Kat krabt aan bank, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 19:39

We hebben sinds kort een nieuwe kat. Ook deze krabt aan de bank, net als onze vorige kat.

Nu is mijn vader het echt helemaal zat. We hebben een leren bank, ik denk een jaar of 5 oud. De krassen staan er in.
We hebben een krabpaal, daar krabt ze ook aan. Maar soms dan heeft ze gewoon een gekke bui en kruipt ze onder de bank. Dat had ze dus gisteren ook, toen heb ik serieus moeite moeten doen om te zorgen dat mijn vader hem niet ter plekke dood sloeg.

Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen? Ik wil haar nog niet kwijt en al helemaal niet dood. Ik ben bang dat als ik straks een keer thuis kom, de kat dat al lang dood en begraven is. Voor mijn vader is het duidelijk, de bank staat boven de kat. Kan hem niet schelen hoe erg hij zijn kinderen kwetst door het dier iets aan te doen.

Creatas

Berichten: 2366
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Parel van het zuiden

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:48

Je vader had wellicht van te voren kunnen bedenken dat dit zou kunnen gebeuren met een huisdier?
Hij doet jullie nu wel heel veel pijn en angst aan met deze dreigementen.

Wat je zou kunnen doen: zoeken naar een afwerende reukspray (of een lokkende spray voor plekken die jullie willen bevorderen; feliway kan dan misschien iets zijn).
De bank tijdelijk met iets plakkerigs bewerken (tweezijdig plakband ofzo?) om het minder aanlokkend te maken, wel behoorlijk bewerkelijk.

Als jullie er niet uit kunnen komen zou ik in het belang van het dier wellicht toch op tijd eens gaan bedenken of ik het niet een ander huisje zou geven.. snap dat dat voor jou vreselijk is... Maar zulke uitspraken vind ik nog al wat...

Watermelon
Berichten: 120
Geregistreerd: 19-03-13

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:51

:wow: Ik zeg: Zoek meteen een ander tehuis voor de kat.
Dit kun je toch niet menen...??

Mijn kat krabt ook wel eens aan de bank terwijl de krabpaal 10 passen verder staat...Het is een dier... :\

Anoniem

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:30

Tja, dan wil je onze bank ook niet zien.. :+ Vind het eerlijk gezegd niet kunnen dat je vader zo reageert.. Je kiest voor een kat, maar wilt de consequenties niet dragen.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:33

Wow.. waar is jullie vorige kat dan gebleven, wat is daarmee gebeurd?

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:35

Kan je niet een keer aluminiumfolie op de bank leggen, desnoods voorzichtig met een stukje tape?

Katten houden absoluut niet van het gevoel van aluminiumfolie aan hun voetjes, heb ik eens gelezen. Het lijkt me het proberen waard, als het andere alternatief een doodgemepte kat is :n

Ocharme TS, ik vind het echt heel rot voor je, die hele toestand... :(:)

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 22:16

We gaan folie proberen.

Aan de ene kant snap ik wel dat hij het heel erg vindt, dure bank vol met krabsporen. Maar het is inderdaad een dier. Hij denkt dat deze 'niet goed in haar hoofd is', maar dat is normaal toch? Ik bedoel, onze vorige kat deed het ook en ik zie het vaak zat voorbij komen op internet en bij vrienden.

M'n zusje was er ook niet zo blij mee, zijn we net onze vorige kat kwijt (weg gelopen en niet terug gekomen..) dan gaat het binnen een week al mis met de volgende -O-

Voor nu heb ik het goed kunnen praten, wat dingen voorgesteld enzo. Ik hoop dat het werkt. Bedankt voor de tips. Mocht het echt niet werken dan moet ik het er misschien toch over hebben met mijn moeder. Ik kan me alleen geen huis zonder kat voorstellen, want ik denk niet dat er katten zijn die helemaal niks doen en alleen op een stoeltje blijven liggen zodat je geen last van ze hebt.

