aan dat als de kat minder aandacht krijgt uiteindelijk ook veel afstandelijker wordt.
Wellicht dat TS ook nog even aan kan kijken hoe dat blijft gaan, maar ik snap ook het dilemma wel. Een oudere asielkat is dan wellicht een idee zolang dat ook in de toekomstplannen past. Enerzijds klinkt het idee van Lifaya mij ook wel goed in de oren, aan de andere kant denk ik ook, tot in hoeverre wil je dat met een oude kat doen. Met een van 10 zou ik dat wellicht weer minder snel doen dan met een van 6 ofzo.. maar een kat van 6 zit je mogelijk wel weer 10 jaar aan vast ;)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Poes buiten bij vriend of binnen bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 15:14

Bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel aan gehad :)

Als ik egoïstisch was geweest had ik mijn kat 6 weken geleden meteen meegenomen. Maar dat ben ik niet, anders had ik deze twijfel ook niet gehad. Feit is zoals ik zei dat ik het merk aan haar wanneer ze minder aandacht heeft gehad en niet wanneer ze 3 maanden binnen heeft gezeten. Als dit andersom was geweest was de keuze vanzelfsprekend makkelijker geweest.

Mijn gevoel om haar bij mijn vriend te houden is er nog steeds sterk. Een kat uit het asiel halen de gewend is binnen te zijn en al wat ouder is, heb ik veel over nagedacht en lijkt mij een goed idee. Ik ga dat idee nog wat laten bezinken en hou sites als stichting zwerfdier in de gaten, wie weet komt er iets voorbij wat bij mij en mijn leefomgeving past :)

Estherr__1

Berichten: 1046
Geregistreerd: 03-12-12
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:31

Vind sommige reacties hier wat overdreven dat het egoïstisch enso zou zijn, om kat naar binnen te halen hoeft helemaal niet egoïstisch te zijn en gaat in sommige gevallen prima.

Om je mijn ervaring te geven, bij mij is mijn relatie ook over gegaan, wij hadden 2 katten (broer en zus) die overdag buiten kwamen en 's nachts altijd binnen. Omdat mijn huis vrij snel verkocht was (2 weken) had ik nog geen nieuwe woning en heb ik tijdelijk bij mijn ouders gewoond waar ik de katten helaas niet mee naar toe kon nemen. Mijn ouders hebben een hond die niet heel makkelijk is en ook nog eens 2 katten waarvan er 1 niet makkelijk is. Ik had vrijwel geen opties om ze ergens naar toe brengen maar wilde ze ook niet kwijt.. Over nagedacht om ze tijdelijk in pension te doen maar ideaal vond ik het niet. Op het laatste moment toch de mogelijkheid om ze tijdelijk bij mijn tante in huis te doen maar om ze goed aan de nieuwe omgeving te laten wennen wilde ik ze minimaal 2 weken binnen houden voordat ik ze naar buiten wilde doen. Binnen die 2 weken kreeg ik zelf een eigen woning en dus besloten om ze bij mij tante gewoon al die tijd binnen te houden, ze zijn dus uiteindelijk 6 weken binnen geweest en hebben nergens om gezeurd of iets dat ze naar buiten wilde en waren gewoon net zo vrolijk als altijd.
Nu woon ik zelf ook in een appartement (zonder tuin) en dus ook helaas geen mogelijkheid om ze naar buiten te doen. Tot nu toe gaat dit prima en merk ik echt niet dat ze ongelukkig zijn dat ze niet buiten komen, ze krijgen genoeg aandacht en spelen lekker samen en volgens mij missen ze het ook niet. Hoe het van de zomer zal gaan met mooi weer weet ik nog niet maar als het gaat zoals het nu gaat blijven ze ook gewoon lekker binnen.