Hoever ga jij voor je huisdier??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Re: Hoever ga jij voor je huisdier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:16

ik had net 5 weken mijn pony , 4 jaar oud.
toen die erge koliek kreeg , een entrapment.
spoelen lukte niet , waardes waren als 3x zo hoog als het mocht zijn en het ging erg snel.
dierenarts zei alleen nog de optie om te opereren 6000-7000 euro als het lukt en kans dat het terug komt was er zeker. het blijft een zwakke plek.
toen besloten om afscheid te nemen.
Je blijft denken met wat als ik het wel gedaan had? maar dat zal je dus nooit meer weten.

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:16

Ik heb mijn honden op versvlees, en dat kost me 50 euro in de week. Dierenarts wordt bezocht als het nodig is.
Ene hond heeft een voedselallergie en is ne sociaal. Dus ik ben verhuisd naa een boerderijtje met ee super tuin waar hij niet wordt geconfronteerd met teveel andere honden...

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:24

Ik ben zelf da assistente en ben wel realistisch.

Ik laat mijn dieren wel opereren of geef ze medicatie.

Zo staat onze hond op mobilty support en rimadyl voor een pijn vrij leven (al 7 jaar, is nu 12 jaar). Kan er bijna een paard van onderhouden.
Ik ga haar niet meer opereren aan tumortjes oid. Ze heeft een lymfeklier in de hals die af en toe opzet, ik laat geen bioptie doen, ga daar geen honderden euro's in steken. Het is een Ridge Back, en ze zit al in de verlenging zeg maar.
Ze is vrolijk en ziet er goed uit, lange wandelingen hoeven niet meer, maar een kort stukje vindt ze wel leuk. Voor de rest van de dag wat eten en zonnen is haar grootste hobby. 's nachts heeft ze 2 dekens;1 om op te liggen en 1 om onder te liggen, ja zelfs met dit weer!! Ze kruipt er zelf onder.

Mijn 3 katten (1,2 en 13 jaar), krijgen ook wel alle kansen mits het realistisch is. En financieel haalbaar.

Anoniem

Re: Hoever ga jij voor je huisdier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:48

Puur op kosten gezien en even helemaal los van prognose en dierwaardigheid?
All the way!

Ik vind niet dat "de prijs" een ("de") reden moet zijn om een dierenleven maar te beëindigen.
Ik heb de keuze gemaakt om dieren te nemen, de zorg genomen voor het dier, en daar komen verantwoordelijkheden bij kijken.
Eén van die verantwoordelijkheden is de financiële verantwoordelijkheid. Als ik die niet kan of wil dragen, moet ik geen dieren nemen. Zo simpel vind ik dat. Het dier is aan jou overgeleverd, en dat is een verantwoordelijkheid die je gewoon moet nemen. Klaar.

Je kunt niet zomaar stoppen met voeren omdat je geld op is, of stoppen met geneeskunde omdat je daar nooit over na hebt gedacht.


Maar (in mijn ogen "natuurlijk") prognose en dierwaardigheid lijken me juist dé redenen om wel of niet te kiezen voor een operatie/behandeling.

Ik vind "prijs" eigenlijk niet in dat rijtje thuis horen.
Dus voor mij is de vraag hoe ver ik zou gaan echt een no-brainer: all the way. Al moet ik er m'n laatste eurocent aan uitgeven. Als dat m'n dieren een gezond, dierwaardig bestaan kan garanderen, hebben ze daar in mijn ogen ook recht op.

_Meliss_

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-05-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:54

Ik heb een konijn laten opereren.
Konijn was van mijn schoot gesprongen en had haar voorpoot gebroken. We hadden weinig keus of amputeren of een spuitje.

We hebben haar geamputeerd (250,-) en ze heeft nog vrolijk 2,5 jaar verder geleefd helaas is ze door onbekende reden ineens overleden :( Ze was maar 3 jaar geworden. Ben blij dat we dit hebben gedaan! Maar voor dat geld hadden we 50 andere konijnen kunnen kopen.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:00

Zover ik het kan betalen en het dier nog zonder pijn kan leven.
Nu heb ik een kat van ongeveer 18 jaar die ik al wel 4 jaar 2x per dag medicijnen moet geven.
Die krijgt zij vanwege schildklierproblemen, zonder de medicijnen zou ze allang overleden zijn.
Medicijnen kosten 45,00 euro per busje en doe er ongeveer 7 weken mee.

