Sperziebonen dieet voor hond, lekkerder maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Sperziebonen dieet voor hond, lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 18:44

Hoi Bokker!
Onze teckel is door de jaren heen veels te dik geworden. Hij woonde hiervoor bij mijn moeder waar hij alleen werd uitgelaten om zijn behoefte te doen, verder wel vaak in de tuin was maar omdat hij van zichzelf redelijlk "lui" is lag hij dan ook vaak in zijn hok. Sinds kort woont hij bij mij en ik heb besloten actie te ondernemen om hem echt te laten afvallen. Het is natuurlijk voor geen enkele hond goed om te dik te zijn, maar omdat teckels meer kans hebben op rug problemen denk ik dat het belangrijk is dat er iets aan gedaan wordt.
Mijn hond heeft (zoals de meeste honden) altijd honger. Hij krijgt 2x per dag speciale teckel brokken van royal canin, hij krijgt (bijna) nooit iets extra's. Afentoe krijgt hij een rauw ei met wat brood voor zijn vacht.
Ik probeer hem zoveel mogelijk uit te laten zodat hij genoeg beweging krijgt, maar er lijkt weinig te veranderen.
Nu lees ik overal over het sperziebonen dieet en vandaag heb ik voor de eerste keer verse sperziebonen gekookt en hem een klein bakje gegeven. Hij at het wel, maar liet veel restjes liggen en je merkte dat hij het echt alleen at omdat hij gewoon wilde eten :+ Kan ik iets doen met de sperziebonen om ze lekkerder te maken, zonder dat het vetter wordt? En hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik dacht zelf aan de brokken minderen en sperziebonen bij voeren.

alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 18-05-13 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

samoth

Re: Sperziebonen dieet voor hond, lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:48

Honden zijn vleeseters, ik vind apart dat je hond sperziebonen geeft? Ik heb overigens geen hond, ik kan niet meepraten hier.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:50

gewoon vlees jus over doen altijd goed maar niet te veel :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:50

samoth schreef:
Honden zijn vleeseters, ik vind apart dat je hond sperziebonen geeft? Ik heb overigens geen hond, ik kan niet meepraten hier.

sperziebonen worden veel gegeven om de honden een vol gevoel te geven, zonder dat ze teveel calorieën binnen krijgen.
Vaak doen honden het heel goed op verse voeding.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 18:51

samoth schreef:

Is een redelijk bekend dieet, geeft een vol gevoel maar bevat weinig calorieën.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:52

Hoe lang ben je nu al meer aan het bewegen? Je ziet niet gelijk verschil.

Heb je wel geminderd met je brok? Zorgen dat hij minder voer krijgt ( maar wel genoeg) en zorgen voor genoeg beweging. Hoe lang loop je?

Sjolvir

Sperzie bonen dieet bestaan alleen om honden eigenaren het idee te geven dat hond zijn bak toch vol is.
Als je hond te dik is gewoon iets minder gaan voeren, denk aan 1/3 en meer bewegen, vooral meer bewegen.
En dan geen sukkel wandelingetje, maar stevige wandeling van minstens 3 kwartier, meerdere keren op een dag.
Dan valt hij vanzelf af.

En bedenk wel dat voor een hondje maat teckel bv een kaasblokje al een halve kaas is en een stukje biefstuk in verhouding een hele biefstuk (als je het omrekend naar onze mensen maten), je gaf al aan
nooit of bijna nooit wat extra's te geven maar houdt dat in gedachten.

willemieke

Niet echt een geschikt dieet voor een hond, die is idd niet gemaakt voor bonen alleen. Ik zou eens stoppen met royal canin.. Zit ook veel in ook al voer je weinig. Vers vlees of een speciale dieet brok.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 18:57

Sanne9489 schreef:

Heb je wel geminderd met je brok? Zorgen dat hij minder voer krijgt ( maar wel genoeg) en zorgen voor genoeg beweging. Hoe lang loop je?

