Kat moet meer drinken...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:27

Makkelijker gezegd dan gedaan. Mevrouw zit nu al een tijdje te mutsen met blaas problemen. Onze kat (geholpen poes) begon met sproeien in huis, en dat vertrouwde we niet, dus plasje opgestuurd. Ja hoor, flinke blaasontsteking. Dit ging niet heel snel over, bij de controle had ze er ook nog een flinke gruis in - een kater zou het niet lang ermee hebben uitgehouden - en met metacam, antibiotica en speciaal voer ging dat aardig. Tot ze nu weer begon met sproeien in huis. Dus wij weer een plasje opvangen en opsturen en ja hoor, wederom; enorm geconcentreerd urine, en flinke blaasontsteking. Geen gruis erin deze keer.

Maar er wordt op ons het hart gedrukt; Ze moet meer drinken.... makkelijker gezegd dan gedaan aangezien mevrouw echt een muts is wat betreft water. Ze drinkt niet normaal, maar ze drinkt doormiddel van haar pootje in het water te doen, om die vervolgens af te likken..... aan de kraan wilt ze ook nog wel eens drinken, maar dat is niet veel. Omdat dit laatste ons wel opviel dat ze dat graag deed, hebben we een katten-fontein voor haar gekocht. Zonder succes.... Ze lijkt ook echt een muts te zijn wat betreft water, want soms staat ze enorm te mauwen bij het bakje water, moet je het verschonen en dan gaat ze wat drinken.

Er staan VEEL bakjes door het huis inmiddels, regelmatig verschoond, zo'n mooie kattenfontein dus, maar het lijkt niet te werken. Buiten heeft ze meer dan genoeg plekjes waar ze kan drinken - onze andere kat vind dat heerlijk, buiten water - maar toch lijkt dat niet afdoende. Nu willen we haar ook wat meer blikvoer gaan geven, gemengd in water, maar dan houdt het een beetje op...

Vandaar dit topic, zijn hier nog mensen die tips hebben deze muts beter te laten drinken, zodat ze niet steeds met die blaasproblemen blijft komen en het minder geconcentreerd wordt?

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:42

Misschien heel raar maar als ik bijvoorbeeld aardappelen schil en er een in een pan doe.. of zelfs zonder aardappel, dus gewoon water in een pan doe.. zitten ze er allemaal bovenop. Misschien dus iets van een smaakje eraan toevoegen?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:44

Beetje water door het voer doen.
Of kattenvlees uit blik, daar zit ook veel vocht in.

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:45

brokken laten weken in water :)*

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:46

Klein beetje natvoer met veel warm water aanlengen. Dat is eigenlijk het enige als ze niet uit zichzelf drinken.

Horsetopia

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:47

Onze geholpen kater had hetzelfde probleem en we geven nu blikvoer 3x/dag, verder heeft hij de hele dag door 'droge' brokjes die in water gedrenkt zijn. Hij heeft nu al een aantal jaar geen problemen meer gehad met zijn blaas/water :)

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:49

Onze katten gruwen van vers water!,
oud water slurpen ze lekker op!
en anders katten voer uit blik op zakjes, zit veel vocht in en is lekker nat, maar of het water is en helpt weet ik niet :o

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:53

mijn poes die ook blaasproblemen had heb ik na 3 anti biotica kuren (kon geen urine op vangen omdat ze wild was en absoluut niets binnen deed en niet hanteerbaar was) prins anti struviet gevoerd en daarna elke dag beetje blikvlees gegeven met water erdoor gemengd 2x per dag. Blikvlees is al 85% vocht (zeker dat goedkope) en dan met extra water er door gemengd is het zeker goed vochtig. Eindelijk waren haar problemen (steeds weer buiten in de tuin gaan zitten en er kwam niets uit) verleden tijd gelukkig.

