Vliegen met katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Enjoy_

Vliegen met katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 16:47

Ha bokkers,
Zijn er katteneigenaren die wel met eens hun kat(ten) hebben gevlogen?
Ze gaan in het ruim in zo'n bench en ik zat ineens te denken, doe ik er een kleedje in of niet?
Aan de ene kant, lekker eigen geur mee, aan de andere kant, schuift misschien heel erg met stijgen en landen?!

Captain

Re: Vliegen met katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:48

Mag ik vragen waarom je je katten wil laten vliegen? :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:24

Het vliegen op zich lijkt me niet zozeer een probleem, er wordt goed voor ze gezorgd. Wel de quarantaine waar ze in moeten en de kosten. Ik zou het niet doen als het niet echt nodig is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:28

Ik heb mijn hondje uit Griekenland
Deze heeft mijn vader opgehaald en tot 5kilo mochten ze in n benche met bepaalde afmetingen mee als hand bagage
Mits je zelf of iemand er mee vliegt natuurlijk
Wij hadden een canvas benche (heb m nog overigens) en hier zat n kussentje in die niet kon schuiven die hoorde d'r bij
Van te voren de hond al aan de benche laten wennen

Dit was bij Transavia of KLM weet ik niet helemaal zeker

Ga je verhuizen of?
Mijn hondje heeft d'r bij ons weten geen last van gehad en was even vrolijk na de vlucht als voor de vlucht

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:30

Ik heb eens met Vueling gevlogen waarbij de persoon voor mij zijn kat mee had als handbagage (in een reismandje). Als het niet te ver vliegen is is dat ook nog een optie.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 15:26

We verhuizen naar Spanje, en ik wil ze geen autorit van 2000km aandoen. Dan denk ik dat ze minder last hebben van 2,5 uur vliegen. Ze gaan in het ruim omdat ik m'n zoontje van 6 maanden mee heb en die vraagt al aandacht genoeg natuurlijk op zo'n reis.
Dus vandaar ik heb er geen zicht op. To kleedje or not to kleedje.

Sorry overigens voor de late reactie. we zijn druk aan t inpakken

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 15:27

anneliesdj schreef:
Het vliegen op zich lijkt me niet zozeer een probleem, er wordt goed voor ze gezorgd. Wel de quarantaine waar ze in moeten en de kosten. Ik zou het niet doen als het niet echt nodig is.

Quarantaine is gelukkig geen sprake van. En vallen de kosten van dieren mee in het ruim mee. Was 60 EUR per kat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:36

Je kunt het beste een ondergrondje maken van krantensnippers (telegraaf scheurt het fijnst ;) ) en daarbij kun je ook een kleedje,lapje of wat dan ook bijdoen.Zorg dat de geur er lekker aanzit,leg het lekker in de mand en zorg ervoor dat je de kennel (model Sky-kennel) al een tijdje in huis hebt zodat de geur er lekker in gaat zitten(evt al als slaapplek gebruiken.

De krantensnippers zijn erg prettig omdat de hygiënisch zijn,een klont worden als er een ongelukje gebeurd zodat de kat niet drijfnat of vies wordt en ook vinden katten het heerlijk om zich erin te verstoppen.

Haal de kranten niet door een versnipperaar...dat is de fijn,liever een strook van 1 á 2 cm.

Maak ook gaatjes in de kennel zodat je de deur vast kunt zetten met tie-wraps en vergeet het waterbakje niet aan de deur te plaatsen.Doe hier geen water in!! dat bakje is alleen voor noodgevallen,als je er voor vertrek al water indoet dan maak je de boel alleen maar nat.

Hier voorbeeld van de kennel...neem geen simpele met bevestigingspunten die zo los kunnen laten of eruit kunnen vallen...geen plastic deurtjes of deksels die open kunnen.Dat is een drama en vaak (gelukkig) ook niet toegestaan.

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:47

Ah voor een verhuizing is het inderdaad logisch. Voor alleen een paar weken buiteland vind ik het voor dieren, en dan vooral katten, not done om te vliegen. Er bestaan ook matjes met een anti-slip onderkant, wellicht is dat een idee? :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:50

Ik zou mijn kat niet op het vliegtuig zetten, zij is zo doodsbang voor vreemden dat ze denk ik toch liever naast me in de auto zou zitten. Hoe zit dat met jouw kat?
Kun je trouwens onder het kleedje niet zo'n rubber matje leggen tegen het schuiven? Denk dat een kleedje toch wel fijner is dan zo'n lege reiskoffer aangezien die ook best glad is al, toch?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:54

Er reizen veel katten de wereld rond hoor, wat dat betreft geen probleem.Wij leggen zo'n bontmandje in de kennel met eronder een zo'n plasmatje wat urine opneemt mocht er toch een accidentje zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:57

Een lege kennel is niet eens toegestaan als de maatschappij aangesloten is bij de IATA.Volgens het LAR (Live Animal Regulations) moet er "bedding" in de kennel.
Er zijn ook puppymatjes (dit zijn een soort vierkante luiers) in de handel die ook als ondergrond gebruikt kunnen worden.Kunnen ook vastgeplakt worden.
Daarnaast zijn krantensnippers (naast evt kleedje/lapje) echt de beste bedding.Katten verstoppen zich hier graag in.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:00

Dank voor alle tips! Ik kan van m'n werk wel van die absorberende onderleggers meenemen! Dat ik daar niet aan dacht hahaha. En dan idd op een antislip iets of vastplakken. Waterbakje erin laten voor noodgevallen is ook slim inderdaad! Ik dacht voor die 3 uur is dat wat overdreven, maar jd weet maar nooit!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:05

Douche matten hebben veelal een antislip onderzijde.
Als je de kat ruim van te voren al laat wennen dat de badmat voor hem/haar is dan zal dat de reis zeer comfortabel maken.
Je kunt er dan eventueel nog een ander dekentje bij doen waar de kat zich in kan verstoppen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:04

Enjoy_ schreef:
We verhuizen naar Spanje, en ik wil ze geen autorit van 2000km aandoen. Dan denk ik dat ze minder last hebben van 2,5 uur vliegen. Ze gaan in het ruim omdat ik m'n zoontje van 6 maanden mee heb en die vraagt al aandacht genoeg natuurlijk op zo'n reis.
Dus vandaar ik heb er geen zicht op. To kleedje or not to kleedje.

Sorry overigens voor de late reactie. we zijn druk aan t inpakken

Ik zou zoeken naar een antislip iets. Een kleedje wat kan gaan schuiven lijkt me idd niet prettig, kat heeft juist behoefte aan wat extra grip.