Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:01

Sassy schreef:
sallandval schreef:
Nouja gratis is het natuurlijk niet, maar het is wel een leuke baan voor mensen die gek op honden zijn en op reisjes naar spanje of portugal of waar dan ook. Prima natuurlijk, als het allemaal een beetje goed gaat. Een kennis van mij had ook een hond bij een stichting 'besteld' (ik weet niet welke) en braaf een paar honderd euro betaald (een sharpei, was zo goedkoper dan één uit Nederland) maar bij aankomst was het beestje al overleden. Toen baalde hij wel maar hij had getekend dat het risico voor hem was, dus kon hij er niets aan doen.


DAT vind ik dan weer absoluut niet kunnen.
Krijg je een heel raar idee over stichtingen die buitenlandse honden bemiddelen...


Tsja, kaf onder het koren heb je altijd. Maar misschien was het gewoon een goede stichting hoor, dat weet ik niet. Zo'n vliegreis levert toch stress op, en hoeveel weet je nou van de gezondheid van zo'n dier? Niet zo veel, dus het risico is er gewoon dat 'ie het niet redt. Een mens kan ook wel een hartaanval krijgen in het vliegtuig.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:03

Ja je betaald voor zo'n hond.. Ze verdienen er zeker niks aan.. Je betaalt inderdaad voor alle entingen transportkosten wormenkuren castratie etc..

Ook hebben wij een hond uit Spanje die al geadopteerd was in Nederland.. Daar hebben wij ook die kosten voor betaald.. En nu kun je zeggen ja maar die hond was in eerste instantie al geplaatst dus wat een onzin.. Nee daar werd het medische potje van aangevuld.. Daar kunnen ze dan weer wormenkuren etc voor doen voor een boel andere honden..

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:33

Elk beest in een asiel is er 1 te veel. Waarom zou ik een hond/ ander dier uit het buitenland halen, terwijl de asiels hier overvol zitten met afdankertjes? Ik wil een hond omdat ik een hond wil, niet omdat ik 1 of ander 'zielig' beest wil met een heel verhaal er omheen om zo te kunnen opscheppen (niet té letterlijk nemen, maar dit is mijn ervaring). Alsof we hier in NL niet genoeg honden hebben.

Goed in asiels? Nou geloof maar dat dat niet in elk asiel gelijk is. Nu zal dit wat betreft honden nog redelijk mee vallen, maar wat denk je van alle andere dieren? Wel eens een kattenruimte gezien?

Nee, een hondje adopteren uit het buitenland zou wel mijn laatste keuze zijn. Maar dat is mijn mening ;)

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:36

Ik verbaas me er toch over dat veel mensen denken dat je hier in Nederland gewoon even een hondje uit het asiel haalt dat zomaar bij je past.
Ik heb het zelf inmiddels ervaren dat dit toch helemaal niet meevalt :n .

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 17:56

rixtb schreef:
hier spreek je jezelf tegen... Honden in NL hebben het inderdaad niet slecht, maar is dat een reden om ze dan maar uit het buitenland te halen? Ook dieren in NL asiels hebben in mijn ogen recht op een thuis.
Ik heb het misschien niet duidelijk genoeg verwoord; in Nederland worden geen honden afgemaakt alleen omdat het asiel vol zit, daar moeten andere redenen voor zijn.

Jij vind dat het wel meevalt. Prima, jou mening. :j Ik vind dit echter nog steeds te veel. Tel alle mensen die honden in het buitenland hebben gehaald bij elkaar op, en een groot deel van 'onze' asiels zouden leeg zijn. Kunnen we daarna honden in het buitenland naar 'onze' asiels halen, en voorzien van een thuis.
Zie het vervolg van mijn tekst:
Bovendien zijn de meeste honden al wat ouder en hebben vaak een gedragsprobleem of hebben speciale verzorging nodig vanwege allergie of chronische ziekte. De pups die in asielen terecht komen zijn doorgaans binnen enkele dagen weer weg.
Het is dus zeker niet zo dat onze asielen leeg zouden zijn als we geen honden uit het buitenland zouden halen, deze mensen zouden dan eerder gewoon geen hond hebben omdat ze niet zitten te wachten op een hond die door een ander verpest is.
Dus oude honden met of zonder speciale zorg/ziekte/allergie hoeven geen eigen thuis?Ook voor honden met gedragsproblemen zijn wel baasjes te vinden, inwoners genoeg volgens jou eigen tekst. en daar zitten genoeg mensen tussen die met gedragsproblemen om kunnen gaan.
Natuurlijk verdienen die honden een kans, maar veel mensen zitten daar nu eenmaal niet op te wachten, kun je ze dat kwalijk nemen? Honden met gedragsproblemen zijn niet voor iedereen weggelegd, zeker mensen met kinderen of andere huisdieren zitten ook daar niet op te wachten.
Ga eens naar dierenasiels.com, naar de zoekfunctie en vink bij alles 'JA' aan, kijk hoeveel honden je dan nog over houd.
Als je dan ook nog voorkeur hebt voor een bepaalde rasgroep of reu/teef is je keuze helemaal beperkt.

