achterbuurman met Duiven wil kat "opruimen" ..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: achterbuurman met Duiven wil kat "opruimen" ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:42

Ik ben op en top kattenliefhebber. En heb helaas ook ervaring met moordende duivenmelkers.
Geen respect voor die mensen overigens, maar gaf mij genoeg reden mijn katten nooit meer buiten te laten.
Ik heb nu twee prachtige rennen, en zo waarborg ik de veiligheid van mijn katten, ook tegen verkeer en diefstal.

Buren hebben niet voor de katten gekozen, dus ook uit respect naar de buurt hoor je je eigen katten op eigen terrein te houden.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:44

Aan de ene kant zeg ik, het is ook een beetje de eigenschuld van de buurman. Ik bedoel jullie hebben afspraken gemaakt over tijden dat jullie de kat binnenhouden zodat zijn duiven kunnen vliegen. Dan gaat hij ze zonder overleg op andere tijden laten vliegen..... Hij had ook naar jullie toe kunnen gaan voor overleg.....

Wij hebben jaren geleden ook zo'n discussie gehad met iemand met kippen. Wij woonde toen buiten de bebouwdekom op een industrieterrein. Onze kat liep daar gewoon vrij rond.
Aan de andere kant van het terrein had een bedrijf ook wat kipjes lopen.
Hij kwam klagen dat mijn kat achter zijn kippen aanzat, en ik moest mijn kat maar binnen houden. Maar zijn kippen liepen wel het hele industrie terrein over en zaten zelfs in onze tuin |o
Heel duidelijk gezegd dat ik dat niet ging doen, en ja hij heeft er eentje gepakt die in onze tuin liep. En boos dat hij was, er was niet te praten met die man.... Hij ging ook onze kat vermoorden.
Niet veel later toen wij op vakantie waren (kat zat in pension) is de helft van kippen uitgemoord. Eerst kregen wij daar de schuld van totdat hij hoorde dat wij op vakantie waren geweest.....Bleek er een vos langs geweest te zijn........
Helaas hoor je hier meer verhalen over dat de kippen uitgemoord worden door vossen dan door katten....

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Re: achterbuurman met Duiven wil kat "opruimen" ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:13

De buren bij de stallen hebben zowel katten als kippen, maar de katten hebben een heilig respect voor de kippen. En het zijn echte jagers hoor, komen met van alles thuis maar de kippen laten ze met rust. Het zijn eerder de kippen die de katten wegjagen uit hun weitje als andersom. :D

Magiccc

Berichten: 1027
Geregistreerd: 05-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:17

Mijn opa is al zijn hele leven duivenmelker en ik ben er dus mee opgegroeid. Ik snap het dus wel want vaak gaan er duizenden euro's in om. En dan komt er een kat en die pakt je beste duif van weet ik veel hoeveel geld hij waard was terwijl hij brokjes heeft staan. Daar is mijn opa ook niet blij mee. Hij gooit gewoon een emmer water over ze heen en dan zie je ze nooit meer.

Het argument dat duiven alles onderschijten is onzin, ze schijten niet tijdens het vliegen en worden getraind om niet op het huis of in de tuin te gaan zitten. Ze schijten dus alleen in het hok. Het zijn houtduiven en turkse tortels die op de auto kakken denk ik.

Ik heb zelf ook katten en ben een huge kattenfan! Maar snap die man dus ook heel goed. Dat hij zei dat hij hem zou vermoorden gaat wel te ver. En pas op want ze doen het nog echt ook.. :(

Mijn advies is om toch nog een keer de tijden te bespreken dat de duiven losgaan. Uit je verhaal maak ik op dat het toen wel goed ging. En anders gooit hij een emmer water over je kat. Wel zielig maar als het goed is hoeft dat maar 1 keer!

Succes :)

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:24

Emmer water over een.kt vind ik niet zielig hoor :)

Magiccc

Berichten: 1027
Geregistreerd: 05-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:29

Tsja duiven vermoorden is zieliger inderdaad. Alleen al voor het hok gaan sluipen zorgt al voor een hoop stress bij duiven. Sommigen blijven erin. Dan maar een emmer water over :)
Laatst bijgewerkt door Magiccc op 19-05-13 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:29

Het is weer een geweldige "Ik ben tegen/Ik ben voor katten" discussie.
Toch zie ik wel hele goede dingen voorbij komen.
Ik heb mijn "hele" tuin (is niet zo groot) afgezet zodat de katten lekker naar buiten kunnen, maar niet de tuin uit. Het gaat prima!

