adesso schreef:mijn vriend en ik willen vooral een grote hond hij ziet zeker niet graag kleine hondjes,
mijn vriend gaat graag lopen en wilt daarom een hond die veel activiteit nodig heeft
we willen zowiezo een hondeschool doen met de hond maakt niet uit welk ras het is
Er zit natuurlijk een heel scala aan hondenrassen tussen een grote hond waartoe jullie de Akita rekenen, en een klein hondje.

Veel lopen is iets wat een Akita graag doet, maar daarbij moet je wel rekening houden met de dikke vacht en het effect dat die op de hond heeft als het warm is. Zijn jullie je er bewust van dat een Akita echt enórm kan ruien, daar word je niet echt vrolijk van minstens 2x per jaar en als de hond gecastreerd/gesteriliseerd wordt zal die vacht er alleen maar dikker op gaan worden denk ik.
Vind je vriend het niet erg om als hij gaat lopen met de toekomstige hond, dat hij altijd ogen en oren open moet houden om andere honden te spotten, en dat de hond vermoedelijk niet los zal kunnen omdat ze niet echt bekend staan om hun goede luisteren als ze iets ruiken of zien wat hun aandacht heeft?
En denk je dat jij de hond als jij hem uit moet laten kunt houden als hij een andere hond ziet of moet passeren?
Een cursus op een hondenschool doen is natuurlijk altijd prima, ben je je er wel van bewust dat een Akita niet heel gemakkelijk gehoorzaamheidsoefeningen zal leren en lang niet alle hondenscholen en trainers goed om kunnen gaan met het complexe karakter van het ras?
Hebben jullie al eerder een hond gehad, wat voor een was dat en hoe is dat bevallen?
Zomaar even wat tegengas voor jullie enthousiasme.
Het is natuurlijk niet dat ik jullie geen Akita gun, maar het zijn absoluut geen honden die geschikt zijn voor iedereen, integendeel.
Een vriendin van mij heeft er 2 en zij heeft enorm veel ervaring met honden, hondengedrag en diverse methodes van training, en zelfs zij heeft het niet gemakkelijk alles rondom haar honden in goede banen te leiden. Zo heeft zij helaas moeten meemaken dat haar hond een kat heeft gekild die de fout maakte om in haar tuin te gaan zitten.
Als ik mensen heb die interesse hebben in een pup van "mijn" ras, dan zal ik altijd eerst de vele minpunten en nadelen benadrukken. Verschieten de mensen daar niet van, dan komen de leuke eigenschappen en punten wel aan bod.