Als we het dan toch over KVV en BARF/NRV hebben...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Als we het dan toch over KVV en BARF/NRV hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 00:54

Je ziet het steeds vaker terugkomen: vers vlees is goed voor een hond. Hier ben ik het mee eens maar ik vraag me al een tijdje iets af:

-Als je KVV geeft wordt er telkens gezegd dat dit compleet is en dat je hond dus geen tekorten of overschotten krijgt.
-Als je BARF/NRV geeft, moet je je wel goed verdiepen, wegens tekorten of overschotten.

Maar wat maakt KVV nou zo compleet, wat BARF dan zó hard mist dat je wel heel goed op de percentages moet letten?

Bijvoorbeeld de samenstelling van:
-Rodi Pens % Hart compleet: 65% groene pens, aangevuld met 4% hart, ontsloten tarwe, vitamines en mineralen.
-Smuldier vlees compleet: vers rundvlees, lever, hart, schapenvet, groenten, zonnebloemolie, vitamines en mineralen.

Nu de aanbevolen percentages van:
BARF:
-bot 20-25%
-spiervlees 35-45% spiervlees
-orgaan 15-20% (waarvan de helft pens, rest hart/lever/nier/maag)
-groente 5-15%

NRV:
-bot 15-20%
-spiervlees 60-70% (hart/long/lever/nier)
-orgaan 15% (pens niet meegerekend, dit zien ze als een complete maaltijd, die je 1x per week kan geven)

Naast dat BARF en NRV niet helemaal overeenkomen, klopt er volgens die percentages dus al helemaal niks van die 'complete' KVV's en zit er in geen van beiden bot. Zijn die vitaminen/mineralen premixen dan zó krachtig dat je de rest van de percentages/inhoud ook door de war kan schoppen?
En toch zul je daarmee je hond dan sowieso al het goeie geven en is BARF/NRV gevaarlijk omdat je tekorten of overschotten kan creëren?

Hoop dat iemand me het helemaal goed uit kan leggen en hoor sowieso graag de gedachten van andere (vers voerende) Bokkers.

Note: het is niet de bedoeling om hier een pro-vers vers voer vs. pro-brok discussie van te maken.

kimmie261

Re: Als we het dan toch over KVV en BARF/NRV hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:56

omdat aan kvv's meestal ( niet bij allemaal) een premix toegevoegd is wat de kvv compleet maakt...

is er geen premix eraan toegevoegd dan moet je net als bij nrv/barf verschillende diersoorten voeren.

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:57

KVV is niet altijd compleet je hebt verschillende varianten.

KVV koop je kant en klaar 'gemalen' en er staat op zoveel van dit en zoveel van dat zit erin.

Bij BARF stel je het zelf samen. Dus je koopt zelf vlees in en gaat dan de juiste ( voor jouw hond kan soms wat afwijken) verhoudingen samen voegen of in delen voeren.

Dit is even heel makkelijk gezegd.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:01

Laatst bijgewerkt door NWDynamite op 30-10-12 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 01:01

@ Kimmie & @AFCAAFCA:
Sassol schreef:
Naast dat BARF en NRV niet helemaal overeenkomen, klopt er volgens die percentages dus al helemaal niks van die 'complete' KVV's en zit er in geen van beiden bot. Zijn die vitaminen/mineralen premixen dan zó krachtig dat je de rest van de percentages/inhoud ook door de war kan schoppen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:05

bot wordt vervangen door een calcium supplement,dat is niet zo moeilijk ,plus in vele kvv's zit als calciumbron gewoon bot...

en die percentages zijn niet in alle kvv's niet kloppend,in smuldier zit bv 70% spiervlees en 15% orgaan en groente en schapenvet geloof ik zo uit mijn hoofd,calcium is als supplement toegevoegd.

overigens heeft bibi weer een nogal afwijkende samenstelling,smuldier heeft gewoon 70-15 en zou voor het mooie dan 15 aan bot voor calcium toe moeten voegen,dan had ie helemaal niet zo afwijkend geweest...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 30-10-12 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 01:05

NWDynamite: Bibi is geen KVV, daar je van diersoorten af moet wisselen. Deze valt dus onder het kopje: gemalen mixen.
In Carnibest zit geen botsupplement toegevoegd, deze is op basis van een premix.

Voor de vorm dan ook de lijst van Carnibest erbij:
Rundvlees en -organen, kippenvlees, fijngemalen groenten, rijst, koudgeperste zonnebloem- en lijnzaadolie, vitaminen en mineralen.

Overigens is er van Carnibest nergens te vinden (en geven ze dit ook niet vrij) wat voor percentages er in zitten, of wat voor orgaan er dan in zit. Vandaar dat ik Carnibest ook niet erbij gezet had.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:06

kimmie261 schreef:
bot wordt vervangen door een calcium supplement,dat is niet zo moeilijk ,plus in vele kvv's zit als calciumbron gewoon bot...

en die percentages zijn niet in alle kvv's niet kloppend,in smuldier zit bv 70% spiervlees en 15% orgaan en groente en schapenvet geloof ik zo uit mijn hoofd,calcium is als supplement toegevoegd.

hier kan je zien dat de meeste kvv makers niet 'zomaar' wat doen:
http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken

Zie mijn post hierboven :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 01:09

@ Kimmie:

Ik heb mezelf ook goed verdiept in welke KVV's er zijn en welke ik wel en niet wil geven. Al geef ik dus officieel nooit KVV (behalve de Tinlo Cattery voor mijn kat) omdat één smaak niet compleet is. (Zoals bij Haaksbarf, Tinlo e.d.)

