Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:41

Ja, waarom??

Nederlandse asielen; honden worden in NL asielen niet afgemaakt, dit is een hardnekkig misverstand. Slechts in bijzondere gevallen worden honden geeuthanaseerd; bij ernstige ziekte of wanneer ze dusdanig agressief zijn dat ze een gevaar vormen voor hun omgeving. Is dit niet aan de orde, dan kan een hond in een Nederlands asiel gewoon oud worden. En slecht hebben ze het in NL niet; asielen krijgen doorgaans subsidie, honden hebben hun eigen verwarmde binnenhok en gaan dagelijks naar buiten op een speelweide. Vrijwilligers zorgen voor persoonlijke aandacht en beweging aan de riem.

Maar er zitten toch heel erg veel honden in NL in het asiel?
Dat valt dus wel mee. Honden die in Nederland én Belgie in een asiel ter adoptie worden aangeboden staan op de volgende site; http://www.dierenasiels.com. Op het moment zijn er 1044 honden ter adoptie in NL en BE, dat valt dus heel erg mee als je het vergelijkt met de hoeveelheid inwoners.
Bovendien zijn de meeste honden al wat ouder en hebben vaak een gedragsprobleem of hebben speciale verzorging nodig vanwege allergie of chronische ziekte. De pups die in asielen terecht komen zijn doorgaans binnen enkele dagen weer weg.

Buitenlandse asielen: Dan hebben we het over Kroatie, Bosnie, Spanje en Portugal, ik heb vooral ervaring met de eerste 2. Asielen krijgen hier geen subsidie en moeten het hebben van giften (doorgaans in natura) van betrokken stadsgenoten. Hokken worden aan elkaar geknoopt van alles wat voor handen is; planken, stukken, schutting, gaas, prikkeldraad, betonmatten enz. Hokken zijn niet verwarmd en honden zitten met 6 tot 8 in hokken van 5x5m, in de modder of op beton. Vanwege ruimtegebrek zijn er honden die niet buiten komen en enkel binnen opgesloten zitten in een kale gang of in een flat van gestapelde benches.

Waarom zitten er in het buitenland zoveel honden in het asiel?
Omdat mensen hier anders met hun honden omgaan. Een hond wordt niet gezien als knuffeldier of zelfs 'familielid', honden leven hier doorgaans dan ook niet in huis. Soms los op het erf maar veel mensen leggen hun hond aan een ketting om te waken, in weer en wind, met enkel een houten hokje ter beschutting. Steriliseren en castreren wordt hier niet gedaan, mensen denken dat een reu minder goed waakt als hij niet meer intact is. Als de baas niet tevreden is over zijn hond worden ze op straat geschopt of over het hek gegooid bij het asiel. Zo ook als blijkt dat een teef drachtig is of een nest pups heeft. (straat)Honden worden hier vaak mishandelt en het gebeurt dan ook regelmatig dat er honden worden binnen gebracht die verlamd zijn, verbrand zijn en meer van dit soort gruwel.

Welke honden worden meegenomen naar NL?
Dit verschilt natuurlijk per stichting. De stichting die ik steun neemt grotendeels pups mee en jonge honden tot 1,5/2 jaar oud, honden die goed adopteerbaar zijn. Daarbij wordt geprobeerd zoveel mogelijk honden te helpen die duidelijk erg ongelukkig zijn in het asiel, die bijvoorbeeld worden aangevallen door andere honden, erg angstig zijn of ondersneeuwen.

Wordt er daar ter plekke dan niets gedaan?
Natuurlijk wel. Er wordt voorlichting gegeven aan hondeneigenaren, er worden straathonden gesteriliseerd en gecastreerd en daarna teruggeplaatst. Dat laatste is erg belangrijk omdat straathonden een territorium hebben, haal je ze daar weg dan komt er in no-time een nieuwe hond voor in de plaats. Terugplaatsen houd de populatie in stand maar voorkomt dat het erger wordt omdat er dus geen pups meer komen. Bovendien zijn deze straathonden vaak zo gewend aan het leven op straat dat ze niet meer geschikt zijn als huishond.
Daarnaast worden er medicijnen gebracht, dekens, halsbanden enz. En natuurlijk wordt er ook fysiek hulp verleend door hokken te bouwen, te repareren, honden uit te laten enz.