Ik kan zelf best wat hebben, arm onder de rode strepen van het spelen met de kat (ben allergisch) doet me niks, haartjes op de grond ruim je gewoon weer op net zoals eventuele andere dingen die je op de grond tegen komt :P
Ik vind die bank totaal niet belangrijk vergeleken met een dier. Al krabt ze hem helemaal kaal, als je er maar op kan zitten.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:21

Hier drie katten en met enig regelmaat twijfel ik ook waarom ik er ooit aan begonnen ben als ze weer eens iets stuk maken wat minimaal 10x hun aanschafwaarde was - en dat zegt helaas niet dat de katten goedkoop waren :n Maar wat je zegt het hoort er helaas gewoon bij, het zijn dieren en gelukkig krijg je er ook heel veel mooie momenten voor terug <3
Als het een specifieke plek is zou je zo'n geurstof die ze niet prettig vinden kunnen proberen, of zo'n spray met bewegingsmelder. Hier staat momenteel een oude afgeragde bank en we willen binnenkort een nieuwe kopen, maar ik ben nu al bang voor de dag dat we dat ding binnen krijgen en 'ie na een half uur al niet meer is waar we op hoopten :=

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:22

Ik snap ook wel van je vader dat ie het niet leuk vindt voor zijn bank, maar jouw kat is helemaal niet gek ofzo: het is vrij normaal dat katten aan dingen krabben. Dan had hij gewoon nee kunnen zeggen tegen een nieuwe kat in plaats van jou en je kat de stuipen op het lijf te jagen >;)

Wat ik ook nog wel gelezen heb is dat je op het moment dat je kat wil krabben, een sleutelbos op de vloer kan laten vallen (zodat je kat denkt dat het geluid komt doordat ze aan de bank krabt; ze mag dan wel niet zien dat jij de sleutelbos gooit, ze moet denken dat haar krabben het veroorzaakte).

Heel veel succes!

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:30

haha mijn vader zei dit ook altijd, maar hij houd echt wel van me kat!
denet heeft die nog tegen der geschreeuwt en dan rent ze naar mij toe, maar hij doet der echt niet.
jou vader zal hem/haar ook vast niks aan doen! (denk ik) dat zegt die alleen maar, en anders misschien tijdelijk niet meer in de huiskamer? of een plantenspuit?

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:34

Mja, als de kat niet veilig is bij je vader denk ik dat het een goed plan is om je kat en je vader uit elkaar te halen. Denk dat een nieuw huis voor de kat makkelijker is dan een nieuw huis voor je vader ;)
Maar serieus, katten zijn op zich wel trainbaar, maar hebben een wel erg grote wil. En een leren bank hebben die absoluut niet mag beschadigen en een kat nemen? Dat is niet realistisch.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:37

ik heb doorgaans minimaal 6-8 katten in huis (opvangers) en ik heb juist speciaal een leren bank gekocht, als je regelmatig shoonmaakt en dan met de speciale olie (op kleur) de bank behandelt, zie je er helemaal niets van!

nts19
Berichten: 1812
Geregistreerd: 17-06-06
Woonplaats: Schelluinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:30

catty home of iets dergelijks kopen. ik koop het zelf bij ranzijn.
Dit is een geur waar katten dol op zijn en dit spuit ik dan op de spullen waar ze mogen zitten en krabben!
Dit werkt echt geniaal.
sinds een half jaar een nieuwe bank en ze doen het er nooit aan, terwijl die vorige bank echt kapot was ervan!

lovelyd

Berichten: 737
Geregistreerd: 14-02-08

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:07

Ik hoorde laatst iemand die knipt de nagels van haar kat, dan word het krabben of in elk geval het gevolg ervan minder groot... Ik knip zelf ook de nagels van mijn kat, maar dan omdat ze niet slijten omdat ze niet buiten komt. Je zou het een kunnen proberen..

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:27

Bedankt voor alle tips, we hebben nu wat spul onder de bank wat ze vies vindt ruiken. Dat werkt nu en ik hoop dat het blijft werken!

Ik heb wel een ander probleempje. Volgens mijn moeder valt de kat soms uit het niets aan. Ik denk dat ik ook zo iets heb meegemaakt met haar, ze ging ineens op het toetsenbord staan van mijn laptop. Ik werd natuurlijk boos, dus mevrouw bleef staan en klapte met laptop en al achterover. Toen heb ik haar toch wel even met een boze blik en een boel gegrom (nee, serieus) verteld dat ik dit toch niet op prijs stelde. Toen droop ze af en ze heeft het nog niet weer gedaan. Bij de vorige kat hielp schreeuwen ook niet, dus dacht ik, laat ik het eens op haar manier proberen.