TS ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik vind het werkelijk belachelijk dat de buurman zo tegen jullie tekeer gaat, terwijl híj zich niet aan de afspraak heeft gehouden. (en, ooooh wat houd ik me in hier over deze buurman!)
Ik ben naar de klusmarkt gegaan en heb zelf mijn tuin omgebouwd. Dan valt het in de prijs mee en het is niet zo'n "kooi" idee.
Sterkte met de situatie hoor!

meniekske

Berichten: 818
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: Nieuw en st Joosland, Zeeland

Re: achterbuurman met Duiven wil kat "opruimen" ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:43

Ik heb zelf ook katten, en 2 deuren verder op zit een duivenmelker. Deze man heeft zijn hele tuin af gezet met stroomdraad enzo, mijn buurvrouw heeft een vijver in dr tuin met vissen. Ik heb raskatten en wil die dus ook niet los buiten hebben, maar ik wil ook niet dat andere mensen last hebben van mijn hobby.
Ik heb aan huis een ren gemaakt en mijn tuin is ook afgezet. Dit werkt heel goed.

Succes met het vinden van een oplossing.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 10:45

Tja helaas is de hele tuin afzetten geen optie, dus we gaan zelf een kattenren maken, we hebben al wat leuke voorbeelden gezien. Dus dat word aan de knutsel.

Bedankt voor de tips allemaal!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: achterbuurman met Duiven wil kat "opruimen" ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:51

TS, Het is voor de kat het fijnst als je dan een plekje met wat zand (graven en behoeften doen) hebt, iets waar ze in kan klimmen en gras hebt. Gras hebben ze af en toe nodig om te eten. Hoeft geen grasveld te zijn, maar een pol hier en daar. Ook een plekje waar ze kan schuilen als het regent.
Succes!!

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:53

Dat gezeur over duiven die schijten over de was en tuin... Duiven die vliegen kunnen niet schijten. Als je dus schijt over je was of tuin hebt, dan is dat van andere vogels. Als postduiven in je tuin gaan zitten, dan is er iets mis met de duif of duivenmelker, want dat hoort ook niet.

Mijn schoonvader heeft zelf duiven, en een kat om de muizen weg te jagen. Hij zet elke nieuwe kat bij een duivin die net jongen heeft. Dan krijgen ze zo gruwelijk op hun duvel van die duivin, dat ze niet wagen om een duif te pakken. Zou je eventueel ook nog kunnen overleggen. '

Maar evengoed ben ik benieuwd of het alleen jullie kat is. Waar pakt hij ze dan? Duiven horen niet op de grond of om het hok heen te zitten, ze horen te vliegen -> en dan meteen weer het hok in te gaan. Anders doet de duivenmelker wat fout.

Magiccc

Berichten: 1027
Geregistreerd: 05-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:08

Annemeik schreef:
Dat gezeur over duiven die schijten over de was en tuin... Duiven die vliegen kunnen niet schijten. Als je dus schijt over je was of tuin hebt, dan is dat van andere vogels. Als postduiven in je tuin gaan zitten, dan is er iets mis met de duif of duivenmelker, want dat hoort ook niet.

Mijn schoonvader heeft zelf duiven, en een kat om de muizen weg te jagen. Hij zet elke nieuwe kat bij een duivin die net jongen heeft. Dan krijgen ze zo gruwelijk op hun duvel van die duivin, dat ze niet wagen om een duif te pakken. Zou je eventueel ook nog kunnen overleggen. '

Maar evengoed ben ik benieuwd of het alleen jullie kat is. Waar pakt hij ze dan? Duiven horen niet op de grond of om het hok heen te zitten, ze horen te vliegen -> en dan meteen weer het hok in te gaan. Anders doet de duivenmelker wat fout.


Precies dit _/-\o_

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:13

Hier komen ze ook op het grasveld (ons grasveld) als paps langer doet over het hok en voordat ze naar binnen gaan zitten ze ook nog wel ooit op de kooi... Als ie ze roept, zijn ze zo binnen, daar niet van, maar het hok moet wel schoon zijn voordat ze naar binnen mogen ;) Dus ik snap de pakkans wel... Alhoewel paps ook zei dat je van katten relatief minder last hebt dan van roofvogels...