Kunnen de honden die uit het buitenland komen wel in huis leven, gaan die na verloop van tijd niet alsnog naar het asiel?
Nee, er wordt goed gekeken of de honden die meegenomen worden wel plaatsbaar zijn in NL. Honden die te lang op straat hebben geleefd of teveel slechte ervaringen hebben met mensen kunnen niet altijd wennen aan het leven in huis, er wordt dus goed gekeken of deze honden wel in aanmerking komen om naar NL te komen. De meeste stichtingen werken bovendien met een contract wat de adoptant verplicht de hond terug te geven aan de stichting als de hond om watvoor reden dan ook weg moet. Het is dus niet zo dat deze honden na verloop van tijd in NL in het asiel terecht komen.

Daarom dus.
Ik kom vaak van dit soort ongefundeerde uitspraken tegen en dat vind ik erg jammer. Verdiep je aub zelf in dit soort zaken in plaats van anderen na te praten. Napraten kunnen we allemaal wel, een eigen mening vormen is wat je uniek maakt ;)

Natuurlijk verschilt de werkwijze per stichting en niet alle buitenlandse asielen zijn hetzelfde, dit verhaal is gebaseerd op mijn ervaring.
Ik hoop op wat meer begrip voor stichtingen, adoptanten en opvanggezinnen van honden uit het buitenland.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:05

Amen :j

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:07

Niet amen.
Dus omdat onze overheid wel subsidie geeft laten we de honden in de asiels hier zitten?
en helpen we het buitenland terwijl de overheid er daar er niks aan doet, en als het zo door gaat ook niks aan gaat doen, want de honden worden toch wel gered door buitenlanders...

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:24

Zelf twee honden uit het buitenland Spanje en Roemenië, vrienden van ons hebben zelf een stichting.. Zelf ook contact met mensen uit Roemenië..
Ook wij krijgen vaak die vraag inderdaad waarom?

Omdat de faciliteiten en de zorg in Nederland vele malen beter is als in het buitenland.. En die buitenlanders.. Zijn er helaas toch niet zoveel als men denkt die wat willen of kunnen doen.. Worden er daar honden opgevangen is het vaak nog buiten en kan veelal niet de medische zorg gegeven die nodig is. In de winters sterven er vaak honden door de kou ze vriezen ter plekke gewoon dood.. Gebeurt hier in de asielen in Nederland niet!
Maar heb al wel de ervaring dat als ons die vraag gesteld word.. Dat 9 van de 10 mensen.. Je kan blijven uitleggen ze snappen het gewoon echt niet.. Ja dan maar niet.. Ik ben blij met m'n hondjes.. En er komt binnenkort weer een opvanger uit Roemenië.. En dan begrijpen mensen het maar niet.. Wij blijven het zo doen

Deri

Berichten: 1988
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:26

Honden in nederlandse asielen worden wel afgemaakt.
Niet alle asielen doen het maar ze zijn echt niet heilig. http://westerwoldegroen.nl/?p=10812
Daarnaast zit het elke vakantie weer barstensvol met honden katten konijnen en nog meer dieren. Dieren die worden gedumpt in bosses, afgemaakt etc omdat mensen er vannaf willen.

Ik zou zeggen (wat toch niet gaat gebeuren) dat er veel minder gefokt moet worden, en dat mensen maar eerst de asieldieren zouden moeten opnemen alvorens een pup te nemen van een vers nest.

Wáárom honden uit het buitenland nemen als nederlandse asielen elk jaar opnieuw vol zitten, en sommige zo vol dat ze mensen moeten afwijzen om hun dier af te geven.

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:28

44Myrthe44 schreef:
Niet amen.
Dus omdat onze overheid wel subsidie geeft laten we de honden in de asiels hier zitten?
en helpen we het buitenland terwijl de overheid er daar er niks aan doet, en als het zo door gaat ook niks aan gaat doen, want de honden worden toch wel gered door buitenlanders...


