na drie jaar wachten komt ligusterpijlstaart uit cocon!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:05

Hmmm, als ze alleen brandnetels eten dan ga ik maar eens een dozijntje bestellen :Y)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:07

Wauw, die ligusterrups is enorm gaaf. Ik heb zelf een jaar lang een felgroene enorm dikke rups van een centimeter of 10 in een bakje gehouden/mee naar school enz. Hij viel uiteindelijk ergens in het bed van mijn ouders, 2 jaar later vonden we de cocon terug. Hij is nog uitgekomen ook, ik heb alleen geen idee wat het was geworden. Een nachtvlinder, maar verder kwamen we niet. ^^

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:00

anneliesdj schreef:
Van gistend fruit wordt je zeker wel dronken, weten we ook waarom vlinders geen rechte lijn kunnen vliegen :P

Ik ben heel benieuwd naar foto's van je kas ppg! En mocht je nog zo'n avondrood vinden houd ik me zeer aanbevolen (gaat op zoek in de tuin).

Trouwens; domme vraag wellicht, maar rupsen van vlinders leven toch niet onder de grond?

Is helemaal geen stommevraag......de rupsen niet,maar sommige poppen wel.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: na drie jaar wachten komt ligusterpijlstaart uit cocon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:04

Ik vond 2 weken terug een hele dikke ranzige larve in de grond, nu zie ik dit topic en denk ik aan een rups, dat was het volgens mij niet, maar ik weet ook niet wat het wel was :+

Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:12

omg zo vet ik wil ook zo ding

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:27

anneliesdj schreef:
Ik vond 2 weken terug een hele dikke ranzige larve in de grond, nu zie ik dit topic en denk ik aan een rups, dat was het volgens mij niet, maar ik weet ook niet wat het wel was :+

Kan best de pop van een pijlstaart geweest zijn...die zijn zwart,en vijf tot tien cm lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:31

papagroom schreef:
De Ligusterpijlstaart in dit topic is super oud geworden....is twee mei uitgekomen,en gister gestorven.....de omstandigheden in de kas zijn dus optimaal.


Maar..... dan heeft ie dus toch alleen in de kas gezeten ipv vrij te vliegen?
Ik dacht gelezen te hebben dat ze zodra ze kunnen vliegen, ze de wijde wereld in gestuurd werden voor hun korte leventje?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:42

papagroom schreef:
anneliesdj schreef:
Ik vond 2 weken terug een hele dikke ranzige larve in de grond, nu zie ik dit topic en denk ik aan een rups, dat was het volgens mij niet, maar ik weet ook niet wat het wel was :+

Kan best de pop van een pijlstaart geweest zijn...die zijn zwart,en vijf tot tien cm lang.

Nee was wit/geel, zo lang en dik als mijn wijsvinger (bijna 10cm denk ik), alleen pootjes vooraan, stuk of 6 en lang achterlijf.
Deed mij denken aan larve van een libel ofzo, maar dacht dat die in water leefden.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: na drie jaar wachten komt ligusterpijlstaart uit cocon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 13:02

Geen idee wat het is,maar klinkt wel als een rups.....deze pijlstaart is idd niet buiten geweest,maar daar had hij het ook niet lang uitgehouden....vleugels waren niet goed ontwikkeld,vandaar.

Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: na drie jaar wachten komt ligusterpijlstaart uit cocon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:36

Wat een interessant topic!! Doe je dit voor hobby of is het ook om biologische redenen? Groei van de vlinderpopulaties stimuleren ed?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:01

papagroom schreef:
Geen idee wat het is,maar klinkt wel als een rups.....deze pijlstaart is idd niet buiten geweest,maar daar had hij het ook niet lang uitgehouden....vleugels waren niet goed ontwikkeld,vandaar.

Ik heb google geraadpleegd en ik denk dat het een larve van een meikever is geweest.

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Re: na drie jaar wachten komt ligusterpijlstaart uit cocon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:05

Dan leef je maar 3 dagen en dan zit je in een potje ;(

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: na drie jaar wachten komt ligusterpijlstaart uit cocon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:15

Wauw wat bijzonder, nooit geweten dat een pop er zo uit ziet. In mijn schuur hangt een hele grote (bruine) pop, ik vermoed dat deze leeg is, blijft het omhulsel dan hangen?

pinto_1

Berichten: 2571
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:24

Rytir schreef:
Hmmm, als ze alleen brandnetels eten dan ga ik maar eens een dozijntje bestellen :Y)


Helaas, ze prefereren hier de boerenkool. Vooral die "mooie" geel/zwarte rupsen, haal ze er in de zomer met honderden eraf.