Ook zegt ie dat sinds we een hond hebben, katten veel minder in de tuin komen... Maarja, laten we heel eerlijk zijn, hoeveel katten lopen er bij ons rond? Als we naar de voortuin kijken (onze hond blaft meteen als ie een kat ziet, niet aangeleerd, maar gewoon instinct ofzo, is namelijk gewoon op straat begonnen)... dan lopen er toch wel heel wat verschillende katten rond... Dus hoe kan iemand zeggen "het is jouw kat"? Dan moet hij hem op heterdaad betrapt hebben...

Bij katten is het ook maar net wat ze gewend zijn... Ik ken een kat die jaagt echt alleen op muizen, laat de kippen gewoon met rust, de andere vogels ook... Maar het is wel vervelend als iemand denkt dat jouw kat het gedaan heeft...

Hier hebben we wel een keer gehad dat er een kat in de duivenkooi probeerde te komen en echt onder de pannen vastzat :S (Heel fijn, want zo kan hij niet in de duivenkooi overigens, maar hij was wel helemaal in paniek en ga hem dan maar eens vangen.... ) Eigenaren erbij gehaald en die konden hem met de nodige krassen eruit krijgen... Maar die proberen hun kat nu ook zo goed mogelijk bij zich te houden. Katten van de overburen kwamen nooit hun eigen tuin uit... Onze eigen kat toen we die nog hadden, had ook niets met duiven... Maarja, het scheelt ook wel dat paps toen heeft gezegd dat hij de kat niets zou doen, alleen als ie in de duivenkooi zat, zou ie hem wel eruit jagen/gooien.... En toen heeft paps het ook gezegd van onze fanatieke tuinierdertjes in de straat, wat die tegen hem hebben gezegd :') Dus deze mensen zijn daar wel van geschrokken en het gaat met katten nu een stuk beter, ze hadden het niet door dat mensen zo over hun kat dachten en 1 kat was al een keer aangereden, dus redenen genoeg om toch eens naar alternatieven te gaan kijken :) + het feit er in het dorp een soort rattenplaag was en er bij veel mensen gif stond, is natuurlijk ook wel even een "puntje" waar je rekening mee moet houden als je je kat los laat lopen...

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: achterbuurman met Duiven wil kat "opruimen" ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:19

Postduiven poepen inderdaad niet snel ergens in tuinen. Onder de vlucht al helemaal niet. Vermoedelijk eerder wilde duiven die je dan ziet.
Postduiven kunnen enorm waardevol zijn en dan is het enorm zuur als een kat er 1 vangt.

Ik vind dat een ander geen last van je kat moet hebben dus binnen houden of in eigen tuin. Ook vind ik niet dat een ander wat aan moet schaffen omdat jij zo nodig een kat hebt die overal loopt waar hij niet hoort.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: achterbuurman met Duiven wil kat "opruimen" ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:35

Is de tuin van jullie buurman misschien makkelijker af te zetten dan die van jullie? Dan is het nog het overwegen waard om met de andere katteneigenaren uit de buurt de tuin van de duinvenman af te zetten? Kunnen alle katten gewoon rondlopen maar niet meer bij hem in de tuin.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:13

Lianne86 schreef:
:') duivenmelkers willen wedstrijden vliegen.... dat lukt niet vanuit een volière....


Maar dan moet ie gewoon aan de tijden houden zoals wat hij zelf had afgesproken, en dan ineens toch op andere tijden laten vliegen??? dan vraag je erom, want TS kan toch niet ruiken wanneer hij zijn duiven laat vliegen op tijden dat niet is afgesproken.

Duiven hoeven niet altijd in andermans tuin te gaan zitten om overlast te veroorzaken, dat kunnen ze ook in de lucht hoor en dan laten ze vaak wat vallen.

Ooit hadden we ook overkant buren die ook duiven hield en nou echt die vloog altijd rondjes boven de tuinen en iedereen klaagde erover want ze lieten flink wat vallen hoor. En niemand van ons hield de katten binnen hoor. Ze weten toch dat ze midden in een woonwijk wonen en daar kan je loslopende katten verwachten en dat de duiven daar niet thuishoren als het los rond vliegt en overlast veroorzaakt.

Doe het maar ergens anders.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-05-13 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: achterbuurman met Duiven wil kat "opruimen" ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:18

Dus omdat iemand duiven vrij wil rond laten vliegen, moet je daar rekening mee houden? Maar andersom gebeurt het niet? Ik had geëist dat hij die stomme duiven dan ook in volière zou gaan houden. Wij hebben onze vogels ook gewoon in een volière...

