Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:46

Ik volg even mee :). Mijn vriend en ik ook border of auss, maar ik wil wel graag die focus op de baas tijdens het werken. Veder wil ik graag naast die border/auss een mechelaar of een (kruising) oud Duits. Is dat niks voor je? Vooral oud Duits zijn vriendelijk.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 08:39

EJuniorJoost schreef:
Ik volg even mee :). Mijn vriend en ik ook border of auss, maar ik wil wel graag die focus op de baas tijdens het werken. Veder wil ik graag naast die border/auss een mechelaar of een (kruising) oud Duits. Is dat niks voor je? Vooral oud Duits zijn vriendelijk.



Ik wil geen herder, herders zijn vaak te gericht op de baas. En ik wil een allemans vriend, hij mag wel gericht zijn op de baas, maar de herders die ik ken en ervaringen mee heb gehad. Zijn toch niet altijd te vertrouwen naar andere mensen. Niet echt mijn honden, plus, voor behendigheid en flyball zijn ze vaak iets te groot(ook al zie je ze wel mee doen)

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:20

Ehm... Aussies zijn herders he ;) . En enórm gericht op de baas. Je beweegt je teen en ze springen op om samen met jou iets leuks te gaan doen. Ze zijn ook flink wantrouwig tegen vreemden. Tuurlijk, er zitten ook blije eitjes tussen (ik heb er zo een ;) ) die iedereen blij begroeten. Maar vanuit het ras zijn het zeker geen allemansvrienden.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 09:28

assie schreef:
Ehm... Aussies zijn herders he ;) . En enórm gericht op de baas. Je beweegt je teen en ze springen op om samen met jou iets leuks te gaan doen. Ze zijn ook flink wantrouwig tegen vreemden. Tuurlijk, er zitten ook blije eitjes tussen (ik heb er zo een ;) ) die iedereen blij begroeten. Maar vanuit het ras zijn het zeker geen allemansvrienden.



Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd, de herders(duitse/mechelaars/canadees etc) die ik ken/mee gemaakt hebt, zijn NIET lief naar vreemden. Ze hoeven echt niet iedereen blij te begroeten, maar ik ben 1x bijna gebeten omdat ik wegliep van zijn baassie en 1 x mijn broek kapot door een mechelaar omdat ik zijn baas een schouderklop gaf... Dus nee, sorry bedankt. Maar ik hoef zo'n hond niet.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:37

Nicky91 schreef:
EJuniorJoost schreef:
Ik volg even mee :). Mijn vriend en ik ook border of auss, maar ik wil wel graag die focus op de baas tijdens het werken. Veder wil ik graag naast die border/auss een mechelaar of een (kruising) oud Duits. Is dat niks voor je? Vooral oud Duits zijn vriendelijk.



Ik wil geen herder, herders zijn vaak te gericht op de baas. En ik wil een allemans vriend, hij mag wel gericht zijn op de baas, maar de herders die ik ken en ervaringen mee heb gehad. Zijn toch niet altijd te vertrouwen naar andere mensen. Niet echt mijn honden, plus, voor behendigheid en flyball zijn ze vaak iets te groot(ook al zie je ze wel mee doen)


Dan zou ik geen aussie kiezen als je geen hond wilt die zich volledig op jou focust.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:37

Ja, dat snapte ik. Zo kunnen Aussies ook zijn.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:44

Lag dat aan de Duitse herder of aan de baas?
Aussies zijn vaak terughoudend naar vreemden. Geeft natuurlijk niet zomaar agressie naar vreemden maar er is een duidelijk verschil tussen een blije labradoodle die lekker door iedereen kan worden uitgelaten en begroet en geaaid of een aus.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:25

Ik moet zeggen dat de borders die ik ken socialer zijn naar mensen toe, maar vanwege hun drijfdrift mogelijk minder geschikt voor kinderen. (Lees: wellicht meer training vereist)

Aussies kunnen ook allemansvrienden zijn maar zitten ook wel wat gereserveerdere types tussen. Hangt dus een beetje van de hond af.

Aussies kun je met wat extra uitdaging prima als huishond houden. Ik vind de border toch wat gedrevener dan de de aus. 5km lopen is ongeveer 1 uurtje, daarnaast dan dus 3x per week training dat is leuk maar hoe zit dat dan met die andere 4 dagen in de week? Een border wilt eigenlijk elke dag wel een paar uur aan het werk. Ik vind voor een Border 2,5u echt het MINIMUM aan beweging. Waar een aussie met 2,5u gewoon prima tevreden kan zijn (als je het een klein beetje uitdagend houdt)

Dus voor af en toe wat flyball en behendigheid, zou ik gewoon lekker voor de aus gaan. Die wilt altijd wel wat doen, maar het hoeft niet zo nodig.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:35

