Trekken aan riem afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:07

_Tara_ schreef:
eponine schreef:
Nou..inmiddels is ze een paar daagjes te logeren, en zijn we met vanalles bezig. Het tuigje is een drama, ze gaat er echt in hangen, vooral schuin naar voren.
De slipriem, van touw, gaat niet losser zitten op het moment dat ze stopt met trekken, dus niet fair om die te gebruiken.
De halfcheck gaat al iets beter, maar ik merk dat ze last heeft van "iets om haar keel" ze gaat dan kuchen zeg maar.. Of dat gewenning is?
En dan de slipketting, deze lijkt het meeste effect te hebben, vooral omdat dit de enige is die ook "los" laat als de spanning wegvalt, niet dat dat vaak voorkomt trouwens.

Verder is ze heeeeel erg gefocussed op de omgeving tijdens het wandelen, wil vooral naar andere honden toe, maar omdat we haar nog niet kennen, vind ik dat eng, ze stormt er zo op af namelijk, en ik vermoed dat ze toch niet zo onderdanig is als ons verteld werd.
Ze heeft geen aandacht voor ons tijdens het lopen, al komt ze wel onze richting oplopen op het losloopveld als we haar roepen, ze loopt dan aan ons voorbij en stopt dus niet netjes bij ons hahaha.
Ook de koekjes, waar ze thuis een moord voor doet, ziet ze niet tijdens het uitlaten.

Moeilijk..


Ik ben heel benieuwd of je een oplossing hier voor vindt. Als ik bij m'n ouders ben, wandel ik wel eens met hun honden. De ene blijft netjes naast je lopen maar de ander... Die loopt heel de tijd met z'n neus in 't gras, druk te kwispelen, alles is spannend/interessant behalve degene aan de andere kant van de riem. En dan kun je rukjes geven tot je een ons weegt, daar loopt 'ie gewoon doorheen. Totaal geen aandacht voor mij. En precies wat jij ook zegt met je naar je toe komen! Hij komt netjes op je af, kijkt naar je en rent je voorbij.



Ik heb precies het zelfde probleem, ik heb nu een U-lead voor mijn hond maar dit heeft ook geen nut.
Het trekken van mijn hond is vooral uit enthousiasme en niet uit dominantie denk ik.
Ook ik heb van alles al geprobeerd, het 'stilstaan als een lantaarn paal methode'. Ik stop en wacht tot de riem losjes hangt en dan loop ik verder maar vervolgens is hij na 2 stappen al weer aan het trekken. Ook de 'doel niet bereiken methode' heb ik geprobeerd, hij trekt om ergens heen te gaan, ik draai om in een andere richting maar vervolgens trekt hij gewoon door omdat hij weer iets anders interessants ziet.

Hij heeft totaal geen oog voor mij als ik met hem loop terwijl hij binnen mij geen seconde uit het oog verliest.
Dit gedrag is trouwens hetzelfde bij mijn moeder en vader.

Edit: De u-lead werkt in ieder geval beter dan een gewone halsband, hij hangt er wel aardig in maar in zijn gewone halsband trekt hij zo erg dat hij zichzelf haast stikt. Ik gebruik daarom nog steeds de U-lead .

nog wat overige informatie: mijn hond is nu 1 jaar en 4 maanden. Ik heb hem met 11 maanden uit het asiel gehaald.
verder komt hij zon anderhalf a 2 uur per dag buiten, waarvan soms 's ochtends los, altijd 's middags een uur in het uit rengebied en 's avonds zo'n 20 min aan de riem.
Laatst bijgewerkt door Rosannee_ op 19-07-13 10:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:09

eponine schreef:
Nou..inmiddels is ze een paar daagjes te logeren, en zijn we met vanalles bezig. Het tuigje is een drama, ze gaat er echt in hangen, vooral schuin naar voren.
De slipriem, van touw, gaat niet losser zitten op het moment dat ze stopt met trekken, dus niet fair om die te gebruiken.
De halfcheck gaat al iets beter, maar ik merk dat ze last heeft van "iets om haar keel" ze gaat dan kuchen zeg maar.. Of dat gewenning is?
En dan de slipketting, deze lijkt het meeste effect te hebben, vooral omdat dit de enige is die ook "los" laat als de spanning wegvalt, niet dat dat vaak voorkomt trouwens.

Verder is ze heeeeel erg gefocussed op de omgeving tijdens het wandelen, wil vooral naar andere honden toe, maar omdat we haar nog niet kennen, vind ik dat eng, ze stormt er zo op af namelijk, en ik vermoed dat ze toch niet zo onderdanig is als ons verteld werd.
Ze heeft geen aandacht voor ons tijdens het lopen, al komt ze wel onze richting oplopen op het losloopveld als we haar roepen, ze loopt dan aan ons voorbij en stopt dus niet netjes bij ons hahaha.
Ook de koekjes, waar ze thuis een moord voor doet, ziet ze niet tijdens het uitlaten.

Moeilijk..