Wil je rustig een doosje opsturen hoor.... :')

Zoolgangster

Berichten: 9711
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: na drie jaar wachten komt ligusterpijlstaart uit cocon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:42

Een dikke larve in de grond zou misschien ook nog een meikeverlarve kunnen zijn... die doen er ook 3 jaar over voor ze volwassen zijn.

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Re: na drie jaar wachten komt ligusterpijlstaart uit cocon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:13

Ik had vanmorgen je topic gelezen. En tijdens mijn avondwandeling zie ik net zo'n nachtvlinder zitten op een plant, hoe toevallig want ik had nog nooit zoiets gezien. Deze was misschien iets kleiner, ca. 6 cm, maar de bouw leek precies hetzelfde. De kleur was wit/creme met donkere vleugels. De vleugels zag je nog niet duidelijk. Ik heb een foto gemaakt, maar mijn telefoon is uit het jaar nul en de kwaliteit is om te huilen.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Re: na drie jaar wachten komt ligusterpijlstaart uit cocon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:17

Best mooi beestje, maar jeetje.. 3 jaar bouwen aan je lijf om dan na 3 dagen het te kunnen gebruiken dood te gaan, is ook eigenlijk wel zonde.
(gaat klimpop hier inspecteren of er ook poppen in zitten)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:47

Zoolgangster schreef:
Een dikke larve in de grond zou misschien ook nog een meikeverlarve kunnen zijn... die doen er ook 3 jaar over voor ze volwassen zijn.

Die was het ook denk ik, of een larve van een neushoornkever.
Maar wat een ranzig beest zeg :r

Ik heb je voorbeeld gevolgd ppg, ik heb nu ook een potje staan met een paar rupsjes, één groene met puntig achterlijf, 2 piepkleine die toevallig op dezelfde plant zaten en een met haartjes die op de aardbeiplant zat. :?

Chrlooott
Berichten: 319
Geregistreerd: 07-04-09

Re: na drie jaar wachten komt ligusterpijlstaart uit cocon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:04

wat een super interessant topic zeg!

ik hoop dat ts gaat blijven posten!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: na drie jaar wachten komt ligusterpijlstaart uit cocon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:06

Ik vind hem leuk, maar toch een sneu verhaal van die 3jaar - 3 dagen verhouding.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:25

Wauw tof beestje. En wat een fluffy hoofdje zeg. Cute.

Vlinders zijn zo gaaf! In Australië heb ik echt prachtige vlinders gezien, ook hele grote! Mijn hart brak toen een vlinder kapot ging op het voorraam van de bus waar ik in zat. (Ik zat ook helemaal voorin direct naast de buschauffeur en het gebeurde recht voor mijn neus). Ik heb de overige 9 uur van die busreis de hele tijd tegen een uit elkaar gesplette vlinder aan zitten kijken ;(.

Sylkai

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-02-14
Woonplaats: Loenhout

Re: na drie jaar wachten komt ligusterpijlstaart uit cocon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:35

Oke ik heb iets met vlinders, maar die vind ik echt lelijk.
Maar moet eerlijk zeggen als rups vind ik hem dan weer prachtig :D

Leuk inderdaad om te doen, denk alleen niet dat mijn kinderen 3 jaar geduld hebben hahaha :+

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 01:15

Hier nog even een kort filmpje dat ik gister heb gemaakt.
Rups nr 3is zich aan het inspinnen.

AmyxDomino
Berichten: 162
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 01:20

Wat ongelovelijk leuk! :D
Wat een prachtige beestjes,
Veel plezier nog!

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:12

anneliesdj schreef:
Ik heb je voorbeeld gevolgd ppg, ik heb nu ook een potje staan met een paar rupsjes, één groene met puntig achterlijf, 2 piepkleine die toevallig op dezelfde plant zaten en een met haartjes die op de aardbeiplant zat. :?


Er is een website waar je kunt zoeken op alle verschillende kenmerken van rupsen en dan kun je zien wat voor vlinders ze worden.
Mijn ieniemienie appelboom zat vorig jaar onder de mega rupsen. Mijn vader al grappen dat het vast prachtige rupsen waren en dus lelijke vlinders. Maar inderdaad het werden zwart met grijze motvlinders. Dus de rupsen van mijn boompje gehaald. Sorry, helaas.. Maar ben wel gehecht aan mijn appelboom...