Katten- honden- en knaagdierenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Katten- honden- en knaagdierenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 19:50

Goeieavond Bokt :wave:

Ik ben op zoek naar informatie over katten- honden en knaagdierenvoer.
Waarom? Omdat ik morgen een verkoopgesprek (zogenaamd verkoopster in een dierenwinkel) op school moet voeren over katten- honden of knaagdierenvoer.
Zelf heb ik al enige researsch gedaan op verschillende fora en vergelijksites maar over vooral knaagdierenvoer kan ik niet veel vinden.
Ik zoek met name informatie over de inhoud (hoeveel vlees bijv. in katten- en hondenvoer).

Hopelijk kan Bokt mij hierbij helpen :) !

(citaat uit bokt regels over huiswerk topics, om discussies te voorkomen: Vragen die met een simpele zoekopdracht met Google te beantwoorden zijn (denk bijvoorbeeld aan openingstijden postkantoor) zijn niet toegestaan. Dit geldt ook voor huiswerktopics: het is immers jouw huiswerk. Als je ergens echt niet uitkomt en in je topic laat zien dat je zelf al aan de slag bent geweest maar nog vragen hebt of vastloopt, kun je wel om hulp vragen.)

_Tara_

Re: Katten- honden- en knaagdierenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:53

Als je informatie zoekt over de inhoud, zou je misschien bij een webshop kunnen kijken? Bij zooplus bv staan overal de ingrediënten van het voer er wel bij.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:58

Hmmmm ik weet dat er een katten en hondenvoersoort bestaat die in tegenstelling tot al het andere uit meer vlees bestaat dan granen (had er nog nooit op gelet :P). Maar weet merk helaas niet meer, wordt in de fabriek van royal canin gemaakt dat weet ik dan weer wel :P.

Ik zou ook inderdaad in een webshop kijken om de samenstelling te bekijken.... En wat je er over kan zeggen, tja onze hond gaat bijvoorbeeld van voer waar veel zout in zit veel drinken en kan er zelfs ziek van worden.... Dus dat is iets waar wij altijd wel op letten ;).

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 19:59

Bedankt voor de tip van de webshop, ik ga even kijken! :)

Mocht er iemand een vergelijkingsschema hebben dan is dat ook meer dan welkom :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:02

Op de websites van de meeste fabrikanten kan je vaak de ingredienten wel vinden.
Denk aan Hills, Royal Canin, Hope Farms, Fokker enz.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:03

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 20:06

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:09

Voor knaagdieren zou je misschien op het hamsterforum terecht kunnen? Daar wordt best wat gesproken over bv het eiwitgehalte in verschillende soorten voer. Is voor hamster nogal belangrijk namelijk dat er genoeg eiwit in zitten. Zijn geen vegetariërs :P
Voor cavia's is het dan weer belangrijk dat er vitamine C in zit en voor konijnen juist weer niet geloof ik. Maar ik denk dat daar verder niet veel over te vinden is idd. Meeste mensen verdiepen zich daar toch minder in dan in voer voor hun hond/kat. En zelfs dat laatste doen mensen over 't algemeen maar weinig.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:11

Je hoeft niet per sé brok te voeren met honden en katten, kan ook vers vlees (bijv. barf) voeren.
Daar lopen hier nog een paar topics over geloof ik :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:13

Op konijnen.nl kan je onder voeding het een en ander vinden over een juiste samenstelling

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:17

www.ratrations.nl heeft voer samengesteld via het Scuttling Gourmet, misschien dat je daar nog iets mee kan als je daar op googled, is wel specifiek voor ratten geloof ik..

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:18

Over konijnenvoeding kan ik je wel wat vertellen.

Voeding van een konijn bestaat grof gezegd uit drie onderdelen: hooi, groenten en biks. Hooi is het belangrijkste onderdeel van de voeding, vanwege de vezels en omdat het de tanden en kiezen goed slijt bij konijnen (deze blijven doorgroeien). Daarom moet er altijd verse hooi ter beschikking zijn.
Groenten: dit is iets wat ik altijd voor 'erbij' geef. Ze krijgen de groenten die zij lekker vinden en ik wissel regelmatig af met kruiden. Ze krijgen hier voornamelijk witlof, andijvie, wortel met wortelloof, radijsjes, munt, peterselie, gras, paardenbloembladeren en bloemen, paprika, selderij en soms ook fruittakken.
Biks: het is belangrijk dat je konijnen ABSOLUUT geen gemengd geeft. In de groene staafjes (biks dus) zitten de belangrijkste ingrediënten in die nodig zijn om je konijn gezond te houden (o.a. vezels). De rest van wat er in dat voer zit, is ongezond, dikmakend en heeft helemaal geen toegevoegde waarden. Vaak zie je dat konijnen wel de gekleurde dingetjes opeten en het biks juist laten liggen. Ipv de gekleurde dingetjes te geven, kun je beter groenten en kruiden als lekkernij geven.
Bij biks wordt vaak Science Selective of Hopefarms SuperTrio aangeraden, vanwege het hoge gehalte aan vezels. Op bunnybunch kan je meer informatie vinden.

Heb je hier toevallig iets aan?

Ohja. Over kattenvoeding weet ik dat er geen suiker, caramel en granen mag zitten omdat dit ongezond en dikmakend is voor katten, het wordt vaak gebruikt als vulmiddel.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 19:19

Iedereen bedankt, 't ging goed vandaag en ik heb een 8 gehaald! :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:08

Mooi +:)+