Trekken aan riem afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 17:20

Hoi allemaal,

Binnenkort krijgen we een herplaatser van acht maanden. Zij heeft bij haar huidige baasje een tyigje, en hangt hier echt in, dus trekt enorm. Wij willen straks graag dat ze braaf meeloopt, hoe kunnen we haar het trekken afleren? Met een slipketting? Het betreft een sharpei en van halsbanden zijn we voor dit ras geen fan, die schieten te snel af.

Vrder is het een schatje, alleen het lopen moet even afgesteld worden..;-)

Bedankt!

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:22

Slipketting zou ik persoonlijk niet zo snel mee beginnen.
Een hond die wil trekken trekt toch wel is mijn ervaring. Alleen staan ze er dan bij te kokhalzen.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:32

Tuigjes zijn gemaakt om te trekken, ik zou gaan voor een normale halsband en dan gewoon goed trainen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:37

Bij de puppycursus waar wij heen gingen kregen alle hondjes een slipketting en leerde toen gewoon volgen. Doen ze dat niet een klein rukje met 'volg', gewoon dat commando opnieuw leren? Ik deed het zelf met een koekje, koekje in de hand, hond keek daar natuurlijk naar en dan braaf en koekje geven (na een klein stukje) ook wel zonder koekje af en toe en op een gegeven moment snapte ze dat principe. Véél oefenen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:38

geen slipketting hoor!
het beste kan je er heeeel consequent in zijn, en veel tijd in stoppen. elke keer als hij trekt sta jij stil.. wachten tot hij naar je toe komt, belonen! (lekkere snoep, worst of kaas) en dan pas weer verder lopen, trekt hij weer, meteen weer stil staan en hetzelfde doen. bij jou komen moet het EINDE zijn en hij moet weten dat hij met trekken niks op lost dus sta je stil
het duurt wel even hoor voor ze helemaal niet meer trekken ;)
succes

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:39

Ik zou eerst kijken of de hond voergericht is en dat je op die manier zijn aandacht vast kan houden. In hoeverre mag de hond niet trekken? Ik heb een flex van 5 meter, mijn hond mag gewoon de 5 meter gebruiken en luistert naar mijn stem (b.v. als we de andere kant op gaan lopen, of als ze op de stoep moet wachten etc.).
En verder even afwachten of de hond wel gaat trekken, want hij komt wel in een ander huis en een andere omgeving, dat kan invloed hebben. Even aftasten hoe de hond is en aan de hand daarvan een methode opstellen die kan werken. Het vraagt in elk geval om veel geduld en oefening, mijn hond was de flex ook niet gewend in het begin.

Slipketting zou ik niet aan beginnen.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:43

Slipketting zou ik voor kiezen, maar niet in laten hangen. Klein rukje (KLEIN!) als hij trekt en dan meteen weer loslaten. (Ben benieuwd of ik nu weer heel bokt over me heen krijg...)

Vooral ontspannen door blijven lopen. :j
Tuigje ben ik inderdaad ook helemaal geen fan van, daar gaan ze juist van trekken. (logisch, het is ervoor gemaakt om te trekken)

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:47

De EasyWalker heeft bij ons echt veel geholpen. Als de hond trekt, trek je zelf even lichtjes terug en daardoor lijkt het alsof de hond 'zweeft' met zijn voorpoten. Dat vind die niet zo fijn en dan stopt die er vanzelf mee. En natuurlijk, welk soort tuig of halsband ook, enkel consequent zijn helpt. Hopelijk vinden jullie iets dat bij jullie helpt.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:48

Tuigjes zijn niet gemaakt om honden te laten trekken, maar dat de druk niet meer op de nek ligt. Ik ken zat honden die tuigjes om hebben en totaal niet trekken. Ik zit er zelf ook over na te denken om een tuigje te halen voor m'n hond, omdat ik denk dat het prettiger aanvoelt voor een hond dan een halsband om de nek.

Slipketting zou ik alleen echt in het allerlaatste geval toepassen en alleen als er iemand is die je goed kan begeleiden. Je kan er een hoop ellende mee veroorzaken.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:51

Nimfee schreef:
Slipketting zou ik alleen echt in het allerlaatste geval toepassen en alleen als er iemand is die je goed kan begeleiden. Je kan er een hoop ellende mee veroorzaken.

Dat klopt. Je moet wèl goed weten hoe je ermee om moet gaan. Bij mij krijgt een hond hoe dan ook een slipketting om, welke hond dan ook, maar ik weet hoe het werkt en heb er ervaring mee. Honden trekken bij mij ook niet aan de riem, dus de slipketting zit nooit strak bij mij.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:52

Precies en ik weet niet in hoeverre TS 'bekwaam' genoeg is om zelfstandig een slipketting te gebruiken.

