Trekken aan riem afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:31

Een forum vol dierenliefhebbers en dan wordt een slipketting aangeraden? Wow hier schrik ik wel van. Een slipketting (ook een halve) die je als correctiemiddel inzet kan ernstige schade aanrichten bij een hond; vooral als hij gewend is te trekken en het een sterke hond is. Bovendien is het toebrengen van iets vervelends (zoals een correctie van de ketting) een vorm van straffen, straffen is iets anders dan trainen (sterker nog, dieren die soms worden gestraft worden vanzelf moeilijker te trainen).

Bovendien is het niet nodig. Wat belangrijk is is consistentie; zodra je de hond krijgt NOOIT toegeven aan het trekken (=achter hem aanlopen). Zo leert hij dat trekken bij jou in elk geval geen zin heeft (ook al was dat in het verleden wel zo). Als hij trekt kun je stilstaan, of de andere kant op lopen of zelfs achteruit lopen. Zo lang je maar niet die kant op gaat die hij uit trekt.

Als hulpmiddel kun je de clicker inzetten. Zo kun je bekrachtigen wat hij wel moet doen (naast of achter je lopen) in plaats van je hond straffen voor alle dingen die hij niet mag doen (en hem per situatie laten raden wat je dan wel wilt).

Als je de hond positief traint maakt het niet uit welke halsband of tuig je gebruikt.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:32

Maar hoezo dan tegen het belonen van eten? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Bij mijn hond werkt het heel prettig, om iets aan te kunnen leren met wat lekkers.

@Sallandval: een clicker vind ik idd een goede tip van je! Zelf nooit hoeven gebruiken, mijn hond reageert heel goed op mijn stem. Overigens vind ik het nog steeds wel belangrijk om eerst de hond te leren kennen alvorens er nu al methoden worden 'aangeraden', want elke hond is weer anders en reageert weer anders op bepaalde handelingen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:35

Agossie schreef:
Essiesilly, daarom is het zo belangrijk dat je weet hoe ermee om te gaan.

Wat doe jij als je paard trekt?


Die trekken niet want die krijgen eerst zonder touw opvoeding ;) zorgen dat ze me overal los volgen en dan pas kunnen ze ook netjes mee lopen
Een veulentje leert aan een touwtje mee lopen omdat ie met z'n moeder mee loopt

Daar zeg je iets wat heel belangrijk is nl dat je moet weten hoe je er mee om moet gaan en wat de consequenties kunnen zijn. Ten eerste zijn er andere alternatieven en daarnaast weet niemand hier hoe de ts er mee om zal gaan dus om klakkeloos te adviseren om de slip er om te hangen vind ik een beetje "gevaarlijk" het KAN nl meer schade aanrichten dan sommige mensen denken

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:36

Daarom wordt hier toch ook al een paar keer aan gegeven:

Neem cursus! En volg daar de instructies van?

Want dat zou mijn tip zijn....(Als er goed gelezen werd....)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:42

Ik ben ook wel benieuwd waarom mensen tegen voedselbeloningen zijn.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:47

heeft een slipketting uberhaupt zin bij een sharpei? die heeft toch zo ontzettend veel vel?

ik heb mijn mech ook met een half check, is makkelijk om en af doen :')

met een trekker moet je vooral veen trainen en oefenen, er zijn 100 wegen die naar rome leiden, en dusa ook naar een niet-trekkende hond.
neem hem/haar mee naar een goede hondeschool en laat je begeleidien, welke weg je ook kiest

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:59

Nimfee schreef:
Maar hoezo dan tegen het belonen van eten? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Bij mijn hond werkt het heel prettig, om iets aan te kunnen leren met wat lekkers.

@Sallandval: een clicker vind ik idd een goede tip van je! Zelf nooit hoeven gebruiken, mijn hond reageert heel goed op mijn stem. Overigens vind ik het nog steeds wel belangrijk om eerst de hond te leren kennen alvorens er nu al methoden worden 'aangeraden', want elke hond is weer anders en reageert weer anders op bepaalde handelingen.



