Gewetensvragen omtrend fokken van dieren.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
7ofhearts

Berichten: 2731
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Gewetensvragen omtrend fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 13:30

Als groot dierenliefhebber ben ik me door de jaren heen steeds meer vragen gaan stellen over hoe verantwoordelijk wij zelf zijn met betrekking tot de erfelijke afwijkingen binnen de diverse huis/dieren rassen.

We kennen ze allemaal wel; De mode grillen onder huis/ dieren.
De diverse rassen die na aanleiding van films/ boeken opeens razend populair worden, en daardoor mega interessant voor mensen die "snel geld "zien.
Broodfokkers, die niet nadenken over gezondheid en ellende, maar gewoon naar vraag en aanbod leveren.

Exotische diersoorten die opeens reuze hip zijn omdat bepaalde ( meestal Amerikaanse ) "hottie's " er opeens een hebben.
Niet alleen worden opeens varkens tot ideaal huisdier gebombardeerd, maar ook wasberen, aapjes, beertjes.......al dan niet met passende garderobe worden "hip "gevonden.

Maar ook "gewone "honden en kattenrassen die stijf staan van de misselijkmakende erfelijke afwijkingen worden "gewoon "door gefokt omdat de vraag nu eenmaal zo groot blijkt te zijn.

Wat mij interesseert is hoe jullie daar moreel tegen aankijken.

Ben je zó verslingerd aan een ras/ dier dat je kost wat kost in huis moet hebben???
( ongeacht de mindere kanten van het ras, zoals erfelijke afwijkingen?? )

Of praat je de fokkers van deze dieren na waar ze het hebben over "verbeteringen " van een ras zodat er de komende jaren nog "gewoon "dieren worden geboren met te kleine of nauwelijks aanwezige neuzen, te kleine schedeltjes, losse gewrichten waardoor veel pijn klachten en afwijkende standen, verlammingen, kanker, oogproblemen, gebit problemen, hart problemen en ga zo nog maar even door Óf zeg je Stop!!!!!
Tot hier en niet verder, ongeacht dat je écht wel super gecharmeerd bent van een dier, maar gewoon er voor kiest om niet voor zo een dier te kiezen omdát er zo veel pijn en ellende bij komt kijken??

Ik zelf merk dat ik best wel val voor dit soort risicovolle "experimenten " maar kan me tot nu toe héél goed onder controle houden en heb dus gewoon 5 htk katjes.
En ook begrijp ik best wel dat je met dieren moet fokken óm eventuele erfelijke afwijkingen er überhaupt uit te krijgen.....maar is die weg nog gewoon héél lang.

Moeten wij kost wat kost dieren tot huisdier bombarderen alleen omdat WIJ dat leuk , apart of interessant vinden, terwijl we weten dat het héél moeilijk is om het ideale leefklimaat van het bewuste dier in onze eigen omgeving te kunnen creëren????

Gewetensvragen omtrent dieren.......hoe staan jullie daar in????

Niet zeuren maar lééf!!


fleurtjeuh
Berichten: 10254
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Gewetensvragen omtrend fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:34

Ik ben heel erg tegen het doorfokken van ongezonde dieren.
Maar er zijn een aantal rassen waar ik zeer van gecharmeerd ben, die ik later graag zou willen hebben, maar waarvan ik ook weet dat er erg veel afwijkingen bij zitten.
Als ik ooit zo'n dier zou kopen zou ik het binnenste buiten keren, inclusief DNA testen, om te kijken of het dier gezond is. Ongeacht welke testen de fokker zegt gedaan te hebben .

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Gewetensvragen omtrend fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:38

Ik fok zelf honden en grasparkieten. En bij mij staat in beide gevallen de gezondheid heeeeel groot voorop. Ik ga dan ook af op wat ik wil fokken en niet wat het gross van de mensen graag ziet. En heb een hele lijst aan eisen die heel wat verder gaan als de rasvereniging enz.

Rennie89
Berichten: 37208
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:38

Ik kies idd ook voor gezonde dieren. Ik vind bijvoorbeeld Engelse bullen al een abomination gezien ze niet eens normaal geboren kunnen worden. Zelf vind ik papier niet het belangrijkste maar wel geteste ouders op zowel genetisch als bijvoorbeeld kattenaids etc.

