Trekken aan riem afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:40

Amaryllis, ik wil niet dat mijn hond luistert. Ik wil dat mijn hond WIL luisteren. Ik hoop dat mijn hond luistert omdat hij graag bij me is, graag voor me wil werken, graag met me werkt, graag samen leuke dingen onderneemt met me. Niet omdat hij bang is voor de correctie die komt als hij weigert met me te werken en met me te zijn. Ik werk graag samen mét de hond, niet de hond alleen voor mij. Samenwerken moet van twee kanten komen. En het ligt er overduidelijk aan wat voor ras/hond je in huis hebt, van mijn beagle had je met jouw methode waarschijnlijk een dikke middelvinger gekregen: hij houdt niet van lichamelijk contact tijdens het werk. En al helemaal niet van spel. En al helemaaaaal niet van correcties als hij iets probeert wat niet helemaal goed is.

Ik hou van honden met eigen initiatief, die zelf meedenken, die je ziet denken over wat de baas gedaan wil krijgen. Die krijg je niet als je corrigeert als ze iets proberen wat niet jouw bedoeling is :n

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:43

_/-\o_ hilde
bij de verkeerde hond krijg je op een gegeven moment idd OF de middelvinger of een knauw terug (en geef ze groot gelijk)

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:00

Ik zeg dat dit voor mij en mijn hond heeft gewerkt, niet dat het voor iedere hond de ideale methode is. Mijn hond hoeft nu ook bijna nooit onder appèl, juist omdat hij prima luistert en weet wat er van hem wordt verwacht. Ik wil namelijk werk dat mijn hond luistert als ik dat om vraag.

Hij loopt 90% van de tijd los zonder dat ik mij 1 tel zorgen maak. Als ik roep komt hij er gelijk aan, hij is sociaal en doet wat ik van hem vraag als dat nodig is. Hij kan in het bos, het veld, op stal, enzovoort gaan en staan waar hij wilt zonder dat ik als een drillsergeant sta te wachten. Dat beeld is wat je in je post namelijk voor mijn gevoel neer wilt zetten.

Ik verwacht ook geen lovende posts van andere Bokkers, hoeft niet. Ik wilde alleen aan TS laten weten wat mijn methode is geweest en wat dit voor mij en mijn hond heeft gedaan. Ik ken ook zat mensen die met voer trainen en daar lovend over zijn, even goede vrienden.

Ik heb trouwens een heidewachtel reu van nu 5 jaar oud.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:04

Wede,iedere hond heeft zijn eigen methode. Aan jou als baas om te zoeken wat past bij jou hond en jou als baas. Het moet beide liggen. Ik heb een hond met 0,00000 will to please. Absoluut helemaal niks. Terwijl ze met de juiste voertjes alles voor me doet. Ik train dus veel met voer. Als een oefening er in zit bouw ik voer af en ga ik omregelmatig belonen, maar ik beloon nog steeds vaker wel dan niet met koek. Als zij alleen een stem of een aai krijgt dan steekt ze een middelvinger op en doet helemaal niks meer.
Enige uitzondering is "kom hier", waar ze altijd een beloning bij krijgt. Als ik niks bij heb, gaat ze niet los. Easy.

Op dit moment ben ik met haar aan het corrigeren op agressie t.o.v. andere honden. Dit doe ik met een clicker. Voor veel mensen een vreemde keuze, maar het werkt voor ons. En daar gaat het toch om?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:06

essiesilly schreef:
_/-\o_ hilde
bij de verkeerde hond krijg je op een gegeven moment idd OF de middelvinger of een knauw terug (en geef ze groot gelijk)


Nee hoor, dat is alleen zo als je het niet goed toepast.
Voor de hond moet altijd 100% duidelijk zijn waarom je een correctie toepast, dus bij ongewenst gedrag kun je geen 2 sec wachten want dan ben je al te laat.
Als je op het juiste moment corrigeert is het voor de hond volledig logisch waarom en zal hij je blij afwachtend aankijken wat er wel moet gebeuren, daar maak je dus gebruik van door positief te benaderen.
De hond luistert niet omdat hij moet of bang is, maar omdat hij het wil, dat is niets anders.
Corrigeer je te laat, te heftig of wat dan ook, dan zal de hond je idd niet begrijpen, bang worden en gaat hij er op den duur een keer tegenin.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:26

