Waar een goedkope en leuke Lakenvelder koe vinden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:49

SienenIvo schreef:
Peerke_ schreef:


Je weet dat een koe eerst een kalf moet krijgen voor je hem kunt melken ? :P



Ja,dat weet ik ja!

Maar dan ga ik haar eerst een jaartje in de wei zetten en dan laten dekken en dan pas ga ik haar melken! Had ik al aan gedacht hoor! :P


Hoe wil je haar melken? Heb je een melkmachine soms? Je kunt niet zomaar 1x melken, dit moet dagelijks gebeuren! (liefst 2x per dag!)
De melkkoeien bij ons geven zo'n 20/30 liter per keer (dus 40/60 liter per dag), nou is een Lakenvelder geen echte melkkoe maar die kan nog best wat melk geven (sowieso wel 10 liter per dag). Om dat er met de hand uit te krijgen is een flinke klus.
Schaf alsjeblieft geen dieren aan waar je niks van weet. :n (dit klinkt hard, maar je weet er inderdaad te weinig van als je praat over 'zomaar eens een keertje melken misschien')

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:49

AngelofLove schreef:
Een koe is overigens geen dier om alleen te houden, ze moeten soortgenoten hebben. Kijk anders hier eens voor meer in fysieke http://www.levendehave.nl/kennisbank/algemeen/runderen



Daar heb ik ook al aan gedacht! Als ze nog geen kalfje heeft mag ze bij de buren staan want die hebben nog een paar melkkalfjes dus dan zetten we ze daar bij en als ze dan een kalfje heeft komt ze weer bij ons in de wei.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:52

annnepannne schreef:
Hoe wil je haar melken? Heb je een melkmachine soms? Je kunt niet zomaar 1x melken, dit moet dagelijks gebeuren! (liefst 2x per dag!)
De melkkoeien bij ons geven zo'n 20/30 liter per keer (dus 40/60 liter per dag), nou is een Lakenvelder geen echte melkkoe maar die kan nog best wat melk geven (sowieso wel 10 liter per dag). Om dat er met de hand uit te krijgen is een flinke klus.
Schaf alsjeblieft geen dieren aan waar je niks van weet. :n (dit klinkt hard, maar je weet er inderdaad te weinig van als je praat over 'zomaar eens een keertje melken misschien')


Met een kalfje, het kalfje van de koe wil ze houden.

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:53

annnepannne schreef:
Hoe wil je haar melken? Heb je een melkmachine soms? Je kunt niet zomaar 1x melken, dit moet dagelijks gebeuren! (liefst 2x per dag!)
De melkkoeien bij ons geven zo'n 20/30 liter per keer (dus 40/60 liter per dag), nou is een Lakenvelder geen echte melkkoe maar die kan nog best wat melk geven (sowieso wel 10 liter per dag). Om dat er met de hand uit te krijgen is een flinke klus.
Schaf alsjeblieft geen dieren aan waar je niks van weet. :n (dit klinkt hard, maar je weet er inderdaad te weinig van als je praat over 'zomaar eens een keertje melken misschien')


Ik denk eigenlijk ook niet dat ik haar echt ga melken hoor..
En dat is ook helemaal niet de bedoeling.

We weten best wel iets van die dieren af hoor..
Mijn oma en opa zijn vroeger boer geweest en mijn vader heeft het daar even van over gepakt..
Dus hij weet daar best wel wat van hoor en mijn moeder is vroeger dierenartsassistenten geweest van vee dus geen zorgen.

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:54

Hmzz.. nu ik lees dat je de koe alleen wilt gaan houden raad ik aan om verder te kijken. Kun je niet ergens helpen op een koeienbedrijf in de buurt? Een koe is zeker geen huisdier. Het zijn dieren van een paar honderd kilo en daar moet je mee weten wat je doet. Ga eerst eens ervaring opdoen voordat je er zelf aan begint.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:55

Kahawa schreef:
annnepannne schreef:
Hoe wil je haar melken? Heb je een melkmachine soms? Je kunt niet zomaar 1x melken, dit moet dagelijks gebeuren! (liefst 2x per dag!)
De melkkoeien bij ons geven zo'n 20/30 liter per keer (dus 40/60 liter per dag), nou is een Lakenvelder geen echte melkkoe maar die kan nog best wat melk geven (sowieso wel 10 liter per dag). Om dat er met de hand uit te krijgen is een flinke klus.
Schaf alsjeblieft geen dieren aan waar je niks van weet. :n (dit klinkt hard, maar je weet er inderdaad te weinig van als je praat over 'zomaar eens een keertje melken misschien')


Met een kalfje, het kalfje van de koe wil ze houden.