Overigens nam ik altijd pate blikvoer omdat dit goed te mengen is met water. Die brokjes in saus gaat niet zo makkelijk.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:55

Mijn kater die in verleden vaak blaasontstekingen had met als gevolg gruis en zelfs blaasstenen ben ik overgestapt op vers voer ( carnibest ), dit voer ik en meng er altijd nog water onderdoor.
Bij hem was hiermee het probleem opgelost, hij ging van gemiddeld 1 x per 6 weken een blaasontsteking waarvan zelfs 1 x geopereerd aan blaasstenen en na 6 weken was er alweer vorming van stenen te zien naar nu al 2,5 jaar geen blaasontstekingen (op 1 x na met verhuizing 1,5 jaar geleden maar blijkt dat mijn kater zoals veel katten gruisvorming heeft bij stress en daardoor een blaasontsteking en een verhuizing is natuurlijk wel heel erg stressvol), en ook het gruis is weg.

Ik wil niet zeggen dat dit voor iedereen helpt maar ben 2 jaar lang aan het dokteren geweest met deze kater. Hij heeft in die 2 jaar op speciaal dieetvoer gestaan van dierenarts en tabletten ter ondersteuning van de blaas maar niks hielp. Toen hij bij controle 6 weken naar operatie van verwijdering weer blaasstenen had heb ik me voorgenomen nog het vers vlees te proberen omdat hier hiervan goede verhalen hoorde op internet en anders had ik hem laten inslapen, beestje had steeds zo'n pijn echt sneu om te zien. Maar tot nu toe doet hij het prima hierop!

Even een vraag tussendoor? Is er iets veranderd in je thuis situatie? Meeste katten ontwikkelen namelijk blaasontstekingen door stress. Ander kattenzand? nieuwe huisdieren? minder ruimtes waar ze mogen komen? je moet 1 kamer per kat hebben en het liefst 1 extra om stress te vermijden.

Let op met blikvoer wat veel mensen aanraden, hier zit veel zout in waar een kat ook weer extra vocht door kan verliezen als hij niet voldoende drinkt! lichaam houd namelijk vocht vast door zout.

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:22

Volledig over op natvoer en/of versvoer. Wij doen er nog een behoorlijke klets water doorheen en dan hebben ze echt al veel vocht binnen.

Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:26

En als je zeker wilt weten of ze genoeg binnen krijgen, een spuitje van 60 ml en water voeren.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:30

prugelpiet schreef:
Onze katten gruwen van vers water!,
oud water slurpen ze lekker op!
en anders katten voer uit blik op zakjes, zit veel vocht in en is lekker nat, maar of het water is en helpt weet ik niet :o


Vreselijk is dat!
Ga je even het water verschonen, weigeren ze te drinken :+
Ik zou inderdaad droog voer mengen met water, en ook zorgen dat er hier en daar wat 'oud' water staat.
Onze katten drinken het liefst buiten uit schalen met regenwater. Binnen drinken ze niet/nauwelijks

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:33

Voor mijn katten heb ik een vierkante bak met daarin een ronde pot met kattengras. Zo hebben ze gewoon ranzig water en dat vinden ze heerlijk. Is altijd veel eerder leeg dan het schone water. Werkt als een tierelier :j

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:34

Als onze vorige kat blaasontsteking had kookten wij wat koolvis en gaven dat kookvocht in een bakje en dat was binnen een zucht op en had hij weer extra vocht binnen

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:39

Onze ex-kater heeft ook blaasgruis gehad. Na een tijd liep ik te miepen dat ik het geen verstandig idee vond dat de kat elke keer ham kreeg, hij dronk ook erg veel water.
Dit heb ik toen bij de dierenarts na gevraagd, haar antwoord was nee geef het hem maar. Het is zout en hierdoor blijft hij veel drinken en spoelt de nieren en blaas mooi.

Ik geef dit idee wel even aan, maar voor je het gaat doen even contact met jou dierenarts opnemen. Onze kat heeft eigenlijk nooit wat, maar ik kan me voorstellen als er andere dingetjes spelen dat het weer onverstandig is om ham te geven.