Maar, waarom is het dan niet goed om honden te trainen met wat lekkers? Dat is mij nog niet geheel duidelijk... Ik vind nog steeds dat er eerst gekeken moet worden naar de hond zelf, en dan pas kan je kijken naar wat werkt voor de hond. Als ik al aan het begin met mijn hond aan kwam zetten met slipkettingen e.d., dat had nooit gewerkt. Dus ik vind het nog al wat dat er direct advies wordt gegeven om de slipketting te gebruiken. Mijn hond moest gewoon even leren dat er na die 5 meter niks meer kwam, ze moest het ook zelf leren aftasten hoe ver ze kon gaan en wat ik van haar verlangde. Fysiek corrigeren werkt bij haar totaal niet, daar begrijpt ze niks van. Hevige stemcorrecties ook niet.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:28

Amaryllis schreef:
Ik zeg dat dit voor mij en mijn hond heeft gewerkt, niet dat het voor iedere hond de ideale methode is. Mijn hond hoeft nu ook bijna nooit onder appèl, juist omdat hij prima luistert en weet wat er van hem wordt verwacht. Ik wil namelijk werk dat mijn hond luistert als ik dat om vraag.

Hij loopt 90% van de tijd los zonder dat ik mij 1 tel zorgen maak. Als ik roep komt hij er gelijk aan, hij is sociaal en doet wat ik van hem vraag als dat nodig is. Hij kan in het bos, het veld, op stal, enzovoort gaan en staan waar hij wilt zonder dat ik als een drillsergeant sta te wachten. Dat beeld is wat je in je post namelijk voor mijn gevoel neer wilt zetten.

Ik verwacht ook geen lovende posts van andere Bokkers, hoeft niet. Ik wilde alleen aan TS laten weten wat mijn methode is geweest en wat dit voor mij en mijn hond heeft gedaan. Ik ken ook zat mensen die met voer trainen en daar lovend over zijn, even goede vrienden.

Ik heb trouwens een heidewachtel reu van nu 5 jaar oud.

Zo was het met mijn hond dus ook. Ik was streng maar rechtvaardig, zeker in het begin, en mijn hond wist precies waar zij aan toe was. Zij was hierdoor echt mijn maatje, liep altijd los (heb dus ook wel eens een boete gehad van die eikeltjes), tot ze me niet meer goed ging horen en zien, toen ging ze weer aan de lijn. Ik had een Duitse Herder die feilloos luisterde.

Nimfee, ik heb mijn hond nooit met voedsel getraind omdat dit het schooien in de hand werkt in mijn ogen. Een hond doet het niet voor een beloning (ja, ik heb mijn hond véél vaker en veel meer beloond met spel en affectie dan gecorrigeerd!), een hond doet het om iets te eten te krijgen. Dit is mijn mening, dus ik zeg niet dat dit waarheid is.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:34

Agossie schreef:
Nimfee, ik heb mijn hond nooit met voedsel getraind omdat dit het schooien in de hand werkt in mijn ogen. Een hond doet het niet voor een beloning (ja, ik heb mijn hond véél vaker en veel meer beloond met spel en affectie dan gecorrigeerd!), een hond doet het om iets te eten te krijgen. Dit is mijn mening, dus ik zeg niet dat dit waarheid is.

Dat denk ik ook idd.
Het is niet zo dat ik nooit wat lekkers heb gebruikt maar het is maar heel sporadisch. Gebruik ik het wel dan merk ik meteen dat ik zo'n fixatie krijg op dat lekkers, een hond die naar mijn handen kijkt ipv naar mij, die gaat zitten wachten op meer. Ik heb daar een hekel aan dus gebruik het ook weinig.
Honden zijn heel gevoelig voor affectie, knuffelen, vrolijke baas, dus imo werkt dat beter dan met voer. (enkele rassen daargelaten)

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:38

Het probleem met straffen is dat je geen zekerheid hebt over de uitkomst. Natuurlijk; sommige honden trainen graag, met of zonder straf. Dat zijn vaak de pleasers. Het probleem zijn nu juist de honden die niet goed reageren op straffen. Die krijgen het label 'moeilijk te trainen' of 'dom', dat zijn de honden die dichtklappen, stilvallen of in het uiterste geval in de tegenaanval gaan. Mensen weten niet dat juist de 'stoere' rassen vaak het meest gevoelig zijn voor straf/correctie en dáárom slechter reageren op aversieve technieken. De Sharpei valt daar ook onder; erg gevoelig en daarbij ook nog eens heel trots.

