Ervaring katten castreren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:39

Hallo,

Vanmiddag worden onze poes en kater gecastreerd. En de poes van oma ook.
Alleen nu begin ik het toch wel weer spannend te vinden. Met katers heb ik wel ervaring. Ben bij mijn andere kat er zelfs bij gebleven.
Helaas kan dat nu vanmiddag niet. Omdat de DA niet weet als hij spoedgevallen tussendoor krijgt.

Maar met poezen heb ik geen ervaring. We hebben tot nu toe altijd katers gehad. Alleen deze dame had geluk, dat we niet goed op hebben gelet. En we dachten dat de vrienden van ons het wel wisten. Maar goed, we waren er al zo aan gehecht, dat ze mocht blijven. Wel heeft ze daardoor meerdere namen gehad. Eerst was het Jason, toen Madam Frummel. Totdat ze onder de olijfolie zat. En sindsdien heet ze Olijfje.

Dus kunnen jullie mij alsjeblieft gerust stellen. En hoe zit het met de nazorg? Katers laten we meestal wel gewoon weer naar buiten, als ze weer volledig bij bewustzijn zijn en het zelf aangeven.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:44

Voor alle dieren is het eigenlijk hetzelfde, hou ze minimaal 24 uur na de narcose binnen.
Ik heb geen enkel verschil gemerkt om eerlijk te zijn, terwijl onze moederpoes nog een kitten bij d'r had lopen (die heeft tot een week of 14 bij haar mogen drinken, en het kitten is bij ons gebleven)

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:51

Ligt een beetje aan de poes zelf. Ze gaan beiden (poes en kater) onder volledige narcose, dus dat is hetzelfde. Alleen... narcosemiddel hoopt zich op in het vetweefsel.

Mijn ene poes (type bol) had véél meer moeite met goed tot zichzelf komen dan mijn andere poes (type mager). Dit omdat bij de bolle het middel gewoon wat langer bleef 'hangen'.

De wond is ook wel een stuk groter, je hebt het over een buikoperatie tenslotte. Daar hebben ze een dag of twee last van gehad, maar dat ging eigenlijk wel snel over.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:59

Omdat het een buikwond is, is de nazorg bij een sterilisatie kat iets anders.
Meestal krijgen ze een pakje of een kraag om.
De wond geneest vaak binnen tien dagen en afhankelijk van het soort hechtingen, zijn de hechtingen dan ook opgelost of worden die verwijderd tijdens een controle.
De kat moet minstens tien dagen binnen blijven, tot de wond genezen is.

De precieze nazorg verschilt nog wel eens per dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:08

Eilish schreef:
Omdat het een buikwond is, is de nazorg bij een sterilisatie kat iets anders.
Meestal krijgen ze een pakje of een kraag om.
De wond geneest vaak binnen tien dagen en afhankelijk van het soort hechtingen, zijn de hechtingen dan ook opgelost of worden die verwijderd tijdens een controle.
De kat moet minstens tien dagen binnen blijven, tot de wond genezen is.

De precieze nazorg verschilt nog wel eens per dierenarts.

Ow dat gaat dan nog wat worden. Beestje schiet zo bij je benen langs. En hebben ook geen lege kamer over. Alleen de badkamer.
Maar vinden we wel een oplossing voor.

Ik wist echt niet dat er zo verschil in zat tussen poezen en katers. Katers laten we naar buiten, als ze dat zelf aangeven en weer volledig bij bewustzijn zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:10

Amaris schreef:
Ligt een beetje aan de poes zelf. Ze gaan beiden (poes en kater) onder volledige narcose, dus dat is hetzelfde. Alleen... narcosemiddel hoopt zich op in het vetweefsel.

Mijn ene poes (type bol) had véél meer moeite met goed tot zichzelf komen dan mijn andere poes (type mager). Dit omdat bij de bolle het middel gewoon wat langer bleef 'hangen'.

De wond is ook wel een stuk groter, je hebt het over een buikoperatie tenslotte. Daar hebben ze een dag of twee last van gehad, maar dat ging eigenlijk wel snel over.

Zijn beide goed op gewicht. Alleen de kater is wel de bolle van de 2.

wendy1987

Berichten: 6928
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:14

Sommige DA opereren via de zijkant, maar dit zijn de vaak wat oudere dierenartsen. Idd krijgen ze vaak een kraagje of een MPS shirt aan, zodat ze van de wond afblijven. Ook dit is bij elke DA verschillend.
Het is idd verstandig om de poes binnen te houden, zodat de wond niet kan infecteren, maar ook omdat ze vaak AB en pijnstillers krijgen en die moet jij dan geven. Dan moet je zeker weten dat de poes er is. Daarbij, met een kraag buiten is alles behalve ideaal.