Ik heb (vooral in de zomer) altijd vaak met hem door de bossen gelopen of ben gaan fietsen,maar sinds ik niet meer bij mijn moeder woonde kwam hier niet veel meer van. Al moet ik zeggen dat hem laten afvallen nooit echt is gelukt. Nu sinds 3 weken ongeveer wordt hij iedere dag 4x uitgelaten. Wanneer ik de hele dag moet werken is dit kort. Ik denk iedere keer een kwartier. Wanneer ik tijd heb lopen we verder en zijn we al snel een uur weg, soms gaan we fietsen en dan moet hij ook flink lopen. Maar dit kan niet iedere dag.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 19:01

willemieke schreef:
Niet echt een geschikt dieet voor een hond, die is idd niet gemaakt voor bonen alleen. Ik zou eens stoppen met royal canin.. Zit ook veel in ook al voer je weinig. Vers vlees of een speciale dieet brok.

Probleem is een beetje dat hij deze brokken al zijn hele leven krijgt en bij andere brok altijd meteen ziek wordt en moet overgeven/diarree krijgt. Hij is daar erg gevoelig voor. Dit is eigenlijk de reden dat we deze brok hebben aangehouden en natuurlijk omdat dit ons juist een goede brok leek. Het is ook speciaal gemaakt voor teckels en kost redelijk wat centen :D.
Ik vind sperziebonen 1 ding, maar iedere dag vers vlees kopen voor je hond...vlees kost veel geld! Ik heb er wel over nagedacht, hoorde iemand ooit zeggen dat zij rijst, sperziebonen en kip kookte voor haar hond en dit iedere dag in kleine beetjes voerde. Dit klonk best logisch, al moet ik zeggen dat ik er niet heel veel verstand van heb.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:10

Moos99 schreef:
willemieke schreef:

Probleem is een beetje dat hij deze brokken al zijn hele leven krijgt en bij andere brok altijd meteen ziek wordt en moet overgeven/diarree krijgt. Hij is daar erg gevoelig voor. Dit is eigenlijk de reden dat we deze brok hebben aangehouden en natuurlijk omdat dit ons juist een goede brok leek. Het is ook speciaal gemaakt voor teckels en kost redelijk wat centen :D.
Ik vind sperziebonen 1 ding, maar iedere dag vers vlees kopen voor je hond...vlees kost veel geld! Ik heb er wel over nagedacht, hoorde iemand ooit zeggen dat zij rijst, sperziebonen en kip kookte voor haar hond en dit iedere dag in kleine beetjes voerde. Dit klonk best logisch, al moet ik zeggen dat ik er niet heel veel verstand van heb.

Het vlees is ook niet de kipfilet zoals wij die eten, maar dan denken we aan snijlingen (dat is zeg maar de restjes vlees die overblijven na het fileren/ontbenen), kippennekken, pens, kippenkarkassen, koeienstaarten, etc.
eigenlijk de restjes, bij de slager kun je dit vaak voor 1 euro per kg verkrijgen

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:13

Moos99 schreef:
Sanne9489 schreef:

Ik heb (vooral in de zomer) altijd vaak met hem door de bossen gelopen of ben gaan fietsen,maar sinds ik niet meer bij mijn moeder woonde kwam hier niet veel meer van. Al moet ik zeggen dat hem laten afvallen nooit echt is gelukt. Nu sinds 3 weken ongeveer wordt hij iedere dag 4x uitgelaten. Wanneer ik de hele dag moet werken is dit kort. Ik denk iedere keer een kwartier. Wanneer ik tijd heb lopen we verder en zijn we al snel een uur weg, soms gaan we fietsen en dan moet hij ook flink lopen. Maar dit kan niet iedere dag.

Maar vind je 3 keer een kwartier ook niet een beetje weinig? Hier verbrand hij niets van.. Hij is nog aan het warm lopen.