Maar dat 'wij' honden uit het buitenland halen wil niet zeggen dat er ineens niemand meer in Nederlandse asielen naar een hond zoekt? Die mensen zijn er nog steeds genoeg dus ook nederlandse asieldieren krijgen hun kans wel.
Overigens is het opvallen hoeveel mensen bij stichtingen aankloppen nadat ze in nederlanse asielen geen geschikte hond konden vinden.


Dit vind ik ook verschrikkelijk, maar zolang wij andere landen helpen, leren ze nooit hun eigen boontjes doppen.
Ben ik met je eens hoor, daarom vind ik het ook zo belangrijk dat er veel aan voorlichting wordt gedaan, dat mensen die hun honden verwaarlozen of mishandelen aangepakt worden enz. Maar helaas is het vaak tegen dovemansoren gezegd.

Dit gebeurt ook in NL
Klopt, maar Nederland heeft veel strengere regelgeving wat dierenleed aangaat.

Ten koste van de honden hier...Die ook een thuis verdienen met een baas die ze alle liefde en zorg geeft die ze nodig hebben.
Niet ten koste van, het is echt niet zo dat niemand meer naar nederlandse asielen gaat. Vaak zijn mensen daar al geweest voor ze bij de stichting komen maar kunnen niet vinden wat ze zoeken.

:D Dank voor je reactie ;)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:03

clarence schreef:
anneliesdj schreef:
Dan kun je in Nederland een hond uit het asiel halen en rommel opruimen van aso-medelanders of een hondje uit het buitenland halen die op straat geboren zijn en letterlijk geteerd hebben op hun moeder.


Dus buitenlandse honden zijn zielig en Nederlandse honden rommel? En omdat het honden betreft van aso-medelanders moeten we ons maar richten op buitenlandse honden? Rare redenatie.

Haha zo bedoel ik dat niet.
De eigenaren van buitenlandse honden (voor zover ze eigenaren hebben) zijn net zo goed aso's.
Maar ik doel erop dat er in NL veel honden in het asiel eindigen waarvan de eigenaar te impulsief was, geen ervaring met honden had, niet goed opgevoed heeft, enz. en daardoor de hond verpest heeft, dus een hond met een gedragsprobleem naar het asiel brengt.
Hondjes die uit het buitenland komen hebben doorgaans geen gedragsproblemen, van zulke honden hebben in NL immers genoeg.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:11

Kuggur schreef:
Misschien een beetje off topic, maar hoe wordt deze honden import eigenlijk gefinancierd? Er zullen toch aardig wat kosten aan verbonden zijn, transport, dierenarts kosten en zo.
Zijn het de nieuwe eigenaars dit betalen? Koop je zo´n hond?

Bij onze stichting betaal je een adoptiebijdrage, officieel blijft de stichting eigenaar van de hond om dus te voorkomen dat ze naar het asiel gaan of om in te kunnen grijpen bij verwaarlozing ed.
Deze adoptiebijdrage is niet voldoende om alle kosten te dekken, de rest wordt bijgelegd door mensen die een gift doen of maandelijks een bijdrage leveren.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:15

anneliesdj schreef:
Haha zo bedoel ik dat niet.
De eigenaren van buitenlandse honden (voor zover ze eigenaren hebben) zijn net zo goed aso's.
Maar ik doel erop dat er in NL veel honden in het asiel eindigen waarvan de eigenaar te impulsief was, geen ervaring met honden had, niet goed opgevoed heeft, enz. en daardoor de hond verpest heeft, dus een hond met een gedragsprobleem naar het asiel brengt.
Hondjes die uit het buitenland komen hebben doorgaans geen gedragsproblemen, van zulke honden hebben in NL immers genoeg.


