karakteromschrijving van honden uit het asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

karakteromschrijving van honden uit het asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 07:58

Omdat ik op zoek ben naar een nieuwe volwassen hond voor ons gezin <3 , kom ik uiteraard ook op sites van dierenasiels terecht. De honden worden daar met volledige (karakter) omschrijving gepresenteerd.

Ik ben benieuwd naar verhalen van mensen die een hond uit het asiel hebben gehaald. Kwam de omschrijving van het asiel overeen met hoe de hond uiteindelijk in zijn nieuwe omgeving echt bleek te zijn?
Klopt het verhaal van het dierenasiel of bleek de hond toch heel anders te zijn? :\

De reden dat ik me dat afvraag is dat de honden in het asiel natuurlijk in hokken zitten en met veel verschillende mensen te maken hebben. Ik vraag me dan ook af in hoeverre je in zo'n situatie kunt inschatten hoe een hond zich in een gezinssituatie zal gedragen.

Wie heeft ervaring?

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:07

allereerst wat goed dat je van plan bent om een hondje uit het asiel te adopteren! ik werk zelf als vrijwilliger in het asiel en ben elke keer weer dolblij als een hond een tweede kans krijgt. Vaak komen ze nog beter terecht dan andere honden omdat deze baasjes er vaak heel goed over nagedacht hebben alvorens ze een hond aanschaffen en ze in het asiel vaak ook nog door de " ballotage" moeten.
wat mij opvalt wanneer ik de advertentie teksten lees van de honden die ik persoonlijk ken is dat ze over het algemeen wat teruhoudener zijn. Er zijn maar weinig honden die bijvoorbeeld aangeraden worden in een huishouden met kinderen in de advertentie tekst maar als je daadwerkelijk op gesprek gaat bij het asiel en je persoonlijke leefsituatie toelicht zal blijken dat zo'n hond met de eventuele begeleiding prima zal functioneren in een gezin. Ze zijn met andere woorden dus soms te eerlijk en voorzichtig is mijn ervaring, wat natuurlijk ook heel goed is zodat ze er zeker van zijn dat een hond niet verkeerd terecht komt.
Ook weet ik uit ervaring dat sommige honden die in het asiel hyper waren of juist heel timide, in hun nieuwe huissituatie echt uit hun schulp kropen en juist helemaal tot rust kwamen en een stabiele hond bleken. Dan herken je ze echt niet meer terug. In het asiel reageren en gedragen ze zich echt heel ander door de stress die het verblijf aldaar met zich meebrengt.
Ik zou je aanraden om echt voor de klik te gaan, laat je niet afleiden door het uiterlijk van de hond, kom een paar keer wandelen met de hond alvorens je besluit om voor hem te gaan, zodat je hem een beetje leert kennen.
Heel veel succes en ik kijk uit naar een vervolg topic van je nieuwe maatje ;-)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:14

Ik weet niet meer wat de karakteromschrijving van onze hond toen was. Is al 15 jaar geleden;)
Weet wel dat ze toen dingen verzwegen hebben. Dat onze hond voor ons 4 andere eigenaren had gehad die haar hadden teruggebracht omdat ze onhandelbaar was.
Gedurende de proefperiode van een paar weken gedroeg ze zich voorbeeldig. Wel druk, maar heel braaf, goed luisteren... Daarna begon de 'ellende'. Andere honden aanvallen, fietsers achterna zitten, ontzettend bang voor vreemde mannen in ons huis, de stofzuiger, de krant, de bezem. Verlatingsangst, ze wilde niet in de auto of de bench.alles kapotbijten in huis.
En toen kwamen we achter haar geschiedenis. Als zwerfhond uit het bos geplukt en dus meerdere eigenaren voor ons gehad.

Maar wij hadden iets van: "als we haar terugbrengen maken ze haar misschien wel af of ze zit er over tig jaar nog." dus we hebben cursus gedaan en geleerd om te gaan met haar karakter. In de loop der jaren is het een ontzettend lieve hond geworden. Andere honden bleef in sommige gevallen lastig, de ze blijft altijd aan de riem. Zeker nu ze doof is.
Maar we heben haar nu 15 jaar, dus ze is 16,5. Een ontzettend lieve hond, een hele goede keus. Soms kon ik haar wel achter het behang plakken als ze weer eens iets van mij had opgegeten, maar wat ben ik blij dat we haar gehouden hebben om haar een kans te geven.

