Waar een goedkope en leuke Lakenvelder koe vinden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:34

SienenIvo schreef:
Je denkt dat ik er te weinig van weet,maar dat valt nog best mee hoor!

Ik heb vroeger mee geholpen samen met mijn vader,ga soms bij een boer helpen samen met mijn neef en ik ga regelmatig nog naar de buurman. Denk je dat ik daar niet leer?


Je bent 13 dus ja, je weet er te weinig van af. Ja, je moet nog héél veel leren. Maar dit betekend niet dat je niet verantwoordelijk kunt zijn voor een dier als je ouders er achter staan.

Echter vind ik zoals je het hier omschrijft niet echt wel overdacht. Meer zo van ohw ik wil graag een koe dus dan komt zij er en dan kijken we wel weer verder. Vandaar mijn tip om eerst eens een tijdje mee te helpen en echt ervaring om te doen. Ook een klein lakenvelderkoetje weegt al snel 300 kilo. Daar ben jij als mens niets bij :) dus moet je heel voorzichtig zijn.

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:34

romyloverrr schreef:
oké , tja , als je genoeg mensen in je ongeving hebt die er goed mee om kunnen gaan
en ver verstand van hebben zie ik het probleem niet zo :P



Hahah! Het zal best lukken denk ik zo!

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:35

SienenIvo schreef:
romyloverrr schreef:
koeien met kalfjes kunnen echt verveld worden , zelfst de liefste !
( bij ons hadden we een héél lief schaap , maar met lammetjes beet ze echt door
en liet je alle hoeken van de stal zien )

overgens begrijp ik heel goed dat je een lakevelder wilt , daar heb ik ook een zwak voor :D



Hahah! Maar ik snap de risico's wel hoor.. Ook al ben ik nog maar 13 en een KIND..


Nou hoef je je niet beledigd te voelen omdat ik je een KIND noemde, dit wilde ik benadrukken omdat Kahawa beweerde dat een stier niet gevaarlijk is. (En dat je een kind bent is gewoon een feit, niks ergs aan)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:35

Wat kunnen sommige mensen toch van een mug een olifant maken zeg.

TS lijkt er goed over te hebben nagedacht. Ze heeft stalling, voer (inclusief advies) en ouders die er achter staan. Daarnaast ook nog bezig met een agrarische opleiding. Perfect toch!

Alleen houden is inderdaad niet goed maar zo te lezen beseft ze dat heel goed.

TS ik zou rustig rondkijken op internet tot je het vaarsje hebt gevonden wat je zoekt en daar evt tijdelijk bv een vaars van je oom bijzetten. Of wat meer investeren en edrachtige koe kopen. Alleen loop je dan het risico op een stierkalf en die houden zou ik niet doen.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:38

MarliesV schreef:
Wat kunnen sommige mensen toch van een mug een olifant maken zeg.

TS lijkt er goed over te hebben nagedacht. Ze heeft stalling, voer (inclusief advies) en ouders die er achter staan. Daarnaast ook nog bezig met een agrarische opleiding. Perfect toch!

Alleen houden is inderdaad niet goed maar zo te lezen beseft ze dat heel goed.

TS ik zou rustig rondkijken op internet tot je het vaarsje hebt gevonden wat je zoekt en daar evt tijdelijk bv een vaars van je oom bijzetten. Of wat meer investeren en edrachtige koe kopen. Alleen loop je dan het risico op een stierkalf en die houden zou ik niet doen.


Ik noem dit liever waarschuwen voordat TS gespiest wordt aan de horens van meneer de stier.

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:39

Thats_Me schreef:
SienenIvo schreef:
Je denkt dat ik er te weinig van weet,maar dat valt nog best mee hoor!

Ik heb vroeger mee geholpen samen met mijn vader,ga soms bij een boer helpen samen met mijn neef en ik ga regelmatig nog naar de buurman. Denk je dat ik daar niet leer?


Je bent 13 dus ja, je weet er te weinig van af. Ja, je moet nog héél veel leren. Maar dit betekend niet dat je niet verantwoordelijk kunt zijn voor een dier als je ouders er achter staan.

