Het gebruik van een deken bij honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 02:25

zoiets is idd wel verschrikkelijk ja

Anoniem

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 06:59

Ik heb 2 ridgeback dames, beide staan te rillen vanaf het moment dat ze in de veranda komen. Helaas deelt vriendlief de mening van TS en moeten mijn honden het zonder jas stellen. De dames komen dan ook amper buiten in de winter en een wandeling is voor hen alleen leuk als we echt stevig doorstappen. Stoppen we even, dan staan ze beiden te klappertanden. Dus eigenlijk zou ik maar wat graag het idiote idee "honden hebben een vacht, dus geen jas nodig" uit de wereld helpen.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 07:21

woofie schreef:
Toch is het iets van de laatste tijd al die jasjes en zo...hadden honden het daarvoor niet koud dan?
Ik blijf er bij..het is gewoon een mode verschijnsel....

50 jaar geleden hadden mijn ouders al regenjassen voor de honden zodat ze niet zeiknat werden. Was handig want na de wandeling moesten ze door hun winkel.
Heb hier 1 regendeken die ik gebruik bij slecht weer buiten training en veel stil staan. Beter voor de spieren.
Voor gewoon wandelen op een gure dag gebruik ik geen dekens.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 08:47

Een hondenjas is onzin. Waar of niet waar?
WAAR
Dierenarts Reinier Logcher: "Honden hebben geen last van de kou, zulke jasjes zijn echt onzin. Een gewoon behaarde, gezonde hond die buiten in beweging is, heeft echt geen kleding nodig. En bij beweging hoef je nog niet eens aan rennen te denken, gewoon lopen is genoeg. Als een hond bibbert, wil dat niet zeggen dat hij koud is. Veel honden trillen gewoon van de opwinding. Als je een hond toch een jas aantrekt, vormt hij geen wintervacht, waardoor zijn natuurlijke bescherming tegen de kou wegvalt."

Ik mag toch aannemen dat een dierenarts weet waar hij over praat? en die opmerking van iemand hierboven over de jacht? dat zijn reflecterende vesten zodat de hond niet per ongeluk voor een stuk wild word aangezien.....

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:53

Kijk gewoon lekker naar je homd. Het gros zal het niet nodig hebben maar sommigen hebben er baat bij. Daar zal die DA ook op doelen. En sommigen in hele specifieke situaties wel.
Net als dat de meeste paarden ze niet nodig hebben, maar doordatvwij mensen iets verwachtwn (sport, scheren, enz) kan het wel een uitkomst zijn.

Hier twee honden gemaakt voor de kou dus echt geen jasjes. Ware het niet dat de jongste half kaal is nu door operatie dus daar ga ik toch wat mee moeten...

Sodera

Berichten: 5305
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:55

woofie schreef:
Een hondenjas is onzin. Waar of niet waar?
WAAR
Dierenarts Reinier Logcher: "Honden hebben geen last van de kou, zulke jasjes zijn echt onzin. Een gewoon behaarde, gezonde hond die buiten in beweging is, heeft echt geen kleding nodig. En bij beweging hoef je nog niet eens aan rennen te denken, gewoon lopen is genoeg. Als een hond bibbert, wil dat niet zeggen dat hij koud is. Veel honden trillen gewoon van de opwinding. Als je een hond toch een jas aantrekt, vormt hij geen wintervacht, waardoor zijn natuurlijke bescherming tegen de kou wegvalt."

Ik mag toch aannemen dat een dierenarts weet waar hij over praat? en die opmerking van iemand hierboven over de jacht? dat zijn reflecterende vesten zodat de hond niet per ongeluk voor een stuk wild word aangezien.....

Daar zegt de dierenarts het al...
Niet alle honden zijn normaal behaard en niet alle honden zijn gezond....

Ik denk dat alle bokkers het er over eens zijn dat hondjes in de zon op het strand een jurkje aantrekken, belachelijk is.
Maar de oudere dieren of dieren zonder goede ondervacht, tja daar vind ikhet ook wel een goed plan voor!

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:56

Maartje1990 schreef:
Honden rassen zijn heel erg verschillend en e hebt tal van verschillende vachten. De een dikker dan de ander. Kan me best voorstellen dat kortharige honden met echt een dunne vacht toch wel baat hebben aan een deken met koud weer (zoals nu.). Totaal anders sta ik tegenover dekens bij paarden hoewel ik niet anti deken ben kunnen alle paarden eenzelfde dikke vacht ontwikkelen en is een deken eigenlijk biina nooit nodig.



