Welk kippenras past bij ons?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:09

Een haan zorgt voor stabiliteit, hij alarmeert de hennen bij gevaar en zoekt lekkere hapjes die hij na het maken van zoengeluidjes aan de toegesnelde hennen afstaat. <3 Daarnaast is de haan vaak de mooiste van de groep. Zonder haan gaat het wel, maar wat mij betreft maakt een haan de kippenbeleving compleet.

Natuurlijk kan een haan zijn hennen niet tegen alle gevaren beschermen, maar toen onze groep laatst werd aangevallen door een hond heeft hij wel alle 'klappen' opgevangen terwijl de hennen weg konden komen. Gelukkig kon mijn vriend op tijd ingrijpen waardoor de haan alleen zijn staartveren maar niet zijn leven heeft hoeven in te leveren. Normaal gesproken is onze haan trouwens heel lief, liever dan de hennen zelfs eigenlijk.


Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:02

Een haan maakt het plaatje inderdaad compleet. En prachtig om te zien hoe de haan met zijn hennen omgaat.

Als het clubje niet compleet is en er worden wat graantjes gestrooid roept hij inderdaad en wijst dan enthousiast waar het lekkers te vinden is. Soms pakt hij het op en legt het voor ze neer. Verder is hij prachtig trots en grijpt in waar nodig. Onze vorige haan is overleden en toen zag je de dames veel meer strijden over wie de baas was. De nieuwe jonge haan moest zich wel even bewijzen. Nu is de rust weer gekeerd. Onze haan is ook veel vriendelijker dan de kipjes. Zit naar ons toe ook geen kwaad in. Stapt altijd voor je aan de kant. Wel kan hij heeeel goed kraaien. Moet je wel van houden. Wij horen het eigenlijk niet maar je buren moeten dit ook maar leuk vinden. Nou wonen wij gelukkig zo vrij dat dit best kan. Soms doen alle hanen in de buurt een rondje kraaien, dan reageren ze op elkaar.

Cartouschka: What the heart has once owned and had, it shall never lose.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-13 22:10

Laptopmuis schreef:
Mijn mening,... begin er niet aan als je weet dat de dieren gepakt gaan worden...
Of zet ze in een ren. Met palen en een volierenet kan je een heel stuk afdekken.

Je hebt je mening al eerder gegeven en ben daar ook al opin gegaan dus het heeft geen zin daarop door te blijven gaan.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:15

Wij lopen ook het risico dat de kippen gepakt worden door ofwel roofvogels ofwel andere dieren. Toch nemen we dat risico, omdat je ziet hoe fijn de kippen het vinden om te scharrelen. Tuurlijk denk je er over na. Er zijn ook twee kippen gepakt door roofvogels, maar toch laten we ze lopen. Wij dachten beter een leuk kort leven, dan een saai lang leven. Maar daar moet iedereen natuurlijk zelf zijn keuze in maken.

Cartouschka: What the heart has once owned and had, it shall never lose.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:45

goeroe schreef:
Een haan zorgt voor stabiliteit, hij alarmeert de hennen bij gevaar en zoekt lekkere hapjes die hij na het maken van zoengeluidjes aan de toegesnelde hennen afstaat. <3 Daarnaast is de haan vaak de mooiste van de groep. Zonder haan gaat het wel, maar wat mij betreft maakt een haan de kippenbeleving compleet.

Natuurlijk kan een haan zijn hennen niet tegen alle gevaren beschermen, maar toen onze groep laatst werd aangevallen door een hond heeft hij wel alle 'klappen' opgevangen terwijl de hennen weg konden komen. Gelukkig kon mijn vriend op tijd ingrijpen waardoor de haan alleen zijn staartveren maar niet zijn leven heeft hoeven in te leveren. Normaal gesproken is onze haan trouwens heel lief, liever dan de hennen zelfs eigenlijk.



Heet dat zoenen? Wij hebben ook een haan, die inderdaad geluidjes maakt als hij wat lekkers voor de hennen heeft gevonden. Wat grappig. Onze haan let ook goed op en maakt inderdaad alarm geluiden als er iets verdacht is in de omgeving.
Haan heeft een broer die we de roadrunner hebben genoemd. Die gaat zo hard door de tuin af en toe. Hij mag maar af en toe los, want hij gaat wel met zijn broer vechten om de hennen. We wisselen af met los laten lopen. Dan gaat het bij ons wel goed. Roadrunner gaat binnenkort naar de buren verderop, dan heeft hij zijn eigen hennetjes.

Aan de studie.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:50

Ik denk ook wel dat het maar net is wat het aanbod is aan prooi of er kippen gepakt worden. Als er veel wild zit zullen ze daar eerder op jagen. Maar als aanbod laag is dan zijn kippen een makkelijke en snelle prooi. Merk dat hier wel dat het een periode is waarbij je zeg maar paar weken een roofvogel spot bij de kippen en vervolgens maanden of zelfs jaar of langer niet meer direct bij de tamme dieren ziet. Terwijl ze nog met regelmaat over ziet vliegen.
Kippen zijn volgens mij geen voorkeursprooi maar als er weinig is dan moeten ze ook eten.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:51

zoutenootjes schreef:
Heet dat zoenen? Wij hebben ook een haan, die inderdaad geluidjes maakt als hij wat lekkers voor de hennen heeft gevonden.