Lees dit maar eens: http://www.clickertraining.com/node/87

Of train eens een vis:

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:23

Agossie schreef:
Zo was het met mijn hond dus ook. Ik was streng maar rechtvaardig, zeker in het begin, en mijn hond wist precies waar zij aan toe was. Zij was hierdoor echt mijn maatje, liep altijd los (heb dus ook wel eens een boete gehad van die eikeltjes), tot ze me niet meer goed ging horen en zien, toen ging ze weer aan de lijn. Ik had een Duitse Herder die feilloos luisterde.

Nimfee, ik heb mijn hond nooit met voedsel getraind omdat dit het schooien in de hand werkt in mijn ogen. Een hond doet het niet voor een beloning (ja, ik heb mijn hond véél vaker en veel meer beloond met spel en affectie dan gecorrigeerd!), een hond doet het om iets te eten te krijgen. Dit is mijn mening, dus ik zeg niet dat dit waarheid is.


Maar een hond volgt dan toch ook jouw commando op omdat hij dan affectie krijgt? Dat is dan toch hetzelfde als dat ze dan beloond worden met wat lekkers? Ik zie even niet wat het verschil is. Schooien heb ik geen problemen mee.

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:25

eponine schreef:
Hoi allemaal,

Binnenkort krijgen we een herplaatser van acht maanden. Zij heeft bij haar huidige baasje een tyigje, en hangt hier echt in, dus trekt enorm. Wij willen straks graag dat ze braaf meeloopt, hoe kunnen we haar het trekken afleren? Met een slipketting? Het betreft een sharpei en van halsbanden zijn we voor dit ras geen fan, die schieten te snel af.

Vrder is het een schatje, alleen het lopen moet even afgesteld worden..;-)

Bedankt!


Ik mis het woord 'hond' (:
Wel handig als je aangeeft waar het over gaat eah .. :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:48

Francii schreef:
eponine schreef:
Hoi allemaal,

Binnenkort krijgen we een herplaatser van acht maanden. Zij heeft bij haar huidige baasje een tyigje, en hangt hier echt in, dus trekt enorm. Wij willen straks graag dat ze braaf meeloopt, hoe kunnen we haar het trekken afleren? Met een slipketting? Het betreft een sharpei en van halsbanden zijn we voor dit ras geen fan, die schieten te snel af.

Vrder is het een schatje, alleen het lopen moet even afgesteld worden..;-)

Bedankt!


Ik mis het woord 'hond' (:
Wel handig als je aangeeft waar het over gaat eah .. :+

Goh, wist niet dat er ook sharpei´s bestonden die geen hond waren, vertel eens.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:08

Ik denk een sharpei vis. :')

Onze hond stak overigens op puppycursus al de middelvinger op naar voedselbeloningen.. :') Zie je alle honden kwijlend goed luisteren om een stukje rodi worst.... werkt absoluut niet bij alle honden. :+

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:12

Ik heb het mijn hond geleerd door voorral positieve beloning, en door trekken nooit te laten gebeuren.
Als ze trekte, stond ik stil. Moest ze terug naar me komen, en dan werd ze beloond.
Ik werkte veel met klikker training, werkte bij mij heel goed..
Voorral trekken niet negeren, honden gaan trekken anders ala beloning zien !

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 06:20

Hhilde, amen

Ik ben ook redelijk verbaasd dat er gelijk naar een slip gegrepen word, zelfs bij pups als ik het hier zo lees, je kunt niet trekken aan de lijn net zo goed met een halsband aan leren als met een slip.
Ook ik ben vh positief trainen, wil ook graag samen met mn honden werken en dat kan prima bereikt worden zonder continu correctie.
In de praktijk kom ik veel honden tegen die door de slip of zelfs ook prikband helemaal murw getrokken zijn en het lijkt of ze een soort eeltlaag in de hals opgebouwd worden.

Ik denk dat je het beste op cursus kunt gaan, zoek een goede hondenschool die werkt met een positieve manier van trainen.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 08:07

Het betreft idd een sharpei hond hahaha, zie al een rimpel vis voorbij zwemmen!! Hoe dan ook, ik heb een slipketting, halfcheck, gewone trainingslijn en tuigje van onze vorige hond, afgelopen week op zolder gezet..die kunnen onverwacht snel weer naar beneden hahaha! We willen op cursus met haar, maar de mensen die het ras kennen, weten ook wel dat je ze qua gehoorzaamheid niet kunt vergelijken met een herder of collie.. Ze zijn nogal eehm..zelfstandig en peigenwijs... ;-)
"Gelukkig" heeft haar huidige baasje haar wel geleerd wat koekjes zijn ;-), en dat brengt mogelijkheden wat betreft training.