Ik heb een Noorse boskat poes zonder papier maar wil er wel een nestje uit. Ik zal tegen die tijd mijn poes geheel laten testen en de kater die ik ga gebruiken ook. Dan heb je iig garantie dat je kitten geen erfelijke afwijkingen zal hebben en ook geen ziektes als aids. Natuurlijk is dat geen garantie voor een gezond dier maar meer als dat kan je als een goede fokker niet doen. Ja de omstandigheden voor de kittens zo hychienisch mogelijk houden.

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:39

Wasberen, vosjes, hertjes, of wat dan ook. Horen niet in huis.
Ik kan me goed voorstellen, wat betreft dierentuinen, om het soort in leven te houden.

Maar juist het kweken en fokken van dieren, om er maar geld uit te slaan, vind ik persoonlijk not done.
Ik vind slangen en spinnen geweldig! Maar ik kan mijzelf de tijd er niet voor veroorloven om deze dieren in verzorging te nemen.
Nu zullen er vast mensen zijn: Maar ze vragen minder aandacht dan een hond of kat.
Ja, klopt. Maar zo onwijs gek ben ik er niet van, om ze aan te schaffen, om er vervolgens maar naar te kijken en schoon te maken.

Mensen hebben soms dieren, voor de leuk, of omdat ze zielig zijn. Daar houd ik niet zo van.
Dat laatste is een gevoelskwestie, dat moet ieder ook lekker zelf weten. Zolang het dier en de omgeving er maar niet onder lijd.

Wij willen zelf in de toekomst (tijsbestek van 2 a 3 jaar??) graag 2 katten.
Wij kiezen bewust voor de Main Coone of Boskat, ook niet 1, maar 2.
Waarom? Wegens hun karakter, de eigenschappen. Maar ook het postuur en formaat.

Betekend dat, dat wij gewoon op MP gaan kijken?
Nee, we hebben heel doelbewust een vragenlijst.
Een paar enkele vragen als voorbeeld:

Vanwaar de keuze om met deze katten te fokken?
Vanwaar de keuze om de dieren binnen of in een ren te houden (Is misschien logisch maar ieder heeft daar een eigen antwoord voor)
Wordt er ook getest op ziekten en aandoeningen? En ja, welke?

Ook hebben we veel zelf aanvinken vragen.
Is het verblijf schoon?
Zitten de dieren huiselijk?
Vertonen de dieren normaal gedrag?
Zijn alle dieren die vertoond worden, correct?
Zijn alle gegevens bij de hand?

Lijkt bijna op een kruisverhoor.

Maar....
Ik vind dat de fokker dit ook hoort te doen.
En dan komen we weer even terug op broodfok.

Broodfokkers gaan niet zo snel kijken op plek van waar de dieren naartoe gaan.
Die liggen er niet wakker om, of het die de stofzuiger kent of niet.
Die wil maar 1 ding.
Snel kittens/pups/ andere jonge wezens, en met de juiste data, van de dieren af zijn, zodat ze volgende weer vol gedrukt kan worden met jongen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

7ofhearts

Berichten: 2731
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 13:42

Ik herken dat dus helemaal, maar als je zélf nog allerlei testen wilt doen héb je het dier dus eigenlijk al "gekocht "

Fokkers zéggen vaak op van alles en nog wat te testen, maar in sommige gevallen is dat gewoon een wassen neus en zijn er verschillende manieren van testen.......
Zo goed als water dichten, maar zéker ook soorten waar behoorlijk wat mee te sjoemelen valt.
Ook allerlei contractjes en garanties werken naar MIJN idee ook niet zoals het zou moeten.
Je hébt al een dier, waar je in korte tijd enorm van gaat houden, en dan krijg je de keuze om hem of haar maar "terug te geven "voor een beter exemplaar........
Hoezo nou "keuze "????

Niet zeuren maar lééf!!

