Hèt frettentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:25

Veel sterkte hoor :(:)

Zou me echt radeloos voelen als mijn kleine mannetje zo ziek was, het is toch je kleine baby... hopelijk knapt hij snel op!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:47

Ga je naar de Frettenkliniek, Ascha, of een andere dierenarts? De Frettenkliniek is ook nog wel een aanrader. De dierenarts (Hanneke) heeft zich helemaal toegespitst op fretten.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:56

Ik weet me ook geen raad. Hij is doodziek en niets helpt van wat er gedaan is. Het is afschuwelijk om hem zo te zien. Gelukkig loopt hij wat over de vloer nu en gaat af en toe in een hoekje even slapen maar is alert enzo. Ademt nu ook ietsje rustiger. Wel kan het zo weer omslaan bij hem.

Ik ga nu naar Piet Breukel in Dronten. Helaas is de frettenkliniek 2 uur rijden voor mij. Piet staat ook als heel goed bekend en wordt ook genoemd op de frettenstichting site. Ik heb wel gedacht om Hanneke te bellen mocht ik vandaag in Dronten niet genoeg antwoorden en behandeling ga krijgen voor Olaf.

Mijn eigen dierenarts is heel goed maar heeft helaas weinig kennis van fretten. Hij heeft gedaan wat hij kon maar dit doet niets. Daarom nu verder, wil niet langer aankijken en zo door geen want sins zaterdag is er echt te weinig vooruitgang.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:35

Goed bezig hoor. Mijn duimen draaien voor Olaf, ik hoop dat Breukel wat kan vinden en gericht kan behandelen. Y;(

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:44

Die 2 uur rijden is het meer dan waard, een gemiddelde dierenarts gaat het probleem niet vinden.
Fretten kunnen tegen veel medicijnen niet. Laatste jaren ging ik niet meer naar hanneke, belde ik mijn eigen arts, met alles wat ik hebben wilde en dan redde ik mezelf.
Hier 1 gehad die bijna 1,5 jaar lang omeprazol geslikt heeft, eindelijk alweer ruim 7 maanden eraf. En weer samen in de groep

Ik heb eindelijk eens geluk, de fretten gaan hier bijzonder goed, wel allemaal dik en mega lui haha.
Kerels en winter :p mijn zwaarste is nu 2350 gram... bijna aso. Maar hij voelt zich goed.
Wel denk ik dat mijne bijna weer een nieuw implantaat moeten.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:39

We hebben duidelijkheid en ik heb contact gehad met de frettenkliniek over de behandeling. De diagnose was met de echo heel gemakkelijk te vinden.

Olaf heeft een extreem ernstige leverontsteking en zijn lever is ernstig vergroot. We gaan door zoals we deden. Hij krijgt zware antibiotica, koortsverlagers en straks ga ik nog even bellen voor een maagbeschermer ( op aanraden van de frettenkliniek ) gelukkig niks geen tumoren of andere gekke dingen in zijn buikje. Hij heeft ook lekker door de wachtkamer gewandeld en alles onder geplast :P

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:10

Oef. Wat fijn dat je een diagnose hebt! Succes met hem :)

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 18:26

Heel veel succes en beterschap voor de kleine Olaf! Dat hij er maar snel bovenop mag komen! :(:)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:41

Voor maagbeschermer een tip, ga naar de kruidvat haal omeprazol tabletten, de buisjes open maken en dan de kleine korreltjes geven.
Hier kreeg een fret van 1600 gr, 3 korreltjes. (per dag)
Stuk goedkoper dan de dierenarts

Beterschap !

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:07

Bedankt allemaal,

Olafje krijgt nu Kaopectate voor zijn maag. Staat super goed bekend voor fretten en is qua prijs heel goed te doen. Omeprazol heb ik zelf altijd in huis maar dit middel helpt bij veel groetjes verrassend goed.