Worden toch wel gered ook zo vaak gehoord.. Als ze daar daadwerkelijk echt gered werden.. Dan haalden wij ze niet uit het buitenland. Heb je je er wel eens echt in verdiept? Vast niet.. Wil niet zeggen dat hier geen dierenleed is absoluut niet gebeurt helaas in ons eigen land net zo goed.. Maar ga eens verder kijken.. Stel je je mening vast gauw bij!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:35

Ik ken wel verhalen van dieren die afgemaakt zijn omdat er gewoon geen geschikte baas te vinden viel hoor...
Zelf ben ik tegenstander van honden uit het buitenland, ga eerst het eens in je eigen land op orde brengen.
Bovendien al die oeps nestjes van die dieren vind ik ook niets eigenlijk, maar veel zal wel gesteriliseerd/gecastreerd afgeleverd worden.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:47

We moeten eerst maar eens onze eigen problemen oplossen, en dan pas aan het buitenland denken. Hatstikke leuk en aardig om alles te redden wat er in het buitenland is, maar de Nederlandse honden dan?! Die honden blijven maar zitten terwijl de assielen steeds voller worden omdat de dieren in het buitenland hierheen worden gehaald. En jij noemt 1044 weinig? Het zijn er nog steeds 1044 te veel.

Wij hebben onze 2 honden ook opgevangen in Nederland. Een hond die als vals bestempelt was (ernstig mishandelt) die ook in een soort opvang zat. Als wij hem niet meegenomen hadden was hij afgemaakt. Wij hebben een fantastische hond aan hem. En een hond met 3 poten die ik bij het dierenpension waar ik stage liep vandaan heb gehaald. Zij zou ook naar het asiel gaan, maar gelukkig hebben wij haar er nu bij. Wat een tophond. En zo zitten er nog veel meer leuke honden in het asiel die een leuk baasje kunnen krijgen.

Ik krijg haast het idde dat mensen dieren uit het buitenland halen om er een beetje mee te pronken (Kijk eens wat ik in Roemenië gered heb!). Dat geld trouwens lang niet voor iedereen, maar denk alsjeblieft aan onze eigen dieren in Nederland/België, en zorg er eerst voor dat zij een leuke plek krijgen en kijk dan verder!

Ik vind het trouwens wel goed dat jullie lokaal helpen om te zorgen dat het daar zowieso niet verslechterd door hun te informeren enzo. Toppie! +:)+
Daar hebben de dieren heel wat aan, en zo kunnen de honden lokaal geholpen worden.

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:55

Heb mijn honden dus niet om te pronken.. En heb m'n honden uitgezocht toen ze al in Nederland waren.. Hadden ook net zo goed Nederlandse honden kunnen zijn op dat moment.. Maar als je er dan eenmaal mee in aanraking komt kom je veel meer te weten..
Ons opvangertje wat volgende maand aankomt komt uit een nest waaruit alle honden al geadopteerd zijn, deze kon niet blijven in de tuin van die mensen in Roemenië dus word maar teruggestuurd het veld in (zonder sterilisatie dat regelt de stichting die bemiddelt doen ze daar niet) want de asiels daar zitten overvol. Nou dan nog maar een hondje opvangen uit het buitenland.. Want hier kunnen ze tenminste naar het asiel.. Niet dat dat nou fijn/goed is absoluut niet begrijp me niet verkeerd. Ooit een asiel in die landen gezien? Vergelijk het eens met de asielen hier.. Daar zijn er bij waar maar 1x in de week gevoerd kan worden dat gebeurt hier dus niet.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:01

Ik zeg ook dat het voor lang niet iedereen geld ;)
Het is in dat soort landen wel slechter, maar als we eerst gewoon zoveel mogelijk dieren in Nederland herplaatsen, kunnen we weer verder kijken. En ja, als je zo'n hond ziet, en je bent verliefd, dan is er gewoon niets aan te doen, dat is ook helemaal niet gek en dan zou ik hem ook meenemen inderdaad. Zo zou ik ook zijn. Maar er zijn ook zat mensen die gericht naar dat soort honden zoeken, en niet in Nederland kijken wat er nog is.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:04