Maar mijn moeder was haar dus aan het kammen, er was niks aan de hand. Toen beet ze ineens heel hard. Ik was er niet bij, maar ik denk dat wij misschien haar signalen missen. Ze verteld ons misschien wel dat we nu moeten stoppen, maar ik denk dat wij het niet zien. Ik geloof niet in dieren die vals zijn, ik denk toch echt dat er een oorzaak is. Heeft iemand een idee? Ik kan haar dus wel goed vertellen als ik iets niet vind kunnen, maar mijn moeder was nogal geschokt dat de kat zomaar aanviel. Die vond haar gelijk niet zo leuk meer. Terwijl het wel een vreselijk lief dier is.

RainbowDance

Berichten: 1615
Geregistreerd: 26-11-11
Woonplaats: Langedijk/Heerhugowaard

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:31

misschien kan je een spuit vullen met water en als ze iets doet wat niet mag spuiten.
werkt ook bij onze kittens.

en hoe oud is je kat ? en hoelang hebben jullie haar nu al ? wand misschien voelt ze zich niet op haar gemak ofzo ?

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:38

Dat werkt bij haar niet, er zit sowieso iets langharigs doorheen. Langharige kat (in paspoort staat Pers) x Europese korthaar = Een enorme pluizige kat die het niet eens door heeft als ze met de kraan open in de wasbak staat.

Ze is nu ruim 3 jaar en sinds de 20e bij ons. Verder is er niks raars te bekennen en doet ze wel heel lief

RainbowDance

Berichten: 1615
Geregistreerd: 26-11-11
Woonplaats: Langedijk/Heerhugowaard

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:43

misschien heeft ze gewoon dat ze af en toe momenten heeft dat ze met rust wil gelaten worden, en momenten dat ze weer lekker wil worden vertroetelt ? heeft een van mijn katten ook. (we hebben er drie)
ik zou als ik jou was haar een tijdje in de gaten houden, en op welke of wat voor momenten ze weer gaat bijten/krabben.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:52

Op het toetsenbord gaan staan doet die van mij ook, maar dan pak je d'r toch gewoon op en zet je d'r op de grond, of denk ik dan te makkelijk :? Dat heeft niets met aanvallen te maken. Geef het beest ten eerste eens een kans om aan een nieuw huis te wennen zonder dat je direct boos wordt en gaat lopen schreeuwen.

Borstelen houden ook niet alle katten van en het is dus helemaal niet raar dat ze uithaalt, leer het haar rustig aan. Ze klinkt namelijk helemaal niet als een valse kat, maar meer als een kat die enorm moet wennen.

Wbt de bank, tja. Live with it.. Vertel je vader dat hij normaal moet doen en probeer je kat bij de bank weg te houden, eventueel met lekkere geurtjes op de krabpaal spuiten. Je vader wist van je vorige kat dat dit kon gebeuren dus moet ie niet klagen. Dan had je niet aan een nieuwe kat moeten beginnen, er gaat namelijk nog wel meer kapot in de jaren dat de kat leeft.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 23:02

Froukje1993 schreef:
Op het toetsenbord gaan staan doet die van mij ook, maar dan pak je d'r toch gewoon op en zet je d'r op de grond, of denk ik dan te makkelijk :? Dat heeft niets met aanvallen te maken. Geef het beest ten eerste eens een kans om aan een nieuw huis te wennen zonder dat je direct boos wordt en gaat lopen schreeuwen.

Borstelen houden ook niet alle katten van en het is dus helemaal niet raar dat ze uithaalt, leer het haar rustig aan. Ze klinkt namelijk helemaal niet als een valse kat, maar meer als een kat die enorm moet wennen.

Wbt de bank, tja. Live with it.. Vertel je vader dat hij normaal moet doen en probeer je kat bij de bank weg te houden, eventueel met lekkere geurtjes op de krabpaal spuiten. Je vader wist van je vorige kat dat dit kon gebeuren dus moet ie niet klagen. Dan had je niet aan een nieuwe kat moeten beginnen, er gaat namelijk nog wel meer kapot in de jaren dat de kat leeft.


Bedankt voor de tips, maar ze klapt dus ook gewoon vol met laptop en al naar achteren. Vind ik voor kat en laptop niet zo geweldig :p
En oppakken probeerde ik eerst ook, maar het is op het toetsenbord toch veel leuker dan op de grond. Ik kan best wat krasjes hebben, maar zelfs de leraar vroeg zich af waarom mijn arm zo enorm rood en bekrast was.