Ik vond Aussies altijd allermakkelijkste honden, tot ik er zelf 1 kreeg :+ Die van ons is onzeker, eenkennig (geen handige combinatie, zeker niets als vreemden hem steeds over zijn kop aaien en hij dan bijna niet weg kan), extreem waaks en vindt dat ik honing aan mijn billen heb.
Ik ben dol op hem, dat is honderd procent zeker, maar bij mijn volgende aus ga ik veel nauwkeuriger kijken naar het karakter van de pups. Ik dacht dat nu ook gedaan te hebben, maar blijkbaar niet genoeg.
Voor mij is mijn hond makkelijk, voor de rest van de wereld niet. Ik raad je dan ook aan om echt goed op karakter te selecteren als je voor een aus gaat en goed research te doen naar een fokker.

Ik denk dat mijn hond nooit op zijn gemak door de stad gaat kunnen lopen etc, maar hij is nu pas acht maanden, dus welllicht is het over een jaar beter. Ben benieuwd naar je keus :)

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 12:48

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden, al zal het wat langer duren omdat ik toch pas volgend jaar(mei/juni) m'n beslissing wil maken. Tot die tijd ga ik zo veel mogelijk na kijken, lezen en uitzoeken. Langsgaan bij fokkers etc etc. :)

Overigens is de Kelpie toch weer terug, dus het worden 3 rassen om te kiezen.
Ik heb een aantal mensen buiten ons team gesproken en die hadden zowel borders als kelpies gehad en zij vonden de kelpies zo veel makkelijker dan de borders.. :) Dus vandaar!

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:04

En waarom niet een totaal ander ras?
Ik heb natuurlijk alleen dit topic gelezen en weet niet wat jijzelf al hebt bedacht etc. maar waarom wil je tussen die drie rassen kiezen?
Wat wil/ verwacht je precies van een hond? Misschien past een ander ras beter bij je, ookal vind je dat mooie honden. Ik bedoel: blijf niet teveel in dat 'straatje' hangen maar kijk wat breder. Heeft ons ook geholpen bij de keuzen van het ras.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:12

Horsies7 schreef:
En waarom niet een totaal ander ras?
Ik heb natuurlijk alleen dit topic gelezen en weet niet wat jijzelf al hebt bedacht etc. maar waarom wil je tussen die drie rassen kiezen?
Wat wil/ verwacht je precies van een hond? Misschien past een ander ras beter bij je, ookal vind je dat mooie honden. Ik bedoel: blijf niet teveel in dat 'straatje' hangen maar kijk wat breder. Heeft ons ook geholpen bij de keuzen van het ras.


Ik heb (zonder grap!) 200 hondenrassen bekeken. Het enige ras wat ik zou willen(buiten deze 3) is een staande(duitse staande/Vizsla etc), maar voor hetgeen wat ik wil doen, heeft dat geen nut.

Ik wil dat de hond mee kan naar nagenoeg alles, ik wil er mee kunnen fietsen/skaten, flyball(op wedstrijd niveau), behendigheid, mee naar de paarden kunnen, los kunnen lopen terwijl ik een buitenrit maak. Maar ook gewoon in de duinen, bos, strand, jacht hond of iets wat er op lijkt is daarom uitgesloten. Ik heb geen zin om 3 uur me hond te zoeken omdat die zn neus achterna is gegaan(voorbeeldje). In oktober/november gaat ons flyball team weer een clinic schapen drijven doen, ik ga dan gezellig mee om het eens mee te maken, hoe dat er aan toe gaat etc. Als ik het leuk vind, wil ik dat ook met mijn hond gaan doen.

Ik wil geen duitse herder/mechelaar etc, omdat het karakter van die honden mij totaal niet aanspreekt.

Dus vandaar dat mijn keuze tussen deze 3 rassen valt.

EDIT: Als je denkt dat iets anders beter past: Zeg t!! Dan kan ik er altijd even wat research over doen.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:36

Ach, dat maakt het duidelijk. Bedankt.
Wij zijn uiteindelijk gegaan voor een kruising labrador x poedel (geen australian labradoodle) erg leuke hond, maar voor hetgeen wat jij ermee wil gaan doen niet echt geschikt denk ik. (Lees: niet echt behendig en redelijk lomp :D )
Een border collie zou goed passen, maar die heeft echt uitdaging nodig.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:43

Horsies7 schreef:
Ach, dat maakt het duidelijk. Bedankt.
Wij zijn uiteindelijk gegaan voor een kruising labrador x poedel (geen australian labradoodle) erg leuke hond, maar voor hetgeen wat jij ermee wil gaan doen niet echt geschikt denk ik. (Lees: niet echt behendig en redelijk lomp :D )
Een border collie zou goed passen, maar die heeft echt uitdaging nodig.