Ik weet niet hoe het officieel heet, maar het zijn van die 'smokjes', dus ik vind het zoengeluidjes. :D

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:55

Ja, nu je het zegt (schrijft). Het zijn inderdaad van die aparte geluidjes. Geen tok, ook geen kukel, maar heel zachte geluidjes. :)

Aan de studie.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:01

Officieel heet het klokken.

Citaat:
Als de haan een lekker hapje heeft, zal hij dit in eerste instantie nooit zelf opeten, de haan klokt dan om een vrouwtje te lokken. Als er geen hennen komen, eet de haan alsnog het hapje zelf op.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:12

Wij hebben jaren eenden en kippen bij elkaar gehad zonder enig probleem.
Wij hadden Indische loopeenden, grappige eenden die het hele jaar door lekkere eieren leggen :D
Enige nadeel is dat ze een enorme troep kunnen maken :P
Bij ons op stal vliegt er ook af en toe een havik rond en zijn we al een paar kippen (legkipen) eraan kwijt geraakt helaas.. -O-

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-13 23:43

Barron schreef:
Wij lopen ook het risico dat de kippen gepakt worden door ofwel roofvogels ofwel andere dieren. Toch nemen we dat risico, omdat je ziet hoe fijn de kippen het vinden om te scharrelen. Tuurlijk denk je er over na. Er zijn ook twee kippen gepakt door roofvogels, maar toch laten we ze lopen. Wij dachten beter een leuk kort leven, dan een saai lang leven. Maar daar moet iedereen natuurlijk zelf zijn keuze in maken.

Als je rekening moet houden met elk mogelijk roofdier kun je bijna nergens kippen houden tenzij heremetisch afgesloten in een voliere van betonmatten met een tegelvloer, dan is er voor de dieren ook geen lol meer aan.
Wij hebben in het verleden eendjes verloren aan een vos die zich door/onder de omheining had gegraven, zo ook konijnen terwijl dat gaas ruim was ingegraven. Op internet lees ik dat gaas spannen over de kippenren weinig veiligheid geeft omdat roofvogels zich daar gewoon doorheen laten vallen.
En dan hebben we het nog niet eens over marters, als een roofdier het op je kipjes gemunt heeft, komen ze er toch wel bij.
Ik heb aardig wat bomen, struiken en een afdak staan dus er is zat schuilgelegenheid.

Ik wil graag een kip in patrijskleur, dat vind ik toch het mooist, evt. zwart.
De tuin is afgerasterd met een hek van 1m en de ren ook, dus het is wel handiger als het niet te goede vliegers zijn.
Ik neig nu het meest naar leghorns en toch ook kraaikoppen, maar die kunnen beide ook goed vliegen...

tjady schreef:
Ja ik heb ook muskuseenden! Elk jaar ook jongen. http://www.youtube.com/watch?v=E6loUkaPgok

Wat hebben die nodig qua huisvesting? Watvoor hok?

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:58

Hmm als je omheining maar een 1 meter hoog is kan je als je Leghorns neemt best bij de dieren de buitenste slagpennen afknippen zodat ze niet zo goed meer kunnen vliegen. Grote Leghorns zullen niet zo snel in je tuin vliegen maar de krielvorm kan vliegen hoor. Kleuren zat om te kiezen bij Leghorns (al zijn ze niet allemaal te vinden in Nederland of Duitsland, België ook maar een paar kleuren). Er bestaan officieel 35 of 36 kleurslagen bij de Leghorns. :+

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:01

Ook de grote leghorn is een beste vlieger, slapen in bomen dus die hou je ook niet zo makkelijk binnen. ;) Daarbij vind ik persoonlijk de leghorn niet een rustige vertrouwelijke kip, felle donders zijn het.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:13

wij vinden een Brahma dan weer een luie donder. :) Als je daar een standfoto van moet nemen op tentoonstelling is dat frustratie alom. Ze gaan er gewoon bij gaan liggen de meesten. Mijn vader heeft eentje nog letterlijk opgekrikt met bierviltjes en de poten, veren etc in de gewenste positie gezet/gelegd. :+

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-13 13:30

Haha, het mag best een actieve kip zijn maar ze moeten niet alle kanten op stuiven als we buiten komen, met voeren gewoon bij ons komen staan is leuk maar ze hoeven ook weer niet op schoot of geaaid te worden.
En ik heb wel graag kippen die zelf het hok weer opzoeken 's avonds, anders moet ik ze overal uit de bomen plukken, lijkt me ook niet handig, denk dat eieren dan ook overal en nergens terecht komen?