Maar dat vind ik niet het probleem van Nederland eerlijk gezegd.
Je kan niet de hele wereld op je schouders nemen imo.
Net als in de derde wereld. Dat is gewoon een bodemloze put lijkt wel, en zo zie ik dit ook.
Ik ben wel pro sterilisatie/castratie projecten, net als een waterput slaan ergens in Afrika.
Daar hebben mensen structureel iets aan, net als mensen scholen bijvoorbeeld.
Ze een huis geven werkt niet, die worden verpatst om vervolgens te kunnen eten en gaan weer in een plaggenhut wonen wat ze gewend zijn.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:11

@Moonfish13: Precies. De mensen (en dieren) moeten er inderdaad altijd wat aan hebben. Dat is ook de reden dat ik nooit geld geef aan organisaties, en als ik wat wil doen ik er zelf wel heen ga om te helpen met scholen bouwen oid.

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:15

Ook hier moet het probleem opgelost worden helemaal mee eens, maar hier gaan mensen er wel anders/beter mee om als daar, en het blijven dieren die weerloos zijn overal ter wereld en die kunnen niet voorzichzelf opkomen dus ja waar ze ook zitten maakt niks uit. Je kan niet de hele wereld redden dat snappen we maar al te goed..
Maar elk hondje is er weer een en of die nou hier weg komt uit het asiel/van de straat of uit het buitenland is er weer een!

Toch zal ik zelf wel sneller voor het buitenland kiezen, omdat de honden in Nederland vele malen beter af zijn als in het buitenland dat is gewoon zo. Hier krijgen ze niet maar 1x in de week een paar brokken.
Sterilisatie/castratie projecten ben ik zelf ook een groot voorstander van.. Het is alleen wel zo dat ze daar er geen subsidie etc voor krijgen en alles dus afhangt van vrijwilligers en donateurs en dit gewoon niet genoeg is. En ja hier of daar het zijn dieren en die kunnen zich niet verweren.. Dus nogmaals waar ze ook zitten overal hebben ze de mens nodig die voor hun opkomen omdat ze dat simpelweg zelf niet kunnen.. Alleen daar is de situatie wel erger als dat die hier is

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:17

heidy_wilco schreef:
@Moonfish13: Precies. De mensen (en dieren) moeten er inderdaad altijd wat aan hebben. Dat is ook de reden dat ik nooit geld geef aan organisaties, en als ik wat wil doen ik er zelf wel heen ga om te helpen met scholen bouwen oid.

Postcode loterij is wel van dat soort dingen valt mij op.
Duurzame projecten, niet mensen uit de mijnbouw halen, maar zorgen dat ze goed leren stutten zodat ze veiliger kunnen werken.
Dát vond ik nou echt een goede. Die mensen kunnen die kennis weer doorgeven.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 01:12

44Myrthe44 schreef:
Niet amen.
Dus omdat onze overheid wel subsidie geeft laten we de honden in de asiels hier zitten?
en helpen we het buitenland terwijl de overheid er daar er niks aan doet, en als het zo door gaat ook niks aan gaat doen, want de honden worden toch wel gered door buitenlanders...

Als je de moeite neemt om alles te lezen heb je je antwoorden.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 01:17

kiwi1990 schreef:
Honden in nederlandse asielen worden wel afgemaakt.
Niet alle asielen doen het maar ze zijn echt niet heilig. http://westerwoldegroen.nl/?p=10812
Daarnaast zit het elke vakantie weer barstensvol met honden katten konijnen en nog meer dieren. Dieren die worden gedumpt in bosses, afgemaakt etc omdat mensen er vannaf willen.

Ik zou zeggen (wat toch niet gaat gebeuren) dat er veel minder gefokt moet worden, en dat mensen maar eerst de asieldieren zouden moeten opnemen alvorens een pup te nemen van een vers nest.

Wáárom honden uit het buitenland nemen als nederlandse asielen elk jaar opnieuw vol zitten, en sommige zo vol dat ze mensen moeten afwijzen om hun dier af te geven.