Want paardenrassen zijn niet verschillend? :+

TS, je moet naar de hond als individu kijken. Als een kortharige hond bibbert en dan stijf wordt had ie het koud en is een deken wellicht handig.

Weetje, elk dier is een uniek individu en dat moet je goed onthouden.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:57

Een windhond is bv helemaal niet gewend aan ons klimaat, die maken geen wintervacht aan en zullen sowieso een jasje nodig hebben.

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:01

Ik heb een bejaarde Duitse Dog met een hele korte vacht en hij heeft het echt wel koud hoor buiten. Helemaal als we naar Zandvoort (zee) gaan. Dus om alles over een kam te scheren dat het onzin is, ben ik het echt niet mee eens!
Ik gebruik zo'n jas echt niet als een Paris Hilton... wat een vergelijking...

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:06

Ik vond een jas voor een hond helemaal niets, tot mijn huidige hond, die dus ijs en ijskoud heeft buiten (waarvan de temp dus ook daalt tot ergens laag in de 35. Waarom moet ik mijn hond dan kou laten lijden? Overigens zijn WIJ als mens wel degene de de honden BINNEN houden dus de kwaliteit van vachten verminderen.

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:07

woofie schreef:
Een hondenjas is onzin. Waar of niet waar?
WAAR
Dierenarts Reinier Logcher: "Honden hebben geen last van de kou, zulke jasjes zijn echt onzin. Een gewoon behaarde, gezonde hond die buiten in beweging is, heeft echt geen kleding nodig. En bij beweging hoef je nog niet eens aan rennen te denken, gewoon lopen is genoeg. Als een hond bibbert, wil dat niet zeggen dat hij koud is. Veel honden trillen gewoon van de opwinding. Als je een hond toch een jas aantrekt, vormt hij geen wintervacht, waardoor zijn natuurlijke bescherming tegen de kou wegvalt."

Ik mag toch aannemen dat een dierenarts weet waar hij over praat? en die opmerking van iemand hierboven over de jacht? dat zijn reflecterende vesten zodat de hond niet per ongeluk voor een stuk wild word aangezien.....


De dierenarts weet exact waar hij over praat, over normaal behaarde en gezonde honden. En dat zijn nou net niet alle honden ;)

Maar he, lekker bij je standpunt blijven en hopen dat je hond nooit ziek wordt, lekker makkelijk, hoef je niet verder na te denken! +:)+

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:18

tjonge! slaan we niet wat ver door in het "vermenselijken"van onze honden? Laat een hond alsjeblieft gewoon hond zijn en lekker in zijn "blote" vacht ravotten!
Zie steeds vaker het mode verschijnsel hond in jas passend bij die van het baasje :r
Om maar te zwijgen van honden die in een soort van wandelwagentje vervoerd worden..tsssss
Honden hebben een vacht om zich warm te houden en pootjes om te lopen!
[/quote]

Mijn hond kreeg vroeger in de winter ook winterjas aan als we hele dagen op stal waren. Anders lag hij uren op de grond te bibberen, dat vond ik toch wel erg zielig! En bij bibberde nooit alleen tijdens de kou.

Verder met uitlaten nooit deken omgehad echt alleen als we hele dagen op stal waten en het vroor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:20

Bij medische noodzaak, kan ik er nog wel inkomen dat een hond een 'jas' aan moet, maar persoonlijk word ik ook niet goed bij het zien van die modetrends als in matching kleertjes en schoentjes voor het hondje... Het is geen pop; het is een hond! Ik heb Beagles en een Duitse Jacht Terriër kruising, en dat zijn gewoon honden zonder kleding. Overigens heb ik in het verleden een oude zieke Jack Russell weleens een dekje opgedaan in de winter want dat ding stond echt te rillen als het buiten koud was (auto-immuunziekte)

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:39

Ik heb geen zin om dit hele topic door te lezen maar ik reageer toch even.

In de tijd dat ik fanatiek met mijn Duitse Herder sportte had ik ook een jas voor haar.
Ja, voor een Duitse Herder met een heule dikke vacht.

Als het koud was (en ook met sneeuw en ijs trainen we door), gebruikte ik de jas om haar tussen de trainingen door niet te snel af te laten koelen. Mijn hond ligt namelijk rustig een (halve) dag in de auto en daar vriest het dan natuurlijk ook.
En binnenkort krijgen ze beide een badjas. Ook in de winter duiken ze overal het water in, en vervolgens liggen ze nat in de auto. De ander is gladharig zonder ondervacht dus die krijgt het dan wel degelijk koud.