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:42

Speciaal voer tegen de blaasontsteking blijven geven. In dat voer zit namelijk iets waardoor ze dorst krijgen. Mijn kat heeft chronisch last van blaasontsteking en hij krijgt nu gewoon altijd dit voer. In combinatie met een kattenfontijn gaat het bij hem nu goed.

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:44

Ik wilde ook de tip van de kattenfontein geven :j
Daarnaast is dieetvoer in het geval van jouw kat erg belangrijk. Dus deze brokken weken in water is ook geen slecht idee. Succes!

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:47

Hier water bij de brokjes, maar dat schijnen veel katten niet te willen :P Of bij het natvoer water doen :)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:53

Zoals veel mensen al aangeven, standaard 1 of 2 eetlepels over blikvoer geven zodat ze zo extra vocht mee lebbert, evt een beetje lauw maken of juist heel fris water zoals je al aangeeft. Ik had bij mij nierpatiente een routine dat ik haar 'smorgens en 'savonds vers fris water in een beker kwam brengen (dan zat ze in de vensterbank) en dan dronk ze daar altijd van.

Verder is gekookte koolvis (gewoon bij de AH) maar dan met het gekookte sap/water erbij een manier om water naar binnen te krijgen, evt een heel klein beetje zout erbij als de vis echt te flauw is.

flower1983
Berichten: 212
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:56

Mijn kat heeft ook blaasgruis en drinkt gewoon bijna niet uitzichzelf. Ik geef het (dieet)blikvoer op een schoteltje en daar doe ik heel veel water bij zodat het een papje wordt, en de (dieet) brokjes doe ik een heel klein beetje kattenmelk over en daarna nog water zo weet ik zeker dat hij elke dag genoeg vocht binnen krijgt zodat hij kan plassen. Gaat nu al jaren goed

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 23:04

Wat een hoop reacties al :D

Kattenfontein doet ze dus niets mee.... en dit lijkt de eerste kat die miept als het water wat viezer is; wat het snel is aangezien ze met haar poten drinkt *zucht*. Zo eet ze overigens ook wel eens brokjes, pakt ze met haar pootjes := Gebit is overigens gewoon in orde. We willen nu een grotere bak proberen, kijken of dat beter gaat.

Dieetvoer blijft ze houden, we hebben er nog eentje die constant blaasgruis had, en die staat continu op urinary dieet voer. Nu deze ook. Dat helpt iets, maar ze loopt er nu dus al een tijdje mee, en nu wederom een blaasontsteking...

Overigens naast het sproeien weinig aan haar te merken dat ze iets mankeerde. We hadden het de eerste keer ook op 'stout gedrag' gegooid, maar blij dat we toch uiteindelijk haar plas hebben laten controleren.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:15

Eventueel ook Hills CD proberen, is er in 2 smaken, vis en kip, SD is er ook als er wel gruis aanwezig is. Wij hebben 2 katten met aanleg voor blaasgruis en blaasontstekingen, ze krijgen urinairy maar ook Hills CD, beetje afwisseling kan geen kwaad en dat is ook speciaal bedoeld voor dergelijke problemen.

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:18

die van mij zijn gek op kattenmelk... zit ook vocht in??

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:42

Volgens mij is natvoer weer erg zout dus slecht voor de nieren = slecht voor de blaas.

Ik wilde ook de tip kattenfontein geven. Onze kat drinkt echt 1,5/2 liter per week (als het niet meer is) door die fontein.

Ik weet niet of het aan het soort fontein ligt, we hadden er eerst een met zo'n bol erop maar daar deed ie niks mee. Nu hebben we deze:

Afbeelding
Met een koolstoffilter.

Is het wel een makkelijke eter? Anders inderdaad de tip van de koolvis en het rauw vlees.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Kat moet meer drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:49

Misschien eens regenwater proberen,dat vinden ze ook vaak ,,lekkerder,,. Vind de tip van de bak onder het kattengras ook een goede.