Er zit idd heel veel verschil tussen beide, het zijn ook 2 totaal verschillende ingrepen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:17

Die van mij kregen geen kraagje om (kan me er ook niets bij voorstellen) de dierenarts heeft gebruik gemaakt van onderhuidse oplosbare hechtingen. Ze hebben er beide vrijwel niet aan gelikt. En al zouden ze wel likken, was dat niet heel erg.

Haar wond:
Afbeelding
Haar buikje:
Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6928
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:21

Het ligt er idd maar net aan hoe de desbetreffende DA werkt. Wel in de gaten houden als ze over matig gaat likken aan de wond. Ik heb een keer een kat terug gezien, die konden we opnieuw opereren om de wond op te frissen omdat die er overmatig aan had zitten likken.
Maar ik weet zeker dat jou DA vast wel uitlegd wat er moet gebeuren, er zal zeer waarschijnlijk zelfs een uitdraai meegegeven worden waar op staat wat je in de gaten moet houden ed.

Anoniem

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:27

DA legt idd alles goed uit. Maar ben liever van te voren al voorbereid. We komen al vanaf het begin bij deze DA. En we kunnen zelfs bij hem terecht, als hij gesloten is.

En bedankt voor de foto's :)

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:31

Hier onlangs ook poes en kater laten 'helpen'. Bij beide geen problemen gehad, ze zijn bij de DA gebleven tot ze goed wakker waren en beiden gegeten en gedronken hadden.
Voor de poes is het wel een wat intensievere ingreep, dus je moet je eerste dagen een bertje opletten dat ze niet overal op en in springen (ivm de hechtingen/buiwond). Ons poesje was intracutaan gehecht, dus geen hechtingen te zien aan de buitenkant. Daardoor geneest de wond sneller en is er meestal geen pakje/kap nodig om het likken aan de wond te voorkomen.
Die van ons liep eigenlijk na 2 dagen al weer rond zoals altijd, de dagen daarvoor zag je in haar lopen wel dat ze wat 'last' ondervond van de buikwond, minimaal overigens, maar ze was wat voorzichtiger.

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:32

Mijn DA doet in principe de poezen via een kijkoperatie, maar mijn kitten van 6 maanden kreeg na haar eerste krolsheid een acute baarmoederontsteking en die kreeg dus net zo'n snee als de poes van Amaris. Ze was de eerste dag behoorlijk groggy van de narcose. Waar je wel op moet letten is dat je haar toch echt 10 dagen rustig moet houden. De buikwand is namelijk wel gehecht, maar het blijft nog een wond. Mijn kitten begon na 3 dagen alweer flink te rennen en te vliegen door het huis en daardoor sprong er 1 hechtinkje van de huid. Ik heb haar toen s nachts apart gelaten omdat ze vooral s nachts aan het spelen zijn. Nu gaat het hier om een oudere poes, maar toch, ik zou het zekere wel voor het onzekere nemen. Veel succes!

YamaDeva

Berichten: 561
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:32

Wij hebben twee gecastreerde poezen. We hebben ze voor de zekerheid een nachtje binnengehouden. Ze moeten een trap af naar buiten.
Ik vond al met al het verschil met kater castratie niet zo groot.
De ingreep gaat tegenwoordig vaak niet meer met een grote buikwond: heel kleine inkeping in de buurt van de navel, dat is alles.
Die van ons hadden een inkeping die nog geen kwart was van die van Amaris (heb er helaas geen foto's van).
De grote buikwond kan sneller wondbreuk oplopen bij een heftige beweging. 20 jaar geleden is mijn toenmalige poes ook zo gecastreerd en die moest inderdaad wel een dag of 10 rustig gehouden worden, ze mocht niet van grote hoogtes springen enzo.

Nazorg advies onze DA: De (kleine) inkeping kan ietsjes gaan bollen van het wondvocht, dat is normaal. Als het erg dik en heet wordt, gelijk terug naar DA. Hechtingen zouden met een dag of tien vanzelf opgelost zijn. De kat hoefde niet beperkt te worden, alleen goed op de wond letten en tijdig ingrijpen als je het niet vertrouwt. Geen antibiotica of pijnstiller mee, alleen eenmalige AB injectie van de DA. Geen pakje, geen kraag. De hechtingen zaten met een aparte techniek waardoor ze er niet aan zouden kunnen plukken. Ze bleven ook keurig van hun buik af. Dag na operatie was al niets meer aan ze te merken.