Amandavd
Berichten: 12099
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Gewetensvragen omtrend fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:47

Als je naar een fokker gaat die via een rasvereniging fokt, dan zijn ze vaak wel op de verplichte gezondheidseisen gefokt via de vereniging stelt.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:50

Amandavd schreef:
Als je naar een fokker gaat die via een rasvereniging fokt, dan zijn ze vaak wel op de verplichte gezondheidseisen gefokt via de vereniging stelt.


Jup!!

En dan zijn de testen niet meer wassen neus!!
De resultaten kun je dan zelf doorlezen. En er moet een stempel (vaak een kliniek) met een handtekening er op staan.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Solleke_Noah

Berichten: 11043
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:51

Ik heb wel wat meer speciale huisdieren, een fret en axolotl's.

Vroeger ook wel wat beestjes in hokken gehad: konijn, cavia, tamme muizen,...

Voor mezelf afgesproken geen huisdier meer te nemen dat in een kooitje weggestoken moet worden. Dus hoe cool ik een leguaan (bv) ook vind, als deze niet op een gezonde manier los in huis kan leven (zoals hond of kat) laat dan maar...

Bij fret en axolotl, deze dieren zijn niet "wild" meer, fret nooit geweest (z'n "broertje" de bunzing wel) en de axo's die wij in Europa hebben zijn al erg doorgefokte varianten van de wilde axo's.

Helemaal kromgefokte honden of kattenrassen doen we niet aan mee :n deels ook om jezelf het verdriet van vroegtijdig afscheid door kwalen te besparen.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

7ofhearts

Berichten: 2731
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 13:52

maralyn schreef:
Wasberen, vosjes, hertjes, of wat dan ook. Horen niet in huis.
Ik kan me goed voorstellen, wat betreft dierentuinen, om het soort in leven te houden.

Maar juist het kweken en fokken van dieren, om er maar geld uit te slaan, vind ik persoonlijk not done.
Ik vind slangen en spinnen geweldig! Maar ik kan mijzelf de tijd er niet voor veroorloven om deze dieren in verzorging te nemen.
Nu zullen er vast mensen zijn: Maar ze vragen minder aandacht dan een hond of kat.
Ja, klopt. Maar zo onwijs gek ben ik er niet van, om ze aan te schaffen, om er vervolgens maar naar te kijken en schoon te maken.

Mensen hebben soms dieren, voor de leuk, of omdat ze zielig zijn. Daar houd ik niet zo van.
Dat laatste is een gevoelskwestie, dat moet ieder ook lekker zelf weten. Zolang het dier en de omgeving er maar niet onder lijd.

Wij willen zelf in de toekomst (tijsbestek van 2 a 3 jaar??) graag 2 katten.
Wij kiezen bewust voor de Main Coone of Boskat, ook niet 1, maar 2.
Waarom? Wegens hun karakter, de eigenschappen. Maar ook het postuur en formaat.

Betekend dat, dat wij gewoon op MP gaan kijken?
Nee, we hebben heel doelbewust een vragenlijst.
Een paar enkele vragen als voorbeeld:

Vanwaar de keuze om met deze katten te fokken?
Vanwaar de keuze om de dieren binnen of in een ren te houden (Is misschien logisch maar ieder heeft daar een eigen antwoord voor)
Wordt er ook getest op ziekten en aandoeningen? En ja, welke?

Ook hebben we veel zelf aanvinken vragen.
Is het verblijf schoon?
Zitten de dieren huiselijk?
Vertonen de dieren normaal gedrag?
Zijn alle dieren die vertoond worden, correct?
Zijn alle gegevens bij de hand?

Lijkt bijna op een kruisverhoor.

Maar....
Ik vind dat de fokker dit ook hoort te doen.
En dan komen we weer even terug op broodfok.

Broodfokkers gaan niet zo snel kijken op plek van waar de dieren naartoe gaan.
Die liggen er niet wakker om, of het die de stofzuiger kent of niet.
Die wil maar 1 ding.
Snel kittens/pups/ andere jonge wezens, en met de juiste data, van de dieren af zijn, zodat ze volgende weer vol gedrukt kan worden met jongen.


Maine coons........nou noem je spontaan zo een ras.......
( Ik heb er ook twee gehad omdat ik er als een blók voor viel )
Een werd vijf jaar oud, de ander 7.......