Ja precies, hetgeen wat mij van de border tegen staat is het fixeren... Dus ik heb heel wat voor/na delen te verdelen en daaruit mijn beslissing te maken.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:53

En je wil een grote hond?
Of grotere hond :+

Ik ben fan van de hongaarse herdertjes en de kroaat. Als het goed is komt hier begin volgend jaar een kroaatje :)

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:54

Nicky91 schreef:
Ik wil geen herder, herders zijn vaak te gericht op de baas. En ik wil een allemans vriend, hij mag wel gericht zijn op de baas, maar de herders die ik ken en ervaringen mee heb gehad. Zijn toch niet altijd te vertrouwen naar andere mensen. Niet echt mijn honden, plus, voor behendigheid en flyball zijn ze vaak iets te groot(ook al zie je ze wel mee doen)


Mijn ouders hebben al jaren borders, werklijnen. Prachtige honden, maar wel extreem baasgericht. Een van de twee is ook absoluut éénkennig (met een kleine handvol mensen die ermee aan de slag kunnen), en niet te vertrouwen naar kinderen toe (angst). Verder wel een geweldig dier, super intelligent, loopt hoogste niveau gehoorzaamheid en ik ben er nu ook net in behendigheid mee begonnen. Dat pikt ze zelfs na twee lessen super vlot op. Maar dus wel opletten als je niet eenkennig en extreem baasgericht wil.... :+

Citaat:
Ik wil dat de hond mee kan naar nagenoeg alles, ik wil er mee kunnen fietsen/skaten, flyball(op wedstrijd niveau), behendigheid, mee naar de paarden kunnen, los kunnen lopen terwijl ik een buitenrit maak. Maar ook gewoon in de duinen, bos, strand, jacht hond of iets wat er op lijkt is daarom uitgesloten. Ik heb geen zin om 3 uur me hond te zoeken omdat die zn neus achterna is gegaan(voorbeeldje). In oktober/november gaat ons flyball team weer een clinic schapen drijven doen, ik ga dan gezellig mee om het eens mee te maken, hoe dat er aan toe gaat etc. Als ik het leuk vind, wil ik dat ook met mijn hond gaan doen.


Wel mooi. Ik ben altijd opgegroeid tussen BC's, en heb bewust niet voor een border gekozen omdat ik ze wat te "flauw" aangelegd vind. Maar verder heb ik quasi dezelfde eisen als jij, behalve dat de sport bij mij breder gaat en wat afhankelijk zal zijn naar wat hond zelf graag doet (ideaal een combi tussen gehoorzaamheid - canicross - behendigheid - speurwerk). Wij hebben gekozen voor een Mechelse herder :+. Wel lang gezocht, bewust een pup van twee zéér sociale en stabiele ouderdieren, maar voor mij past dat beter in het plaatje dan een border...


Verder ben ik vrij zeker dat met de dingen die jij wil gaan ondernemen met je hond, je evenzeer een hond uit werklijnen kan nemen zonder hier problemen mee te krijgen. Een werklijn is niet per definitie neurotisch als hij niet de hele dag kan werken, die hebben gewoon mentaal wat meer uitdaging nodig...

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:56

Machie schreef:
En je wil een grote hond?
Of grotere hond :+

Ik ben fan van de hongaarse herdertjes en de kroaat. Als het goed is komt hier begin volgend jaar een kroaatje :)



Hongaarse herder en kroaat? Zijn dat erkende rassen? Want als ik het op google invul dan krijg ik allerlei soorten ipv een bepaald ras.

En hoe groot zijn die?

Kelpie's en borders zijn niet heel groot hoor :) Alleen de Auss is een uitzondering

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:59

@ Florenc, Ja dat is het ook, het gaat erom dat de dingen die ik wil doen echt een vereiste zijn.. Ik heb namelijk niks aan een labrador of een herder of een jager... Omdat ze totaal niet passen bij wat ik wil doen. Canicross leek me super gaaf, maar ik mag helaas niet hardlopen ivm kapotte knie..

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:13

Hrvatski ovcar en Mudi bedoelt ze denk ik.
Machie komt jouw toekomstige kroaat uit het buitenland?
Ik vind ze ook super leuk.

Pyreneese herdertjes ook trouwens, de face rase ziet er ook collie achtig uit.