Ook tijdens de cursus heb ik zo nu en dan een hondje er tussen die het écht koud heeft en écht niet gelukkig is. Momenteel een jonge Rigdeback, hij staat echt met bolle rug, staartje laag te trillen als het koud is en waait. Kleine moeite om het voor hem een beetje dragelijker te maken door een jasje aan te trekken toch?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:44

woofie schreef:
Een hondenjas is onzin. Waar of niet waar?
WAAR
Dierenarts Reinier Logcher: "Honden hebben geen last van de kou, zulke jasjes zijn echt onzin. Een gewoon behaarde, gezonde hond die buiten in beweging is, heeft echt geen kleding nodig. En bij beweging hoef je nog niet eens aan rennen te denken, gewoon lopen is genoeg. Als een hond bibbert, wil dat niet zeggen dat hij koud is. Veel honden trillen gewoon van de opwinding. Als je een hond toch een jas aantrekt, vormt hij geen wintervacht, waardoor zijn natuurlijke bescherming tegen de kou wegvalt."

Ik mag toch aannemen dat een dierenarts weet waar hij over praat? en die opmerking van iemand hierboven over de jacht? dat zijn reflecterende vesten zodat de hond niet per ongeluk voor een stuk wild word aangezien.....


Nou een dierenarts is ook niet alles wetend he. De ridgebacks o.a. die hier al genoemd zijn komen uit Afrika die zijn niet gefokt op kou en regen. Niet alle rassen maken een wintervacht of ondervacht aan. Mijn oude opa krijgt ook een jas aan als het koud is. Want ik laat hem niet helemaal krom en verkleumd op de scooter zitten of op een perron staan wachten.
Veel honden hebben het niet koud als ze bewegen. Daar heeft hij gelijk in. Maar om nou te zeggen honden hebben het niet nodig. Nee dat vind ik echt te kort door de bocht. Het zou mijn dierenarts niet zijn met zulke opvattingen.

IpsilonkaJarig

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:49

Mijn hond heeft geen jas, maar soms als ze net geschoren is dan zou ik het wel voor haar willen :D
Mijn oude jackies hadden wel dekentjes voor op stal. Maar gewoon donkergroen en bruin :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:51

Haha, maar WIJ halen dit soort dieren dus uit hun natuurlijke klimaat en moeten ze daardoor dus een dekentje opdoen bij kou? ... Ben zelf sowieso helemaal geen fan van de Ridgeback, maar dat heeft een andere reden. Ik snap wel wat je wilt zeggen hoor, maar door toedoen van ons, moet het dier dus aanpassingen maken waarop het helemaal niet 'gebouwd' is.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:53

woofie schreef:
Een hondenjas is onzin. Waar of niet waar?
WAAR
Dierenarts Reinier Logcher: "Honden hebben geen last van de kou, zulke jasjes zijn echt onzin. Een gewoon behaarde, gezonde hond die buiten in beweging is, heeft echt geen kleding nodig. En bij beweging hoef je nog niet eens aan rennen te denken, gewoon lopen is genoeg. Als een hond bibbert, wil dat niet zeggen dat hij koud is. Veel honden trillen gewoon van de opwinding. Als je een hond toch een jas aantrekt, vormt hij geen wintervacht, waardoor zijn natuurlijke bescherming tegen de kou wegvalt."

Ik mag toch aannemen dat een dierenarts weet waar hij over praat? en die opmerking van iemand hierboven over de jacht? dat zijn reflecterende vesten zodat de hond niet per ongeluk voor een stuk wild word aangezien.....


Nee tuurlijk, één dierenarts zegt het. Dus waarom je hond die bibbert een jasje geven. Ben je gek!

Ook al zeggen duizenden dierenartsen het, als m'n hond bibbert of het min 0 is. Krijgt die lekker een jas aan. En jammer dat er mensen zoals jij zijn die het niet kunnen waarderen. Speciaal voor jou zal ik een roze jas met bontkraag voor hem kopen :))

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:54

Mijn labrador is gek op de kou maar ik zie hier in de buurt veel greyhounds/windhonden die totaal niet tegen de kou kunnen. Fantastisch toch dat zij een jasje hebben?? Fijn dat deze 'rage' er is. Vroeger zouden deze honden in de winter denk ik alleen buiten komen voor plasje,poepje. Ik ben voorstander! Honden die het nodig hebben hebben het nodig, prima toch. Snap echt niet dat sommigen daar zo fel op tegen kunnen zijn...