En wat als het kalfje een stier is?
Ik vind dit nog steeds geen goed idee :n.

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:56

Thats_Me schreef:
Hmzz.. nu ik lees dat je de koe alleen wilt gaan houden raad ik aan om verder te kijken. Kun je niet ergens helpen op een koeienbedrijf in de buurt? Een koe is zeker geen huisdier. Het zijn dieren van een paar honderd kilo en daar moet je mee weten wat je doet. Ga eerst eens ervaring opdoen voordat je er zelf aan begint.



Het enige koeienbedrijf bij ons in de buurt zijn onze buurman en die gaat stoppen. Ik heb wel wat ervaring (school,thuis uit en de buurman) En plaats hebben we echt wel genoeg hoor!

LoveBodin

Berichten: 4364
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:56

SienenIvo schreef:
Om naar te kijken en omdat ik nou oud genoeg ben om er zelf voor te zorgen. En dan kreeg ik er een van mijn ouders. En misschien heel misschien ga ik hem een keertje melken.

Ik mag waarschijnlijk er een ezel en schapen bij en als ik haar heb laten dekken is ze ook niet meer alleen..


Maar waarom een koe?
Waarom niet bijv. een paard?
Ik denk ook dat je heel goed moet nadenken waar je aan begint, je zit er voor heel wat jaartjes aan vast!

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:57

annnepannne schreef:
En wat als het kalfje een stier is?
Ik vind dit nog steeds geen goed idee :n.


Als het een stier is dan hou ik hem of ik doe ruil hem bij een fokker voor een vaarsje..

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:57

annnepannne schreef:
En wat als het kalfje een stier is?
Ik vind dit nog steeds geen goed idee :n.


Want stierkalfjes drinken geen melk? En weet je, stiertjes kan je laten castreren en dan wordt het een osje. :)*

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:59

LoveBodin schreef:
SienenIvo schreef:
Om naar te kijken en omdat ik nou oud genoeg ben om er zelf voor te zorgen. En dan kreeg ik er een van mijn ouders. En misschien heel misschien ga ik hem een keertje melken.

Ik mag waarschijnlijk er een ezel en schapen bij en als ik haar heb laten dekken is ze ook niet meer alleen..


Maar waarom een koe?
Waarom niet bijv. een paard?
Ik denk ook dat je heel goed moet nadenken waar je aan begint, je zit er voor heel wat jaartjes aan vast!



Ik heb al 2 pony's. Ik zit op een landbouwschool en ik ga landbouw doen. Mijn oom heeft een landbouwbedrijf en mijn neef heeft een Holstein en dat gaat ook goed. Ik ga wel eens helpen bij een andere boer waar mijn neef ook gaat helpen..

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:01

Kahawa schreef:
annnepannne schreef:
En wat als het kalfje een stier is?
Ik vind dit nog steeds geen goed idee :n.


Want stierkalfjes drinken geen melk? En weet je, stiertjes kan je laten castreren en dan wordt het een osje. :)*


Want stieren zijn gevaarlijk als ze groot zijn. :)*

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Re: Waar een goedkope en leuke Lakenvelder koe vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:03

Ik ben boven de 7 he..

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:04

SienenIvo schreef:
Ik ben boven de 7 he..


Ja, dus?
Dan zijn stieren nog gevaarlijk.

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:05

Wij hebben Dexters, minikoetjes. We hebben een bijna 2 jarige koe staan en nu net een vaarskalfje.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 23-02-13 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:05

Dat weet ik wel..

Maar vaarsjes kunnen ook gevaarlijk zijn.. Dat ligt aan het karakter he..

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:07

annnepannne schreef:
Kahawa schreef:
Want stierkalfjes drinken geen melk? En weet je, stiertjes kan je laten castreren en dan wordt het een os. :)*


Want stieren zijn gevaarlijk als ze groot zijn. :)*


Castreren kan al voordat ze volwassen zijn en dan is het eeeeeen...

