De broodfokhond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 06:38

Inderdaad zoals kohtje al zegt, erkend en rijksgediplomeerd zijn broodfoktermen.

Tegenwoordig de dag zijn de Broodfokkers ook zo uitgekookt dat wanneer mensen hun huiswerk goed hebben gedaan omtrent de broodfok, zij alsnog het schip in gaan.
-Moederhond moet ten aller tijden aanwezig zijn.
-Er zijn Broodfokkers die ervoor zorgen dat er een teef bijloopt, die zgn de moederhond is, maar je kan wel degelijk het verschil zien of een teef zoogt of gezoogd heeft.
-Dat alle pups te zien zijn, niet accepteren dat je alleen diegene mag zien die nog te koop is.
-Dat je de gezondheidsonderzoeken mag inzien, een bonafide fokker laat je dat zelfs graag zien.
-Wanneer er meer dan drie rassen aanwezig zijn.
-En een bonafide fokker zal toekomstige pupkopers vragen waarom je voor dit ras gekozen hebt. Wat je ermee wilt gaan doen, hoeveel tijd je eraan gaat besteden, wat je er zelf van verwacht etc etc.
-Dat je gevoel voor 100% moet kloppen en bij geringe twijfel, niet doen! Koop nooit een pup op basis van emotie!

Koop je hond bij een fokker die er alles aan heeft gedaan om een zo gezond mogelijke pup te fokken en alle gezondheidsonderzoeken heeft gedaan om hetgeen uit te sluiten wat er uit te sluiten valt omtrent dat ras.
Doe onderzoek naar welke erfelijke afwijkingen bij het betreffende ras frequent voorkomt en vraag naar de uitslagen van de onderzoeken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 09:03

Michelleex schreef:
Wat toevallig dat ik op dit topic stuit...

Wij hebben net besloten om te willen gaan kijken voor een Australian Sheperd, maar ook geen idee waar je nou precies zo'n hond koopt.

Misschien een idee, om hier in het topic uit te leggen waar je allemaal precies op kan letten om te voorkomen dat je bij een broodfokker koopt.

Je moet van te voren beginnen met uitzoeken.Ga naar een dag van de rasvereniging,dan zie je veel fokkers en honden samen ,bedenk wat je wilt.Is er een bepaalde kleur die je mooi vind ,wil je een nest van een bepaalde reu.Dan kijken wat voor testen er bij jou ras nodig zijn om een gezonde hond te krijgen en heeft de fokker van jou voorkeur die testen gedaan.

Daarna neem je contact op met de fokker en maak je al eens kennis voor het geplande nest.
Onze pup is nu geboren en wij gaan die om de 14 dagen nu bezoeken tot hij mee mag,de fokker woont nogal verweg.Maar zo weet je wel zeker dat je geen broodfok heb.
Een in mijn ogen goede fokker fokt ook niet zomaar er op los en heeft meestal al een plek voor zijn pups voor ze geboren worden,deze pups staan ook eigenlijk niet op marktplaats.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:13

mijn vraag kwam voort uit de twijfel of ik deel heb genomen aan een broodfokkerij. ik vrees het wel, het heeft erg lang geduurd voor ik inzag dat deze hondjes niet op de juiste manier werden gehouden.

Naast broodfok waren ze ook erkende fokker van een groot honden ras. De kleine hondjes deden ze ernaast en vooral zwart. Overigens een erkend fokker zegt ook niks, geregeld werden ouders verwisseld waar het raad van begeer niks van doorhad.

Medische aandacht was er wel mits het zo erg was dat het niet anders opgelost kon worden, ik heb denk ik in de 5 jaar dat ik daar was meer honden dood zien gaan en inlaten slapen als ik me kan herinneren. puppy's gingen ook met bosjes maar mij werd verteld dat het normaal was ivm het lastige ras.

Het kwartje viel toen er een nestje Chihuahuas was waarbij 1 extra zorg nodig had, de eigenaren waren op vakantie en ik heb die dagen het kleintje bijgevoerd en geholpen, de kleine ging de goede kant op maar had het wel echt nodig. De eigenaren waren 2 dagen terug en ze was dood.

Ze adverteren nog steeds met hondjes (de grote jongens niet meer die zijn allemaal dood of herplaatst) maar de kleintjes komen geregeld voorbij voor veelste hoge prijzen. Het ergste is is dat ze allemaal gewoon verkocht worden en mensen ze oh zo schattig vinden.

Mijn eigen hondje komt er ook vandaan, aangeschaft als fokteefje maar veel te klein, 1 keer een puppy gehad en daarna mocht ik haar houden. gelukkig...

Men wordt inderdaad nu wel geïnformeerd over broodfokkers maar ik ben zelf het voorbeeld van onwetendheid en dat het inderdaad geen louche hokjes achterop het erf zijn. Er zijn verschillende types.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 13:27

Robin_S schreef:
Ik ben er 5 jaar geleden ook ingelopen... Het is vreselijk naïef, maar ik kende het concept broodfok niet.