Mee eens, maar een clicker kan nooit kwaad in tegenstelling tot een slipketting :)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:23

Niks mis met voedselbeloningen..... ik wil alleen graag een hond die naar mij luistert en niet één die alleen luistert op het moment dat je wat lekkers bij je hebt en dat op dat moment het leukste is.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:52

Trekken = stilstaan. en dan heel, Heel, HEEL consequent volhouden. In ELKE situatie. Verwacht geen supersnel resultaat (het kwartje moet natuurlijk ook even zakken) maar het werkt wel. Trekt de hond, stil gaan staan en wachten tot de druk van de lijn is. Ga desnoods een paar pasjes naar achter. Hond komt vanzelf kijken wat jij nou weer uitvoert en waarom we niet doorlopen :P Even proeven wat voor je hond werkt, ik moet die van mij geen beloningen gaan geven want dan gaat ie in volgmodus, maar het "verder wandelen" is óók beloning, vergis je daar ook niet in :)

wbt halfchecks voor een Shar Pei vanwege de vorm van het hoofd/nek/gedoe, kennissen van mij hebben een aantal Peitjes, en die hebben over het algemeen gewoon een halsbandje om. "Noodzaak" is het bij hen dus niet. Nou loopt mijn Ol ook meestal aan een jachtlijn of een halfcheck, maar die staat zo afgesteld dat ie stopt voor ie gaat "afknellen". Zoals het hoort imo. Ik heb die lijnen ook puur voor het gemak van het om- en afdoen van de halsband :P

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:04

Neej, helemaal mee eens. Voordeel van die methode is dat als ze een keer maf zijn (baasje komt aanlopen, drukke markt enz) en je gaat stil staan ze ookdirect weer bij je zijn en direct rustig worden. Beter dan in een drukke omgeving een slip toepassen of een ruk aan de riem geven.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:21

secricible schreef:
Neej, helemaal mee eens. Voordeel van die methode is dat als ze een keer maf zijn (baasje komt aanlopen, drukke markt enz) en je gaat stil staan ze ookdirect weer bij je zijn en direct rustig worden. Beter dan in een drukke omgeving een slip toepassen of een ruk aan de riem geven.


De slipketting gebruiken wij om ze in het begin te corrigeren. Je hoeft niet de rest van zijn leven de slip te gebruiken of rukken aan de lijn te geven.
Als je dat wel moet, ben je niet goed bezig. Als ik stil sta, staat mijn hond ook stil en komt naast mij zitten. Onder alle omstandigheden, dus ook zonder lijn.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:26

een clicker kan net zo veel schade, zo niet meer schade aanrichten dan een slipketting, verkeerd clickeren is geestelijk heel verwarrend voor een hond, en je kan zelfs door verkeerd clickeren juist fout gedrag aan clickeren.

ook de clicker is een HULPMIDDEL wat men moet gebruiken net als een slipketting.. tijdelijk en op de juiste manier

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:28

essiesilly schreef:
puppy s een slipketting??! :S sorry hoor maar ik kan daar met m n verstand niet bij :N

http://www.kc-delft.nl/publicaties/arti ... tting.html

even goed doorlezen aub
http://www.rescuedogseurope.eu/main.php ... s&item=681

Het gaat hier om een ras met een andere kop/halsvorm dan normaal, daarbij raak je een gewone halsband kwijt. En 8 maanden is niet echt meer 'schattige puppie'.
Een slipketting is niets mis mee, als je de hond goed opvoed en dus de slip goed gebruikt krijg je daar geen verwondingen van aan de luchtpijp en slokdarm.
Mensen die door de hond uitgelaten worden en dus de hond laten trekken, hebben aan een slipketting ook niets en zullen ook met een normale halsband of zelfs een tuig nog schade aanrichten bij de hond.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:31

essiesilly schreef:
geen slipketting hoor!
het beste kan je er heeeel consequent in zijn, en veel tijd in stoppen. elke keer als hij trekt sta jij stil.. wachten tot hij naar je toe komt, belonen! (lekkere snoep, worst of kaas) en dan pas weer verder lopen, trekt hij weer, meteen weer stil staan en hetzelfde doen. bij jou komen moet het EINDE zijn en hij moet weten dat hij met trekken niks op lost dus sta je stil
het duurt wel even hoor voor ze helemaal niet meer trekken ;)
succes

Op die manier duurt het idd heel lang, de hond snapt namelijk niet dat je stilstaat omdat hij trekt en dat hij voer krijgt omdat hij niet meer trekt.
Veel te verwarrend, gewoon duidelijk en consequent zijn.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:44

Tips die wij toepassen vanuit de training:
- andere kant op gaan lopen als ze trekken
- afleiden met een speeltje of snoepje
- met twee wat langere lijnen lopen. Trekt hij aan de ene, pak je snel de andere. Zo kan hij niet trekken en is de lol er snel van af.