Maar goed, ik vind het wel kwalijk dat het asiel dit verzwegen heeft. Wij zochten een gezinshond, ik wad pas 10 toen we haar kregen en ik hield er niets aan met uitlaten. Ons speelgoed werd verslonden:p . Ik vind dat ze ons iig hadden moeten vertellen dat ze meerdere malen was teruggebracht en waarom. Maar goed, misschien is dit beter. Anders hadden we haar niet uitgezocht denk ik. En die kans verdiende ze wel.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:14

In grote lijnen kwam het bij onze herplaatsers wel overeen.

5 herplaatsers gehad waarvan 1 pup van 11 weken.

Alleen mijn Boxer zou goed met andere honden kunnen, in een grotere groep honden klopte dat wel, kwam ze 1 hond tegen dan ging het 9 van de 10 keer niet goed.

De herplaatser die ik nu heb liep altijd los bij de vorige eigenaar is ons vertelt, bij ons gaat dat soms goed en soms schiet hij er ineens vandoor en kunnen we hem gaan zoeken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:18

Onze tweede hond kwam ook uit het asiel en zijn karakterbeschrijving klopte wel volledig. Dit was wel geen standaard-asiel, de honden zaten niet in hokken maar mochten allemaal loslopen op een omheinde koer met speelgoed en etensbakjes. Er werd daar ook amper geblaft, alle honden waren daar de rust zelve of lekker aan het spelen, ook waren er heel weinig incidenten bij de honden onderling want ze konden elkaar uit de weg gaan. De honden lieten dus (denk ik) eerder hun ware karakter zien dan moesten ze opgesloten zitten in hokken.

Nu was onze hond wel een 100% te vertrouwen hond, zelden zo'n lieve en zachte hond meegemaakt, hij had gewoon geen slecht kantje :)

edit: qua medische geschiedenis wisten we ook alles, het was een zorgenkindje in het asiel (in beslag genomen door de politie, zwaar verwaarloost) en het is altijd een zorgenkindje gebleven. Ik werkte toen als vrijwilliger in het asiel dus wist zijn achtergrond ook en ben vaak met hem gaan wandelen voor we beslistten hem te nemen.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 03-09-12 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 08:18

bruceandnoon schreef:
In het asiel reageren en gedragen ze zich echt heel ander door de stress die het verblijf aldaar met zich meebrengt.

Dit is inderdaad juist waarom ik me dat afvraag en graag ervaringen wil horen.

Het is natuurlijk nooit uitgesloten, maar ik zou het erg vervelend vinden als blijkt dat we een mismatch hebben straks. Ik ben niet van het weer weg doen, dus het zou wel erg prettig zijn als we het goed met elkaar kunnen vinden.
Ik zeg dit niet voor niets, want ik heb een paar maanden geleden één van onze honden die zo'n mismatch was op 14 jarige leeftijd laten inslapen. Veertien jaar een gezinslid te hebben gehad met een enorme gebruiksaanwijzing maakt mij wel voorzichtig bij de aanschaf van een nieuwe huisgenoot :j .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 08:20

eilleen333 schreef:
Maar wij hadden iets van: "als we haar terugbrengen maken ze haar misschien wel af of ze zit er over tig jaar nog."

Dat is ook de reden dat eenmaal bij ons in huis geen enkel dier meer weg gaat.

Wel fijn dat het met jullie hond helemaal goed gekomen is!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:25

wij hebben er meerdere uit het asiel gehaald waarvan mijn huidige hond daar geboren is.
op 1 hond na heeft de uitleg altijd geklopt.
de ene hond waarvan het niet klopte was iets wat hun ook niet konden weten.
de hond was zeer dominant naar mannen,alleen werkte er toen geen enkele man in het asiel.
voor vrouwen was hij super.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:57

Mijn vader ging naar het asiel om een maatje te halen, onder het motto rust roest wilde wij dat ons vader een hond nam om gewoon in ritme te blijven en te wandelen. Hij ging voor een kleintje maar kwam terug met een oude dame, kruising stabij wetterhoun...gewoon omdat ze zo zielig zat te kijken en rustig was...De geschiedenis werd er netjes bij vermeld en dat ze verlatingsangst had en dat ze daarom nog een keer terug was gebracht. Ze was ook erg beschermend tegenover andere als het om haar terrein ging, duurde even voordat het iets minder was. Mijn vader corrigeerde haar daar gewoon in en dat ging later prima. Helaas liep het anders dan gehoopt, mijn vader overleed eerder dan de hond...Ik heb daarna nog 3 jaar voor haar gezorgt, hadden we ons vader belooft op het sterfbed. Wel netjes het asiel opgebeld dat ik de hond nu had, daar deden ze niet moeilijk over gelukkig, ze waren allang blij dat ze werd opgevangen. De hond was net een schaduw ze volgde me overal ook al was ze moe ze bleef volgen, zo trouw..en mijn zoontje daar waakte ze over als de beste.Kortom ik heb doordat mijn vader ging voor de "lelijkste "hond met verhaal de eer gehad om voor de meest trouwe en liefste hond te zorgen! Blijkbaar is het toch zo dat je moet gaan wat je aanspreekt.
http://i17.photobucket.com/albums/b60/m ... CF0472.jpg

