Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:56

Finecto is niet preventief, maar werkt juist op de aanwezige beestjes. Het legt een laagje om de beestjes waardoor ze uitdrogen en dood gaan. Maar het werkt tegen bloedluis. Jij hebt het over neten?

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:15

Bloedluis is het volgens mij niet. Ik zie echt kleine witte dingetjes (neten) aan de veerschacht zitten, vooral rond de nek-/kopveren.

edit: Finecto werkt dus alleen tegen bloedluis?

edti2: ik werd door mijn dierenarts aangeraden om de kip zelf te behandelen met Beaphar Parasit Vogel, dit zijn druppels voor in de nek

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:39

Als ze in de veerschacht zitten is het veerluis. Ik gebruik daarvoor anti luis spray van U2 of 404. In elk geval iets wat je op de kip zelf kan spuiten.

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:05

Daar ga ik eens even op zoeken

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:53

404 is prima
Werkt ook tegen bloedluis.
Je hok insprayen met Dasty van de wibra

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:15

Ik gebruik ook U2. Binnen een paar uur zijn je kipjes luisvrij.

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:09

Ik heb gisteren de 404 besteld, die zou straks binnen moeten komen, die kon ik hier in Duitsland krijgen. U2 zit ik ook nog te overwegen om in de kast te zetten voor eventueel een volgende keer
Bedankt voor de tips!! :)

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:11

Werkt Dasty van Wibra tegen bloedluis :wow: ?

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:36

Ja Dasty is een ontvetter. Dat tast de buitenlaag van de luis aan. Ze ademen namelijk door huid mondjes. Die verstoppen en dan gaan ze dood

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:21

Nou zeg, die Dasty is voor vanalles goed. Dat gaan we eens proberen!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:29

Misschien een rare vraag.... maar binnenkort zoek ik broedeieren, liefst van een Barnevelder, mag kriel zijn. Is er hier iemand die bevruchte eieren heeft of verwacht? Ik laat ze natuurbroed groot worden. Komen onder diegene te liggen die t eerst broeds is, waarschijnlijk 1 van de dotjes of de Brahma. Ik heb ook New hamshires en zijdehoentjes. Een bont gezelschap. :D Ze lopen overdag in de wei.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:19

Antheman waar zit jij?
O en hallo, daar ben ik weer! een tijdje heel afwezig geweest door allemaal ellende!

Mijn kippenhok is leeg, maar ik hoop daar heel snel verandering in te gaan brengen. Na de carnaval wil ik in Heeswijk jonge hennen gaan kopen. Moet ik nog wel gaan horen wat voor rassen hij op dat moment heeft zitten.

Oja, tegen luis heb ik roofmijten ingezet (koop je via internet en dat werkt geniaal!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:25

Imker, ik woon 10 km boven Utrecht. Heb jij eventueel iets voor me?

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:24

Onze kippies mogen sinds zaterdag voor het eerst naar buiten, maar ohhhhhh dat is spannend :D
We hebben het hok gewoon openstaan maar ze zijn nog niet dapper genoeg. Vanmiddag na het werk nog maar even weer buiten gezet en ze vinden het reuze interessant maar hebben nog niet door dat je lekker kunt krabben en wroeten :)

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:00

Imker schreef:
Antheman waar zit jij?
O en hallo, daar ben ik weer! een tijdje heel afwezig geweest door allemaal ellende!

Mijn kippenhok is leeg, maar ik hoop daar heel snel verandering in te gaan brengen. Na de carnaval wil ik in Heeswijk jonge hennen gaan kopen. Moet ik nog wel gaan horen wat voor rassen hij op dat moment heeft zitten.

Oja, tegen luis heb ik roofmijten ingezet (koop je via internet en dat werkt geniaal!