Zeer zorgvuldig uitgezocht bij zeer zorgvuldig uitgezochte fokkers.......en toch.
Fifé fokkers/ onafhankelijke fokkers.....waar doe je goed aan???
Ik geloof onderhand dat het gewoon een Russisch roulette is.......
Ik vind het nog steeds wáánzinnige katten, maar wil je geloven dat ik het niet meer aandurf???
Niet om mijn eigen verdriet als het wéér fout zou gaan, maar ook niet ten opzichte van de kat.
Die mogelijk een beperkt kl*te leven krijgt qua gezondheid, alleen omdat IK het zo leuk vind????

Niet zeuren maar lééf!!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:56

ik fok met mijn fries en daar ben ik heel secuur in, zo wie zo al een paard die goed aan het rasstandaard voldoet, met een interessante merrielijn. zodat het paard voor een koper ook interessant is.
Daarbij heb ik mijn merrie laten onderzoeken op het waterhoofd- en dwerggen en hou ik bij de hengstenkeuze het verwantschaps- en inteelt percentage scherp in de gaten en wil ik zelf ruim onder het percentage blijven dan wat het stamboek aangeeft. Daarbij moet een hengst mij ook aanspreken en mijn merrie kunnen verbeteren in bouw en beweging.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

7ofhearts

Berichten: 2731
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 14:00

maralyn schreef:
Amandavd schreef:
Als je naar een fokker gaat die via een rasvereniging fokt, dan zijn ze vaak wel op de verplichte gezondheidseisen gefokt via de vereniging stelt.


Jup!!

En dan zijn de testen niet meer wassen neus!!
De resultaten kun je dan zelf doorlezen. En er moet een stempel (vaak een kliniek) met een handtekening er op staan.



Geloof me.......dan is het nog steeds risico vol.
Ik ken een fokker van Sphynx katten die héél serieus met bloedlijnen en testen bezig is.
5!!!!!! dekkaters ( kittens ) van verschillende fokkers uit verschillende lijnen heeft ze in middels in een tijdsbestek van enkele jaren aangekocht om na een jaar te moeten constateren dat ze niet vrij waren van HCM.
Gelukkig is er met deze dieren nóóit gefokt geworden, en heeft ze voor deze dieren als kastraat allemaal gouden mandjes gevonden, maar alleen maar om te zeggen dat testen dus écht niet waterdicht zijn!!!
Als fokker betaal je de hoofdprijs voor deze kittens, en uiteindelijk kon ze ze toen het er op aan kwam allemaal als gecastreerde huiskat verkopen.
Hoe zwaar frustrerend is dat??!!!!

Niet zeuren maar lééf!!

Amandavd
Berichten: 12099
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Gewetensvragen omtrend fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:05

RaafSmits, je overdrijft schromelijk. Testen zijn in 99% waterdicht wanneer dit gedaan wordt door iemand die daar de bevoegdheid voor heeft. HCM is heel duidelijk vast te stellen op echo wanneer je naar een DA gaat die daar erg ervaren in is. Op HCM testen is een eis van vele kattenrasverenigingen en vaak accepteren die ook alleen maar de uitslagen van bepaalde dierenartsen.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

7ofhearts

Berichten: 2731
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 14:09

Amandavd schreef:
RaafSmits, je overdrijft schromelijk. Testen zijn in 99% waterdicht wanneer dit gedaan wordt door iemand die daar de bevoegdheid voor heeft. HCM is heel duidelijk vast te stellen op echo wanneer je naar een DA gaat die daar erg ervaren in is. Op HCM testen is een eis van vele kattenrasverenigingen en vaak accepteren die ook alleen maar de uitslagen van bepaalde dierenartsen.


Sorry, maar dit vind ik een erg rare reactie.
Wat ik beschrijf van de Sphynx katers is echt gebeurt, en dat is erg zat!!
En waarom zou dat alleen bij Sphynxen zo zijn???
Wel érg toevallig dan hé???

Dus nee......je mag er van denken wat jij wilt ( zal je mogelijk ook wel een reden voor hebben ) maar overdrijven kan je niet in mijn schoenen schuiven!!

Niet zeuren maar lééf!!