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:01

Malkesta schreef:
Mijn vader ging naar het asiel om een maatje te halen, onder het motto rust roest wilde wij dat ons vader een hond nam om gewoon in ritme te blijven en te wandelen. Hij ging voor een kleintje maar kwam terug met een oude dame, kruising stabij wetterhoun...gewoon omdat ze zo zielig zat te kijken en rustig was...De geschiedenis werd er netjes bij vermeld en dat ze verlatingsangst had en dat ze daarom nog een keer terug was gebracht. Ze was ook erg beschermend tegenover andere als het om haar terrein ging, duurde even voordat het iets minder was. Mijn vader corrigeerde haar daar gewoon in en dat ging later prima. Helaas liep het anders dan gehoopt, mijn vader overleed eerder dan de hond...Ik heb daarna nog 3 jaar voor haar gezorgt, hadden we ons vader belooft op het sterfbed. Wel netjes het asiel opgebeld dat ik de hond nu had, daar deden ze niet moeilijk over gelukkig, ze waren allang blij dat ze werd opgevangen. De hond was net een schaduw ze volgde me overal ook al was ze moe ze bleef volgen, zo trouw..en mijn zoontje daar waakte ze over als de beste.Kortom ik heb doordat mijn vader ging voor de "lelijkste "hond met verhaal de eer gehad om voor de meest trouwe en liefste hond te zorgen! Blijkbaar is het toch zo dat je moet gaan wat je aanspreekt.
http://i17.photobucket.com/albums/b60/m ... CF0472.jpg

Wat een lief koppie :)

Daar kan ik me volledig in vinden, gaan voor wat je aanspreekt! Wij hadden ook iets bepaald in ons hoofd, rond de twee jaar, teef, niet te groot, geen chichi-type. Het werd een 3-jarige koningspoedel-reu :D De klik was er na enkele wandelingetjes samen en we hebben er nooit een seconde spijt van gehad, ondanks al zijn medische problemen. Het was echt een wereldhond :)

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:09

Als ik zelf weer voor een hond zou gaan, dan wil ik graag een oudere hond nog een tweede kans geven net als mijn vader heeft gedaan.

@Solleke_Noah dank je :D Wel lachen dat je wat in je hoofd heb en je komt met heel iets anders weer thuis :D

crazyy_caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:13

de karakteromschrijving die op internet stond komt redelijk overeen met onze hond, wel is er bij ons een vaag verhaal verteld over de reden waarom zij is afgestaan. zij heeft in 2 asiels gezeten (ze is verhuisd van asiel omdat het eerste asiel te vol zat) en van beide asielen krijgen wij andere vage verhalen.

erg goed van je dat je een hondje uit het asiel wil halen. ik raad je wel aan om goed na te vragen of dit de 1e keer is dat de hond in het asiel zit en waarom de hond is afgestaan. ik hoop dat je een leuk hondje vind

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 09:14

Uiteraard gaan we alleen maar voor een hond die ons aanspreekt <3 . Ze moet alleen ook wel aan een aantal basisvoorwaarden voldoen natuurlijk en binnen ons gezin passen :j .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 09:15

Ja, dat is een goede natuurlijk, of de hond er voor het eerst zit en waarom.

:j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:40

Hier zijn de herplaatsers ook altijd gebleven als er toch een minder leuke verrassing te voorschijn kwam, daar werken we dan aan en pas me dan ook aan.
Heb kinderen dus goed met kinderen was en is voor mij wel hèèl belangrijk.
Daarbij reageert een hond bij de één anders dan bij de ander, een asiel kan daardoor alleen in grote lijnen aangeven hoe de hond in elkaar zit en wat hij gewend is.

Ga op je gevoel af en neem de hond niet gelijk mee maar ga wat vaker kijken en wandelen, sommige asiels willen ook dat je vaker komt kijken naar de hond die je aanspreekt.