OS. :)*

SienenIvo schreef:
Ik ben boven de 7 he..


Inderdaad. Ik zie ook niet echt een probleem, zo erg aan vast zit je er niet, verkopen kan vast nog wel als ze niet heel lelijk/oud is en anders kun je haar op laten halen voor de slacht. Paard kopen vind ik veel risicovoller.

SienenIvo schreef:
Dat weet ik wel..

Maar vaarsjes kunnen ook gevaarlijk zijn.. Dat ligt aan het karakter he..


Wij hebben hier zowel koeien als stieren en ossen en de gevaarlijkste dieren zijn hier toch de beschermende koeien met kalf.

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Re: Waar een goedkope en leuke Lakenvelder koe vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:09

Dat bedoel ik nou. Ze hebben me beloofd als ik 13 was dat ik dan een lakenvelder kreeg omdat ze me dan oud genoeg vonden dus ik zie het probleem niet..

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Waar een goedkope en leuke Lakenvelder koe vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:10

Ach en een stiertje kun je laten slachten en in de vriezer stoppen. Weet je tenminste waar je vlees weg komt en dat het dier goed is behandeld.

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Re: Waar een goedkope en leuke Lakenvelder koe vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:11

Als ie dan oud genoeg is laat ik hem slachten en eet ik hem op!
2 in 1! :')

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:11

troi schreef:
Ach en een stiertje kun je laten slachten en in de vriezer stoppen. Weet je tenminste waar je vlees weg komt en dat het dier goed is behandeld.


En je weet zeker dat het geen paardenvlees is :')

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:11

als je vader melk op haalt voor de campina, gewoon aan een boer vragen of hij een koe insemineert met een lakenvelder rietje. rietje kost rond de 10 euro.
als het kalfje geboren is koop je het kalfje van de boer over voor nog geen 100 euro.
en dan is het een stuk makkelijker.
mijn vriend heeft thuis koeien en wij wilde ook wel eens een lakenveldertje tussen de koeien, dus een gewone koe geinsemineerd, en daar kwam een prachtig lakenveldertje uit (natuurlijk niet helemaal recht lakentje maar wel netjes in de midden)
was nog een kuisje ook dus die loopt nu lekker groot te worden.
wij hebben nu een lakenvelder, witruggen, brownswiss, fleckvieh en zweeds rood bont, naast de normale koeien. erg leuk zo'n apart gezeldschap.

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:11

Peerke_ schreef:
troi schreef:
Ach en een stiertje kun je laten slachten en in de vriezer stoppen. Weet je tenminste waar je vlees weg komt en dat het dier goed is behandeld.


En je weet zeker dat het geen paardenvlees is :')



Hahah! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:11

Je maakt echt een verkeerde inschatting van een stier. Mijn oom is 1x gegrepen door zo'n klojo en die heeft het nog maar net overleefd. Als stieren ouder worden en niks meer te doen hebben (lees: kalfjes maken) worden ze vervelender.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een koe met kalf lelijk deed. Ja, brullen en trekken aan het touw, dat noem ik niet gevaarlijk maar gewoon vervelend.

Net zoals de anderen zeggen moet je een koe ook niet alleen houden. En heb je een beschutte/droge plek voor haar?

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:12

Luf_Midnight schreef:
als je vader melk op haalt voor de campina, gewoon aan een boer vragen of hij een koe insemineert met een lakenvelder rietje. rietje kost rond de 10 euro.
als het kalfje geboren is koop je het kalfje van de boer over voor nog geen 100 euro.
en dan is het een stuk makkelijker.
mijn vriend heeft thuis koeien en wij wilde ook wel eens een lakenveldertje tussen de koeien, dus een gewone koe geinsemineerd, en daar kwam een prachtig lakenveldertje uit (natuurlijk niet helemaal recht lakentje maar wel netjes in de midden)
was nog een kuisje ook dus die loopt nu lekker groot te worden.
wij hebben nu een lakenvelder, witruggen, brownswiss, fleckvieh en zweeds rood bont, naast de normale koeien. erg leuk zo'n apart gezeldschap.



Dat is ook slim! Daar had ik nog niet aan gedacht!
Maar melk je ze ook?