Veel van die honden op de site zijn pups...

Als je in Nederland een rasloze pup koopt op marktplaats krijg je commentaar dat je de nestjes-voor-de-leuk in stand houdt. Maar als je er één uit het buitenland haalt is het ineens de ultieme uiting van dierenliefde? Ik begrijp dat dus niet. Voor elke pup die uit het buitenland naar hier is verscheept had er ook moeite kunnen worden gestopt in het herplaatsen van een oudje of één met een mankement.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:41

Sallandval: en als je nou net als ons op zoek bent naar een pup, dan ga ik toch geen oud afdankertje uit het asiel halen omdat die dan toevallig in Nederland zit?

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:33

Booooo schreef:
Sallandval: en als je nou net als ons op zoek bent naar een pup, dan ga ik toch geen oud afdankertje uit het asiel halen omdat die dan toevallig in Nederland zit?


Wat als er niet zoveel stichtingen waren die pups uit andere landen hierheen halen? Zou je dan voor een oudere hond zijn gegaan, voor een rashond-pup of voor een kruising (of in jouw woorden 'rotzooi') van bijvoorbeeld marktplaats of en advertentie in de buurt?

Van een pup uit het buitenland weet je niet hoe hij ter wereld is gekomen, het kan onder erbarmelijke omstandigheden zijn geweest waar je geen weet van hebt maar die je wellicht in Nederland zou afkeuren. Door die pups naar Nederland te halen los je geen enkel probleem op. Terwijl het zo wordt gebracht alsof het wel zo is, daarom heb ik er niets mee.

Iedereen mag doen wat hij wil; ik zal geen enkele hondeneigenaar of hond veroordelen op zijn afkomst. Maar je zult mij ook geen speciale bewondering horen uitspreken over mensen die een hond uit Spanje of waar dan ook hebben.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:52

Maar weet je... De asielen (overal ter wereld) zitten onder andere zo vol omdat, juist!, er een overschot is aan dieren... Er word hier maar bij gefokt en bijgefokt, en in de armere landen waar mensen (terecht!) niet aan de dieren denken worden de dieren natuurlijk niet gecastreerd! Zorg ervoor dat er "geboorte beperking" in de vorm van castratie enzo is, en ,hoe erg het ook klinkt, maak de dieren die gewoon niet meer goed zijn en echt heel erg moeilijk te herplaatsen zijn af. Alleen dan zal het probleem zich echt goed op kunnen lossen. Dat is ook eerlijker voor de dieren, want de dieren die dan wel goed zijn, daar kunnen ze dan betere zorg aan geven. En de dieren die gewoon geestelijk en lichamelijk er (te) ver heen zijn, geef je niet eerst nog een hele lijdensweg voordat ze óf herplaatst worden of toch eronderdoor gaan.

Ik zal nu wel half bokt over me heen krijgen maargoed...

En zorg ook voor informatie voor de bewoners! Hoe meer zij te weten komen, hoe beter zij ermee om kunnen gaan. Je kan natuurlijk geen wonderen verwachten, en zorgen dat die honden het helemaal goed krijgen daar (De mensen moeten over het algemeen al heel veel doen om zelf een beetje redelijk te kunnen overleven), maar het kan mishandeling al tegen gaan.

En eigenlijk zou er haast een standaard cursus gegeven moeten worden voor mensen die voor het eerst een hond in huis nemen, en er totaal geen ervaring mee hebben. Zo kan je ook voorkomen dat er honden met gedragsproblemen in de asielen komen.

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:01

Ik sta er heel neutraal in.
Er zijn goede en slechte stichtingen, misschien zouden mensen er wat meer over moeten google'en ... ( naam stichting )

Hier een forum met veel info daarover

http://www.petsfriendsforum.nl/

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 21:17

heidy_wilco schreef:
Maar weet je... De asielen (overal ter wereld) zitten onder andere zo vol omdat, juist!, er een overschot is aan dieren... Er word hier maar bij gefokt en bijgefokt, en in de armere landen waar mensen (terecht!) niet aan de dieren denken worden de dieren natuurlijk niet gecastreerd! Zorg ervoor dat er "geboorte beperking" in de vorm van castratie enzo is, en ,hoe erg het ook klinkt, maak de dieren die gewoon niet meer goed zijn en echt heel erg moeilijk te herplaatsen zijn af. Alleen dan zal het probleem zich echt goed op kunnen lossen. Dat is ook eerlijker voor de dieren, want de dieren die dan wel goed zijn, daar kunnen ze dan betere zorg aan geven. En de dieren die gewoon geestelijk en lichamelijk er (te) ver heen zijn, geef je niet eerst nog een hele lijdensweg voordat ze óf herplaatst worden of toch eronderdoor gaan.