Ik ben vaak mee geweest als supporter naar frisbee, maar ik vond vooral veel borders erg nerveus overkomen, vooral naar andere honden. Ze zijn dan gefocust op hun ding en als er een andere hond in de buurt komt volgt er gesnauw. Zelf lijkt me dat erg irritant, de meesten zaten dan ook in benches. Stiekem ben ik dan wel blij met mijn vuilnisbak die wel gewoon normaal tussen al die andere honden aan de lijn kan liggen zonder gezeur. :o
Mijn zus heeft een whippet x border collie en die kan dat ook gewoon, is ook niet verlegen naar vreemden en luistert goed. Lurchers (dus kruising windhond x herderachtige) zijn super geschikt voor allerlei sporten, het is snelheid gecombineerd met gehoorzaamheid. Moet wel zeggen dat ze echt mega veel tijd in de opvoeding heeft gestoken en dat haar lurcher ook niet altijd de allermakkelijkste was ermee. En omdat ze zo snel zijn moet je zelf ook redelijk gevorderd zijn om ze bij te houden.. :')

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 14:18

Lepeltje schreef:
Hrvatski ovcar en Mudi bedoelt ze denk ik.
Machie komt jouw toekomstige kroaat uit het buitenland?
Ik vind ze ook super leuk.

Pyreneese herdertjes ook trouwens, de face rase ziet er ook collie achtig uit.

Ik ben vaak mee geweest als supporter naar frisbee, maar ik vond vooral veel borders erg nerveus overkomen, vooral naar andere honden. Ze zijn dan gefocust op hun ding en als er een andere hond in de buurt komt volgt er gesnauw. Zelf lijkt me dat erg irritant, de meesten zaten dan ook in benches. Stiekem ben ik dan wel blij met mijn vuilnisbak die wel gewoon normaal tussen al die andere honden aan de lijn kan liggen zonder gezeur. :o
Mijn zus heeft een whippet x border collie en die kan dat ook gewoon, is ook niet verlegen naar vreemden en luistert goed. Lurchers (dus kruising windhond x herderachtige) zijn super geschikt voor allerlei sporten, het is snelheid gecombineerd met gehoorzaamheid. Moet wel zeggen dat ze echt mega veel tijd in de opvoeding heeft gestoken en dat haar lurcher ook niet altijd de allermakkelijkste was ermee. En omdat ze zo snel zijn moet je zelf ook redelijk gevorderd zijn om ze bij te houden.. :')


Dat is ook nog steeds het grootste nadeel van de border(vind ik)..
Het vuilnisbakje waar ik nu mee sport is ook zo verschrikkelijk makkelijk, alleen hij jaagt...

Lurcher zei je? Ik ga eens even kijken!

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:19

JAAA hongaartjes <3

Ik heb een mudi. Wereldhond, nuchterder als de Border, fanatieker als de Aus. Geweldige werkers, maar ook rustig in huis. Werelds voor kinderen, lastig voor volwassenen. Als je niet houdt van blaffen, niet aan beginnen. Als eerste hond misschien ook een beetje lastig. Net als andere snel lerende rassen leert hij snel, maar dus ook de verkeerde dingen :D


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:22

Wij hebben thuis een aussie, houd er rekening mee als ze denken dat iets beter is op hun manier dat het best moeilijk ik om ze op andere gedachten te brengen haha. En daarbij zijn ze erg drammerig, ze krijgt standaard om half 7 eten en wie staat er om 6 uur al te drammen, jup onze aussie. Maar ze is wel ongelovelijk entousiast en wil graag met je mee en je tevreden houden. :)

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 14:26

Dan houd de hongaar al op, ik vind blaffen niet erg, mits het goedgekeurd kan worden. Als in: enthousiasme met flyball, als iemand aanbelt..

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:27

Nicky91 schreef:
Machie schreef:
En je wil een grote hond?
Of grotere hond :+

Ik ben fan van de hongaarse herdertjes en de kroaat. Als het goed is komt hier begin volgend jaar een kroaatje :)



Hongaarse herder en kroaat? Zijn dat erkende rassen? Want als ik het op google invul dan krijg ik allerlei soorten ipv een bepaald ras.

En hoe groot zijn die?

Kelpie's en borders zijn niet heel groot hoor :) Alleen de Auss is een uitzondering


Puli, Pumi, Mudi of Hrvatski Ovcar.
De aus en de bc zijn ongeveer even groot. Okee, een showlijn aus reu is wel veel meer hond dan een werklijn teef bc ja :)
Kelpie heb je van 42-55 cm. Afhankelijk of je een working of een autralian wilt.
De hongaarse herdertjes zijn wel weer een ander type hond, wel super werkwillig en vrij klein (40-47 cm) dus makkelijk overal mee naar toe te nemen.
Alleen het uiterlijk moet je maar net van houden :)

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:28

Lepeltje schreef:
Hrvatski ovcar en Mudi bedoelt ze denk ik.
Machie komt jouw toekomstige kroaat uit het buitenland?
Ik vind ze ook super leuk.


Toevallig uit nederland. Ik wild een Mudi maar ik durf ze niet met 15 weken uit het buitenland te halen... Vind ik het geen geschikte rassen voor.