Rottweilers uit Duitsland beter dan Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xRomana

Rottweilers uit Duitsland beter dan Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 18:26

Wij willen een rottweilerpup. Nu ben ik mij een beetje aan het orienteren en was van de week bij een groep hondenliefhebbers met een flinke dosis ervaring met werkhonden.
Zij raadden mij af een rottie uit NL te kopen, ze zouden te slank gebouwd zijn, minder grote koppen en veel
gezondheidsproblemen hebben. Of je zou dr met een flinke stofkam doorheen moeten gaan maar dik beter kan uitwijken naar Duitsland, hier zouden zij steviger gebouwd zijn, korter op de poten en dikkere geblokte koppen..

Wie kan mij hiermee op weg helpen?

dierenfan

Re: Rottweilers uit Duitsland beter dan Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:31

Ga een paar shows langs. Dan kan je mooi zien welke lijnen je wel/niet aanspreken. Qua uiterlijk maar ook zeker qua karakter.

wat verwacht je van je aankomende pup/hond. Werkhond (welke sport)/waakhond/huishond/combinatie van alles?

Heb jaren ringtraining gevolgd en daar zaten diverse rotties van zeker 60 kg en die kwamen gewoon uit NL maar of het Duitse lijnen waren die in NL gefokt waren weet ik niet. Ik kan wel zeggen dat die enorme bakbeesten van een rotties ik wel erg mooi en gaaf vind maar voor de sport lijken ze me echt niet geschikt. Dan kan je beter dat slankere type hebben.

Over het algemeen is groot en grof sneller 'vatbaar' voor problemen zoals HD bijv. dan de fijnere en slankere lijn.

Het is misschien wel net als met de labradors. De showlijnen zijn van die lompe, grove honden (vind ik wel mooi) en de werklijn (fieldtrail) is meer wat oorspronkelijk hoort en wat veel beter kan werken en daar ook veel meer geschikt voor is.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 00:48

gewoon een lekkere huishond.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 07:17

Als je hem/haar alleen als huishond wil en niet van plan bent om er mee te gaan werken, dan zou ik ziezo niet kiezen voor een rottie uit werklijnen.

Honden uit werklijnen worden toch met een bepaald doel gefokt en ik zie helaas heel erg vaak dat honden uit werklijnen die bij een huisgezin geplaatst worden, dat dit heel vaak op een fiasco uitdraait.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:36

ik zou ook niet voor een werklijn kiezen,deze honden zijn vaak gefokt om te willen werken.en gaan vaak raar gedrag vertonen als ze te weinig uitdaging hebben.ga bij shows kijken,ga bij verschillende fokkers langs stel vragen ga zo wel in duitsland als nederland eventueel ook in belgie kijken.neem je de tijd

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:40

Benhet idd eens met de hierboven commentaren.
Nl slechter als duitsland. mwah. Hebben der ondertussen 6 gehad en vind niet echt het verschil.
Kijk gewoon goed naar de lijn waar ze uitkomen en hoe de ouders eruit zien, dan heb je ongeveer een overzicht in welke richting je pupje gaat.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:50

Bezoek een aantal fokkers en beoordeel op huisvesting en gedrag van de eventuele ouderdieren, dit is erg bepalend voor het gedrag van de komende pup. Volg je gevoel hier in.

Ik vind dat ze tegenwoordig met een steeds korter wordende neusstop worden gefokt, zelf geef ik de voorkeur aan een langer neusje. ( en bruinere black and tan aftekeningen en bruine ogen staan vaak vriendelijker)

Heb zelf een Rottweiler uit het asiel gehaald in 2005, hij word dit jaar 8 en het is zo'n vriendelijke goede lobbes. Geen moment spijt van gehad. Achteraf denk ik wel dat hij het resultaat is geweest van een broodfokker, perfect is hij niet en met zijn rechte achterpoten heeft hij al 2 TPLO' s ondergaan. (knie operaties)

Voorkomen kan je het misschien niet helemaal, maar let goed op de bouw van de ouderdieren en of ze daarvan bewijs hebben dat het met de ellebogen en heupen in orde is.