Ik zal nu wel half bokt over me heen krijgen maargoed...

En zorg ook voor informatie voor de bewoners! Hoe meer zij te weten komen, hoe beter zij ermee om kunnen gaan. Je kan natuurlijk geen wonderen verwachten, en zorgen dat die honden het helemaal goed krijgen daar (De mensen moeten over het algemeen al heel veel doen om zelf een beetje redelijk te kunnen overleven), maar het kan mishandeling al tegen gaan.

Ik ben het wel met je eens hoor, maar ik snap niet zo goed aan wie je bericht gericht is?

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:21

Aan iedereen eigenlijk :)
Wie erop wil reageren kan erop reageren.

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:23

Waarom denken mensen toch altijd dat mensen die een hond uit het buitenland halen de wereld willen redden ? :+

Ik KAN de wereld niet redden, maar wel de wereld van mijn Baxterboy <3
Mijn Baxterboy was 9 kilo toen ik hem ophaalde in Roemenië ( ben zelf voor hem naar Roemenië gevlogen ), nu 20 kilo en geen gram te zwaar. Zwaar uitgehongerd was hij dus.
Mijn Baxterboy was door de plaatselijke " slager" gecastreerd en de ontsteking was niet te omschrijven zo erg. 5x zo dik als hoort en de pus liep er gewoon uit.
Mijn Baxterboy had een dubbele ernstige oorontsteking
Mijn Baxterboy had schurft
Mijn Baxterboy heeft of een ongeluk gehad of is ernstig mishandeld geweest gezien zijn oude breuken in zijn lijfje en zijn staartje welke is afgeknipt of afgereten en geen dierenarts ernaar heeft gekeken.
Mijn Baxterboy vertrouwde geen mensen, mensen hebben hem alleen maar pijn gedaan.
Mijn Baxterboy moest zelf een slaapplaats vinden ook als het 25 graden vroor en er een meter sneeuw lag, of 35 graden celsius en nergens drinken of een schuilplaats.

Mijn Baxterboy hoeft nu alleen maar hond te zijn, te genieten van zijn knuffels, liefde, en zijn maaltje voorgeschoteld krijgen. Zijn leventje is gered.

Het leven van een hond daar kun je niet vergelijken met hier. Alle honden daar zouden er maar wat voor over hebben om het asielleven van hier te mogen hebben. Dierenliefde stopt niet bij de grens.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:34

@ babsiej dat vind ik dus door een roze bril kijken en niet je ogen open doen voor het leed wat dichtbij voorkomt.. ook hier worden honden mishandeld ook hier bestaat broodfok nogsteeds, teven die 2x per jaar een nest hebben en vreselijk uitgemergeld zijn, onder de vlooien zitten, hooguit een paar brokjes en wat water hebben, geen dag licht zien enz enz enz
het is niet zieliger omdat hij daar heeft gewoond er zijn heel veel honden heel zielig, OOK HIER DICHTBIJ!!
dus om een hond te redden omdat hij het o zo slecht heeft hoef je niet ver te reizen..

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:39

Er komt hier ook dierenleed voor. Alleen echt lang niet op de schaal waarop het daar voor komt....

Honden daar hebben niet een paar brokjes en water voor het krijgen.

En een roze bril ? Ik zou zeggen breng er eens zelf een bezoekje. Dan snap je het verschil.. Hier komt het in het nieuws als er een hond ernstig is mishandeld, dat is daar aan de orde van de dag.