Wat ik dus niet snap is dat als er een premix aan toegevoegd is (wat het dus officieel compleet maakt, of er moeten 4 diersoorten en vis in één rol zitten, wat je niet veel ziet) het dan dus ineens goed is voor je hond en de verhoudingen van bot, spiervlees en orgaan ineens niet zoveel uit lijken te maken?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:10

Sassol schreef:
NWDynamite: Bibi is geen KVV, daar je van diersoorten af moet wisselen. Deze valt dus onder het kopje: gemalen mixen.
In Carnibest zit geen botsupplement toegevoegd, deze is op basis van een premix.

Voor de vorm dan ook de lijst van Carnibest erbij:
Rundvlees en -organen, kippenvlees, fijngemalen groenten, rijst, koudgeperste zonnebloem- en lijnzaadolie, vitaminen en mineralen.

Overigens is er van Carnibest nergens te vinden (en geven ze dit ook niet vrij) wat voor percentages er in zitten, of wat voor orgaan er dan in zit. Vandaar dat ik Carnibest ook niet erbij gezet had.

Bibi is wel compleet? >;)
http://www.natulistic.nl/webshop/index. ... 03&lang=NL
http://www.natulistic.nl/webshop/index. ... 03&lang=NL

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 01:14

Dat het op hun site staat maakt het dus nog niet zo. Er zit namelijk alleen rund en kip in (behalve de schaapmix, dan zit er schaap en kip in). 2 diersoorten = niet compleet.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:21

Sassol schreef:
Dat het op hun site staat maakt het dus nog niet zo. Er zit namelijk alleen rund en kip in (behalve de schaapmix, dan zit er schaap en kip in). 2 diersoorten = niet compleet.

Oke daar heb je gelijk in, zitten geen 4 diersoorten per 2-3 weken in als je maar 1 versie voert (gelukkig voer ik 3 soorten door elkaar). Maar is dat niet bij (bijna) elke KVV zo dan? Maakt dat dat Bibi gelijk geen KVV is?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:24

Misschien stom gedacht, maar zouden er ook geen vitamine en minerale supplementen aan toegevoegd worden? Dat daarom de verhouding van vleessoorten in sommige kvv niet klopt met het barf/nrv principe?

Edit: niet goed gelezen, zie dat je zelf ook al zoiets zegt. Ik denk dat die preparaten inderdaad zo sterk zijn :j.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 01:28

Bibi heeft toch alleen:
-Natuurmix (Kip & Rund)
-Bibimix (Kip & Rund)
-Schapenmix (Schaap & Kip)
-Kipmix (Kip)
-Bibivital glutenvrij (Rund & Kip)

Al zou je ze alle 5 voeren, dan nog kom je niet verder dan 3 diersoorten: Schaap, Kip & Rund.

Volgens mij heb ik het wel iets verkeerd gezegd in mijn OP:
Je hebt KVV die compleet is door premix en je hebt KVV die compleet is door afwisseling van diersoorten.

En dan valt kiezebrink bijvoorbeeld wél onder gemalen mixen, omdat daar de verhoudingen dusdanig niet kloppen je deze niet simpelweg compleet kan maken door 4 verschillende diersoorten te kopen.

Dus dan zouden Haaksbarf, Tinlo e.d. toch wél onder KVV vallen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:34

Ik heb het verkeer geformuleerd, ik geef namelijk Bibi schapenmix (schaap en kip), Carnibest eend-rijst (eend) en Bibi natuurmix (rund en kip) door elkaar.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:41

een premix maakt een oncomplete kvv kompleet..anders zouden ze er geen premix in hoeven te doen,dus ja de verhoudingen hoeven niet kloppend zijn kwa percentages ,de premix zorgt ervoor dat honden en katten voldoende vitamines en mineralen binnen krijgen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:02

Begin dan beter over haaksbarf, darf, tinlo en dergelijke!
Dan heb je het pas echt over kvv.

Ik vind een vleesrol met premix niet goed genoeg.

Met het afwisselen van diersoorten heb je nog steeds te maken met percentages die je rederlijkerwijs moet volgen.

Barf mist niks, maar je moet alles zelf goed uitdokteren.
Bot van dit, nek van dat en zoveel orgaan.
In KVV gooien ze alles in een vleesmolen, klaar is Kees.
Kun je natuurlijk ook zelf, alles in ene x malen.. Maak je van je barf zelfgemaakte KVV ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:09

Wat is de rest dan, valse kvv ?