Mijn ouders hebben een andere DA, maar is hetzelfde verlopen qua ingreep en advies.
Succes met de zenuwen :(:) ....

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:50

Bij onze poes was de wond ook niet zo groot als op de foto en was ook naar binnen toe gehecht (dus je zag geen draadjes).
Had ook geen shirtje of kap van de da gehad, hoefde ook niet

Anoniem

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:09

Tnx voor de reacties.

Om 2 uur moeten ze er zijn. En dan ik het wel horen van de DA. En zal ik ook gelijk vragen hoe groot de wond etc. zal worden. En dan is het wachten totdat je ze mag ophalen. Vind het maar niks.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:16

onze kattin had een heel mooi, klein sneetje in haar flank, zo'n 2cm, hoogstens 3. Onderhuids dichtgenaaid dus geen losse draadjes om aan te likken of te knabbelen.
we hebben haar voor de zekerheid een weekje binnen gehouden, maar eigenlijk was ze na 2 dagen al terug klaar om weer naar buiten te gaan.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:24

Ik had inderdaad even bij de foto's moeten melden dat die van 2005 zijn. In de tussentijd is er natuurlijk veel veranderd in operatieland.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:46

Poezen heb ik nooit geen rare dingen van gezien die waren ook erg netjes gehecht zodat ze ze niet los konden halen de enige rare reactie die ik heb gezien was van de kater van mijn zus.

Kruimeltje zoals de reus heette was samen met zijn zus geholpen thuis gekomen waren ze beiden nog erg slaperig.
Zusje kwam uit de narcose en ging verder alsof er niets was gebeurd.
Kruimeltje in eerste instantie ook.
Toen vond kruimeltje dat hij toch wel vies was en ging zich wassen tot ie bij zijn ballen aan kwam......
Die waren er niet meer....
Je zag hem echt kijken wtf ! AAAAAAAAAAAAAAArg !!!
Gevolg meneer schrok op kwam met 4 pootjes van de bank los en stoof als een malle weg.
So far de narcose :+

Hierna geen problemen meer gehad :D

Beide geen kapjes, shirtjes of wat dan ook gehad.
Maar goed het lijkt me ook kat afhankelijk van hoe en wat.

Succes

Anoniem

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:58

Katjes zijn weer thuis. Het is binnenhuids gehecht, maar wel 4 a 5 cm lang. Ze lopen nu beetje dronken door huis heen. Alleen opletten dat ze nergens opspringen.

Helaas heeft mijn poes zichzelf er onder geplast. Terwijl ze de hele dag geen water hebben gehad.

wendy1987

Berichten: 6928
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:26

Wat vervelend dat ze zich onder geplast heeft.. Maar wel fijn dat het goed is gegaan! :j

YamaDeva

Berichten: 561
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:27

Fijn dat ze weer thuis zijn, hopelijk is de "narcose-kater" snel voorbij. Sterkte met het herstel, komt vast goed!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:28

Mijn katers zijn thuis gecastreerd, de ene liep binnen anderhalf uur rond alsof er niks gebeurd was en sprong meteen op de kast := De ander was wat langer groggy maar ze herstellen echt super snel. Nu zal dat met een poes wat langer duren, fijn dat ze thuis zijn. Even goed in de gaten houden dat de poes dat niet blijft doen....

Anoniem

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:31

Natuurlijk worden ze goed in de gaten gehouden. Ben ook blij dat ze weer thuis zijn.

Kater is ook als eerste geholpen die is dus een stuk actiever weer. Poes is nog wat rustiger. En kat van mijn oma sliep nog zelfs.

Heb wel de honden en een andere kat uit woonkamer gebannen. 1 kat mag blijven die doet niks tegen ze. Maar mijn andere rooie heeft het niet op de kleintjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:24


YamaDeva

Berichten: 561
Geregistreerd: 15-03-09

Re: Ervaring katten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:26

Leuk dat je fotos hebt geplaatst, zoals die van je oma lagen die van ons er ook bij.
Ziet er altijd zo sneu uit, die groggy koppies... :(:)
Ik moet me op dat soort momenten inhouden om niet als een overbezorgde moederkloek achter ze aan te lopen :D.
Sterkte met je ziekenboeg.