Mijn hond heeft 3 jaar geleden een operatie aan z'n neus gehad, kostte ook een paar honderd euro.

Maar als iets zo duur zou zijn, dat ik het niet kan betalen?
Als het dier dan zieker en zieker zou worden zonder zo'n dure behandeling, ga ik me niet in de schulden steken maar het dier laten inslapen.

Al mijn huisdieren worden op tijd ontwormd, ontvlooid en geënt, en krijgen goed voer.
Dus ik zorg zelf dat wat ik kan doen, dat ook doe.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 01:13

Voor ons is geld geen reden om een dier van ons niet te laten helpen... M'n hond is opgenomen geweest, 3 operatie's, medicijnen, speciaal voer... Kostten; 1500Euro. Hebben een kat van 17 jaar die al vanaf haar eerste chronisch ziek is (Heeft een heerlijk leven hoor, lijd totaal niet).

En we hebben een caviaopvang... We geven dus ook veel geld uit aan dieren die niet van ons zijn of die later voor 5 euro weer verhuizen.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:19

Hier gaan we toch wel redelijk ver :+ Wij tellen niet met honderd'tjes, maar met een 0'etje erachter..
De ene is nu 3, heeft haar eerste tweejaar over de max gezeten van de verzekering, 2500 euro geloof ik.
Eerste jaar ruim erover, tweede jaar net aan. Ander is nu 2 jaar jong en dit jaar al ruuuim over de max gegaan..

Tja, de oudste heeft een spoed maag-darmoperatie gehad met een half jaar, sterilisatie + maagvastzetten wat ze dus verkloot hebben,
maand later lag ze weer in Amsterdam om de maag terug te kantelen en goed vast te zetten, nog een longontsteking waarvoor ze 2 dagen
in Utrecht heeft gezeten en wat langlopende diaree problemen doordat ze 70cm darm kwijt is.

Jongste heeft als pup haar teen gebroken in het bos, gespalkt, verkeerd aangegroeit en uiteindelijk in Amsterdam opnieuw gebroken en rechtgezet. Redelijk lange periode van revalidatie, met pijnstillers en antibiotica en dergelijke erop en eraan. Daarna een klap gekregen toen
ze een jaar was, daardoor is een stuk pees met stukje bot afgebroken, waardoor ze een hele tijd mank heeft gelopen.
Is ze aan geopereerd, 2 weken na revalidatie van die operatie is ze weer onder t mes gegaan vanwege gescheurde kruisbanden in dezelfde
geopereerde achterpoot. Dat is nu 2 weken geleden en ze is nu begonnen met haar minimaal half jarige revalidatie.. oh en ze heeft nog artrose.

Dus ik kan vooral zeggen, neem niet ZOMAAR een hond. Een hond kan goed geld kosten, helaas. Heb hier in huis het bewijs liggen!
En mocht je een risicovoller ras hebben, hier twee Duitse Doggen van groot formaat, verzeker m dan absoluut, wij hadden anders echt
falliet gegaan aan deze twee.

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:28

Ik denk niet ver in vergelijking met anderen.
Wij houden echt zielsveel van onze dieren, en willen dan ook graag dat ze zo min mogelijk hoeven te lijden.
Mochten ze ook tumoren krijgen, wat heel goed mogelijk is bij raskatten, dan laten we ze niet opereren. Het zjn al oude katten en de kans is meer dan aanwezig dat ze tijdens de operatie zullen bezwijken.
Onze oudste kat is 13, wordt op 23 december 14. Zij heeft geen trommelvlies meer in haar rechter oortje, dus moeten we nu elke dag of om de dag haar oortje uitspuiten tegen vuil.
Ze heeft al een keer blaasontsteking gehad, naar de DA, medicijntjes gekregen en er weer tegen aan.
Maar genoeg is genoeg bij ons.
We willen niet dat het dier pijn heeft, mocht dit wel voorkomen, krijgen ze direcht een spuitje.

EDIT: Bovendien willen wij niet dat de beesten een kasplantje worden.
Ze zijn bij ons gekomen om de rest van hun leven een lui leventje te lijden met veel liefde, ze mogen bij ons ook oud worden, met alle kwaaltjes van dien, maar wij weten wanneer het genoeg is.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:34

moelly schreef:
EDIT: Bovendien willen wij niet dat de beesten een kasplantje worden.
Ze zijn bij ons gekomen om de rest van hun leven een lui leventje te lijden met veel liefde, ze mogen bij ons ook oud worden, met alle kwaaltjes van dien, maar wij weten wanneer het genoeg is.