Succes en veel plezier met je puppy zoektocht :j

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:47

Ben het met jullie eens het gaan geen hond uit werklijnen worden, we gaan wel trainen maar niet actief. Wel veel lopen als ze volwassen zijn, dat doen we nu ook met onze honden dus het worden geen suffe huiskleedjes.
Waar het mij voornamelijk om ging in mijn vraag, ik was was hier niet duidelijk in, dat ik hoorde dat de honden in Duitsland veel gezonder zijn. Nogmaals ik hoor dat van mensen die al jaren in de hondensport zitten, ik heb dr zelf totaal geen verstand van.
Shows bezoeken heb ik eerlijk gezegd geen zin in, geef toe ben ik te lui voor en vind het deprimerend.
Dus ik zal mijn info op internet moeten zoeken.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:48

Dat is echt klinkklare onzin, maar dat is het kaf van het koren zien te scheiden.
Vraag naar de uitslagen van HD en ED onderzoeken mocht je bij een fokker gaan kijken. Kijk naar de ouderhonden...zoiezo de moederhond.

Het is namelijk zo dat NL het strengst is van allemaal met betrekking tot het beoordelen van röntgenfoto's. Als je hond hier een B zou krijgen,dan krijgen ze in DLD met gemak een beoordeling A. Ze zijn in dat opzicht een stuk strenger hier, dus dat de honden daar gezonder zouden zijn....ik weet het niet......

Ondanks dat een fokker er alles aan heeft gedaan om een zo gezond mogelijke hond te fokken, kan je nooit geen 100% garantie hebben.
Het is net zoals met twee mensen. Twee gezonde mensen kunnen ook een kind op de wereld zetten die van alles blijkt te mankeren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:54

xRomana schreef:
Ben het met jullie eens het gaan geen hond uit werklijnen worden, we gaan wel trainen maar niet actief. Wel veel lopen als ze volwassen zijn, dat doen we nu ook met onze honden dus het worden geen suffe huiskleedjes.
Waar het mij voornamelijk om ging in mijn vraag, ik was was hier niet duidelijk in, dat ik hoorde dat de honden in Duitsland veel gezonder zijn. Nogmaals ik hoor dat van mensen die al jaren in de hondensport zitten, ik heb dr zelf totaal geen verstand van.
Shows bezoeken heb ik eerlijk gezegd geen zin in, geef toe ben ik te lui voor en vind het deprimerend.
Dus ik zal mijn info op internet moeten zoeken.

Huishond gefokte rotties zijn natuurlijk ook geen suffe huiskleedjes die kunnen best wat hebben en hebben zeker ook hun uitdaging en bezigheid nodig. Echter gemiddeld zijn ze rustiger en makkelijker te hanteren dan de op werklust en gedrevenheid gefokte rotties ;)

Ik zou idd dan gewoon zoeken naar een rustig type wat je ook aan spreekt. En tja, show is ook mijn ding niet. Ik kom er al jaren niet meer echter van mijn favoriete rassen volg ik wel een aantal fokkers en hun honden en nakomelingen (voor zover mogelijk) en soms komt er een fokker bij op mijn lijstje en soms verdwijnt er 1 omdat deze in de jaren een totaal ander type hond krijgt. Tot nu toe nooit een stamboomhond gehad alleen asielhonden maar als ik een langhaar duitse herder, boxer, border collie, duitse dog, sint bernard, jack russell, sheltie of labrador (heb brede interesse haha) erbij zou nemen dan weet ik zo welke kennel ik naar toe zal gaan. Vaak een kwestie van in het begin naar shows geweest en veel genoteerd en opgezocht en nu ook het bezoeken van diverse forums die alle rassen hebben of rasspecifiek zijn. Tegenwoordig met internet kan je heel veel. Ik raad dus een rottweiler forum (dat zal er vast zijn) echt aan voor jou.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:03

Ik weet niet of de rottweilers in duitsland beter zijn dan in Nederland maar kijk eens bij deze fokkers op hun site. Zij fokken naar mijn idee de ouderwetse rottie's. www.Zopian.nl
Kijk ook maar in mijn profiel daar zie een pup van hun.
Succes

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:06

qua uiterlijk plaatjes zeg naar mijn smaak dan Essie!!!! Karakter natuurlijk geen idee maar vind dit echt mooie honden!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:10

Super karakters.Allemaal stuk voor stuk lieverds. Ik heb een heel groot deel van de door hun gefokte honden
mee gemaakt op zo'n terugkom dag. Dit is mijn 4de rottweiler (1ste van deze fokkers)maar ik durf wel te zeggen de makkelijkste tot nu toe :j

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:44

Essie dat type zoek ik idd! Zal de site bij mn favorieten zetten dankjewel!
Ik zal eens gaan kijken of dr forums oid zijn waar ik mij kan gaan inlezen, om een beetje de lijnen te kunnen gaan ontdekken. Essie je heb een mooie hond zeg!
Ik heb de tijd dus ga nu rustig om mij heen kijken. Dtls of Nederland maakt dus niet zoveel uit.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:22