Hoeveel voer geef je nu per voerbeurt? Misschien moet je hier eens kritisch naar kijken. Hij krijgt op het moment meer binnen dan hij verbruikt en laten we eerlijk wezen, hij verbruikt op een dag niets!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:54

gewoon niet in 1x willen hebben dat kg's verliest maar langzaam beweging op bouwen en langzaam de hoeveelheid brok naar beneden halen. Elke week een paar gram minder voeren en het gaat vanzelf goed komen. Net als bij mensen werkt het wel om rustig aan te minderen met eten. In 1x veel minder voeren dan gaat hij idd veel honger krijgen.

Mijn honden ben ik momenteel ook minder aan het voeren en dat houd in dat ze 's ochtends maar meer de helft krijgen van wat ze kregen en iets om op te knagen (runderoor bijv.) zodat ze toch even lekker met eten bezig zijn dat geeft ook al een vol gevoel maar vult niet zo en 's middags krijgen ze nog ongeveer evenveel als eerst alleen was het altijd vers vlees en nu is het half vers vlees en half diner (diner heeft bijna geen voedingswaarde en in het water zwelt het op/uit en wordt het volume dus veel meer maar de inhoud niet).

Zo hebben mijn honden geen bonen nodig. Ze krijgen ook nog gewoon tussendoortjes en dat wordt van het voer af gehouden en de tussendoortjes zijn knaagdingen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:03

Moos99 schreef:

Als ik je een tip mag geven: verdiep je in KVV (kant en klaar vers vlees). Qua kosten hoef je niet duurder uit te zijn, zeker niet nu er steeds meer merken op de markt verschijnen. Deze voeding komt veel beter tegemoet aan de behoeftes van de hond. Daarnaast het wandelen uitbouwen en ter afwisseling gaan fietsen/hardlopen, dan blijven die kilo's er echt niet aan zitten!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:10

Mijn hond doet een moord voor sperziebonen, ook voor rijst trouwens. Ook als er geen jus over zit. Moet wel zeggen dat mijn hond het meer als extra krijgt naast haar gewone brokken. Maar gek is het dus niet :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:14

Wat hierboven wordt genoemd, hebben wij circa 6 jaar aan onze hond gevoerd.
Boontjes, gekookte rijst en gekookte kip. Het water waaron de kip had gekookt, gebruikten we als jus erdoorheen.
Geloof dat er elke twee weken een grote pan gemaakt werdt, en dan alles per portie invriezen.

Wij moesten het doen omdat onze hond onverklaarbaar ziek was van eten, zelfs het meest speciale dierenarts eten voor moeilijke eters of gevoelige magen verdroeg hij niet.
waardoor dit uiteindelijk het enige was waar hij niet doodziek van werdt of moest overgeven.
Was best een gezond dieet, hond vond het ook altijd erg lekker :j

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:15

Ik deed er wel eens een beetje magere kwark doorheen, door de bonen. Vonden ze superlekker. Dat was overigens niet omdat mijn honden te dik waren, maar vanwege allergieen. Gekookte kiptartaar voor de hond van bij de poelier vandaan gaf ik ook. Daar zit ook alle kraakbeen doorheen gemalen en is hartstikke goedkoop. Als je een schepje daarvan combineert met een schep sperzies en een schep kwark heeft je hond een heerlijke light maaltijd.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:21

Lowara schreef:
Boontjes, gekookte rijst en gekookte kip. Het water waaron de kip had gekookt, gebruikten we als jus erdoorheen.

Was best een gezond dieet

Het spijt me zeer, maar laat dat 'gezond' maar weg. Gezond om af te vallen misschien, maar over tekorten in voeding gesproken: van zulke 'menu's' lopen honden dus (grote) tekorten op. Hoe lang heeft de hond op dit dieet geleefd als ik vragen mag?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:49

Hoe veel zou je teckel moeten wegen voor een gezond gewicht?