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:57

Ik ben het volledig eens met Agossie. Met een slipketting kun je op een gemakkelijke manier corrigeren. Wél is het verstandig om begeleiding te zoeken! Mijn hond had een slipketting én een tuigje.
De slipketting voor puppytraining en het tuigje tijdens het speuren en behendigheidstraining.

Toen hij goed op commando liep naast de fiets kreeg hij met fietsen ook een tuigje om en mocht hij (wanneer ik het aangaf) een stuk racen omdat hij dat het leukste vond. Hij rent heel wat harder als ik kan fietsen dus droeg hij een tuigje en mocht hij mij deels trekken. Hij luisterde toen zeer goed op stemhulpen.

Ik zou dus adviseren om hem onder begeleiding te trainen met een slipketting. Als hij goed luistert kun je altijd nog beslissen om hem weer een tuig om te doen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:59

Als je dan voor de slip kiest zou ik eerder voor een van nylon gaan, zo'n ronde. Werkt zoveel consequenter en fijner dan een slipketting, plus als het verkeerd gaat is de schade veel minder.

Maar ik zou het eerst gewoon met een simpele halsband proberen en dan zelf zeer consequent zijn. Eerst de hond probern te laten luistern omdat ie het leuk vind, niet omdat het 'moet'.
Pas als dat niet werkt zou ik iets anders zoeken.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:01

Ik zou een halve slipketting gebruiken, ben ervaren met de aziaten en daarbij wil je inderdaad geen normale halsband. 1x de rem erop en je wandelt zonder hond verder.
Verder zou ik simpelweg iedere keer dtil gaan staan of omdraaien als de hond gaat trekken. Gewoon blijven staan tot hij stopt met trekken en dan weer lopen. Als je dat effectief doet heb je binnen een week het probleem opgelost.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:03

Vanwege de vorm van kop en hals van de hond zou ik ook geen normale halsband nemen maar idd een slip of halfslip.
Het afleren van het trekken is een kwestie van consequent zijn vanaf moment 1. Voor je gaat wandelen moet de hond rustig zijn en naast je zitten, laat hem niet als eerste de deur door stormen want dan weet je zeker dat je er de rest van de wandeling achteraan sleept. Trekt ze, geeft dan één flinke correctie, dat werkt beter dan maar blijven terugtrekken en de hond weet meteen waar hij aan toe is.
En vanaf moment 1 is dus al bij de vorige eigenaar thuis als je haar gaat ophalen. Als je meteen duidelijk bent tegen de hond zul je minder problemen hebben.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:08

Wij hebben en gebruiken een halfcheck.
Dit is een "halve" slipketting, deels stof en deels ketting. Je gebruikt m alleen voor t corrigeren. En kan de hond met deze band niet afsmoren.

Wij hebben hem van volledig stof.

In principe hebben wij m niet meer nodig, omdat hij goed luistert en wij nogsteeds op cursussen gaan. (Vriend en hond.) maar puur als extra voor als het nodig is. This wel 80 kilo wat wij onder controle moeten blijven houden. Ook ik met 56 kilo.

Juist naar cursus gaan, en daar info opzoeken.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:10


essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:11

maralyn schreef:
Wij hebben en gebruiken een halfcheck.
Dit is een "halve" slipketting, deels stof en deels ketting. Je gebruikt m alleen voor t corrigeren. En kan de hond met deze band niet afsmoren.

Wij hebben hem van volledig stof.

In principe hebben wij m niet meer nodig, omdat hij goed luistert en wij nogsteeds op cursussen gaan. (Vriend en hond.) maar puur als extra voor als het nodig is. This wel 80 kilo wat wij onder controle moeten blijven houden. Ook ik met 56 kilo.

Juist naar cursus gaan, en daar info opzoeken.



ik loop met 2 paarden tegelijk a 800 kg schoon ad haak per stuk, die hebben een simpel halstertje om en die lopen ook netjes naast me. ik snap nooit dat men niet door paarden voort gesleept word maar als het om honden gaat alle kanten op getrokken word :S

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:14

Essiesilly, je kan editten als je meer wilt melden. Een halve slip heb je gewoon nodig bij een aziaat, gewoon door zijn vorm. Onze hond liep met een paarmaanden ook al met een halve slip. Als ze besloot geen zin meer te hebben kon ik geen druk op de riem zetten want dan ging deze los. Tja, dan moet je iets

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:19

Essiesilly, daarom is het zo belangrijk dat je weet hoe ermee om te gaan.