Echter vind ik zoals je het hier omschrijft niet echt wel overdacht. Meer zo van ohw ik wil graag een koe dus dan komt zij er en dan kijken we wel weer verder. Vandaar mijn tip om eerst eens een tijdje mee te helpen en echt ervaring om te doen. Ook een klein lakenvelderkoetje weegt al snel 300 kilo. Daar ben jij als mens niets bij :) dus moet je heel voorzichtig zijn.



Nee hoor! Ik ben al een jaartje bezig om alles geregeld te krijgen allen nog een koe.. En snap dat jullie het niet vertrouwen,maar ik weet er best wel wat van hoor..

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:40

MarliesV schreef:
Wat kunnen sommige mensen toch van een mug een olifant maken zeg.

TS lijkt er goed over te hebben nagedacht. Ze heeft stalling, voer (inclusief advies) en ouders die er achter staan. Daarnaast ook nog bezig met een agrarische opleiding. Perfect toch!

Alleen houden is inderdaad niet goed maar zo te lezen beseft ze dat heel goed.

TS ik zou rustig rondkijken op internet tot je het vaarsje hebt gevonden wat je zoekt en daar evt tijdelijk bv een vaars van je oom bijzetten. Of wat meer investeren en edrachtige koe kopen. Alleen loop je dan het risico op een stierkalf en die houden zou ik niet doen.


Ik hoop ook niet dat ik een stiertje heb,maar dan ga ik hem proberen te ruilen voor een vaarsje.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:41

SienenIvo schreef:
MarliesV schreef:
Wat kunnen sommige mensen toch van een mug een olifant maken zeg.

TS lijkt er goed over te hebben nagedacht. Ze heeft stalling, voer (inclusief advies) en ouders die er achter staan. Daarnaast ook nog bezig met een agrarische opleiding. Perfect toch!

Alleen houden is inderdaad niet goed maar zo te lezen beseft ze dat heel goed.

TS ik zou rustig rondkijken op internet tot je het vaarsje hebt gevonden wat je zoekt en daar evt tijdelijk bv een vaars van je oom bijzetten. Of wat meer investeren en edrachtige koe kopen. Alleen loop je dan het risico op een stierkalf en die houden zou ik niet doen.


Ik hoop ook niet dat ik een stiertje heb,maar dan ga ik hem proberen te ruilen voor een vaarsje.


Ruilen voor een vaarsje zal niet makkelijk worden, boeren hebben liever vaarsjes dan stiertjes.

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Re: Waar een goedkope en leuke Lakenvelder koe vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:43

Of ik heb geluk en ik heb een vaarsje en dan hoef ik ze niet te ruilen.. En mijn vader had misschien al iemand gevonden die wou insemineren!

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Waar een goedkope en leuke Lakenvelder koe vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:43

of geld bijleggen :P

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:45

romyloverrr schreef:
of geld bijleggen :P



Haha! Dat is ook een oplossing! Ik ga gewoon vakantie werk doen en dan heb ik zoals vorig jaar 250 euro. Dan word het 650 euro dat is toch al wat he! :P

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:46

annnepannne schreef:
MarliesV schreef:
Wat kunnen sommige mensen toch van een mug een olifant maken zeg.

TS lijkt er goed over te hebben nagedacht. Ze heeft stalling, voer (inclusief advies) en ouders die er achter staan. Daarnaast ook nog bezig met een agrarische opleiding. Perfect toch!

Alleen houden is inderdaad niet goed maar zo te lezen beseft ze dat heel goed.

TS ik zou rustig rondkijken op internet tot je het vaarsje hebt gevonden wat je zoekt en daar evt tijdelijk bv een vaars van je oom bijzetten. Of wat meer investeren en edrachtige koe kopen. Alleen loop je dan het risico op een stierkalf en die houden zou ik niet doen.


Ik noem dit liever waarschuwen voordat TS gespiest wordt aan de horens van meneer de stier.


Waarschuwen prima maar je gedragen als een overbezorgde moeder is wel wat teveel van het goede.

Ik lees nergens dat de TS niet inziet dat een stier link kan zijn en ook niet dat ze een stier wil houden. Ze is op zoek naar een vaars zoals in de OP vermeld. Alleen wordt er door een aantal bokkers weer vanalles gesleept.