Amandavd
Berichten: 12099
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Gewetensvragen omtrend fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:12

Nou zeker wel. A je kan blijkbaar al moeilijk lezen door je hysterie, want ik zeg nergens dat dit alleen voor Sphynxen geldt, HCM komt bij vele rassen voor, ik heb hier een kat zitten die er van verdacht wordt op basis van echo onderzoek. B je doet heel erg overdreven en dramatisch, zonder inhoud. Dus je kent een fokker die blijkbaar niet goed onderzoek doet als dit haar 5 x overkomt. Verder zie ik je met weinig inhoudelijke informatie komen, behalve dat je moord en brand schreeuwt.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

mirriezz
Berichten: 2007
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:14

Nou ja, geen ervaring hier met katten, wel met Labradors. Papa en mama worden netjes getest op HD en ED en 2 erfelijke oogziekten en moeten vrij zijn. Onze fokker vond iig van wel. We hebben op zijn minst de papieren gezien (met handtekening en keurmerk van rasvereniging en dierenarts) en ik denk zelfs een kopie bij aanschaf van de pup gekregen.
Er zat zelfs een bepaalde garantie op de hond, mocht hij toch HD of ED hebben.
Het kan dus wel goed gaan met papieren van rasverenigingen.

Bij labradors gebeurt het helaas ook nog steeds anders, weet ik. Kwestie van een goeie fokker uitkiezen denk ik dan.

Amandavd
Berichten: 12099
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Gewetensvragen omtrend fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:17

Sterker nog, met fokkers via de rasverenigingen gaat het vaak wel goed. Je moet op verschillende dingen testen en met officiële uitslagen komen, ook via raad van beheer, vaak moeten honden mee doen aan raskeuringen voor exterieur en karakter.

Kan het dan nog altijd mis gaan? Ja, dat kan, dat is met mensen ook namelijk. En ja, er zitten altijd rotte appels tussen, doe je niks aan, behalve je goed voor laten lichten door de rasvereniging en jezelf goed inlezen.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:18

RaafSmits schreef:
maralyn schreef:
Wasberen, vosjes, hertjes, of wat dan ook. Horen niet in huis.
Ik kan me goed voorstellen, wat betreft dierentuinen, om het soort in leven te houden.

Maar juist het kweken en fokken van dieren, om er maar geld uit te slaan, vind ik persoonlijk not done.
Ik vind slangen en spinnen geweldig! Maar ik kan mijzelf de tijd er niet voor veroorloven om deze dieren in verzorging te nemen.
Nu zullen er vast mensen zijn: Maar ze vragen minder aandacht dan een hond of kat.
Ja, klopt. Maar zo onwijs gek ben ik er niet van, om ze aan te schaffen, om er vervolgens maar naar te kijken en schoon te maken.

Mensen hebben soms dieren, voor de leuk, of omdat ze zielig zijn. Daar houd ik niet zo van.
Dat laatste is een gevoelskwestie, dat moet ieder ook lekker zelf weten. Zolang het dier en de omgeving er maar niet onder lijd.

Wij willen zelf in de toekomst (tijsbestek van 2 a 3 jaar??) graag 2 katten.
Wij kiezen bewust voor de Main Coone of Boskat, ook niet 1, maar 2.
Waarom? Wegens hun karakter, de eigenschappen. Maar ook het postuur en formaat.

Betekend dat, dat wij gewoon op MP gaan kijken?
Nee, we hebben heel doelbewust een vragenlijst.
Een paar enkele vragen als voorbeeld:

Vanwaar de keuze om met deze katten te fokken?
Vanwaar de keuze om de dieren binnen of in een ren te houden (Is misschien logisch maar ieder heeft daar een eigen antwoord voor)
Wordt er ook getest op ziekten en aandoeningen? En ja, welke?

Ook hebben we veel zelf aanvinken vragen.
Is het verblijf schoon?
Zitten de dieren huiselijk?
Vertonen de dieren normaal gedrag?
Zijn alle dieren die vertoond worden, correct?
Zijn alle gegevens bij de hand?

Lijkt bijna op een kruisverhoor.

Maar....
Ik vind dat de fokker dit ook hoort te doen.
En dan komen we weer even terug op broodfok.