Dat sommige mensen geen premix willen geven is hun ding (wat ik ergens snap), maar als een merk vers vlees aanbied die kompleet is, is dat toch echt kvv, hoe je het ook draait of keert.

Ik ben redelijk aan boord met het hele natuurlijke voeren, maar ik denk dat je met dat extremistische alleen maar mensen afschrikt om aan vers vlees te beginnen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:17

Dat is waar hoor. Alles KVV wat dat betreft.
Niks extremistisch, alleen wel verder kijken dab de dierenwinkel of de appie.
Beter KVV met premix dan brokken, maar in mijn ogen zijn mijn eerder genoemde merken pas echt goede KVV.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:17

ik voer nu zo'n 30 jaar kvv en vers ,en ze krijgen hier ahv,smuldier,bibi als kvv ,heb ook een tijdje lotgering gevoerd maar dat lusten ze niet meer.

vind deze kvv's nog een beetje redelijke prijzen vragen ,kvv voor 4 euro of meer per kilo vallen hier echt af,ga geen 10 gulden voor een kilo voer betalen 8)7

en de honden zien er super uit,dat is het belangrijkste ze eten het goed,glimmen als een spiegel...dus ja,voer is goed genoeg wat ik voer.

verder halen we vlees bij de slachter,van paard,schaap,geit,rund en daar betalen we 90 cent de kilo voor,vraag me werkelijk af waarom sommige kvv's van die idioot hoge prijzen handteren,want elke kvv is echt gemaakt van rest slachtafval van een slachterij.

die hele hype van beter ,nog beter,best...gaat hier ook wel een beetje de deur voorbij...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:42

KVV = Kant en Klaar Vers...
de 1 is compleet, de ander niet , de 1 heeft een premix om het compleet te maken, de ander bot + voldoende verschillende dieren in hun producten.
en weer een ander zul je verschillende producten van moeten voeren om het compleet te krijgen, of het combineren met producten van een ander merk.
ik voer lotgering lam/eend, Paard, totaal met pens en totaal met vis met 1 keer per week een pens/eenden nekken dag
lam/eend is ook niet compleet(niet voldoende diersoorten) , maar is het dan direct geen KVV meer?
lijkt me niet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:51

;( ;( ;( ;( heb ik een heeeel verhaal getypt... druk ik op kruisje :( blonnnndd

even in het kort want heb haast, reageer later wel uitgebreid

kvv s heb je in veeeeeelll soorten en maten, ik vind dat een goede kvv een natuurlijke calcium bron moet bevatten dus bot. geen poedervorm ;)

kvv staat btw voor kant en klaar vers voer niet Kompleet want dat schrijf je met een C ;)

verder kloppen je percentages van zowel barf als nrv niet... veeeel te weinig bot.. althans zelf samen stellen geef je een hoger botpercentage wat uit 50% bot en 50% vlees bestaat.. vleesbot word dat wel genoemd. met 20% gaan de meesten geheid aan de race kak.
ik voer bijv. 50%bot, 15% orgaan, 5% groenten/extra als een ei of yoghurt ofzo (groenten lusten ze niet graag) en 30 % spiervlees
het is maar net waar je hond het goed op doet, heeft hij bij 50% te harde ontlasting moet dat naar beneden en kan je orgaan bijv. omhoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:29

kimmie261 schreef:
omdat aan kvv's meestal ( niet bij allemaal) een premix toegevoegd is wat de kvv compleet maakt...

is er geen premix eraan toegevoegd dan moet je net als bij nrv/barf verschillende diersoorten voeren.

Hier heb ik altijd wat moeite mee, vlees = vlees, en ja er zullen kleine verschillen in mineralen, vitamine etc gehalten zitten tussen vleessoorten van verschillende diersoorten, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat een significante invloed heeft op het wel of niet "compleet" zijn van een dieet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 11:33

essiesilly schreef:
kvv staat btw voor kant en klaar vers voer niet Kompleet want dat schrijf je met een C ;)

verder kloppen je percentages van zowel barf als nrv niet... veeeel te weinig bot.. althans zelf samen stellen geef je een hoger botpercentage wat uit 50% bot en 50% vlees bestaat.. vleesbot word dat wel genoemd. met 20% gaan de meesten geheid aan de race kak.
ik voer bijv. 50%bot, 15% orgaan, 5% groenten/extra als een ei of yoghurt ofzo (groenten lusten ze niet graag) en 30 % spiervlees
het is maar net waar je hond het goed op doet, heeft hij bij 50% te harde ontlasting moet dat naar beneden en kan je orgaan bijv. omhoog

Lees op ineternet dat het toch echt de afkorting is voor Kompleet Vers Vlees en sommige sites zeggen dat het ook wel voor Kant en klaar Vers Vlees staat. Nu ben ik in de war.
25% bot + 25% spiervlees = 50% vleesbot. Percentages kloppen dus wel ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:45

Maar zo reken je dat dus niet uit ;) want vleesbot gaat samen dat is gewoon 1 onderdeel daarnaast moet je nog spiervleesgeven snap je :)
Ik snap wel wat je bedoeld hoor ;) maar het komt voor beginners heel verwarrend over