TS ik hoop dat je wat leuks tegen komt en ben heel benieuwd naar de foto's als het zover is.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:47

SienenIvo schreef:
Of ik heb geluk en ik heb een vaarsje en dan hoef ik ze niet te ruilen.. En mijn vader had misschien al iemand gevonden die wou insemineren!


Ook al gedacht aan een UBN nummer?
En heb je ervaring met het opvoeden van een kalf.

Maar even als voorbeeld: Ik heb een paard, dat gaat goed maar een veulen zou ik niet kunnen opvoeden gewoonweg omdat ik daar te weinig over weet.
Je weet al niet al te veel over koeien (en ik hoop dat het waar is dat je ouders er echt meer over weten) maar als de kennis zo blijft weet ik ook niet of het slim is een kalf te nemen.

Ja jongens, zie me maar als een zeikerd, ik zeg tenminste waar het op staat en maakt TS niet gelukkig met iets wat wel eens flink kan gaan tegenvallen.

farahmunda

Berichten: 1311
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Groningse Platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:50

Kun je niet beter eerst met een vaarskalf beginnen? Dan kun je haar goed opvoeden
en mak maken! Jou ouders moeten jou hier bij helpen.
Zo hebben wij dat gedaan met 2 Belgische Blauwe koekalfjes. Lijkt me
handiger dan een vaars kopen. Heb je ook meerdere koeien? Het lijkt me wel handiger
dat ze niet alleen moet zitten!

De opmerking van hier boven is wel belangrijk inderdaad, heb je al ervaring met opvoeding?
Wellicht eerst eens beginnen met 2 flessenlammeren? Is ontzettend leuk! Maar het wordt
net even wat minder groot en makkelijker dan met een koe! Wellicht kun je flessenlammeren van een boer
voor een klein prijsje overnemen, groot maken en dan eventueel verkopen, kun je het geld opzij leggen
voor een koe!

ESSIE70
Berichten: 1272
Geregistreerd: 25-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:50

Tjonge tjonge wat een reaktie's weer,iedereen weet het weer beter. Als de Ts zo graag een koe wil en het mag van haar ouders wat maakt het dan nog uit :roll:
Mijn jongste zoontje is ook altijd gek geweest van lakenvelders en het liefst een rode,vraag me niet waarom want ik heb niks met koeien }:0
Toen hij 6,5 jaar was heeft hij een lakenvelder kalf gekregen voor z'n raport.Een rode natuurlijk .Kind was dolgelukkig en voert het beest elke dag en nu is ze super tam. Inmiddels 2 jaar laten is ze gedekt (KI) door een lakenvelder stier(uiteraard :+ )en in september komt er dan een kalf.Mocht dat een stiertje zijn dan gaat hij wel op een gegeven moment wel weg al hebben we hier wel ervaring met dikbilstieren maar voor een jochie van bijna 9 jaar vind ik het nog iets too much ;)

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:50

Wat weet ik dan te weinig? Net of je denkt dat ik er niets over weet? Ik doe landbouw op school en daar hebben we iedere week koeien.

Het UBN nummer is van dierregistratie en -administratie dat is voor
Veehouderij
Slachtplaats
Evenementen terrein (keuring, tentoonstelling)
Verzamelplaats (veemarkt, kalververzamelplaats, exportverzamelplaats)

Toch? Dat moet je hebben voor de locatie waar je het dier houdt he.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:51

Waar mijn fjord vandaan komt fokten (als in vroeger, nu niet meer) ook lakenvelders.
Leuke koeien, niet handtam, reden ze komen niet elke dag in handen zoals melkkoeien.
Wel vriendelijk, op 1 na (dat was een parkrund geweest (je weet wel koe in natuurgebied)), die is nooit zo tam geworden.
Als er kalfjes waren gingen we als we paarden moesten halen met een houten peddel de wei in.
Reden.. als je tussen koe door liep en kalf elders lag wat je niet zag in het hoge gras, kon koe wel boos worden.
Koeien waren daar bang voor de paarden en al helemaal voor Sjolvir (grinnik!!!!!)