Die roofmijten lijken mij ook wat maar kan je je hok dan nog behandelen?
Stel dat ik in maart eerst eens flink met een product wil behandelen, kan ik er dan nadien roofmijten inzetten? En waar haal je ze? Bij de plaatselijke boerenbond (Aveve, Belgie) hebben ze ze niet.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:39

Online bestellen :)

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:47

Na het plaatsen van de roofmijten je hok niet meer behandelen, de roofmijten gaan dan net zo hard dood als je luizen.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:44

Even een vraagje.. Wat gebruiken jullie als bodembedekker in het binnenhok? Mijn ouders hebben gewoon zaagsel, maar mijn kippen eten dat dus op en dat lijkt me toch niet heel goed voor ze.. Of kan dit geen kwaad? Ik heb het net nog weer geprobeerd, maar ze doen gewoon net alsof het voer is; het gaat er achter elkaar in 8)7 Dus toch maar weer weggehaald.
Ik heb nu zand erin en dat ging prima, maar nu ze eieren leggen vind ik dat toch niet zo fijn meer (de eitjes worden zo vies ervan). Ik heb een legbak in het hok staan, daar doe ik hooi of stro in. Maar dit graven ze net zo snel weer eruit en dan wordt het weer zo'n bende in het binnenhok en is de legbak alsnog leeg (of zanderig, omdat ze dat er weer ingegraven hebben) :+

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:50

dblijham schreef:
Na het plaatsen van de roofmijten je hok niet meer behandelen, de roofmijten gaan dan net zo hard dood als je luizen.


Ja, dat dacht ik ook al. Tenzij er een periode tussen zit??

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:20

Je zou beuken snippers kunnen proberen?

Wij hebben zaagsel in het binnenhok en stro in de legkast.

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:47

Ik heb vlas in het binnenhok en stro in de legnesten. Is het stro op, dan gebruik ik ook (zeer droge) voordroog.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:10

Ik gebruik hennepvezel, bij mij eten ze dat niet.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:12

Oke, ik heb jullie hulp nodig.

Na verhalen van dit forum en andere fora betreft kippen houden voor de volkstuin (opeten onkruid en ongedierte) ben ik mezelf aan het oriënteren om zelf ook 2 kippetjes te kopen. Maar ik heb werkelijk 0,0 ervaring met kippen. Ja, mijn grootouders hadden ooit een ren (ik zal niet ouder dan 5 zijn geweest) maar aangezien die beide zijn overleden kan ik het niet aan hen meer vragen. Dus ik zit met een heleboel vragen.

Dit heb ik in mijn hoofd zitten;
Ik ben opzoek naar minimaal 2 kippen geschikt om in de achtertuin te houden (mag dit van elke gemeente?) en die ik minimaal 1 keer per week mee kan nemen naar mijn volkstuintje (ivm zwervers die van kippenvlees houden wil ik ze liever niet daar hebben) terwijl ik dan lekker aan het tuinen ben (lees zweten) dan kunnen ze de buikjes rond eten aan onkruid en ongedierte (vooral slakken) Dus ik zoek kippen die makkelijk handtam worden en die niet snel van de leg zijn (sorry :Y) ) Ik heb al begrepen dat zelf uitbroeien de beste resultaten geeft, maar dat lijkt mij voor nu niet handig...

Thuis in de achtertuin heb ik alle ruimte om een hok neer te zetten en een ren, maar wat hebben ze nog meer nodig? Moet ik ze bijvoeren (neem aan van wel) en wat moet ik dan bijvoeren? Kan ik ze bijvoorbeeld een deel geven van mijn groen afval? Dit deed ik wel bij mijn konijntje. Kan het hok op stenen waar een flinke laag onkruid zit? Of moet het op gras of zand staan? Kan je hun hok makkelijk verplaatsen of "schrikken" kippen daarvan? Leggen alle kippen eieren? Moet ik puur kijken naar kippen die veel onkruid/ongedierte weg werken maar minder eieren leggen? Of maakt dit niks uit? (je leest het, echt groen/blond :o? )
Ik wil niet beginnen aan dieren als ik niet zeker weet wat ze nodig hebben. Dat heb ik 1 keer gedaan en daar heb ik veel spijt van gehad.

En wat te doen als het beesie ziek wordt. Grote dieren DA bellen en langs laten komen? Of naar een huisdieren DA? En wat gebeurt er als het kipje "op" is? De nek om draaien en in de groen bak? Zou dan liever het beesie weg brengen naar de slager om dan goed kippenvlees terug te krijgen (zolang het niet herkenbaar is heb ik daar eigenlijk geen problemen mee)

En de belangrijkste vraag, waar haal ik ze vandaan?

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:57

chamion schreef:
Oke, ik heb jullie hulp nodig.