Ik zag een foto op internet van een pup en werd meteen verliefd. Direct die mensen gebeld, hele aardige vrouw. De pup was 10 weken en mocht weg. Het was een nestje van de honden van hun ouders en die waren net op reis (ik had nog steeds niets door...)

Volgende dag ben ik haar gaan ophalen. Ik werd ontvangen in de keuken waar de pup met haar zusje vrolijk rondliep. Ze rook helemaal naar zaagsel, zo'n typische dierenwinkelgeur, totaal niet de geur van een hond in huis. Nog steeds had ik niets door.

Toen vroeg ik een foto van de ouders, en kwamen ze met hun laptop aanzetten, hun achtergrond was toevallig een foto van de ouders.

De vrouw vertelde ronduit hoe de vader plaatselijk kampioen flyball was en wat voor een lief karakter de moeder wel niet had.

Helemaal in de wolken betaalde ik (zo goedkoop was ze niet..) en reed ik weg.

Pas de volgende dagen ontdekte ik wat ik had gedaan. Ik zocht de verkoopster op en ontdekte zo gigantisch veel advertenties met de meest uiteenlopende rassen. Ik ben daar echt van geschrokken en heb dit echt moeten verwerken.

Van al die vele pups op het net was geen spoor te vinden in hun huis, ze woonden gewoon op een leuk boerderijtje met een paard en een schaap grazend in de wei. God weet waar de puppy's gehouden werden, je hoorde ze zelfs niet :(

Ik zou mijn hond nooit kunnen missen, zo geweldig vind ik haar. Maar ik zal me voor altijd schamen dat ik zo blind was.

Maar wat ik me dan serieus afvraag Robin,waarom ga je pas op zoek na dat je het hondje hebt gekocht en niet van te voren?
Ik ben al een oude taart en heb dus niks met computers,kan dus ook geen foto plaatsen.Maar het eerste wat ik toch doe is een fokker napluisen op internet zelfs al voordat ik er contact mee opneem.
Maar het meest gehoorde excuus van mensen die bij een broodfokke rkopen is ,Ik wist het niet zag het later pas op internet en vaak zijn het mensen die een stuk jonger zijn als dat ik zelf ben.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 13:28

Xpinoxx schreef:
mijn vraag kwam voort uit de twijfel of ik deel heb genomen aan een broodfokkerij. ik vrees het wel, het heeft erg lang geduurd voor ik inzag dat deze hondjes niet op de juiste manier werden gehouden.

Naast broodfok waren ze ook erkende fokker van een groot honden ras. De kleine hondjes deden ze ernaast en vooral zwart. Overigens een erkend fokker zegt ook niks, geregeld werden ouders verwisseld waar het raad van begeer niks van doorhad.

Medische aandacht was er wel mits het zo erg was dat het niet anders opgelost kon worden, ik heb denk ik in de 5 jaar dat ik daar was meer honden dood zien gaan en inlaten slapen als ik me kan herinneren. puppy's gingen ook met bosjes maar mij werd verteld dat het normaal was ivm het lastige ras.

Het kwartje viel toen er een nestje Chihuahuas was waarbij 1 extra zorg nodig had, de eigenaren waren op vakantie en ik heb die dagen het kleintje bijgevoerd en geholpen, de kleine ging de goede kant op maar had het wel echt nodig. De eigenaren waren 2 dagen terug en ze was dood.

Ze adverteren nog steeds met hondjes (de grote jongens niet meer die zijn allemaal dood of herplaatst) maar de kleintjes komen geregeld voorbij voor veelste hoge prijzen. Het ergste is is dat ze allemaal gewoon verkocht worden en mensen ze oh zo schattig vinden.

Mijn eigen hondje komt er ook vandaan, aangeschaft als fokteefje maar veel te klein, 1 keer een puppy gehad en daarna mocht ik haar houden. gelukkig...

Men wordt inderdaad nu wel geïnformeerd over broodfokkers maar ik ben zelf het voorbeeld van onwetendheid en dat het inderdaad geen louche hokjes achterop het erf zijn. Er zijn verschillende types.

Ja Pino, in mijn ogen zijn dat soort mensen ook broodfokkers,juist het stiekeme en dan niet goed voor de hondjes zorgen ,is wat broodfokkers doen.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: De broodfokhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:36

ja precies dat. Naja ik schaam me dood en ben blij dat toen mijn vader op zoek ging naar een labrador ze bij verschillende erkende fokkers zijn geweest. Uiteindelijk bij een gezin wat 2 teven had en voor hun plezier een nestje fokte zo nu en dan. Wel erkend en alles was top geregeld, ouders waren ook hele leuke lieve honden. Kost een beetje maar dan heb je ook wat.