Het probleem dat extreme verharing heet!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
farpz

Berichten: 270
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:07

Onze hond komt niet op de bank, maar toch zit onze bank onder het haar haha. Het is minstens 1 x op een dag stofzuigen. Zo'n furminator lijkt me wel wat. Is dat nou echt zo'n groot verschil met gewoon met de stofzuiger of een gewone borstel erover heen? Ik heb wel eens gehoord dat honden daar ook wondjes van krijgen?

www.bhn.nu


princesmax
Berichten: 1353
Geregistreerd: 22-04-06
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:09

het probleem is dat je de hond elke dag borstelt waardoor hij nu in een continueiteitsrui zit.
Je kunt hem terug in een blokrui zetten door het volgende te doen:
1. maak hond nat met lauwwarm water
2. in de HONDENshampoo zetten
3. in bad met een rubberen borstel of nog liever een siliconenborstel de hond borstelen, blijf ong 10min borstelen
4. uitspoelen
5. stap 1 tot 4 nog 2 x herhalen dus in totaal 3x doen.
6. uitblazen met waterblazer
dit na ong. 4 maanden herhalen en tussendoor niet borstelen.
daarna om het half jaar herhalen of als het erg extreem is om de 3/4 maanden.

I see your true colours and that´s why I love you,
so don´t be afraid to let them show,
your true colours,
true colours are beautiful, like a rainbow.

cientje4
Berichten: 79
Geregistreerd: 12-04-11

Re: Het probleem dat extreme verharing heet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 00:17

Allemaal erg bedankt natuurlijk voor de reacties en het meedenken, ja waarom wel naar een dierenarts en niet naar een trimmer? dat is een hele goeie.
Om eerlijk te zijn heb ik er niet eens aan gedacht.

Hij heeft zijn eigen kussen op de bank liggen, dus mag hij beperkt op de bank.
De haren liggen gelukkig ook niet op de bank zelf, maar hij zit graag tussen je benen op de grond.

Wassen is een optie, maar dat doe ik hem liever niet te vaak aan, hij verhaart op het moment dat hij gewassen word 10 keer zo erg, en als dat er uit is gaat het gewoon door waar het gebleven was.
Ook verstijft hij helemaal als hij in aanraking komt met water, en dat is een erg sneu gezicht.
Hij houd er totaal niet van.

Ik ga maandag gelijk even kijken voor zo kam en dan hoop ik het beste ervan!

Juud87
Berichten: 3367
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: In het mooie Westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:40

Ik heb een paar tips voor je:
Stop met elke dag kammen, dit is echt niet nodig bij een mopshond! Een keer per week of twee weken voldoet prima. Door het elke dag te kammen stimuleer je juist de verharing.
Bij een trimmer kan je om een verharingsbehandeling vragen. Dan gaat je hond in bad en wordt het droog geblazen met een waterblazer waardoor de losse haren er uit vliegen (je zou ons af en toe moeten zien, sneeuwt het gewoon in de salon). Dit wordt drie keer herhaalt met een of twee weken ertussen. Hierna zou de verharing nagenoeg over moeten zijn. Het is dan belangrijk dat je NIET kamt om de huid rust te geven, ook is het goed om niet te veel te aaien en dergelijke.
Ikzelf ben geen fan van de furminator, zeker niet in minder deskundige handen. Je kan de vacht er behoorlijk mee verprutsen.
En bovenal, ga alsjeblieft niet scheren. De vachtstructuur veranderd en je hond krijgt dan juist meer last van de vacht en huid.

Maar ik zou gewoon eens een trimmer bellen. Je kan er een in de buurt vinden op www.abhb.nl Deze trimmers zijn iig gediplomeerd en kunnen je van alles vertellen over de juiste vachtverzorging (als het goed is, de een is de ander niet natuurlijk)

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 06:19

Kan iemand mij uitleggen waarom elke dag kammen de verharing bij een hond stimuleerd en bij een paard niet? Mn paard wordt echt elke dag geborsteld en verhaard alleen in het seizoen erg. En mn honden die mischien een keer in de drie weken worden geborsteld verharen als een dolle.

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carola, GrapeshotBot, Ladyson en 8 bezoekers