Ik ben overigens hier in het asiel geweest voor ik Baxter ging halen, het was niet zo dat ik zocht naar een hond in het buitenland. Ook 1 leuk hondje gevonden.. " helaas die kunnen we niet bij u plaatsen omdat u een kruising mechelse teef heeft"

:wave: zodoende ben ik bij Baxterboy uitgekomen... En ja mijn baxterboy is daar zeker meer meegeholpen als het hondje wat hier in het asiel zat.
Laatst bijgewerkt door Babsiej op 12-05-13 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:40

Ik hoor ook wel verhalen dat de meest erge ziektes vanuit het buitenland met geadopteerde honden mee komen. Dat zijn dan ziektes die hier al lang niet meer voorkomen. Een tijdje terug is daardoor een heel klasje van de puppycursus afgemaakt. 1 van de hondjes kwam met een erge ziekte uit het buitenland. Ik vind dat echt vreselijk. Laat Nederland eerst maar eens zijn eigen honden een plekje geven voor we problemen uit het buitenland halen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:41

het komt hier niet in zulke grote getalen voor maar open je ogen en je weet dat het hier heeel degelijk voor komt!
nu zijn nog niet zo lang geleden weer een aantal paarden in het nieuws geweest, zwaar uitgemergeld zonder eten en water.. ja nee hier komt dat niet voor..

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:43

essiesilly schreef:
het komt hier niet in zulke grote getalen voor maar open je ogen en je weet dat het hier heeel degelijk voor komt!
nu zijn nog niet zo lang geleden weer een aantal paarden in het nieuws geweest, zwaar uitgemergeld zonder eten en water.. ja nee hier komt dat niet voor..


Paarden ? Hadden we het hier niet over honden ? Of moet ik brooke hopsital er ook bij halen voor de ellende in het buitenland?
En waar zeg ik dat het niet voorkomt, ik zeg juist, hier komt het ook voor, alleen lang niet in de mate als waar de buitenlandse hondjes vandaan komen.

Wanneer hier de oren en of staarten afgeknipt worden op straat ( of zelfs couperen ) is dat ernstig en zeker nieuws, dat is daar orde van de dag en " grappig " ...

Je kan het net zo goed vergelijken als appels met peren...

Liannevh
Berichten: 1747
Geregistreerd: 24-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:47

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:50

xXLianneXx schreef:
fientje80 schreef:
Ik hoor ook wel verhalen dat de meest erge ziektes vanuit het buitenland met geadopteerde honden mee komen. Dat zijn dan ziektes die hier al lang niet meer voorkomen. Een tijdje terug is daardoor een heel klasje van de puppycursus afgemaakt. 1 van de hondjes kwam met een erge ziekte uit het buitenland. Ik vind dat echt vreselijk. Laat Nederland eerst maar eens zijn eigen honden een plekje geven voor we problemen uit het buitenland halen.


haha de oude vertrouwen komt ook altijd weer tevoorschijn...
De spookverhalen die niemand in het echt heeft mee gemaakt maar altijd van horen zeggen heeft.

Klopt, ik heb het niet uit de eerste hand. Maar in het buitenland heersen onder die honden wel ziektes die hier in Nederland niet meer voor komen. Als we die honden vervolgens weer naar Nederland halen zitten we hier weer met ziektes waar wij gelukkig van af zijn. Daarnaast blijf ik er bij dat ik vind dat we hier in eigen land eerst de problemen moeten oplossen voor we problemen uit het buitenland halen.

Liannevh
Berichten: 1747
Geregistreerd: 24-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:55

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:01

oa. Hondsdolheid (oke, ze komen nog wel voor bij vossen en vleermuizen, maar niet meet bij de huis, tuin en keuken dieren). Maar ik ga ervan uit dat daar goed op gecontroleerd word. Zullen eerder de "smokkelaars" zijn...
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 12-05-13 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 22:02

Honden worden in het buitenland echt niet van straat geplukt, ik een auto gegooid en regelrecht naar nederland gereden, daar zijn gewoon regels voor en de mensen die ermee omgaan hebben genoeg gezond verstand om daarmee rekening te houden.
Ik krijg altijd de rillingen als ik hoor dat iemand tijdens een vakantie een hondje of katje heeft gevonden en die meesmokkelt naar NL, want dat is de manier om hier enge ziekte's te krijgen.
Als je het wilt doen, doe het dan op de goede manier.

Ben ook wel benieuwd welke ziekte's je bedoeld, jouw verhaal van horen zeggen klinkt meer als een broodje aap van iemand die 'anti-buitenland-honden' is. Dezelfde verhalen als wat ik in de beginpost al noem.