Je wilt een vaarskalf, als je er een wil met een mooi laken zijn ze best prijzig, is zeldzaam ras en veel fokkers laten ze zelfs keuren etc.
Stel je wilt dan je vaars uiteindelijk laten dekken, dat kan, maar als je maar 1 koe hebt is het heel moeilijk te zien wanneer ze dekrijp zijn. (je kent het wel, koeien die op koeien springen, zowel de springer als de staander moet je op letten)
Voor dat je eventuele kalf er is, moet je koe eigenlijk ook al gezelschap hebben van koeien.
Dan heb je vervolgens 50% kans op een stier of vaars kalf.
Stier is de realiteit meestal diepvries, niet erg, is lekker vlees en je eigen kalf heeft waarschijnlijk een goed leven gehad.
Omdat ze zo'n mooi laken hebben zou je nog iets met het vel kunnen laten doen.
Stier moet je niet willen houden.
Krijg je vaarskalf dan heb je geluk en je 2e koe erbij.
Er zal overigens geen fokker zijn die een stierkalf ruilt voor een vaarskalf zonder bijbetaling, die zijn ook niet gek.
Melken kan als er een kalf bij is, als je koe tam genoeg is gemaakt in tijd ervoor en voldoende melk geeft.
Maar dat zal dan wel met de hand melken worden, wat ook geen probleem is.
Qua voer hoef je je niet zo druk te maken als met echte melkkoeien, aangezien echte melkkoeien echte topsporters zijn en een veel hogere voerbehoefte hebben als jouw achtertuin lakenvelder.
Uiteraard moet ze wel lekker op de wei kunnen en moet er eventueel wat bijgevoerd worden, wat altijd mooi moment is om mak te maken, te borstelen, te wassen (ja, ook gedaan, voor de keuring) etc.
Je moet een goede plek hebben om je koe goed vast te zetten, voor jezelf als je er iets mee wil,
maar ook bv voor de inseminatie, als je wel 1 of meer kalfjes wilt.
Vergeet niet dat je koe ook af en toe bekapt moet worden, geen probleem, bestaan klauw bekappers voor.
En dan heb je nog regelgeving waar je soms aan moet voldoen of moet willen voldoen, waar Sjol vandaan
kwam hadden ze 3 lakenvelder koeien (tel de kalfjes niet) en waren ikb, gewoon omdat dat het handigst was.
Kalfjes waren daar helaas vaak stierkalveren, wel geluk, allemaal verkocht als stier om in kudde natuurlijk te dekken voor een aantal jaar, ongetwijfeld daarna allemaal in de worst terecht gekomen.
De koe kalveren waren allemaal goed te verkopen. (mooie lakens goede lijnen etc.)

Mocht je echt een lakenvelder willen, neem er dan in ieder geval 2, of koop een drachtige.
Krijg je dan wel stierkalf, dat in de diepvries en toch nog ergens vaarskalf kopen.

Ik ga er van uit dat je ouders je hier bij helpen en dat het niet een projectje is van jou alleen.
En ik ben voor de Lakenvelder boven bv een Dexter (die ik wel helemaal geweldig vind!), omdat het een houd Nederlands ras is en de Dexter niet.

Denk wel dat je met je 400 euro nog even door moet sparen, gewoon omdat als je een goede koe hebt die mooie kalveren geeft, je ook wel elk jaar kan fokken en je kalf best aardig kan verkopen.
Koop je een koe die geen mooie lakens (en voor de rest ook niet goede) kalveren geeft dan verkoopt het slecht (althans voor het leven en een leuk bedrag).

Succes.

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:53

farahmunda schreef:
Kun je niet beter eerst met een vaarskalf beginnen? Dan kun je haar goed opvoeden
en mak maken! Jou ouders moeten jou hier bij helpen.
Zo hebben wij dat gedaan met 2 Belgische Blauwe koekalfjes. Lijkt me
handiger dan een vaars kopen. Heb je ook meerdere koeien? Het lijkt me wel handiger
dat ze niet alleen moet zitten!

De opmerking van hier boven is wel belangrijk inderdaad, heb je al ervaring met opvoeding?
Wellicht eerst eens beginnen met 2 flessenlammeren? Is ontzettend leuk! Maar het wordt
net even wat minder groot en makkelijker dan met een koe! Wellicht kun je flessenlammeren van een boer
voor een klein prijsje overnemen, groot maken en dan eventueel verkopen, kun je het geld opzij leggen
voor een koe!