Naast het trekken aan de lijn, ben ik ook erg gespannen voor de eerste nachten, ze is nu een bench gewend en die komt ook mee, maar stel dat ze snachts gaat piepen of blaffen, hoe reageren jullie daar dan op? Het is tenslotte geen zielig pupje meer?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:08

Onze hond heeft nooit gepiept of gejankt, maar gewoon negeren? Want als je je hond aandacht geeft dan gaat die uiteindelijk door hebben dat piepen aandacht betekend? Zowel negatief als positief?

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:09

Ik heb nog nooit een hond gezien of van een hond gehoord die puur voor zijn baas werkt. Honden zijn egoïstische wezens, ze zullen niet voor je werken omdat jij dat zo graag wil. Ze werken puur en alleen voor een beloning, of dat nou een fysieke, eetbare of verbale beloning is. Ik werk trouwens ook niet omdat mijn baas dat graag wil, maar omdat ik het doe voor de ervaring, het sociale contact, het geld, noem maar op.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:16

eponine schreef:
We willen op cursus met haar, maar de mensen die het ras kennen, weten ook wel dat je ze qua gehoorzaamheid niet kunt vergelijken met een herder of collie.. Ze zijn nogal eehm..zelfstandig en peigenwijs... ;-)


Het is belangrijk dat je een cursus zoekt die weten hoe je met dat soort honden om moet gaan. Liefst een trainer die ervaring heeft met dit soort rassen.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:30

Voor de eerste nachten zou ik kijken hoe de hond reageert. Als ze echt gaat piepen en blaffen, zou ik beneden gaan liggen. Heb ik met mijn hond ook gedaan, ze raakte anders echt in paniek. Na 2/3 weken ben ik weer boven gaan slapen (ze had die weken echt nodig) en kon ze weer rustig alleen beneden slapen :) heb haar sindsdien nooit meer gehoord ook.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:57

Hhilde schreef:
Ik heb nog nooit een hond gezien of van een hond gehoord die puur voor zijn baas werkt. Honden zijn egoïstische wezens, ze zullen niet voor je werken omdat jij dat zo graag wil. Ze werken puur en alleen voor een beloning, of dat nou een fysieke, eetbare of verbale beloning is. Ik werk trouwens ook niet omdat mijn baas dat graag wil, maar omdat ik het doe voor de ervaring, het sociale contact, het geld, noem maar op.

Dan moet je misschien wat meer met herders omgaan.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:31

Sorry hoor Annelies, maar OOK een herder wil wel eens een beloning en niet alleen maar correcties. Bij de beauceron kom je zeker weten bedrogen uit als je alleen met correcties werkt
En ja ik ga ook met meerdere herders om, Mechelse, tervurense, duitse

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:36

Ik had het toch niet tegen jou? :s
Ik heb niet gezegd dat je alleen moet corrigeren en nooit mag belonen, dat maak je er zelf van.
Voor de meeste herders is de aandacht van de baas al beloning genoeg.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:44

Er staat toch ook niet dat ik niet mag reageren..
Ze vinden het NOG leuker als er een beloning tegen over staat, ja een herder zou misschien wat minder nodig hebben omdat ze graag samen willen werken maar dat betekend niet dat ze het altijd maar zonder beloning doen

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:47

Dat is ook niet wat ik heb gezegd.
Als baas ben je zowieso blij als een oefening goed gaat, ook als je de hond niet beloond met fysiek contact. De hond hoort dat wel aan je en ziet het in je lichaamstaal, dat is voor een herder al voldoende, die haalt daar zijn genoegdoening uit. Bovendien vind een herder het werk op zich ook leuk genoeg, dus het beloont zichzelf zogezegd.
Natuurlijk zijn ze helemaal gelukkig als je ze ook nog even goed aanhaalt en prijst, maar dat was niet waar ik op reageerde.
Ik reageerde op Hilde die zei dat er geen enkele hond is die zonder beloning kan en wil werken en dat is niet waar.