Broodfokkers gaan niet zo snel kijken op plek van waar de dieren naartoe gaan.
Die liggen er niet wakker om, of het die de stofzuiger kent of niet.
Die wil maar 1 ding.
Snel kittens/pups/ andere jonge wezens, en met de juiste data, van de dieren af zijn, zodat ze volgende weer vol gedrukt kan worden met jongen.


Maine coons........nou noem je spontaan zo een ras.......
( Ik heb er ook twee gehad omdat ik er als een blók voor viel )
Een werd vijf jaar oud, de ander 7.......

Zeer zorgvuldig uitgezocht bij zeer zorgvuldig uitgezochte fokkers.......en toch.
Fifé fokkers/ onafhankelijke fokkers.....waar doe je goed aan???
Ik geloof onderhand dat het gewoon een Russisch roulette is.......
Ik vind het nog steeds wáánzinnige katten, maar wil je geloven dat ik het niet meer aandurf???
Niet om mijn eigen verdriet als het wéér fout zou gaan, maar ook niet ten opzichte van de kat.
Die mogelijk een beperkt kl*te leven krijgt qua gezondheid, alleen omdat IK het zo leuk vind????


Dat je bij een echte fokker een kat weghaalt zegt niets over de leeftijdsduur van een kat?
En zou je misschien minder...?????? En !!!! willen doen? Want dat leest niet!!!!

Zucht..

Ik weet niet wat voor fokkers jij hebt getroffen? Maar in iedergeval geen prettige, als ik dat zo lees.
Wij hebben onderhand onze fokker al gevonden.
Die is net zo veel kwijt aan haar kittens, als dat zij er voor krijgt.
Fife? Is Fiv en Felv? Dat is gewoon om te kijken of er geen katten ziekte of leukemie in zit.
Dat zegt nog niets over hartruizen, nierfalen (waarvan het in de ouderlijn zit.) of botstructuren die incorrect zijn!
De fokker die wij kennen, test op nieren, hart, maakt rontgenfoto's van botten en hart.
Nu wil ik niet raar doen hoor! Maar zij heeft het prima voor elkaar.
Fokt misschien 1, misschien 2 nestjes in haar hele cattery per jaar.
Zoekt zorgvuldig de man en de vrouw bij elkaar. En de kittens worden super goed getest.

Betekend niet, dat een kat geen blaasgruis kan krijgen.
Of nierfalen, die niet in de ouderlijn zitten.
Of een tumor??

Nee! Dat weet je niet van te voren.

Ja! Het is bewezen dat rasdieren minder stevig zijn dan kruizingen.
Maar dat moet JIJ als liefhebber voor lief nemen!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

8nnemiek

Berichten: 43307
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:20

Ik zou ook nooit een ras kopen met grote erfelijke problemen, en ik ben ook heel erg tegen het modefokken.. De platte neuzen, de waterhoofdjes bij kleine pony's en hondjes, de lage heupen, de veel te lange ruggen, te veel vel, hangende oogleden.. Allemaal zaken die je gewoon niet wil, die problemen veroorzaken, en toch wordt ermee gefokt omdat mensen het mooi of schattig vinden..
Broodfok vind ik al helemaal vreselijk..
Ik heb zelf twee jaar gewacht op mijn pup. Geweldige fokkers, met precies dezelfde visie, dus dan vind ik het geen enkel probleem om langer te wachten.
Veel mensen lijken dat geduld niet te hebben, en als er dan bij een goede fokker geen pups meer zijn dan gaan ze toch maar voor die ene van marktplaats :n

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:23

8nnemiek schreef:
Ik zou ook nooit een ras kopen met grote erfelijke problemen, en ik ben ook heel erg tegen het modefokken.. De platte neuzen, de waterhoofdjes bij kleine pony's en hondjes, de lage heupen, de veel te lange ruggen, te veel vel, hangende oogleden.. Allemaal zaken die je gewoon niet wil, die problemen veroorzaken, en toch wordt ermee gefokt omdat mensen het mooi of schattig vinden..
Broodfok vind ik al helemaal vreselijk..
Ik heb zelf twee jaar gewacht op mijn pup. Geweldige fokkers, met precies dezelfde visie, dus dan vind ik het geen enkel probleem om langer te wachten.
Veel mensen lijken dat geduld niet te hebben, en als er dan bij een goede fokker geen pups meer zijn dan gaan ze toch maar voor die ene van marktplaats :n