Je kan ook kijken bij NRC-Rottweiler(nederlandse rottweiler club)daar staan ook een hele hoop fokkers op die bij hun zijn aangesloten. Dan kun je ook goed vergelijken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:18

ESSIE70 schreef:
Ik weet niet of de rottweilers in duitsland beter zijn dan in Nederland maar kijk eens bij deze fokkers op hun site. Zij fokken naar mijn idee de ouderwetse rottie's. http://www.Zopian.nl
Kijk ook maar in mijn profiel daar zie een pup van hun.
Succes

en ook ik heb een hond van deze fokker, erg goede ervaring mee :j

dit is mijn rottie

Afbeelding

en dit is zijn volle broer, beste nederlands gefokte hond 2011 en nederlands kampioen
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:47

echt prachtig. Mooie volle brede honden maar niet van die enorme kolossen. Hoe zijn hun karakters? Dat is namelijk een nadeel van het zoeken via een rasverenging. Je kan dan wel op foto's af gaan maar niet op karakters tenzij je op basis van uiterlijk fokkers uit zoekt en daar een aantal van gaat benaderen of gaat googlen of na vragen op een forum welke karakters die honden over het algemeen hebben.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:12

Prachtige hond Lou lou dat is dus precies het type wat ik zoek :D

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:15

Wat ik wel jammer vind is dat in het toekomstige nest er een voorouder voorkomt met HD -C :(

robbedoes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:19

Wij hebben een rottweiler uit Nederland (zonder stamboom) en ik kan je zeggen, ze is totaal niet slank gebouwd en heeft al helemaal geen kleine kop. Iedereen denkt dat het een reu is terwijl het toch echt een teefje is. Ook hebben wij in 3 jaar nog geen een gezondheid probleem met haar gehad..

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:28

En waar komt die teef vandaan als ik vragen mag?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:56

xRomana schreef:
gewoon een lekkere huishond.

als je gewoon een lekkere huishond wil, raad ik je sowieso de echte op werk gerichte fokkers af, niet alleen hebben de gericht op werk gefokte honden vaak erg veel energie, maar komt er ook een nog wat pittiger karakter om de hoek kijken.
en een wat minder of niet op werk gefokte hond kan nog steeds een hoop aan kwa wandelen etc etc, daar hoef je echt geen werkhond voor te hebben .

wij hebben trouwens een Rottweiler van een nederlandse fokker, er zijn namelijk echt wel goede fokkers hier in nederland en je hoeft echt niet naar duitsland voor ene leuke gezonde hond.
Kijk anders sowieso eens op de site van de nederlandse rottweilerclub en lees eens rond op het rottweilerforum.nl

edit: na het verder lezen na die opmerking die je plaatste komt mijn post natuurlijk wel een beetje als spuit elf er achteraan hobbelen :+ maar goed :P

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 16:03

Geeft niet toch bedankt voor je bijdrage, werklijnen ga ik nog ove rnadenken, mss ga ik toch wel weer de sport in (Man is medecompagnon van een hondenschool) dus de wegen liggen dr wel.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:13

xRomana schreef:
Wat ik wel jammer vind is dat in het toekomstige nest er een voorouder voorkomt met HD -C :(

Dat is wel een verre voorouder :) Ik denk als de verdere nakomelingen allemaal HD-a hebben dat die ene C er al uitgefokt is.Je bent dan wel al 4 generatie's verder met het toekomstige nest.
Al vraag ik me wel af waarom ze die reu toen die tijd hebben gebruikt?

De 2 rottie's die loulou heeft geplaats dat zijn 2 volle broers van mijn pup :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:49

dierenfan schreef:
echt prachtig. Mooie volle brede honden maar niet van die enorme kolossen. Hoe zijn hun karakters? Dat is namelijk een nadeel van het zoeken via een rasverenging. Je kan dan wel op foto's af gaan maar niet op karakters tenzij je op basis van uiterlijk fokkers uit zoekt en daar een aantal van gaat benaderen of gaat googlen of na vragen op een forum welke karakters die honden over het algemeen hebben.

mijn hond is goedgekeurd als psychosociaal hulphond en mag ik inzetten als co-trainer bij sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen en volwassenen, zegt denk ik voldoende over zijn karakter :D
wel is het een hond die een duidelijk leider nodig heeft, maar dat heeft denk ik iedere rottweiler en vooral een ongecastreerde reu.

edit: ik kan de link hier niet neerzetten zie ik, maar zoek even onder:
nakomeling / a-nest / adrio / uitslagen
en je vind daar zijn volledige gedragstest.