Probeer haar juist niet teveel bij andere honden weg te houden, vaak verergerd het focussen dan alleen maar.
Het is een teef toch? probeer een leuke sociale reu te vinden om kennis te maken met haar.
Het moet natuurlijk ook even wennen voor jullie en de hond, maar als ik het zo lees is moet het allemaal goed komen.

Dat focussen op de omgeving, kan een teken zijn dat ze nooit veel is uitgelaten, zorg ervoor dat ze haar energie ook echt kwijt kan, daardoor heb je kans dat de hond ook wat meer ontspannen wordt.
Ze moet denk ik nog leren dat uitlaten ook ontspanning kan betekenen.

Ik wens je veel succes en plezier met de hond. :)


*edit* Ook blijf ik erbij om met hond op gehoorzaamheidscursus te gaan, om beide wat te leren, en evt ook voor het sociale contact van de hond

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:23

het hele probleem bij trekkende honden is dat ze succes hebben.. en dus dat de baasjes niet consequent genoeg zijn ;) als de hond NOOIT succes heeft met z n trek gedrag heb je een niet trekkende hond
en ja dat kan je simpel aanleren met een halsbandje als je de methode maar goed uitvoert dus nogmaals het gaat niet om kracht of om het rukken aan de ketting maar het gaat om de manier hoe je iets oplost.. helaas vergeten heel veel mensen dat

rosanne, jou hond trekt dus ook omdat hij succes heeft/heeft gehad
je zegt na 2 stappen trekt hij weer ja dan sta je dus weer stil.. dat duurt idd lang maar zolang ze 1x succes hebben blijven ze het proberen ;)

EllenB
Berichten: 569
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:45

Hhilde schreef:
Gewoon uit interesse: waarom niet?


Ik kijk de hond niet aan omdat hij op dat moment zelf moet uitvogelen wat de handigste manier is om van A naar B te komen. Zodra hij met een slap riempje netjes met me mee komt, krijgt hij mijn volle aandacht, prijs ik hem de hemel in en krijgt hij een knuffel.

Hhilde schreef:
Jan Fennell zou ik juist heel erg afraden. Daar ligt te focus te veel op de baas spelen. Zó zonde van je tijd en al het plezier dat je kunt beleven met je hond. Zeker met een net nieuwe hond die jou nog totaal niet kent. Waar een hond veel meer in ziet is dingen samen ondernemen, hersenwerken, samen spelen, lekker wandelen, buiten leuke dingen doen zoals een keer ergens overheen of onderdoor, etc. Door samen te ondernemen krijgt je hond vertrouwen in je en de hond vindt je dan vaak veel leuker: jij bent immers degene waar allerlei leuke dingen gebeuren, dus hij kunt maar beter in de buurt blijven voor nog meer leuke dingen *\o/*


Jan Fennell leert je niet om de baas te SPELEN, maar om een leider te zijn die de hond stabiliteit en zekerheid geeft. Juist dat is voor vele herplaatsers een fijne omgeving omdat ze geen taken opgelegd krijgen die ze niet aankunnen. En natuurlijk zijn we uren buiten, doen we spelletjes, hersenwerk en weet ik wat nog meer, maar het begint bij de basis...
Daarnaast lijkt het mij behoorlijk onmogelijk om LEUK te spelen met een hond die trekt, niet luistert, geen aandacht voor je heeft etc, etc...

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:25

TS; je kunt ook binnen waar de hond wel gefocused is op jouw beginnen met het lopen aan een slappe riem. Dan leert ze dat de riem niet altijd uitgaan=opwinding=trekken betekent.

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:11

Een slipriem die niet los gaat als hij niet trekt? Dat is raar! Die hoort gewoon losser te gaan zitten als de hond niet trekt. Anyway, wat hier al meerdere keren wordt gezegd: niet te veel willen :) Je kunt inderdaad ook eerst binnenshuis oefenen. Het is wel duidelijk dat een wandeling voor enthousiasme en druk doen (trekken) staat voor deze hond. Binnenshuis of in de tuin kun je het alvast oefenen zodat hij de riem niet associeert met die drukte van gaan wandelen :) Misschien is 't wat. Het lukt je vast wel, zolang je maar niet te veel verwacht van de hond :)

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:36

essiesilly schreef:
het hele probleem bij trekkende honden is dat ze succes hebben.. en dus dat de baasjes niet consequent genoeg zijn ;) als de hond NOOIT succes heeft met z n trek gedrag heb je een niet trekkende hond
en ja dat kan je simpel aanleren met een halsbandje als je de methode maar goed uitvoert dus nogmaals het gaat niet om kracht of om het rukken aan de ketting maar het gaat om de manier hoe je iets oplost.. helaas vergeten heel veel mensen dat

rosanne, jou hond trekt dus ook omdat hij succes heeft/heeft gehad
je zegt na 2 stappen trekt hij weer ja dan sta je dus weer stil.. dat duurt idd lang maar zolang ze 1x succes hebben blijven ze het proberen ;)