Hij heeft net rond gewandeld door de woonkamer en ademt heel rustig. Hij ziet er ook fris en alert uit gelukkig. Hij is wel zielig met zijn roze geschoren, dikke buikje -O- ziet er zo sneu uit.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:49

We hebben gister besloten om te stoppen met de koortsverlagers en de antibiotica. Het deed naar mijn gevoel helemaal niets. Hij had even oplevingen maar stortte ook net zo snel weer in.

Samen met de dierenarts gesloten om als laatste redmiddel prednison te geven. Als dit niet werkt kunnen ze niets meer doen ( dan ga ik uiteraard wel weer door met Ollie ).

Olaf reageert nu heel erg goed. Zijn buikje is dunner en hij is daardoor nu echt broodmager. Wel heeft hij heel veel energie. Klimt zelf in zijn ( hoge ) hok en komt er ook weer uit. Eet als een bootwerker, nu ook andere dingen dan alleen waltham. Gister verzetten hij zich hevig tegen zijn maagmedicatie en zocht daarna druk gravend een plekje in de deken. Hij lijkt weer een beetje op zijn oude zelf.

Langzaam krijg ik een sprankje hoop. Mocht het niet doorzetten dan rij ik ( ondanks dat ik overleg heb gehad en ze deze aanpak zelf ook deden ) toch naar de frettenkliniek of naar Utrecht.

Hij is niet slecht genoeg om hem in te slapen. De pijnaanvallen zijn er ook niet meer. Hij blijft nu alleen nog rustiger. Nou kijken we het nog eventjes aan en voeren we hem flink bij en dan kijken of zijn energie een beetje terug komt als hij wat dikker wordt.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:36

Gelukkig iets verbetering met de prednison. Sterkte en we duimen!

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:02

Olaf doet het weer geweldig. Hij is wel heel erg dun en moet nog om het uur bijgevoerd worden met waltham en recovery, maar eet dit heel goed.

Hij rent weer door het huis, wil weer spelen met mijn handen en loopt weer chronisch in de weg.

Sinds de prednison injectie gaat hij met grote sprongen vooruit. Ik heb nu weer hoop dat het goed komt met hem.

De foto's zijn eer ouderwets mislukt :P
Afbeelding
Afbeelding

Foto's van vorige week, sloom, slap en een dikke buik.
Afbeelding
Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:05

Wat fijn!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:08

Hij heeft op de foto's van nu inderdaad weer wat leven in zijn ogen! Wat fijn dat het weer beter gaat :)

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:25

Ja hij is echt 180 graden gedraaid. Hij is zo vrolijk en levendig. Voor de prednison lag hij elke ochtend te kreunen met een harde dikke buik en hij wou niet meer lopen. Nu is dat helemaal veranderd. Ik vroeg me echt af hoelang ik hem zo door moest laten gaan omdat ik het zo intens triest vond. Hij is echt een ADHD fretje en de afgelopen week was hij zo doodziek.

Gelukkig vond de dierenarts het een goed idee toch de antibiotica te stoppen en als laatste redmiddel prednison te geven. Dat was een schot in de roos!

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:05

Even weer tijd voor een Ollie-update!

Na de prednison prik ging het super. Hij was weer de helemaal de oude. Sleepte zijn knuffel weer door de woonkamer en liep achter een balletje te duwen.

Een paar dagen terug had ik het idee dat zijn buikje iets dikker werd, maar dat kon ook komen van het feit dat hij heel goed at en aankwam. Helaas was hij eergister weer sloom en reutelde hij heel erg met ademhalen. Na een luchtwegsiroopje ging het beter, toch wel een afspraak gemaakt en Ollie weer meegesleept naar de dierenarts. Hij geeft heel weinig hoop. Het kan nog een hele poos zo doorgaan maar hij kan ook ineens heel slecht worden. Ik heb hem toch nog een injectie laten geven met prednison en kijk het aan zolang het kan.