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:58

Of je kippen 's nachts zelf het hok opzoeken heb je grotendeels zelf in de hand. Goed aanwennen als je net bij je zijn. Maar dan nog .. die van ons bedachten onder leiding van een krielhaantje dat ze beter in de boom konden gaan zitten en lieten vanaf dat moment het hok links liggen.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-13 14:01

Maar dan kun je er vanop aan dat ze gepikt worden door vossen natuurlijk.
Hoe wen je dat goed aan?

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:13

Door ze vooral eten te geven net voor de schemer buiten. Zodat tegen de tijd dat ze klaar zij met eten het buiten al te donker is dus gaan ze binnen op stok. Verder kan het ook helpen om ze in de avond voor het donker wordt hun hok in te drijven (als ze dat niet uit zichzelf doen) en op te sluiten voor de nacht. Zo doen wij het in elk geval en hebben weinig last van dieren die buiten in de bomen gaan slapen. Hebben we dat wel dan is het meestal omdat ze last van bloedluizen hebben en s'nachts in het hok dus niet kunnen rusten doordat de luizen ze lastig vallen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-13 14:17

Maar heb je niet steeds voer klaarstaan in het hok? Dan voer je afgepaste hoeveelheden of voer je dan iets extra lekkers 's avonds?

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:53

De volwassen dieren krijgen 1x per dag voer en daar moeten ze de avond en de volgende dag mee door komen. De kuikens krijgen 2x per dag eten omdat die hun bak s'avonds leeg is en die eten meer dan een volwassen dier.

wat wij ook doen is de volwassen dieren 1x per week hun voederbak niet bijvullen zodat ze verplicht zijn om de bak letterlijk leeg te eten. Anders eten enkel dat gene wat ze het lekkerst vinden en de rest blijft liggen. :+

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:57

geef je dat dan 'gestrooid' of in 1x in een bakje?

Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:27

Bij ons hebben de kippen voortdurend legkorrel tot hun beschikking, in hun hok in een voersilo. Dit zijn een soort geperste brokjes waardoor ze niet het lekkere er uit kunnen zoeken. Voor de leuk geven we ze ne en dan eens een handje gemengd graan of een appel.

Onze Leghorns gaan altijd vanzelf weer naar het nachthok. De enige tijd dat ze dat niet deden, was toen er na het overlijden van de vorige haan even onrust was in de groep. Toen zochten ze de bomen op inderdaad. De grap is wel dat als een kip een keer slaapt ze wel gedrogeerd lijken en dan pluk je ze zo uit de boom. Een paar avonden wat graan in de ren gestrooid en het deurtje dicht en sindsdien gaan ze allemaal weer naar het nachthok. Daar leggen ze ook (grotensdeels) de eitjes in de legnestjes.

Cartouschka: What the heart has once owned and had, it shall never lose.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:41

Amaris schreef:
geef je dat dan 'gestrooid' of in 1x in een bakje?

In een voerbakje inderdaad. :j

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:47

Ik twijfel daar ook over... de voersilo wordt momenteel leeggegeten door duiven, en ik geef vrij duur voer (Garvo) en ik vind duiven toch al niet zo leuk, en mijn dure voer gun ik ze al helemaal niet :')

Maar de kippen leggen feilloos de link Amaris --> ETEN! met als gevolg dat ze nu al teveel schooien (vooral 's morgens om 6.40 uur is het niet funny om krijsende hennen onder je slaapkamerraam te hebben, ook - en vooral - niet voor de buren)

Dus ik ben bang dat als ik ze gericht ga voeren ze nog meer gaan schooien.

Daarbij is er nu in de tuin niets te halen, en vind ik het wel fijn als ze de hele dag door beetjes kunnen eten. Ik zie dat ze dat nu doen. Om de zoveel tijd even naar de silo.

lastiglastig.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:26

Amaris schreef:
Ik twijfel daar ook over... de voersilo wordt momenteel leeggegeten door duiven, en ik geef vrij duur voer (Garvo) en ik vind duiven toch al niet zo leuk, en mijn dure voer gun ik ze al helemaal niet :')

Maar de kippen leggen feilloos de link Amaris --> ETEN! met als gevolg dat ze nu al teveel schooien (vooral 's morgens om 6.40 uur is het niet funny om krijsende hennen onder je slaapkamerraam te hebben, ook - en vooral - niet voor de buren)

Dus ik ben bang dat als ik ze gericht ga voeren ze nog meer gaan schooien.

Daarbij is er nu in de tuin niets te halen, en vind ik het wel fijn als ze de hele dag door beetjes kunnen eten. Ik zie dat ze dat nu doen. Om de zoveel tijd even naar de silo.

lastiglastig.


Waar staat de silo, in het nachthok of buiten?
Zelf zet ik mijn voer overal in de nachthokken. Enkel mussen eten wel eens mee, maar geen grote eters.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, SentiBot, YandexBot en 131 bezoekers