Via zooplus heb ik even de voedingstabel erbij gepakt.
Gewicht Gereduceerde activiteit Normale activiteit
2 kg 43 50
4 kg 72 84
5 kg 85 99
6 kg 98 113
8 kg 121 140
10 kg 143 166

Als je hond 6kg zou moeten wegen, maar hij moet afvallen en is dus zwaarder (bijv. 9kg). Dan neem je 60% van voer dat voorgeschreven staat voor het ideale gewicht (dus 6kg).

In dit voorbeeld zou ik gaan voor een gered. activiteit-voer, dus 98gr voer per dag, dus nu 60gr voer per dag. De rest vul je aan met sperziebonen, die mag hij eigenlijk onbeperkt, maar vaak is het handig om toch een beetje zicht erop te houden. Dus 100gr sperziebonen per dag. Dan zou hij dus per maaltijd 30gr voer en 50gr sperziebonen krijgen.

Dat is echt heel weinig, maar dat is voldoende.

Hoeveel beweging is meer beweging? Loop je anderhalf per dag met hem? Dan zou ik gaan voor normale activiteit en hem dus 65-70gr per dag voeren met nog steeds 100gr sperziebonen. Pas als hij goed op gewicht is rustig gaan opbouwen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:52

Sonja89 schreef:
Lowara schreef:

Het spijt me zeer, maar laat dat 'gezond' maar weg. Gezond om af te vallen misschien, maar over tekorten in voeding gesproken: van zulke 'menu's' lopen honden dus (grote) tekorten op. Hoe lang heeft de hond op dit dieet geleefd als ik vragen mag?

Hier ben ik het mee eens. Groenten verteerd een hond niet goed en zitten weinig voedingsstoffen in. Rijst is gluten en dat kan een hond helemaal niet verteren. Dus je stopt er vanalles in wat er onverteerd weer uitkomt. Dat vind ik pas zonde geld ;-)

Maar verdiep je serieus is in MVG, dat is veel goedkoper dan royal canon.
Laatst bijgewerkt door willemieke op 18-05-13 20:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:53

willemieke schreef:

Wasda? }:0

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:55

Sonja89 schreef:
willemieke schreef:

Wasda? }:0

Haha rot smart phones :j
Kvv is goedkoper dan royal canin bedoel ik!!!
Laatst bijgewerkt door willemieke op 18-05-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:55

Ik zou als eerste stoppen met Royal Canin. Dit is gewoon troep en je betaald alleen voor het merk, niet voor de kwaliteit. Mocht je er de financiën voor hebben zou je kunnen kijken naar een vers dieet of een brok met een hoog vleesgehalte (Orijen. Zit flink aan de prijs, maar zo'n grote hond heb je niet en als ik het geld er voor had, dan wist ik het wel). Misschien dat je je teckel kan laten zwemmen? Erg goed voor de vetverbranding, maar belast de gewrichten niet en zijn rugspieren worden aangesterkt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:56

Sonja89 schreef:
Lowara schreef:

Ruim 6 jaar. Hij verdroeg niets anders helaas. Maar heeft er prima op geleefd eigenlijk.
Verder kon hij zelfs geen kluifbotje, hondenkoekje of wat dan ook verdragen, dus kan wel zeggen dat hij hier volledig op heeft geleefd al die tijd. Was trouwens verder geen magere hond of iets.
Geloof best dat het geen goed voedsel voor lange tijd is, maar het was dit of niets. Kliniek kon niets vinden bij hem, dierenarts ook niet, maar hij verdroeg geen enkel ander voedsel.

Voor tijdelijk, dus een weekje of twee/drie om wat af te vallen, zie ik geen schade in? Werdt juist door beide aangeraden voor hem toen. ( niet om af te vallen bij de onze, maar kan snappen dat dit voor een dikkere hond een tijdelijk dieet kan zijn?)
Laatst bijgewerkt door Lowara op 18-05-13 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:56

willemieke schreef:
Haha rot smart phones :j
Kvv is goedkoper dan royal canin bedoel ik!!!

Haha!! Klopt helemaal.