Postduiven vraag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Postduiven vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:24

Ik heb 2 postduifjes. Vandaag gaan ze hun nieuwe hok in.
Daar moeten ze vanzelf even wennen, maar daarna wil ik ze eigenlijk graag laten vliegen.
Nu hoor ik hier en daar dat ik dat nu niet moet gaan doen, vanwege de buizerds. Het stikt hier van de buizerds en andere roofvogels momenteel, omdat de trek uit het noorden is geweest.
Kan ik ze dus beter binnen laten?
Ik heb ook gehoord dat duivenmelkers in de winter hun duiven binnen houden, klopt dat?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:34

Ja onze duiven werden ook elke winter opgegeten helaas.
Worden zo door de roofvogels uit de lucht gehaald.

XxSultanxX

Re: Postduiven vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:22

ik heb een halve tuimelaar , gewoon heel het jaar los . hier hebben we ook best veel roofvogels .
maar tot nu toe is hij ze te slim af . hij kan heel snel wenden in de lucht of zich naar beneden laten tuimelen . ik sluit hem niet op in het hok .. ik vind dat hij gewoon moet kunnen genieten van zij vrijheid . ik heb liever dat hij 2 jaar word en hij lekker heeft kunnen genieten van het los vliegen , dan dat hij 10 jaar word en hij zielig altijd maar in een hok moet zitten ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:46

Ik zeg toch ook niet dat ze altijd in hun hok moeten blijven zitten? De duivin is nog erg jong en zal haar eerste vlucht hier buiten maken en om haar bij vlucht 1 al kwijt te raken, dus niks snel en te slim af zijn nog, ze moet nog vlieguren maken.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:04

Mindim schreef:
Ik zeg toch ook niet dat ze altijd in hun hok moeten blijven zitten? De duivin is nog erg jong en zal haar eerste vlucht hier buiten maken en om haar bij vlucht 1 al kwijt te raken, dus niks snel en te slim af zijn nog, ze moet nog vlieguren maken.

ik zeg gewoon wat ik er van vind ;) je wou tg onze mening horen ? en idd ze moeten vlieguren maken , en daarvoor moeten ze wel los zijn zodat ze de juiste spieren kunnen trainen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:23

Eigenlijk zeg je dat je mijn duif zielig vind in zijn hok, je brengt het slim door het over je eigen duif te hebben, maar eigenlijk refereer je naar die van mij. Dat is geen antwoord op mijn vraag. Een jonge duif gelijk voor de wolven gooien, lijkt me dus nader bekeken geen goed plan. Ze blijven niet altijd in hun hok, als dat zo was geweest, had ik ze niet aangehouden. Alleen om een eerste vlucht te maken vanaf een nieuw punt en voor eentje voor het eerst, is het dan verstandig dat te doen in een omgeving vol met buizerds. In het vroege voorjaar zitten ze er een stuk minder. Ik zie hier overigens helemaal geen duiven meer vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:31

En misschien is de buizerd het grootste probleem niet, maar de slechtvalken wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:33

Ja geen idee wat hier allemaal rondvloog maar de duiven waren alle 20 opgegeten binnen 2 weken tijd.
Er zitten hier wel roofvogels maar wat voor soort weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:39

Hier zit vanalles. We wonen ook nabij de nestkasten voor slechtvalken en andere valkensoorten. De buizerds zitten hier enorm veel en ook de sperwer zit met regelmaat in de tuin. In het voorjaar en in de zomer hebben we daar nooit last van, maar in de herfst en winter heel erg. Ze hebben bij mijn zus vorig jaar rond de 30 kippen en eenden opgegeten.
Ik heb ook allemaal konijnen buiten, vandaar dat ik er erg op let.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:41

Je kan er op letten, maar in een roofvogel rijke omgeving kan je er niet onderuit dat je verliezen lijdt. Zowiezo ben ik benieuwd of 2 duiven samen genoeg vlucht hebben om trainingsvluchten te maken.

Je zegt dat de duivin nog erg jong is, hoe oud is de andere? Heeft die wel al gevlogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:51

Ik had een gewonde witte postduif bijna onder mijn auto. Ik heb hem (tis een doffer) weer opgeknapt. Eigenaar is niet traceerbaar, aangezien het dier geen ring heeft. Uit de buurt komt ie niet, daar ben ik alles bij langs geweest. Mij werd geadviseerd een duivinnetje erbij te doen en dat heb ik gedaan, vanwege honkvastheid en terug komen naar het hok. We hebben een nieuw hok met een deel voliere erbij aangebouwd. Het is de bedoeling dat het hok overdag open gaat en ze kunnen staan en gaan waar ze willen. Ik houd er namelijk niet van dieren in hokjes te houden, gans hun leven. Dus trainen voor het een of ander hoeft niet. Het gaat me erom dat ze in en uit kunnen voor de noodzakelijke beweging. Het vrouwtje is 3 maanden oud.

2 duivenmelkers hebben geadviseerd de duiven binnen te houden tot het voorjaar, omdat de kans dat ze de eerste maal buiten het hok gesnaaid worden door een roofvogel behoorlijk groot is hier in de herfst en winter. Aangezien de ene nog geen vlucht heeft gemaakt en de andere 'roestig' is, durf ik het in deze situatie niet zo goed aan, vandaar mijn vraag of er meerdere mensen hun duiven in de winter overhouden. Ze hebben hier inderdaad niet de sterkte van een groep.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:54

Houd ze gewoon binnen tot het voorjaar. De kans is ook groot dat wanneer de doffer zich in het voorjaar goed voelt, hij gewoon terug naar huis toe vliegt.

Binnenhouden is niet erg, de kwekers zullen altijd binnen zitten. Zolang je er maar een voliére aan hebt zitten.