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:55

Ik moet zeggen dat ik ook wel eens een jasje voor het gemak gebruik. Bv als ze net gewassen of geborsteld is en het regent hard en het bos is erg modderig. Zonder jas krijg ik haar sowieso niet ver mee als het regent :+
Maargoed, het kan dus best handig zijn met zo'n hond:
Afbeelding
Die er soms zo uit ziet:
Afbeelding
:=
Geloof me, dan is de hond ook bij met een jasje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:57

Oh nee niet fel op tegen hoor; als het nodig is, is het nodig. Ik pakte mijn zieke Jack ook in als het winter werd. Maar ik vraag me soms gewoon af wat we aan het doen zijn in het algemeen: honden die hier eigenlijk niet thuishoren wb klimaat zullen zich uiteindelijk wel aanpassen, ook geen ramp, maar het is wel door ons omdat we ze zo leuk vinden, dat ze zich aan moeten passen. Gewoon hardop denken zeg maar... En inderdaad: persoonlijk houd ik niet van hondjes die als poppetjes gekleed gaan met matching schoentjes en jurkje etc.

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:02

Als een hond bibbert heeft hij het koud. En dan krijgen ze bij mij een jas aan. Geen zin om mijn dier te laten lijden omdat het tegen mijn principes is. Vroeger kregen hondjes die het koud hadden ook vaak een dekje op of werden ze gewoon nauwelijks uitgelaten als het slechter weer was. Daarnaast werden de huizen minder warm gestookt en was er minder vloerverwarming. Of sliepen de honden gewoon buiten in een hok. Als je hond 20+uur in een omgeving van minimaal 17 graden is, hoe kan je dan verwachten dat hij (als hij niet van een ras is dat het bij 17 graden warm heeft) een wintervacht aanmaakt? verreweg de meeste honden lopen minder dan 2 uur per dag buiten.

Net zoals het jack hussel huppeltje patella luxatie is over het algemeen , stelt een bibberende hond zonder stress zich niet aan maar heeft het koud.

Anoniem

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:05

Als het nodig is, is het nodig... maar denk dat in sommige gevallen het niet echt nodig is en we graag meedoen met trends omdat het zo leuk staat.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:05

Het eerste jaar met onze windhond wilde ik niet aan aan jasje....vond het betuttelend en overdreven.
Gewoon lekker doorlopen dan houdt hij zichzelf wel warm.

Totdat meneer bij kou, wind en regen niet meer mee naar buiten wilde en als ik hem dan buiten had staan werd onze wandeling al snel ingekort naar een rondje van enkele minuten...want hij wilde naar huis.

Toen in de uitverkoop een goedkoop jasje gekocht om te proberen.
Was vanaf het eerste moment een succes....weer enthousiast en geen moeite met langere wandelingen.

Hij heeft hem dit najaar/winter nog niet nodig gehad maar het jasje ligt vast klaar.

Onze diernarts gaf me op m'n donder toen ik hem ernaar vroeg....en kon het niet waarderen dat ik de eerste winter zo koppig ben geweest.
Bij jou windhond is er niks betuttelds aan maar zinvol.
Hij kwam met een verhaal over diepteligging van de buik/lies en bescherming van organen...in combinatie met de bouw van een windhond.
Ik weet er het fijne niet meer van, maar het klonk logisch dus nu heeft mijn hond een heuse greyhound jas op maat gemaakt.
En hij is er erg mee in zn sas!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:07

@ Picasso: ik snap niet wat je tegen een ridge hebt, super honden met een super karakter. Snap echt niet waarom mensen vooroordelen hebben tegen sommige rassen. Wie zo in mekaar steekt, is in mijn ogen geen hondenvriend. En waarom zouden ze hier niet thuis horen? Ze zijn van oorsprong een mix van verschillende Europese rassen, met slechts 1 Afrikaans ras erdoor. De meeste kunnen gewoon een dubbele vacht aan maken, sommigen doen dat niet. Mijn oudste is 9 en kan de laatste 2 jaar niet meer tegen de koude, mijn jongste komt uit een hyper aktieve lijn en je krijgt geen grammetje vet op haar, gevolg, ze kan zich moeilijk warm houden.

Mijn 2 kou kleumen op wandeling, je ziet duidelijk, zeker bij de kleinste, dat ze het koud hebben.

Afbeelding