Na verhalen van dit forum en andere fora betreft kippen houden voor de volkstuin (opeten onkruid en ongedierte) ben ik mezelf aan het oriënteren om zelf ook 2 kippetjes te kopen. Maar ik heb werkelijk 0,0 ervaring met kippen. Ja, mijn grootouders hadden ooit een ren (ik zal niet ouder dan 5 zijn geweest) maar aangezien die beide zijn overleden kan ik het niet aan hen meer vragen. Dus ik zit met een heleboel vragen.

Dit heb ik in mijn hoofd zitten;
Ik ben opzoek naar minimaal 2 kippen geschikt om in de achtertuin te houden (mag dit van elke gemeente?) en die ik minimaal 1 keer per week mee kan nemen naar mijn volkstuintje (ivm zwervers die van kippenvlees houden wil ik ze liever niet daar hebben) terwijl ik dan lekker aan het tuinen ben (lees zweten) dan kunnen ze de buikjes rond eten aan onkruid en ongedierte (vooral slakken) Dus ik zoek kippen die makkelijk handtam worden en die niet snel van de leg zijn (sorry :Y) ) Ik heb al begrepen dat zelf uitbroeien de beste resultaten geeft, maar dat lijkt mij voor nu niet handig...

Volgens mij mag je wel kippen houden in elke gemeente, zolang er maar geen geluidsoverlast ontstaat. Zou je eventueel op de website van je gemeente kunnen vinden?

Weet zo niet welke kippen er snel handtam worden. Weet wel dat ze erg vlug kunnen zijn als ze dit niet zijn whaha dan ren je er als een idioot achteraan.
Misschien zijn 2 kipjes van een hobbyfokker leuk?
Dan is ze in het nachthok laten en er in de ochtend meteen uithalen een betere optie.

Bescherm wel je plantjes tegen de kippen!


Thuis in de achtertuin heb ik alle ruimte om een hok neer te zetten en een ren, maar wat hebben ze nog meer nodig? Moet ik ze bijvoeren (neem aan van wel) en wat moet ik dan bijvoeren? Kan ik ze bijvoorbeeld een deel geven van mijn groen afval? Dit deed ik wel bij mijn konijntje. Kan het hok op stenen waar een flinke laag onkruid zit? Of moet het op gras of zand staan? Kan je hun hok makkelijk verplaatsen of "schrikken" kippen daarvan? Leggen alle kippen eieren? Moet ik puur kijken naar kippen die veel onkruid/ongedierte weg werken maar minder eieren leggen? Of maakt dit niks uit? (je leest het, echt groen/blond :o? )
Ik wil niet beginnen aan dieren als ik niet zeker weet wat ze nodig hebben. Dat heb ik 1 keer gedaan en daar heb ik veel spijt van gehad.

Hok en ren is voldoende voor 2 kipjes. Met een stuk zand en deel bestraat is ook handig met opruimen van poepjes. Gras maken ze toch helemaal kapot. Heeft geen nut dat te zaaien in een ren.
Bijvoeren raad ik wel aan, want je wilt ook wel een lekker gezond eitje toch?
Groenafval kunnen ze ook eten.

Verplaatsen van het hok geen ervaring mee, maar neem aan geen probleem als de ren aan het hok vastzit.

Geen verstand van het ras wat wel of niet goed onkruid eet, volgens mij eet elke kip zowat alles wat er eetbaar uitziet.


En wat te doen als het beesie ziek wordt. Grote dieren DA bellen en langs laten komen? Of naar een huisdieren DA? En wat gebeurt er als het kipje "op" is? De nek om draaien en in de groen bak? Zou dan liever het beesie weg brengen naar de slager om dan goed kippenvlees terug te krijgen (zolang het niet herkenbaar is heb ik daar eigenlijk geen problemen mee)

Wat te doen als beestje ziek word? Veel dierenartsen zijn niet bekend met kippenproblemen omdat ze idd gewoon Exit gaan...
Verder geen ervaring mee. Mijne worden begraven haha, mn eigen dieren opeten vind ik nog beetje gek..


En de belangrijkste vraag, waar haal ik ze vandaan?

Marktplaats? Uit de buurt?

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:14

Oh trouwens je moet een googlen op ' chicken tunnels ' dan vind je wel ideeen voor je moestuin.
Is wel ff knutselen!
Dan kun je die tunnels verleggen, zodat ze overal wel komen.