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:48

Agossie schreef:
Hard terugtrekken ben ik juist helemaal geen voorstander van! Een klein rukje, echt heel klein en niet naar je toe trekken, maar juist wat opzij.

Joscaa schreef:
Al die ellende met brokjes en snoepjes zou ik niet aan beginnen, ze moeten genoegen nemen met een aai over hun koppie en een lief woordje.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben tegen belonen met eten. :j


Klein rukje ter correctie is inderdaad goed. Maar er is niks mis met eten als beloning gebruiken hoor. Ik geef onze hond zélden koekjes, maar bij het leren van iets kan dit wel een belangrijke rol spelen :j En is het zeker geschikt, moet je uiteraard wel afbouwen want ze moeten het ook zónder koekjes kunnen.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:48

Ikzelf vind een gentle leader altijd heel fijn werken bij trekkende honden. Binnen de kortste keren kun je ze dan weer met een normale halsband uitlaten.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:56

[quote="Neej"]Trekken = stilstaan. en dan heel, Heel, HEEL consequent volhouden. In ELKE situatie. Verwacht geen supersnel resultaat (het kwartje moet natuurlijk ook even zakken) maar het werkt wel. Trekt de hond, stil gaan staan en wachten tot de druk van de lijn is. Ga desnoods een paar pasjes naar achter. Hond komt vanzelf kijken wat jij nou weer uitvoert en waarom we niet doorlopen :P Even proeven wat voor je hond werkt, ik moet die van mij geen beloningen gaan geven want dan gaat ie in volgmodus, maar het "verder wandelen" is óók beloning, vergis je daar ook niet in :)

Ik heb dit ook altijd geleerd op cursus.
Het is in de praktijk niet altijd toe te passen vind ik. Als ik voor het stoplicht sta dat groen wordt en ik heb een hele rits mensen achter mij kan ik niet midden op de weg stil gaan staan of achteruit lopen. Dat is gevaarlijk.
Ik ben het met je eens dat het werkt, maar het werkt voor mij dus in praktijk niet altijd.
Wij hebben een vrij angstige/zenuwachtige hond. Heel erg gevoelig, maar ook erg veel energie en wil ook nog wel eens trekken aan de lijn.
Dat rukjes geven wordt die van mij helemaal zenuwachtig van en angstig. Werkt dus ook niet voor voor iedere hond.
Ik gebruik soms zo'n halsband die over de mond en achter de oren gaat. Op de een of andere manier werkt dit voor mijn hond perfect. Ze heeft er nog nooit een 'ruk' van gehad, maar probeert niet eens te trekken met dat ding om. Maar ik weet niet of zoiets om de neus van jouw hond zou passen.
Clicker vind ik een heel goed idee, ik ga dit met mijn hond ook weer oppakken.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:05

anneliesdj schreef:
essiesilly schreef:
geen slipketting hoor!
het beste kan je er heeeel consequent in zijn, en veel tijd in stoppen. elke keer als hij trekt sta jij stil.. wachten tot hij naar je toe komt, belonen! (lekkere snoep, worst of kaas) en dan pas weer verder lopen, trekt hij weer, meteen weer stil staan en hetzelfde doen. bij jou komen moet het EINDE zijn en hij moet weten dat hij met trekken niks op lost dus sta je stil
het duurt wel even hoor voor ze helemaal niet meer trekken ;)
succes

Op die manier duurt het idd heel lang, de hond snapt namelijk niet dat je stilstaat omdat hij trekt en dat hij voer krijgt omdat hij niet meer trekt.
Veel te verwarrend, gewoon duidelijk en consequent zijn.


nee hoor, een hond met een beetje hersens heeft dat zo door...
maar mensen kiezen nou liever voor de snelle weg dus rukken maar aan die slipketting en het probleem is zo opgelost... :roll:

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:15

Waarom zou je kiezen voor de langzame weg als met één correctie je probleem opgelost is?