Ik ben ook van plan om een vaarskalf te kopen.
En dan voed ik haar FATSOENLIJK en TAM op. Mijn ouders helpen natuurlijk. Ze mag bij de buurman staan. En ofwel koop ik er nog een kalfje bij ofwel koop ik haar moeder. Daar zijn we nog niet over uit,maar ze is er nog niet he.

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:00

Sjolvir schreef:
Waar mijn fjord vandaan komt fokten (als in vroeger, nu niet meer) ook lakenvelders.
Leuke koeien, niet handtam, reden ze komen niet elke dag in handen zoals melkkoeien.
Wel vriendelijk, op 1 na (dat was een parkrund geweest (je weet wel koe in natuurgebied)), die is nooit zo tam geworden.
Als er kalfjes waren gingen we als we paarden moesten halen met een houten peddel de wei in.
Reden.. als je tussen koe door liep en kalf elders lag wat je niet zag in het hoge gras, kon koe wel boos worden.
Koeien waren daar bang voor de paarden en al helemaal voor Sjolvir (grinnik!!!!!)

Je wilt een vaarskalf, als je er een wil met een mooi laken zijn ze best prijzig, is zeldzaam ras en veel fokkers laten ze zelfs keuren etc.
Stel je wilt dan je vaars uiteindelijk laten dekken, dat kan, maar als je maar 1 koe hebt is het heel moeilijk te zien wanneer ze dekrijp zijn. (je kent het wel, koeien die op koeien springen, zowel de springer als de staander moet je op letten)
Voor dat je eventuele kalf er is, moet je koe eigenlijk ook al gezelschap hebben van koeien.
Dan heb je vervolgens 50% kans op een stier of vaars kalf.
Stier is de realiteit meestal diepvries, niet erg, is lekker vlees en je eigen kalf heeft waarschijnlijk een goed leven gehad.
Omdat ze zo'n mooi laken hebben zou je nog iets met het vel kunnen laten doen.
Stier moet je niet willen houden.
Krijg je vaarskalf dan heb je geluk en je 2e koe erbij.
Er zal overigens geen fokker zijn die een stierkalf ruilt voor een vaarskalf zonder bijbetaling, die zijn ook niet gek.
Melken kan als er een kalf bij is, als je koe tam genoeg is gemaakt in tijd ervoor en voldoende melk geeft.
Maar dat zal dan wel met de hand melken worden, wat ook geen probleem is.
Qua voer hoef je je niet zo druk te maken als met echte melkkoeien, aangezien echte melkkoeien echte topsporters zijn en een veel hogere voerbehoefte hebben als jouw achtertuin lakenvelder.
Uiteraard moet ze wel lekker op de wei kunnen en moet er eventueel wat bijgevoerd worden, wat altijd mooi moment is om mak te maken, te borstelen, te wassen (ja, ook gedaan, voor de keuring) etc.
Je moet een goede plek hebben om je koe goed vast te zetten, voor jezelf als je er iets mee wil,
maar ook bv voor de inseminatie, als je wel 1 of meer kalfjes wilt.
Vergeet niet dat je koe ook af en toe bekapt moet worden, geen probleem, bestaan klauw bekappers voor.
En dan heb je nog regelgeving waar je soms aan moet voldoen of moet willen voldoen, waar Sjol vandaan
kwam hadden ze 3 lakenvelder koeien (tel de kalfjes niet) en waren ikb, gewoon omdat dat het handigst was.
Kalfjes waren daar helaas vaak stierkalveren, wel geluk, allemaal verkocht als stier om in kudde natuurlijk te dekken voor een aantal jaar, ongetwijfeld daarna allemaal in de worst terecht gekomen.
De koe kalveren waren allemaal goed te verkopen. (mooie lakens goede lijnen etc.)

Mocht je echt een lakenvelder willen, neem er dan in ieder geval 2, of koop een drachtige.
Krijg je dan wel stierkalf, dat in de diepvries en toch nog ergens vaarskalf kopen.

Ik ga er van uit dat je ouders je hier bij helpen en dat het niet een projectje is van jou alleen.
En ik ben voor de Lakenvelder boven bv een Dexter (die ik wel helemaal geweldig vind!), omdat het een houd Nederlands ras is en de Dexter niet.