Leuk dat jullie een hond een 2e kans wil geven, succes met de zoektocht naar een maatje.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:33

LDRD schreef:
eilleen333 schreef:
Maar wij hadden iets van: "als we haar terugbrengen maken ze haar misschien wel af of ze zit er over tig jaar nog."

Dat is ook de reden dat eenmaal bij ons in huis geen enkel dier meer weg gaat.

Wel fijn dat het met jullie hond helemaal goed gekomen is!

Inderdaad, een dier neem je voor het leven. En we hebben zoveel plezier met haar. Het voelt ook gewoon goed als je zo'n dier dan een warm huis kan geven.

Als ik straks zelf een huis heb, en genoeg tijd, wil ik weer zo'n hond. Eentje die moeilijk te plaatsen is. De makkelijke lieve dieren vinden toch wel een huis, de probleemgevallen niet, en die vind ik juist het leukst;)

Ocean_Child

Re: karakteromschrijving van honden uit het asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:41

Mijn vorige hond werd op 1,5 jarige leeftijd door het asiel omschreven als agressief, onhandelbaar. Ze zou niet zindelijk willen worden en luisteren deed ze al helemaal niet. Ze werd me afgeraden en zou hoogstwaarschijnlijk worden ingeslapen. Ik heb haar toch meegenomen en vanaf het eerste moment tot aan haar dood op 14 jarige leeftijd heb ik er een fantastische hond aan gehad. Weliswaar had ze verlatingsangst, maar ze heeft nooit agressief gedrag vertoond. Ze was direct zindelijk en liep na 4 dagen los, luisterde erg goed!
In het asiel was ze doodongelukkig en heel erg mager van de stress, haar werkelijke lieve karakter heeft ze daar nooit getoond. Inmiddels is ze twee jaar dood, maar ik mis haar nog steeds ontzettend!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 12:02

Wat goed Saskia dat die hond bij jou zo goed terecht gekomen is.
Maar het asiel zat er dus duidelijk wel erg naast.

Ik zoek nu echt een hele lieve hond zonder lange gebruiksaanwijzing en zeker geen 'project'. Domweg omdat we nu 14 jaar zo'n hond gehad hebben met een ellenlange gebruiksaanwijzing en we daar nu wel even klaar mee zijn.
Bovendien hebben we nog een hond en ondanks dat die heel lief is, is hij niet altijd even makkelijk voor de omgeving. Ligt meer aan de omgeving dan aan de hond zelf, maar lastig is het wel. Mensen zien mij met hem liever gaan dan komen zeg maar ;) .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:25

Bij ons klopt het half. Volgens de beschrijving was het een vriendelijke, drukke hond, die volgens de oude eigenaren kon uitvallen tegen andere honden en was ze agressief. In het asiel hadden ze daar niks van gemerkt, ook niet met wandelen. Ze kende geen basiscommando's en kende het wandelen aan de riem ook niet super.

Nu hebben we haar een jaar en het is een inderdaad een vriendelijk en drukke hond. Zolang wij met haar trainen is het een luiwammes, maar slaan we dat over, breekt ze het halve huis af :D Het uitvallen is wel erger als dat gezegd werd, maar dat komt omdat ze niet uitvalt naar bekende honden en ze de honden daar natuurlijk kende. Ze kende helemaal geen commando's en uitlaten was enorm trekken.

Het asiel was dus heel eerlijk, want het uitvalgedrag liet ze daar niet zien. Ze zat daar in een kennel met meerdere honden en dat ging goed. Hier thuis gaat het los ook goed, aan de riem valt ze wel uit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 19:17

Dank jullie voor de antwoorden.

Ik moet wel zeggen dat ik altijd gedacht had dat de asiels vol zaten met honden en dat is voor een deel ook wel zo natuurlijk. Maar als ik dan wat specifieke zoektermen ingeef die voor ons van essentieel belang zijn (moet met andere honden/katten kunnen, teef, tussen de 2 en 5 jaar oud) dan blijft er maar bar weinig over (lees een handvol) -O- . Als ik dan de beschrijvingen lees bij die betreffende honden dan zijn het verder nog honden met een aardige gebruiksaanwijzing ook :list: . Ze zitten er kennelijk niet voor niets.