Oke, ik deed dat dus ook maar zo was ik idd een halfuur bezig over 100 m lopen.
Ik ga het nogmaals proberen.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:52

Je probleem zal nu ook zijn dat de hond opgekropte energie voor tien heeft en hyper wordt zodra ze buiten komt. Weet je niet toevallig een losloopveld of omheinde plek waar ze haar energie even kwijt kan, bijvoorbeeld met een andere hond die je kent en heel sociaal is? Als je hond haar energie overschot kwijt is is het veel makkelijk om gericht te gaan trainen met het lopen aan een slappe riem.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 18:49

Ja we gaan elke keer naar het losloopveld, kan ze lekker haar energie kwijt, maar mdat ze momenteel loops is laat ik haar niet teveel met andere honden samen, van de week heeft ze lekker gecrosst met een aander teefje, geweldig!

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 18:50

Overigens hebben we zaterdag een proefles voor de gehoorzaamheidscursus waar we in september mee van start gaan.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:17

Dat klinkt hartstikke goed! Wat fijn ook dat ze al een vriendinnetje heeft <3

Laat je ons weten hoe het verder gaat?

ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:20

Gaat heus goedkomen! Wij hebben twee herplaatsers hier van de totaal 5 honden en ja het kost wat werk, tijd en energie maar dan heb je ook echt een maatje voor het leven! Wij zijn ontzettend blij met onze herplaatsers. Het is ook een uitdaging om een dergelijke hond dusdanig te trainen dat het uiteindelijk wel naar jouw zin gaat! Daarbij, een hond mag toch ook een eigen persoonlijkheid hebben? Leuk juist. Je krijgt er straks zoveel voor terug, echt waar :j

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:18

eponine schreef:
Nou..inmiddels is ze een paar daagjes te logeren, en zijn we met vanalles bezig. Het tuigje is een drama, ze gaat er echt in hangen, vooral schuin naar voren.
De slipriem, van touw, gaat niet losser zitten op het moment dat ze stopt met trekken, dus niet fair om die te gebruiken.
De halfcheck gaat al iets beter, maar ik merk dat ze last heeft van "iets om haar keel" ze gaat dan kuchen zeg maar.. Of dat gewenning is?
En dan de slipketting, deze lijkt het meeste effect te hebben, vooral omdat dit de enige is die ook "los" laat als de spanning wegvalt, niet dat dat vaak voorkomt trouwens.

Verder is ze heeeeel erg gefocussed op de omgeving tijdens het wandelen, wil vooral naar andere honden toe, maar omdat we haar nog niet kennen, vind ik dat eng, ze stormt er zo op af namelijk, en ik vermoed dat ze toch niet zo onderdanig is als ons verteld werd.
Ze heeft geen aandacht voor ons tijdens het lopen, al komt ze wel onze richting oplopen op het losloopveld als we haar roepen, ze loopt dan aan ons voorbij en stopt dus niet netjes bij ons hahaha.
Ook de koekjes, waar ze thuis een moord voor doet, ziet ze niet tijdens het uitlaten.

Moeilijk..

Dat kuchen doet ze omdat ze druk heeft op haar luchtpijp door het trekken. Maakt niet uit welke halsband je gebruikt, ze zal dat blijven doen zolang ze trekt.
Dus zelf duidelijker zijn in wat je van haar wilt, trekken helemaal niet toestaan, ook geen halve meter. Met geduld daarmee bezig gaan en niet te snel willen.

Zorg dat ze eerst haar energie kwijt kan en maak haar ook echt moe. Niet naar het losloopveld gaan zodat ze zich daar kan uitleven, neem haar eerst maar mee aan de fiets zodat ze goed moe is en ga dáárna met haar aan de riem naar het losloopveld. Heeft ze netjes aan de riem gelopen, dan is het losloopveldje de beloning. Maar zorg dan ook dat ze echt netjes heeft gelopen, geen genoegen nemen met 'ze trok al iets minder dan gister'.


essiesilly schreef:
het hele probleem bij trekkende honden is dat ze succes hebben.. en dus dat de baasjes niet consequent genoeg zijn ;) als de hond NOOIT succes heeft met z n trek gedrag heb je een niet trekkende hond
en ja dat kan je simpel aanleren met een halsbandje als je de methode maar goed uitvoert dus nogmaals het gaat niet om kracht of om het rukken aan de ketting maar het gaat om de manier hoe je iets oplost.. helaas vergeten heel veel mensen dat

Precies.

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:41

Halsband of tuig maakt niet uit. Ik lees hier regelmatig ' een rukje geven'. Niet doen, zo krijg je een jojo effect. Als de hond trekt, ga je langzaam achteruit lopen. Blijft de hond trekken, dan blijf jij achteruit lopen. Komt de hond naar je toe, Beloon je hond dan uitbundig. Niet met eten, maar met woorden. Dit heb ik op de cursus geleerd. Mijn hyper jack reageert hier net zo goed op als mijn herder die niet de liefste aan de lijn is