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:21

love_western schreef:
Dus omdat iemand duiven vrij wil rond laten vliegen, moet je daar rekening mee houden? Maar andersom gebeurt het niet? Ik had geëist dat hij die stomme duiven dan ook in volière zou gaan houden. Wij hebben onze vogels ook gewoon in een volière...


Juist.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: achterbuurman met Duiven wil kat "opruimen" ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:26

Heb je zelf geen overlast van de duiven eigenlijk? Ik heb ook buren gehad met duiven, gek werd ik ervan. Ze vlogen laag over mijn tuin en scheten de hele boel onder, lekker als je buiten zit te eten of als de was buiten hangt. Houdt hij eigenlijk wel rekening met jullie? Moet van twee kanten komen, dat wil ik eigenlijk zeggen. Nu krijgen jullie alles op je bord. Lekker makkelijk van hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:28

jiehaaa schreef:
Heb je zelf geen overlast van de duiven eigenlijk? Ik heb ook buren gehad met duiven, gek werd ik ervan. Ze vlogen laag over mijn tuin en scheten de hele boel onder, lekker als je buiten zit te eten of als de was buiten hangt. Houdt hij eigenlijk wel rekening met jullie? Moet van twee kanten komen, dat wil ik eigenlijk zeggen. Nu krijgen jullie alles op je bord. Lekker makkelijk van hem.

Je mag niet zeggen dat ze alles er onder schijten, want dat kan niet volgens sommige hier :')

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:38

Als je al een omheining om je tuin hebt zou je alleen een schuin stuk gaas er op hoeven te maken (die dan schuin jullie kant op staat zeg maar). Daar kunnen katten ook niet overheen.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:54

love_western schreef:
jiehaaa schreef:
Heb je zelf geen overlast van de duiven eigenlijk? Ik heb ook buren gehad met duiven, gek werd ik ervan. Ze vlogen laag over mijn tuin en scheten de hele boel onder, lekker als je buiten zit te eten of als de was buiten hangt. Houdt hij eigenlijk wel rekening met jullie? Moet van twee kanten komen, dat wil ik eigenlijk zeggen. Nu krijgen jullie alles op je bord. Lekker makkelijk van hem.

Je mag niet zeggen dat ze alles er onder schijten, want dat kan niet volgens sommige hier :')


Mijn buurvrouw zei altijd dat een goede duif niet schijt tijdens het vliegen. Toen heb ik opgemerkt dat ze dan blijkbaar geen goede duiven hadden. :') Mijn slaapkamerraam zat helemaal onder na een rondje vliegen van die krengen.

Magiccc

Berichten: 1027
Geregistreerd: 05-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:02

Dan heeft mijn opa vast hele goede duiven want in die 7 jaar dat ik mijn pony bij hem had staan, naast zijn 600 duiven, heb ik nog nooit duivenschijt buiten de hokken gezien. NOG NOOIT. En ik zat daar elke dag in mijn vrije tijd. Nooit last van gehad en de hokken stonden op 2m. Afstand van de bak, weiland en stallen. :')

Als je googlet zul je op alle sites van vogelkenners, duivenmelkers, e.d. zien dat een postduif niet kan kakken tijdens het vliegen. Hoe het met andere soorten duiven zit weet ik niet.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:06

Magiccc schreef:
Dan heeft mijn opa vast hele goede duiven want in die 7 jaar dat ik mijn pony bij hem had staan, naast zijn 600 duiven, heb ik nog nooit duivenschijt buiten de hokken gezien. NOG NOOIT. En ik zat daar elke dag in mijn vrije tijd. Nooit last van gehad en de hokken stonden op 2m. Afstand van de bak, weiland en stallen. :')

Als je googlet zul je op alle sites van vogelkenners, duivenmelkers, e.d. zien dat een postduif niet kan kakken tijdens het vliegen. Hoe het met andere soorten duiven zit weet ik niet.


Toch gek, want ik zag het er uitkomen als ik me weer stond te ergeren voor het raam in mijn slaapkamer. Ik ben een dierenliefhebber maar kreeg echt neigingen om een luchtbuks aan te schaffen. Valkenieren leek me ook wel een aardige oplossing. Verhuizen bleek toch de beste optie uiteindelijk. :+
Ik ga nooit meer in de buurt van een duivenmelker wonen, dat weet ik wel.

Magiccc

Berichten: 1027
Geregistreerd: 05-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:09

Hmm zeker gek.. waren het geen tortels ofzo? Nouja het zal wel :P
Sorry TS, terug ontopic