Denk wel dat je met je 400 euro nog even door moet sparen, gewoon omdat als je een goede koe hebt die mooie kalveren geeft, je ook wel elk jaar kan fokken en je kalf best aardig kan verkopen.
Koop je een koe die geen mooie lakens (en voor de rest ook niet goede) kalveren geeft dan verkoopt het slecht (althans voor het leven en een leuk bedrag).

Succes.


Dank je wel voor al je handige en fijne uitleg!
Mijn ouders zijn er nog niet over uit of ik een koe krijg die al drachtig is of 2 kalfjes.
Ik vind het ook helemaal niet erg als ik een stiertje naar het slachthuis moet brengen. Dan laat ik gewoon haar gewoon nog een keer insemineren.
Plaats om haar vast te zetten heb ik genoeg,bijvoeren is ook geen probleem en in de wei kan ze ook!
Bekappen wordt ook geen probleem,hoefsmid heeft daar al ervaring mee!

Mijn ouders willen me natuurlijk wel helpen,maar vinden ook dat ze me niet heel de tijd mijn handje vast moeten houden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:29

SienenIvo schreef:
Sjors schreef:
Wat is een vaars? Vrouwelijke koe toch?



Gewoon een vrouwelijke koe ja! :)


Koeien zijn altijd vrouw.

Een vaars is een koe die nog niet gekalft heeft.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Waar een goedkope en leuke Lakenvelder koe vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:34

Hoop dat je ook gedacht heb aan een goede huisvesting: goede afrastering, goede stal, goed gras, ...

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: Waar een goedkope en leuke Lakenvelder koe vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:38

Ik weet niet waar in Brabant je woont, maar in Heesch en Schaijk staan ook deze rassen.

Thioro

Berichten: 3996
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:50

Zie ook niet zo wat het probleem is. TS wil een koe, heeft ruimte en familie 'zit in de koeien'. Dan neemt ze toch gewoon een koe. Liefst 2 dan, want koe alleen vind ik idd ook niet kunnen.
Het moet geen hoogproductief dier worden, maar een leuk achtertuinbeest. Zat mensen die paar koeien voor de lol hebben. Je moet er gewoon het juiste ras voor nemen. Robuuste (wintervaste) dieren, die makkelijk afkalven en goed karakter hebben. Ik ken persoonlijk geen lakenvelders dus weet niet of ze aan dat profiel voldoen. M'n oom had vroeger 2 mrij's, brave beesten die met de hand gemolken werden en elk jaar een lekker kalf gaven (stiertjes in eigen vriezer, vaarsjes werden doorverkocht of gehouden als vervanging indien koe oud werd).

Een koe is geen paard. De echt makke (oftewel luie) koeien kunnen aan een touwtje mee, anders is dat meestal niet zo'n goed idee. Als een koe begint te stormen kan je dan wel skieën. Je moet ze idd handmak krijgen maar ook niet te tam. Kalfjes die teveel in handen zijn geweest worden achteraf wel eens vervelend.
Ook weten of je haar echt wil melken (dus kalf eraf halen en zelf melken) of kalf er voor de leuk bijhouden en een keertje zelf melken (maar dan moet je een hele brave koe hebben).
Zolang je je niet waagt aan franse vleeskoeien (tegenover die krengen zijn stieren nog watjes) zal het wel loslopen.

Qua prijs zal je ze dd niet veel goedkoper vinden. Boer zoeken die wel eens een koe voor jou wil laten insemineren lijkt me idd ook de goedkoopste oplossing. Alleen af te wachten wat eruit komt natuurlijk.

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:00

Laptopmuis schreef:
Hoop dat je ook gedacht heb aan een goede huisvesting: goede afrastering, goede stal, goed gras, ...



Staat ook al ergens in dit topic.

Onze paarden en pony's staan ook op goed gras en zij zal er ook wel op te komen staan,een stal heb ik ook.

SienenIvo

Berichten: 3078
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Noord-Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:00

Miracle_ schreef:
Ik weet niet waar in Brabant je woont, maar in Heesch en Schaijk staan ook deze rassen.



Hebben die een site of telefoonnummer?