Onze vorige kat liet gewoon merken als ze iets niet leuk vond, ook toen ze hier net was. Maar deze grijpt (volgens moeder dan) uit het niets je arm, en goed ook. Ze vindt haar nu ook al een stuk minder leuk, alle dingen die ze fout doet komen alleen maar op de lijst met redenen waarom ze weg moet. En dat wil ik dus niet, want sinds de valpartij met de laptop heeft ze mij helemaal niks gedaan. En zo'n stom ongelukje vind ik sowieso geen reden om haar weg te sturen.

Conclusie:
Vooral mijn ouders betrappen haar op allerlei dingen die ze niet vinden kunnen waardoor ze haar steeds minder leuk vinden. Al zou ze het hele huis slopen, dan wil ik haar nog niet kwijt -O-

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:25

Jammer dat ze zo goed weet hoe d'r nagels werken := Wat je dan nog zo kunnen proberen is ipv oppakken gewoon heel hard in d'r gezicht blazen, dat vinden de meeste katten niet fijn en laten het dan ook wel om ergens op te klimmen.
En in het uiterste geval, als ze niet al te zwaar is, bij d'r nekvel pakken en dan ergens neerzetten waar ze wél mag komen.

Als ze bij de vorige eigenaar overal op en aan mocht zitten is de kat niet anders gewend en zal ze het dus moeten leren dat er bij jullie andere regels gelden.

En hoeveel tijd van de dag is de kat met je ouders alleen? Zorg dat je zelf een manier ontdekt wat werkt bij ongewenst gedrag. Bijv. flink in je handen klappen, een flinke brul of haar naam roepen. Elke kat heeft wel een geluid/actie waarop ze reageren en stoppen waar ze mee bezig zijn. Zodra ze dit doorheeft kunnen je ouders dit ook gaan toepassen, dat scheelt een hoop stress voor beiden. :)

Heeft ze wel genoeg speeltjes waar ze uitdaging uit kan halen?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:46

Ik denk: ander tehuis zoeken. Voor de veiligheid van je kat en de rust in jullie eigen huis.

Kattenkruid op de krabpaal smeren/sprayen kan helpen. Dan wordt ze meer daarheen getrokken vanwege de geur. Er blijven echter altijd uitzonderingen die er niet op reageren.
Met aluminiumfolie heb ik persoonlijk geen goeie ervaringen, die van mij werden er niet warm of koud van.
Nagels knippen werkt waarschijnlijk averechts. De gevolgen zijn weliswaar minder zichtbaar, maar een kat gaat dan juist krabben om de nageltjes te scherpen. Die van ons zetten ook nog wel eens de nagels in de bank. Er staan twee krabpalen aan beide kanten van de bank, maar in alle baldadigheid... We hebben dan ook een bank die katproof is. Je ziet het wel als ze met hun nagels erin hangen, maar minder duidelijk dan op bv een leren bank.

Hoe oud is de kat? Heeft ze verder nog speeltjes?

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:48

Sylvia schreef:
Ik denk: ander tehuis zoeken. Voor de veiligheid van je kat en de rust in jullie eigen huis.



Mee eens
als het nu al voor ergenis en spanning zorgt .....

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:01

Ik vind dat je vader wel wat overdrijft. Je kon van tevoren weten dat dit kon gebeuren.
Wat betreft het borstelen, dat doet 1 van mijn katten ook, ze vindt het prima tot een bepaald moment en dan gaat ze uithalen, goed dan is het tijd om te stoppen. Het is geen hond maar een kat, die hebben over het algemeen niet zo'n sterke will to please.

In mijn ervaring doen katten lekker hun eigen ding en hebben ze veel zelfwaarde.
Mijn ene kat wilt niet altijd geaaid worden, oppakken gaat sowieso niet, ze haat dat en zal dat laten merken ook. Heeft geen zin om haar daarvoor te straffen, het is en blijft een kat ;)

Afbeelding

Conclusie: als je ouders zo'n groot probleem hebben met deze, imo normale, kat is het beter een andere thuis te zoeken voor het dier.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Kat krabt aan bank, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:03

Er zijn ook sprays die je op meubels kan spuiten waardoor de kat het heel vies vindt.