Welk kippenras past bij ons?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:55

Laptopmuis schreef:
Amaris schreef:
Silo staat buiten. In het nachthok is genoeg plek dus dat heb ik laatst geprobeerd maar dat snappen ze niet. Ze eten dan niet, ze gaan sowieso niet overdag het hok in behalve om ei te leggen. Drie dagen geprobeerd en toen maar weer buiten gezet. Misschien nog maar eens proberen...


Als ze honger hebben gaan ze wel naar binnen eten, ze zullen zich niet gaan uithongeren.
Hier staat overal het eten binnen.

Zitten ze 's nachts ook in het nachthok?


Jazeker, vanaf dag 1 waren ze meteen honkvast en rond schemering gaan ze steevast het hok in.
Ik heb nu een soort tussenoplossing bedacht: als ik ga werken zet ik de silo in het nachthok, met het achterdeurtje ook open zodat het lichter is binnen. En als ik terug kom van mijn werk 's middags zet ik hem buiten tot de volgende ochtend. Dan hebben ze wat te eten als ze 's morgens buitenkomen, en 's middags tot de avond. En de rest van de dag zoeken ze maar uit of ze het hok wel of niet in gaan.

Ik ben overigens in dubio of ik ze ga houden... wordt niet goed van de herrie 's morgens. Klokslag 6.45 uur begint de herrie. Worden de buren nie blij van nie.

Ze zijn verder wel te gek, mooie grote hoenders, leggen elke dag een stevig groot ei. Zou het erg jammer vinden als ze weg moeten, maar zo ben ik ook niet blij.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:05

Tja je bent echt niet de eerste die zijn haan in een wijk moet weg doen omdat de buren klagen. De meesten houden enkel een paar hennen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:12

petraaken schreef:
Tja je bent echt niet de eerste die zijn haan in een wijk moet weg doen omdat de buren klagen. De meesten houden enkel een paar hennen.


Uh... ik heb het over twee hennen :+

Een haan zou ik al helemáál nooit aan beginnen.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:25

hennen maken toch geen lawaai. :?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:33

Niet? Dan mag je morgenvroeg bij mij om 6.45 uur eens komen luisteren :)

Dat hennen geen lawaai maken is een wijd verspreid misverstand, en daar lopen vrij veel mensen alsnog tegenaan die denken het goed te doen en al geen haan te nemen.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:21

petraaken schreef:
hennen maken toch geen lawaai. :?


Als je geen haan hebt kan een hen de taak overnemen. Er zijn zelfs hennen die kraaien :).

amberguyt
Berichten: 338
Geregistreerd: 27-02-11
Woonplaats: Delfzijl in groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:28

wij hebben ook krieltjes en er vliegen ook roofvogels rond maar hier hebben we tot nu toe 2 keer last van gehad , en we wonen aan het bos.
Wij hebben een grote groep van 9 kippen en 4 hanen, en dat gaat bij ons gewoon goed.
ook moet ik zeggen dat hennen ook lawaai maken , die van ons zijn der een prof in!
En een paar hanen kan bij elkaar maar ze gaan tegen elkaar op kukelen en dat gaat soms wel een uur door.
Van s'nachts tot s 'ochtends en dat tot s'avonds .
Dus weet waar je aan begint !
Ook als je eieren wilt moet je bij krieltjes denken onze kippies zijn ongeveer 20 tot 30 cm groot :') en die leggen mini eieren..
Grotere kippen grotere eieren! :j
Ik raad een brahma aan want die zijn in het algemeen erg lief!
maar een zijdehoender is ook heel erg leuk en is mijn favoriet !
Leuk pluizig enzo ! Maar ze zijn wel koppig
Wij zijn per maand aan 13 kippen + zaagsel,voer,snacks en alles ongeveer 60 euro tot 80 euro kwijt!

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:06

Geen last van hier dat de hennen lawaai maken. Ik wordt eerder gek van de mussen die ruzie maken op het dak. :x Zal wel te maken met het feit dat onze dieren s'nachts opgesloten zitten en pas buiten gaan als wij al een tijdje bezig zijn. :)

amberguyt
Berichten: 338
Geregistreerd: 27-02-11
Woonplaats: Delfzijl in groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:45

Bij ons hebben zelf de keuze om te gaan scharrelen in de tuin of om het hok in te gaan.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 23:27

Heb jij ook 's nachts je hok open dan?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:55

Hier is de herrie voorlopig ook weer afgelopen *fieuw* behalve voor het leggen van een ei dan, en als ik 's middags thuis kom dan krijg ik een soort welkomstherrie, maar dat is geen probleem.

Ik sluit het hok 's avonds maar weer. Hok beter verduisterd en touwtje gespannen van deurtje naar mijn slaapkamerraam en zodra ze in het hok herrie beginnen te maken dat ze eruit willen, dan laat ik ze buiten. Buiten gaan ze dan vervolgens (stil) hun ding doen. Beter voor de buren en beter voor mijn nacht- (en gemoeds) rust.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:40

anneliesdj schreef:
Ook als je veel hennen hebt? Eén haan kan er maar een beperkt aantal handelen lijkt me?
Volgen grote kippen zo'n krielhaantje dan wel?
Lastig dilemma.


