Welk kippenras past bij ons?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:09

tinkergirl89 schreef:
mag ik mij hier ook even melden?
Ik heb gier 4 hele gezellige kipjes rond scharrelen.
2 zwarte (ras weet ik niet), 1 sussex en 1 mechelse koekoek.
Nu is het zo dat de mechelse koekoek al ruim een week rochelt en niest. (geen snot aan snavel en kijkt verder helder uit de ogen, eet en drinkt goed, en legt ook normaal)
De DA heeft me toen ab geadviseerd en meegegeven, en dit ben ik nu een week aan het geven. De andere kippen hadden hier ook last van, dus die hebben het ook gehad. Deze gaan nu weer goed, maar de mechelse koekoek niest en rochelt nog steeds.
Iemand enig idee wat ik hiermee moet? Langer door gaan met de ab, of kippensoep maken:+?


Meestal komt Snot door een luchtweginfectie, maar kippen met een luchtweginfectie hoeven niet direct snot te krijgen.

Welke ab gebruik je nu?

tinkergirl89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:21

ik gebruik nu doxoral aqua drops, en geef op advies van de da 2 ml per kip direct via de snavel

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:57

Kunnen kuikens die uit zijn gekomen in een te warme machine laat zeggen gehandicapt zijn door de warmte?

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:59

kohtje schreef:
Kunnen kuikens die uit zijn gekomen in een te warme machine laat zeggen gehandicapt zijn door de warmte?

Kans is klein.
Wel kunnen ze bijvoorbeeld spreidpoten krijgen door een te gladde bodem in de broedmachine. Maar meestal hebben ze dat al in het ei.

Dan zijn er nog we eens kuikens die de darmen eruit hebben hangen,... dat is ook gewoon een afwijking komt niet door het broeden.

Wat voor handicap hebben je kuikens dan?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 14:33

Laptopmuis schreef:
anneliesdj schreef:
Haha dan kom ik vast niet zonder kuikens thuis ;)
Maar ik moet zowieso morgen nog werken.
Het lijkt me wel leuk om zelf wat uit te broeden maar om nu voor een of twee 'nestjes' kuikens zo'n ding te kopen? Maar als ik ooit aan ganzen ga beginnen kom ik hem wel lenen ;)


Alleen voor ganzen eieren heb je weer een andere broedmachine nodig :).

Zelf heb ik ook twee broedmachines van 350 euro, natuurlijk tweedehands gekocht maar waren nog altijd duur. Kunnen in totaal 60 eieren in en na 10 dagen haal ik de om bevruchte eieren eruit en vervang deze weer door nieuwe. Heb namelijk een uitkomstmachine, dus alles wat moet uitkomen wordt 2 dagen van de te voren in een andere machine gelegd.

Heb ieder jaar zo'n 150 kuikens.

Ah balen, waarom kunnen ganzeneieren niet in een gewone broedmachine?
Als jij 150 kuikens hebt elk jaar kan het wel uit, maar het zou hier om 20-25 gaan, dan is het wss makkelijker een broedse kip te zoeken.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:12

Ganzeneieren zijn wel twee keer zo groot als kippeneieren. Past niet zo goed. Die kast van me heeft wel veel ruimte, dus dat zou misschien kunnen. Het zijn eigenlijk twee kasten die je boven op elkaar stapelt. Ook kunnen er per keer wel meer eieren in. Ik heb er nu 16 eieren in gedaan. Ze komen namelijk niet allemaal uit. Er zitten ook 60 procent hanen bij.

De hierboven genoemde broedmachine van Brinsea kan maximaal 7 eieren per keer uitbroeden.

20-25 eieren passen helaas niet onder 1 broedse kip. Een kennis van me heeft net een broedse (kriel)kip en heeft er nu vijf eitjes onder liggen (van mij gekregen, hij heeft geen haan).
Kuiken nummer twee is gisteren uit het ei gekropen en nummer drie hoor ik tikken tegen de binnenkant van zijn/haar ei. Ook kun je het kuiken zachtjes horen piepen in het ei.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 00:17

Ja dat weet ik wel maar met een broedse kip zijn dat dus twee nestjes, lijkt me de moeite niet om een broedmachine voor te halen.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:53

Ganzeneieren zijn inderdaad te groot. Heb ze hier wel eens uitgebroed toen een gans op de kinderboerderij van de eieren afgegaan was. maar er paste maar 3 eieren per broedmachine.
Ganzenei kan je ook niet onder een kip leggen, veel te groot :).