Zo vol zitten Nederlandse asielen dus helemaal niet en er zijn meer factoren die meewegen, staat allemaal in de OP. (ook de moeite niet genomen om alles te lezen?)
Ik heb het hier specifiek over honden, katten en knaagdieren gaat het niet over.
Dat gezonde, sociale pups worden afgemaakt in NL asielen is kul, pups zijn doorgaans binnen enkele dagen alweer geadopteerd dus dat is volslagen nutteloos en snijden ze zichzelf mee in de vingers.

Tegen de vakantieperiode loopt het altijd weer aan maar dat is een kwestie van gemakszucht en verkeerde instelling bij sommige mensen. Heeft verder weinig te maken met buitenlandse honden en asielen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 01:35

heidy_wilco schreef:
Een hond die als vals bestempelt was (ernstig mishandelt) die ook in een soort opvang zat. Als wij hem niet meegenomen hadden was hij afgemaakt.

Ik krijg haast het idde dat mensen dieren uit het buitenland halen om er een beetje mee te pronken (Kijk eens wat ik in Roemenië gered heb!). Dat geld trouwens lang niet voor iedereen, maar denk alsjeblieft aan onze eigen dieren in Nederland/België, en zorg er eerst voor dat zij een leuke plek krijgen en kijk dan verder!

Je realiseert je toch wel dat een dergelijke hond voor de meeste mensen niet geschikt is?
En dat is het probleem bij veel honden in asielen in NL.
1044 op een bevolking van 27 miljoen mensen... Achja.

Pronken vind ik overdreven. Maar blijft een feit dat er in NL mensen rondlopen die de hond gewoon naar het asiel brengen als ze hem zat zijn en een paar maanden later een nieuwe halen, of de hond niet meer willen als blijkt dat hij een dieet nodig heeft voor allergie of chronische ziekte.
Dan kun je in Nederland een hond uit het asiel halen en rommel opruimen van aso-medelanders of een hondje uit het buitenland halen die op straat geboren zijn en letterlijk geteerd hebben op hun moeder.

Het is ook niet zo dat niemand meer een hond uit een NL asiel haalt en massaal naar het buitenland gaat. Ook nederlandse honden krijgen kansen genoeg, maar daarnaast helpen we ook honden uit het buitenland, niets mis mee toch?

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:40

Bedankt voor de site, ik zie ontzettend veel mooie Staffords op de site, dat is wat handiger zodra we een nieuwe hond willen dan alle asielen etc. af te gaan.

Steffie2012
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:42

Was het maar een hardnekkig misverstand dat er geen honden worden afgemaakt in Nederlandse asielen. Nee, geen puppy's, maar wel oude honden, moeilijk plaatsbare honden, honden die niet gekozen worden en na een paar maanden worden afgemaakt. Natuurlijk lopen asielen daar niet mee te koop, maar het gebeurt wél degelijk en vaker dan je vermoedt.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 01:46

Dat zei ik al.
En met alle respect, maar echt oude honden en honden die allerlei gedragsproblemen hebben, dat is even sneu voor het dier maar wellicht wel de beste oplossing. Niet alleen hier maar net zo goed daar.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:50

Maar dan zou je de mensen hier in ned/bel ook cursussen moeten geven hoe een hond opgevoed moet worden! Want straks komen z ebij mensen terecht die hun honden hebben weggebracht wegens "gedragproblemen". En gedragsproblemen komen vaak door gebrek aan goede opvoeding. Zolang dat.niet verholpen is, heb je straks nog vollere asielen hier, omdat de buitenlandse honden ook gedragsproblemen krijgen,. En dat lijkt mij ook niet de bedoeling!

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:02

houd je altijd vrees ik. het zijn mensen, ja ook ik behoor daarbij ( ik schaam me soms om er 1 te zijn affiijn) ik kan er 3 hier opnoemen (dorp) die tot 3 x toe een pup aanschaften en vervolgens weer wegdeden (asiel/mp) o ja twas toch teveel werk, en hij piepte zoveel daarbij was zindelijkheid ook een probleem voor hun allen, helaas kun je zulke mensen niet verbieden er weer opnieuw 1 aan te schaffen. .
in mijn ogen maakt het dan niet uit als het nu nederland, of een ander land is, het gebeurt overal, (helaas) met als gevolg overal verwaarloosde en asiel dieren, dus als je er nu 1 uit het buitenland haalt of hier ........
doe waar je een goed gevoel bij hebt