Het probleem met jouw methode is dat wanneer jij stilstaat je een trekkende hond aan het einde van de riem hebt, kun je lang wachten of kort wachten, uiteindelijk zal hij wel een keer omdraaien, dan beloon jij en loop je verder. Denk je dan echt dat de hond de link legt met het trekken en stilstaan? Nee, die denkt dat als hij de baas aankijkt hij weer verder kan dus als hij jou aangekeken heeft springt hij weer voorop en heb je weer dat gewicht. Of je krijgt een hond die trekt en wanneer jij stilstaat rondjes gaat draaien omdat hij geleerd heeft dat dat verder lopen betekend.
Daarnaast los je hiermee ook het probleem van het voorop lopen niet op, dat hoort een hond niet zomaar te gaan doen.

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:18

Joscaa schreef:
Al die ellende met brokjes en snoepjes zou ik niet aan beginnen, ze moeten genoegen nemen met een aai over hun koppie en een lief woordje.

Waarom? Als mijn hond ontzettend hard werkt en trainen twintigduizend keer zo leuk vindt als ik iets lekkers gebruik, waarom zou ik dan voor me houden dat hij met een aai en een lief woord genoeg moet hebben? Dat maakt het veel frustrerender en moeilijker voor mezelf én voor mijn hond.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:21

als jij een ruk aan een slip wil geven moet je dat gewoon lekker doen ;)
ik weet zeker dat de hond het wel begrijpt (loop met 2 beaucerons tegelijk zonder slip) en weet 100% zeker dat de manier waarop ik het doe werkt

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:22

Hhilde schreef:
Joscaa schreef:
Al die ellende met brokjes en snoepjes zou ik niet aan beginnen, ze moeten genoegen nemen met een aai over hun koppie en een lief woordje.

Waarom? Als mijn hond ontzettend hard werkt en trainen twintigduizend keer zo leuk vindt als ik iets lekkers gebruik, waarom zou ik dan voor me houden dat hij met een aai en een lief woord genoeg moet hebben? Dat maakt het veel frustrerender en moeilijker voor mezelf én voor mijn hond.


mee eens.. Joscaa, als jij een baan hebt en daar hard werkt alleen voor een schouderklopje.. ga je dan keer op keer beter je best doen? of doe je meer je best als je een leuk salaris krijgt en af en toe een extra beloning/opslag..

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:24

Dat hoef ik niet te doen, dat hebben ze in een ver verleden al eens geleerd en sindsdien hebben ze nooit meer getrokken. Ik kan mijn dog van 80 kg met mijn pink uitlaten ;)

Maar ik zeg dat omdat het problemen zijn die ik zie bij mensen die dit geleerd krijgen op een cursus, gek genoeg weet zo'n cursusleider dan ook niet hoe ze zulk gedrag moeten oplossen.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:31

Hier iemand wie altijd zonder clickers, voer, of welke andere afleiding dan ook heeft getraind. Van pup af aan een halve slipketting gebruikt.

Systeem? Bij goed luisteren en werken was het baasje blij, was er ruimte voor een aai en spel. Tijdens het appèl niet luisteren? Correctie. Gelijk. En daarna weer vrolijk verder gaan met wat je deed want dan gaat alles ook weer goed. Oefening nog een keer die net fout ging: als het dan wel goed gaat is het feest! Belonen, aaien, spelen. Insteek is dat werkelijk altijd alles goed gaat, en de hond wordt gecorrigeerd bij ongewenst gedrag. Daarmee bedoel ik niet zozeer onzeker of niet-wetend, maar juist tegendraads gedrag tijdens het lopen over appèl. Een belangrijk verschil, want zodra de riem er af is, geldt dat ook voor het appèl.

Je hebt overal voor en tegenstanders van allerlei manieren. Ik zal niet zeggen dat ik belonen met voer slecht vindt, maar ik heb hele goede resultaten geboekt door met een slipketting en positief benaderen. Ieder z'n ding. Ik vind het jammer dat sommige mensen gelijk elkaar afvallen dat sommige manieren "helemaal" fout zijn zonder concrete (eigen) praktijkvoorbeelden te hebben.

Voor TS: verdiep je in meerdere manieren en verenigingen in je buurt. Goede begeleiding is belangrijk. Of het in jouw geval slim is om gelijk met een slip te gaan werken weet ik niet, maar voor mij werkt het. Ik heb er bij mij op de vereniging ook herplaatsers onder begeleiding mee zien werken, succesvol.