Naar mijn mening is t niet zo dat als je ver gaat voor je dieren, ze automatisch geen leuk leven meer hebben.
Heb genoeg mensen gehad die zeiden dat we beter konden stoppen met onze oudste die toen een ruim half jaar was en op t randje van de
dood heeft gebalanceerd. Maar als je nu naar haar kijkt, is het zeker geen kasplantje en geniet ze 100% van haar leven.
Dat gaat onze jongste ook weer doen na de revalidatie. Zou dat niet zo zijn, hadden we niet geopereerd. Is dat wel zo, dan gaan wij
voor een operatie. Bij de oudste zei iedereen dat t genoeg was, maar wij kennen haar en hebben alles op alles gezet, met resultaat :)

Gamblex17

Berichten: 1355
Geregistreerd: 03-07-10
Woonplaats: Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:37

Onze oude chihuahua pup toen nog , was gestruikelt en brak haar pootje.

Geopereerd , gips alles erop en eraan , 800 euro.

Een paar maanden later , of een jaar weet het niet precies meer.
Is zij overleden en hebben m'n moeder en tante mond op mond gedaan omdat
ze zoveel van 't hondje hielden.
Mijn moeder heeft het daar ook heel zwaar mee gehad ,
maar we zouden er veel voor doen :j

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:21

hoe ver ik ga ligt op zich niet aan de kosten maar aan de kans dat het het dier iets oplevert.
is de kans 50/50 maar is de behandeling lang en zwaar
bijvoorbeeld, dier heeft kanker en moet langdurig met chemo of straling behandelt worden en het is 50/50, dan doe ik het niet, ik ga ene dier niet maanden lang door de hel slepen voor een "wie weet" je kunt het het dier niet uitleggen etc... dat doe ik het niet aan

dus geld is niet de graadmeter, maar de duur en impact van een behandeling tov van de prognose en kwaliteit van leven na de behandeling.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoever ga jij voor je huisdier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:55

Ik vind dat ik best mag zeggen dat ik ver genoeg ga voor Jesda.
Sommigen zullen het verhaal wel gelezen hebben dat ze is aangereden.

De operatie, inclusief alles er bij in. (ook 1 keer fysio, medicijnen, chirurg kosten etc.) heeft mij €1366 euro gekost.
Later bleek dat ze haar andere poot ook gebroken had, hier hoefden wij (gelukkig) alleen de kosten van het materiaal te betalen dat was €253,-

Ook doe ik met haar therapie bij ons in de buurt (ong 3 kwartier rijden) om haar poten weer aan te laten sterken en dat is €264.

Totaal heeft Jesda mij al:
€1366 + €253 + €264 = €1883,- gekost.

Het is een smak geld, maar het belangrijkste is er nog en dat is de hond zelf!

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:04

Hier lijkt zich een paradox af te tekenen....
Ik reageerde in het paarden topic dat het "alles" mag kosten en heb daarbij ook een bedrag genoemd wat ik aan kosten had gehad de afgelopen 9mnd (en is ws nog een conservatieve schatting) werd afgebrand door sommige bokkers omdat andere mensen die misschien een minder verdienende baan hebben dan ik dit niet konden betalen- daarom moest ik mijjn mond maar houden :')

Hier noemen mensen wel bedragen, en ik ga er even vanuit dat het niet allemaal dure rashonden/katten zijn en dus vele keren meer de aanschafwaardes die mensen besteden aan een DA. Nu zegt mij dat helemaal niets, ik heb geen dure paarden en verder komt alles uit het asiel- gratis omdat het oud/schuw/medische problemen heeft of all of the above ;)

Maar bij paarden wordt dus door sommigen heel anders geredeneerd dan "ik heb er voor gekozen dus..." maar vaak zelfs " ik kan het niet betalen dus spuitje/slacht/verkopen" Terwijl je nu juist zou denken dat voordat je een paard aanschaft je dit soort dingen kunt bedenken. Hij kan de 2e dag al een koliek(operatie) nodig hebben...of een peesklap krijgen waardoor je een half jaar niet kunt rijden.