Nou hebben we gister contact gehad met Dierenarts Peter Klaver. Hij wil Ollie graag zien en mogelijk op tabletjes prednison zetten. Hij kon niet zo beloven hem te kunnen redden maar kan waarschijnlijk meer betekenen voor Ollie dan mijn eigen dierenarts. Volgende week gaat Ollie dus een uurtje mee in de auto en eens kijken wat hij gaat zeggen ;)

Ollie geniet van alle aandacht. Ligt de hele dag op de bank of rent rond door het huis.
Papje gevoerd krijgen met een lepeltje, honden en katten bijten die bij zijn eten komen.
Slaapt elke nacht boven bij mijn zusje, ik durf hem niet alleen te laten :o
Afbeelding
Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:13

Hoi Allemaal!

Ik heb het topic van de eerste bladzijde gelezen een tijdje terug en volg het sindsdien (al zijn er helaas niet zoveel updates). Ik wil al jaaaaren graag eens een fret en mijn vriend en ik hebben nu afgesproken dat er over een aantal jaren een fretje in huis komt. Leuk!

Nu was mijn vraag, woont er toevallig iemand van jullie in de buurt van Arnhem/Oosterbeek? We hebben nu een jonge hond (16 weekjes) die ik graag al eens in contact zou brengen met fretjes (in elk geval de geur/wellicht snuffelen aan de kooi) nu hij nog zo jong is.

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 18:52

Marlies! Leuk dat jullie een fret willen! Ik woon in Arnhem en Odin en Thor maken graag kennis met jullie pup!

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:26

Macchiato schreef:
Marlies! Leuk dat jullie een fret willen! Ik woon in Arnhem en Odin en Thor maken graag kennis met jullie pup!


Oh dat is top! Dankje! Ik ga je even een pb sturen!

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 16:01


JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:10

Ja zag het, super leuk

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:03

Ja echt heel cute! Ze zijn zo leuk en het is fijn om te lezen dat de informatie die jij geeft hetzelfde is als de frettery aan mij gaf!

Ik ben nu een weekje op vakantie en mis m'n vriendje wel hoor..

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:33

:wave:

Hoe is het met jullie fretjes? En in het bijzonder: Ascha, hoe gaat het met Olaf?

Tyrion lijkt zich steeds beter thuis te voelen bij me en kan nu echt helemaal wild zijn als ik thuis kom. Lekker rennen en spelen. Heerlijk beest. <3
Afbeelding

Eind van deze maand gaat hij (noodgedwongen) mee op vakantie. We hebben besloten om met de auto en de boot te gaan in plaats van het vliegtuig, dan kan ik hem in ieder geval zelf in de gaten houden. Hij gaat wel gewoon mee in zijn eigen bench, dus ik hoop dat het mee zal vallen voor hem.

Hebben jullie je fret wel eens meegenomen op vakantie?

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:56

Ooh wat is hij leuk Nissima!

Olaf heeft sinds hij elke dag een pilletje prednison krijgt een wonderlijk verandering doorgemaakt. Hij is weer zo goed als de oude ( alleen nu 10 keer zo verwend :P ) Hij springt, mokt en wardanced er op los.

Hij wil alleen nog geen harde brokjes eten :P alleen pap en gepureerd vlees. Ook slaapt ( noujah speelt ) hij snachts nog steeds bij mijn zusje op de kamer. Hij wil niet meer beneden blijven. Het voelt ook nog niet helemaal fijn :P al kan het al lang weer.

Ik wil graag binnenkort met de kliniek overleggen om te zien of we kunnen proberen prednison af te bouwen en te zien wat er gebeurd. Wie weet doet hij het goed na deze lange kuur en kan hij weer zonder. Mocht hij erop meten blijven dan is het ook prima en zien we wat de toekomst geeft.

Voor nu geniet ik van mijn mafkees die achterover van de tafel kukelt nadat hij vastzit in een doos brinta en die eerder door de deur is dan je door hebt. Ben hem ook geregeld kwijt. Klimt overal op en in en valt dan in slaap.