Juist! Inderdaad!
Dat is het probleem van mensen! Het liefst willen ze hier dier, gisteren nog!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Amandavd
Berichten: 12099
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Gewetensvragen omtrend fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:25

Vaak hebben mensen zich ook totaal niet geinformeerd over het ras wat ze willen. Bij onze rasvereniging hoor je soms de raarste dingen als mensen dieren willen herplaatsen. Hij is te groot, hij slaat met zijn staart de kopjes van de tafel, hij past niet bij mijn interieur, hij heeft teveel verzorging nodig etc. Mensen zijn zo onwetend. Willen niet teveel betalen, dus gaan naar de handelaar op marktplaats waar ze de helft betalen, en na een half jaar blijkt het dier zo ziek als maar zijn kan te zijn.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

7ofhearts

Berichten: 2731
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 14:27

:j Nieuw bericht Geplaatst: 11 min geleden
Nou zeker wel. A je kan blijkbaar al moeilijk lezen door je hysterie, want ik zeg nergens dat dit alleen voor Sphynxen geldt, HCM komt bij vele rassen voor, ik heb hier een kat zitten die er van verdacht wordt op basis van echo onderzoek. B je doet heel erg overdreven en dramatisch, zonder inhoud. Dus je kent een fokker die blijkbaar niet goed onderzoek doet als dit haar 5 x overkomt. Verder zie ik je met weinig inhoudelijke informatie komen, behalve dat je moord en brand schreeuwt.

En


Dat je bij een echte fokker een kat weghaalt zegt niets over de leeftijdsduur van een kat?
En zou je misschien minder...?????? En !!!! willen doen? Want dat leest niet!!!!

Zucht..




Inderdaad.
Zucht
:j

Niet zeuren maar lééf!!

Amandavd
Berichten: 12099
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Gewetensvragen omtrend fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:29

Zucht omdat je inziet dat je met dramatische berichten niet je boodschap kan overbrengen? Ik snap je punt ergens wel, maar op deze manier wordt het echt niet duidelijk.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

7ofhearts

Berichten: 2731
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 14:29

Amandavd schreef:
Vaak hebben mensen zich ook totaal niet geinformeerd over het ras wat ze willen. Bij onze rasvereniging hoor je soms de raarste dingen als mensen dieren willen herplaatsen. Hij is te groot, hij slaat met zijn staart de kopjes van de tafel, hij past niet bij mijn interieur, hij heeft teveel verzorging nodig etc. Mensen zijn zo onwetend. Willen niet teveel betalen, dus gaan naar de handelaar op marktplaats waar ze de helft betalen, en na een half jaar blijkt het dier zo ziek als maar zijn kan te zijn.



Nou kijk, hier zeg je iets zinnigs waar ik me volledig bij aansluit.

Niet zeuren maar lééf!!

Rennie89
Berichten: 37208
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:37

Mijn poes past gelukkig perfect bij het interieur en laminaat O:)

nee het zijn vaak de impuls aankopen waar het mee fout gaat. Die dus kopen bij een "fokker" die voor een kleine prijs kittens of puppies etc aanbied met ongeteste ouders enzovoort. Ik heb 2 maanden gezocht naar een geschikte kitten. Ik wou in de eerste instantie een zwarte langhaar poes :') Heb nu een rode langhaar poes. Totaal anders maar het karakter klikte zo ontzettend goed! Ik heb een poes nodig et karakter, die toch heel makkelijk in omgang is en sociaal is maar dus ook lekker pittig die je bezig moet houden. En dit is precies wat ik nu heb! Ben ook 2 x wezen kijken voor ze bij mij in huis kwam. Iets wat vaak niet word gedaan waardoor mensen vaak met een dier eindigen die qua uiterlijk aan de eissen voldeed maar niet qua karakter


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: noordje, StonedRomy en 7 bezoekers