Wat doe jij als je paard trekt?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:22

zonnebloem18 schreef:
Tuigjes zijn gemaakt om te trekken, ik zou gaan voor een normale halsband en dan gewoon goed trainen.
Inderdaad.

Gewoon consequent zijn. Zodra ze trekt, geef je een ruk aan de riem dat ze even niet meer trekt en loop je verder, tot ze weer hard trekt. Trek haar weer hard terug en loop gewoon verder. Niks zeggen tegen haar, alleen als ze even naast je blijft lopen, even "Braaf" of "Goedzo". :) Goed dat je er even informatie over opzoekt voordat ze bij jullie komt! Al die ellende met brokjes en snoepjes zou ik niet aan beginnen, ze moeten genoegen nemen met een aai over hun koppie en een lief woordje.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:26

ik geef (met een normale riem) altijd kleine rukjes, tot ie niet meer trekt.
ik wil altijd een ontspannen riem hebben en een hond die netjes meeloopt, vlak voor de riem aan zijn eind is is ook de grens. en dat merken ze dan ook wel want dan geef ik zachtjes druk.

bij mijn paard overigens zet ik haar in de achteruit als ze mij voorbij loopt, dan begrijpt ze het wel. wilt ze heel spontaan gras eten, dan geef ik ook een rukje... als ik druk blijf houden dan gaat ze terug trekken (net als de honden).... en dat win ik niet :D
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 14-07-13 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:28

essiesilly schreef:
maralyn schreef:
Wij hebben en gebruiken een halfcheck.
Dit is een "halve" slipketting, deels stof en deels ketting. Je gebruikt m alleen voor t corrigeren. En kan de hond met deze band niet afsmoren.

Wij hebben hem van volledig stof.

In principe hebben wij m niet meer nodig, omdat hij goed luistert en wij nogsteeds op cursussen gaan. (Vriend en hond.) maar puur als extra voor als het nodig is. This wel 80 kilo wat wij onder controle moeten blijven houden. Ook ik met 56 kilo.

Juist naar cursus gaan, en daar info opzoeken.



ik loop met 2 paarden tegelijk a 800 kg schoon ad haak per stuk, die hebben een simpel halstertje om en die lopen ook netjes naast me. ik snap nooit dat men niet door paarden voort gesleept word maar als het om honden gaat alle kanten op getrokken word :S



Paarden hebben een halster om? Dus hebben wat aan hun hoofd, die KUN je omtrekken, wanneer het nodig is.
Als 1600 kilo tegelijk aan de klatter gaat met jou? Houd jij er ook niets aan over ;)
Daarnaast vind ik het zeer onverstandig om met 2 vluchtdieren tegelijk te lopen. Omdat je eigenlijk dan maar 50% aandacht hebt voor het ene en 50% aandacht voor het andere.

Dus jou reactie? Kan ik me niet in vinden.

Loop ook met mijn 400 kilo pony, en deze is makkelijker met zijn halster te houden, dan een 80 kilo hond met een gewone halsband of halfcheck ;) Maar doe ik een halster (bij wijze van spreken) om de hond? Dan heeft hij ook geen kans.

Je moet er voor zijn........ En dan is het al goed dat je m met een half check kunt houden ;)
Laatst bijgewerkt door maralyn op 14-07-13 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:28

Hard terugtrekken ben ik juist helemaal geen voorstander van! Een klein rukje, echt heel klein en niet naar je toe trekken, maar juist wat opzij.

Joscaa schreef:
Al die ellende met brokjes en snoepjes zou ik niet aan beginnen, ze moeten genoegen nemen met een aai over hun koppie en een lief woordje.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben tegen belonen met eten. :j

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:31

Mijn honden trekken bij me moeder heel hard, bij mij niet heel erg, alleen als ze heeeel nodig moeten...

Maar ik heb het ze laten 'leren' dat als zij hard gaan trekken, dat ik dan stil ga staan en wachten tot ze naast me staan of zitten. Anders loop ik een stukje terug, en dan ga ik weer naar de uitlaat plek. Ze weten bij mij: Trekken is niet sneller ergens zijn, maar duurt alleen maar langer. Ook moeten ze in de 'looppas' en niet in de 'drafpas', wanneer ze weer versnellen/drafpas gaan, geef ik een 'kleine' rukje van 'ho langzamer', en dan gaan ze weer naar looppas.
Dus misschien werkt het ook bij jouw hond, trekken = stoppen, dus duurt juist langer :P (bij mij was dit na 3 keer wandelen al over, hij is een snelle leerling :Y) )