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:16

44Myrthe44 schreef:
Dus omdat onze overheid wel subsidie geeft laten we de honden in de asiels hier zitten?
en helpen we het buitenland terwijl de overheid er daar er niks aan doet, en als het zo door gaat ook niks aan gaat doen, want de honden worden toch wel gered door buitenlanders...


heidy_wilco schreef:
Ik vind het trouwens wel goed dat jullie lokaal helpen om te zorgen dat het daar zowieso niet verslechterd door hun te informeren enzo. Toppie! +:)+
Daar hebben de dieren heel wat aan, en zo kunnen de honden lokaal geholpen worden.


Hier ben ik het mee eens, gevalletje geef je een man vis of geef je een man een vishengel.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:30

Om eerlijk te zijn ben ik ook geen voorstander van het adopteren van buitenlandse honden.
Hier in NL zitten wel degelijk de asiels vol.
Laat eerst die honden een nieuw plekje vinden,en geef liever steun aan de (nederlandse) organisaties die in het buitenland zorgen voor goede sterilisatie-projecten en plaatsings-projecten.

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:39

anneliesdj schreef:
Ja, waarom??

Nederlandse asielen; honden worden in NL asielen niet afgemaakt, dit is een hardnekkig misverstand. Slechts in bijzondere gevallen worden honden geeuthanaseerd; bij ernstige ziekte of wanneer ze dusdanig agressief zijn dat ze een gevaar vormen voor hun omgeving. hier spreek je jezelf tegen... Is dit niet aan de orde, dan kan een hond in een Nederlands asiel gewoon oud worden. En slecht hebben ze het in NL niet; asielen krijgen doorgaans subsidie, honden hebben hun eigen verwarmde binnenhok en gaan dagelijks naar buiten op een speelweide. Vrijwilligers zorgen voor persoonlijke aandacht en beweging aan de riem. Honden in NL hebben het inderdaad niet slecht, maar is dat een reden om ze dan maar uit het buitenland te halen? Ook dieren in NL asiels hebben in mijn ogen recht op een thuis.

Maar er zitten toch heel erg veel honden in NL in het asiel?
Dat valt dus wel mee. Honden die in Nederland én Belgie in een asiel ter adoptie worden aangeboden staan op de volgende site; http://www.dierenasiels.com. Op het moment zijn er 1044 honden ter adoptie in NL en BE, dat valt dus heel erg mee als je het vergelijkt met de hoeveelheid inwoners. Jij vind dat het wel meevalt. Prima, jou mening. :j Ik vind dit echter nog steeds te veel. Tel alle mensen die honden in het buitenland hebben gehaald bij elkaar op, en een groot deel van 'onze' asiels zouden leeg zijn. Kunnen we daarna honden in het buitenland naar 'onze' asiels halen, en voorzien van een thuis.
Bovendien zijn de meeste honden al wat ouder en hebben vaak een gedragsprobleem of hebben speciale verzorging nodig vanwege allergie of chronische ziekte. De pups die in asielen terecht komen zijn doorgaans binnen enkele dagen weer weg. Dus oude honden met of zonder speciale zorg/ziekte/allergie hoeven geen eigen thuis?Ook voor honden met gedragsproblemen zijn wel baasjes te vinden, inwoners genoeg volgens jou eigen tekst. en daar zitten genoeg mensen tussen die met gedragsproblemen om kunnen gaan.

Buitenlandse asielen: Dan hebben we het over Kroatie, Bosnie, Spanje en Portugal, ik heb vooral ervaring met de eerste 2. Asielen krijgen hier geen subsidie en moeten het hebben van giften (doorgaans in natura) van betrokken stadsgenoten. Hokken worden aan elkaar geknoopt van alles wat voor handen is; planken, stukken, schutting, gaas, prikkeldraad, betonmatten enz. Hokken zijn niet verwarmd en honden zitten met 6 tot 8 in hokken van 5x5m, in de modder of op beton. Vanwege ruimtegebrek zijn er honden die niet buiten komen en enkel binnen opgesloten zitten in een kale gang of in een flat van gestapelde benches. Dit vind ik ook verschrikkelijk, maar zolang wij andere landen helpen, leren ze nooit hun eigen boontjes doppen.

