Of het belangrijk is dat een fokker is aangesloten bij een club, dat is persoonlijk.
Ik fok zelf en ben niet aangesloten bij de nederlandse rasvereniging. Nu ben ik wel lid van de duitse, de belgische en de spaanse (moeder) vereniging. Ik was het niet eens met de NL club en een aantal mensen die in het bestuur zaten.. voor mij een reden om de club te verlaten. Ik fok echter met dieren die aan zwaardere (gezondheids- en show)eisen voldoen dan die de NL club stelt..
Houdt er rekening mee dat er in Nl meerdere rasverenigingen per ras kunnen zijn, maar dat er ook rassen zijn zonder vereniging. En ook dat lid zijn van een vereniging al heel makkelijk is, door het betalen van contributie...
Zelf vind ik het belangrijker dat ik me 'goed voel' bij een fokker
De echtheid van een stamboom. Is het een nederlands gefokte hond? Dan krijg je een stamboom van de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland. Het stempel van de RvB staat dan op de stamboom en ook die van de FCI (overkoepelende organisatie). Naast de stamboom moet je een registratieformulier invullen, die door de fokker wordt ondertekend. Dit formulier wordt teruggestuurd naar de Raad van Beheer en die stuurt jou een nieuw formulier toe. De stamboom krijg je of direct mee als je de pup gaat halen, of wordt nagestuurd door de fokker (afhankelijk of de fokker deze al heeft ontvangen van de Raad, dit gebeurt zo rond de 8ste tot 12de week van de pup).
En wat noem je een goede lijn? Wil je shows lopen en zie je het liefst veel kampioenen in de lijn? Of wil je "vreemd" bloed in de lijn omdat je wil gaan fokken met je hond in de toekomst?
Wat voor rashond wil je gaan aanschaffen?
Mocht je meer willen weten, kan je me ook een PB sturen