Vrees dat het geen hond uit een asiel gaat worden dus :n .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:25

Sommige dingen zijn ook gewoon nog niet uitgetest (was bij ons toch zo). Onze hond kon wel met andere honden, dat wisten we want ze liepen samen op de koer. Of hij met katten kon was nooit getest, dus we mochten hem aanlijnen en langs de kattenverblijven lopen. Hij reageerde druk en opgefokt maar wel op een 'lieve' manier, hij wou duidelijk spelen en had niks aggressief. Eenmaal thuis bleek dit te kloppen, met onze jonge kat heeft hij heel wat afgespeeld :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:34

Ik heb de ervaring dat een asiel af en toe wel wat informatie 'verzwijgt'.

Mijn moeder haalde destijds een kruising poedel uit het asiel. Ze had er wel bij gezegd dat hij alleen moest kunnen zijn als ze ergens heen moest. Geen probleem, werd gezegd, hij kon rustig alleen blijven. Het hondje hebben ze uiteindelijk terug moeten brengen omdat hij echt alles sloopte zodra er niemand was.

Ik heb zelf een herder uit het asiel gehad, die een bijtverleden had. Was wel eerlijk vermeld, maar toch was het geen probleem om hem los te laten lopen want hij luisterde prima. Helaas greep hij een andere hond, en kreeg ik de rekening (gelukkig was het alleen maar een kneuzing), maar goed, loslopen kon echt niet.

Dus... zou niet op alles blind vertrouwen. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:47

eilleen333 schreef:
Inderdaad, een dier neem je voor het leven.

Schattig idealistisch, maar naar mijn mening niet echt realistisch. Er zijn legio gegronde redenen een hond of ander dier weg te doen, of zelfs te euthaniseren.

Er zijn honden die in asiels zijn beland omdat ze door wat voor oorzaak dan ook niet te managen zijn. Waarom zou je aan zo´n probleemdier vast moeten zitten vor de rest van zijn natuurlijke levensduur? Omdat je de pech had juist die te kiezen?

Wij hebben tot nu toe vier honden overgenomen die anders geeuthaniseerd zouden worden (Er zijn hier geen asiels overigens). Drie daarvan, prima honden, één is een natuurlijke dood gestorven, de andere twee hebben we nog. De vierde echter bleek teveel ongewenste bagage mee te brengen, die rust nu in vrede.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:12

ik werk in een asiel en heb altijd honden uit het asiel gehaald (4 nu) De karakter omschrijvingen klopten allemaal. Eigenlijk in alle gevallen zijn de negatieve punten zeer goed benadrukt zodat ik wist wat ik qua negatief (voor mij) gedrag in huis haalde.

Echter door mijn werk weet ik ook heel goed dat een hond in de opvang heel anders kan zijn dan in een thuis situatie en dat ex eigenaren soms heel goed kunnen vertellen hoe hun hond is maar soms ook heel goed kunnen liegen over bijv. dat de hond makkelijk een paar uur alleen kan zijn en dat deze bij de nieuwe eigenaren het huis verbouwd. Wat uiteraard ook door stress kan komen maar wat ook goed kan zijn door verkeerde voorlichting.

Daarom is er ook altijd een proeftijd. Stel dat het niet gaat dan kan de hond terug en voordeel voor hond en asiel is dan dat het asiel extra informatie heeft zodat de hond hopelijk daarna gelijk goed en blijvend geplaatst kan worden.

Helaas is het net als bij mensen en net als bij fokkers. Je hebt goede en slechte asielen en daar moet je doorheen prikken. Veel ervaringen op internet opzoeken en zelf naar het asiel gaan en zelf ook proberen de hond goed in te schatten. Als het een eerste hond wordt vraag dan iemand mee die veel ervaring heeft met honden die kan helpen om het gedrag wat de hond laat zien als jullie gaan kijken en proef wandelen goed in te schatten.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:02

Ik denk niet zozeer dat beschrijvingen bewust niet kloppend zijn maar een hond in het asiel gedraagd zich daar doorgaans anders dan dat een hond in huis is en echt zijn eigen stekkie en veiligheid heeft waardoor bepaalde karaktereigenschappen gewoonweg anders zijn dan in het asiel naar voren kwam.
Ik heb sinds maart een hond uit het asiel en zij werd omschreven als wat angstig en terughoudend maar eenmaal op haar vaste stekkie bleek het een uitbundige en verre van terughoudende hond! Ze is juist erg aanwezig, zelfs wat dominant naar de andere honden en ontzettend waaks! Ik ben super blij met haar en ze gaat nooit meer weg want ik heb er een vriendin voor het leven bij en ze gaat door het vuur me maar haar echte karaktereigenschappen ontdekte ik pas na enige tijd en die kwamen niet geheel overeen met de beschrijving van het asiel, maar ik zou het zo weer doen!! ;)