De bedragen die in dit topic genoemd worden doen toch vaak niet onder voor een paard, iemand noemde blaasgruis operatie, 1 van mijn opvangers heeft oxylaat en is 2x geopereerd...zal geen bedragen noemen want dat durf ik niet meer :D maar die kat was duurder dan de operatie aan soft palate displacement via laser van mijn paard :+

dit alles even los gezien van het paard/dier waardige aspect van kans op verbeteren en zonder pijn he ! daar zijn we het allemaal wel over eens.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoever ga jij voor je huisdier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:24

Hmm, ik heb zo juist ook bedragen genoemd en toevallig heeft Jesda wel een stamboek, dus raszuiver. Maar maakt dat enig verschil?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:55

JesdaPower schreef:
Hmm, ik heb zo juist ook bedragen genoemd en toevallig heeft Jesda wel een stamboek, dus raszuiver. Maar maakt dat enig verschil?


voor mij niet ! maar wat ik bedoelde te zeggen is dat bij paarden mensen blijkbaar eerder geneigd zijn om rekening te houden met de aanschafwaarde als graatmeter voor hoeveel medische kosten ze er aan willen spenderen, en dat is iets wat ik niet begrijp!

Je kiest ervoor om een dier te nemen, en ik neem aan dat iedereen weet dat een paard in onderhoud (incl medische kosten) en aanschaf meer kost dan een kat of een hond. Maar voor sommige mensen mogen de medische kosten van een paard niet hoger zijn dan de aanschafwaarde. Als katten/honden/konijnen eigenaren daar ook zo over dachten dan zouden er nog maar weinig operaties uitgevoerd worden op deze dieren.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoever ga jij voor je huisdier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:48

Oooo.. Dan snapte ik je verkeerd.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:19

Het eerste wat ik doe is kijken of het dierwaardig is.
Het zal dus erg afhangen van de situatie, chemo's etc zal ik nooit doen omdat ik dat niet dierwaardig vind. Een enkele simpele operatie wel. Het hangt ook van de leeftijd af. Ik heb een kat van 12 en een kat van 1, ik zou iets groters laten doen voor de 1jarige kat als voor de 12 jarige. (hoewel ze nu nog best levendig is is dit misschien over een paar jaar wel wat anders). Qua kosten.. tja daar zal ik het niet zo gauw niet voor doen. Misschien als we het hebben over meer als 1000 dan wordt het anders, maar een paar honderd geef ik er wel voor uit. (of het over een konijn of kat gaat maakt niet uit) :j

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:52

Zoolgangster schreef:
Maar ergens zijn er grenzen... als we in de ww zouden zitten, en de dierenarts zou 1000 euro vragen, zou het toch wel een ander verhaal worden...


Maar als je al van te voren wist dat je een laag inkomen zou hebben en geen grote spaarpot had je dat huisdier dan nog genomen?

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:07

liedje89 schreef:
Zoolgangster schreef:
Maar ergens zijn er grenzen... als we in de ww zouden zitten, en de dierenarts zou 1000 euro vragen, zou het toch wel een ander verhaal worden...


Maar als je al van te voren wist dat je een laag inkomen zou hebben en geen grote spaarpot had je dat huisdier dan nog genomen?


Dit huisdier is niet door mijzelf in huis genomen maar door mijn wederhelft, het dier was gedumpt door iemand en wij namen de beslissing dat er genoeg gesold was met dit dier en hielden het. We hadden op dat moment voldoende inkomen, ik neem geen huisdier in huis waarvan te verwachten is dat het dierenartskosten op gaat brengen die wij niet kunnen betalen.

love_Soraya

Berichten: 3827
Geregistreerd: 12-02-12

Re: Hoever ga jij voor je huisdier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:45

ik ga altijd heel ver voor mijn dieren... mijn paard is 4 jaar geleden opgegeven , had spaargeld van zo 4 duizend euro, en dit allemaal opgemaakt aan vaste medische kosten per maand van de paardenkliniek , zodat ik haar bij me kon houden en een goed pensioen kon geven...
Achteraf eigenlijk egoistisch want nu was mijn geld echt helemaal op en heb haar uiteindelijk toch nog moeten laten gaan 2 maanden geleden.. gevolg =paard weg en op dit moment geen geld voor een nieuwe droom...
Heb in die 4 jaar ook echt alles gegeven qua liefde enzo dat ik niet meer kon rijden maakte me niks uit..

met mijn vorige hond ook heel veel medische kosten gehad en veel pech , op jonge leeftijd in moeten laten slapen , maar die had ik gelukkig verzekerd..
Mijn duitse dog op dit moment is ook verzekerd , maar heb ook alles voor hem over, hij is mijn allerbeste vriend!!