Wij hadden grote hennen. Een krielhaan van de buren is 'aan komen lopen' en mocht, na zo'n 20 geslaagde uitbraakpogingen (uit dichte hokken, gekortwiekt etc), blijven. Hij heeft zeker 7 jaar een groep van 12-14 hennen gehad. Voor zover wij zagen waren alle eieren altijd bevrucht. Heel vriendelijk haantje, vriendelijk tegen ons en hij zorgde prima voor zijn hennen. Uiteindelijk is hij door een van zijn zonen gedood.
Die zoon heeft nu een groep van 9 hennen en 6 kuikens... hoop dat er weinig haantjes bij de kuikens zijn; een huis zoeken is nooit makkelijk, en dan hebben wij nog 'rashanen'.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:51

Leuk topic, ik haak even in! Ik wil ook kippen, we zijn momenteel bezig een hok met ren te maken. Ik wil graag flinke, niet vliegende kippen, die vriendelijk zijn, je ook eens aan kunt raken (leuk voor de kinderen) en (bijna) dagelijks een ei leggen. Ik zat te denken aan de Australorp of de Marans kip, iemand ervaring met deze rassen?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:56

Onze Australorp kippen zijn erg rustig en vriendelijk. 'Vliegen' doen ze alleen in noodgevallen. Normaal gesproken nemen ze niet eens de moeite om over 50 centimeter gaas te fladderen, wat wel handig is als je bepaalde plantjes tegen de kippen wilt beschermen. Die van ons zijn vrij tam, maar vinden het niet prettig om aangeraakt te worden. Geen knuffelkippen dus, maar dat is misschien ook maar net wat ze gewend zijn. Ze leggen ontzettend goed. Onze kippen worden dit jaar al vier, maar leggen nog bijna elke dag een ei. Deze winter was het iets minder, maar de winters daarvoor hebben ze vrij goed doorgelegd. Ze zijn niet vaak broeds en dat is ook erg fijn, tenzij je kuikens wilt. Toevallig heb ik nu wel een kip op eieren zitten, dus ik hoop op kuikens dit weekend. :D

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:19

Ik wil zo nu en dan wel kuikens ja, dus misschien is de Austrolorp dan geen goede keus. De Marans is daar toch wel heel geschikt voor?

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:01

Dan je neem er toch nog een zijdehoen hennetje erbij dat zijn echte broedmachines. :)

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:12

En zijn dat ook goede eierleggers? Hoe groot zijn ze?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:18

Het is ook niet dat Australorp helemaal niet broeds worden hoor. Tot nu toe had ik als ik dat had gewild elk jaar wel kuikens kunnen hebben, maar als je een hen broedsaf maakt (wat relatief gemakkelijk gaat) moet je je wel realiseren dat je met die hen voorlopig waarschijnlijk geen kans meer maakt. Je kunt het dus zelf iets minder goed plannen en bent afhankelijk van de hennen die bepalen wat ze een goed moment vinden. Met Marans heb ik geen ervaring, maar wat ik zo lees is dat ze ook niet zo vaak broeds worden en veel minder eieren leggen dan Australorp. Kippen die goed broeds worden zijn vaak minder goede leggers, aangezien een kip geen eieren legt als ze broeds is.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:23

Diablo schreef:
En zijn dat ook goede eierleggers? Hoe groot zijn ze?


Ze zijn niet zo groot, je zou er een of twee als broedhennetje kunnen nemen, en daar dan 'vreemde' broedeieren onder leggen.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:24

Amaris schreef:
Diablo schreef:
En zijn dat ook goede eierleggers? Hoe groot zijn ze?


Ze zijn niet zo groot, je zou er een of twee als broedhennetje kunnen nemen, en daar dan 'vreemde' broedeieren onder leggen.


Dat is ook een idee!

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:25

Diablo schreef:
En zijn dat ook goede eierleggers? Hoe groot zijn ze?

Zijn geen goede leggers omdat ze snel broeds worden. Rassen die goed eieren leggen zijn meestal niet snel broeds. Daar werden ze dan ook op gefokt. Ze moesten eieren leggen en niet om de zoveel weken broeds worden om dan de eieren te bebroeden.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:26

Je kan natuurlijk ook gewoon een kleine broedmachine kopen en zo je eieren uitbroeden.

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:44

Dit zijn de Red Island Rhodes.

Zo schattig.

Afbeelding

amberguyt
Berichten: 338
Geregistreerd: 27-02-11
Woonplaats: Delfzijl in groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:27

anneliesdj schreef:
Heb jij ook 's nachts je hok open dan?

ja s'nachts is het hok gewoon open!

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:13

Weet iemand hoeveel kippen je mag hebben zonder vergunning?