Waarom zitten er in het buitenland zoveel honden in het asiel?
Omdat mensen hier anders met hun honden omgaan. Een hond wordt niet gezien als knuffeldier of zelfs 'familielid', honden leven hier doorgaans dan ook niet in huis. Soms los op het erf maar veel mensen leggen hun hond aan een ketting om te waken, in weer en wind, met enkel een houten hokje ter beschutting. Dit gebeurt ook in NL Steriliseren en castreren wordt hier niet gedaan, mensen denken dat een reu minder goed waakt als hij niet meer intact is. Als de baas niet tevreden is over zijn hond worden ze op straat geschopt of over het hek gegooid bij het asiel. Zo ook als blijkt dat een teef drachtig is of een nest pups heeft. (straat)Honden worden hier vaak mishandelt en het gebeurt dan ook regelmatig dat er honden worden binnen gebracht die verlamd zijn, verbrand zijn en meer van dit soort gruwel. En daarom vind ik het goed werk dat er voorlichting wordt gegeven +:)+

Welke honden worden meegenomen naar NL?
Dit verschilt natuurlijk per stichting. De stichting die ik steun neemt grotendeels pups mee en jonge honden tot 1,5/2 jaar oud, honden die goed adopteerbaar zijn. Daarbij wordt geprobeerd zoveel mogelijk honden te helpen die duidelijk erg ongelukkig zijn in het asiel, die bijvoorbeeld worden aangevallen door andere honden, erg angstig zijn of ondersneeuwen. Ten koste van de honden hier...Die ook een thuis verdienen met een baas die ze alle liefde en zorg geeft die ze nodig hebben.

Wordt er daar ter plekke dan niets gedaan?
Natuurlijk wel. Er wordt voorlichting gegeven aan hondeneigenaren, er worden straathonden gesteriliseerd en gecastreerd en daarna teruggeplaatst. Dat laatste is erg belangrijk omdat straathonden een territorium hebben, haal je ze daar weg dan komt er in no-time een nieuwe hond voor in de plaats. Terugplaatsen houd de populatie in stand maar voorkomt dat het erger wordt omdat er dus geen pups meer komen. Bovendien zijn deze straathonden vaak zo gewend aan het leven op straat dat ze niet meer geschikt zijn als huishond.
Daarnaast worden er medicijnen gebracht, dekens, halsbanden enz. En natuurlijk wordt er ook fysiek hulp verleend door hokken te bouwen, te repareren, honden uit te laten enz. Dit vind ik wel goed werk.

Kunnen de honden die uit het buitenland komen wel in huis leven, gaan die na verloop van tijd niet alsnog naar het asiel?
Nee, er wordt goed gekeken of de honden die meegenomen worden wel plaatsbaar zijn in NL. Honden die te lang op straat hebben geleefd of teveel slechte ervaringen hebben met mensen kunnen niet altijd wennen aan het leven in huis, er wordt dus goed gekeken of deze honden wel in aanmerking komen om naar NL te komen. De meeste stichtingen werken bovendien met een contract wat de adoptant verplicht de hond terug te geven aan de stichting als de hond om watvoor reden dan ook weg moet. Het is dus niet zo dat deze honden na verloop van tijd in NL in het asiel terecht komen. Tsja, hulp ter plaatse geven is in mijn ogen prima, honden naar NL halen gaat voor mij een stap te ver.

Daarom dus.
Ik kom vaak van dit soort ongefundeerde uitspraken tegen en dat vind ik erg jammer. Verdiep je aub zelf in dit soort zaken in plaats van anderen na te praten. Napraten kunnen we allemaal wel, een eigen mening vormen is wat je uniek maakt ;)

Natuurlijk verschilt de werkwijze per stichting en niet alle buitenlandse asielen zijn hetzelfde, dit verhaal is gebaseerd op mijn ervaring.
Ik hoop op wat meer begrip voor stichtingen, adoptanten en opvanggezinnen van honden uit het buitenland.