De cavia's hebben nu een echte caviavilla!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:38

Wow, wat een supermooi verblijf en wat is overal goed over nagedacht! :j

Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:41

Waauw wat super gaaf zeg!!

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 19:50

Bedankt voor de complimenten, heel leuk om te horen!
Ik ben er ook blij mee, ze zijn een stuk actiever geworden en snappen de trap inmiddels gelukkig ook.

Mijn bedoeling is om er een cavia bij te zetten, maar dat heeft geen haast, moet wel ruim voor de winter of erna. Dan het liefst een opvangertje (met veel wit, dat is beter zichtbaar in het donker :Y) ).

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 14:52

En er is een nieuwe dame bijgekomen Floor <3 !
Afbeelding




Dus het trio is compleet :D
Afbeelding

MirandaNH

Berichten: 2017
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: De cavia's hebben nu een echte caviavilla!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:05

Aaah wat een snoesje zeg <3 !

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: De cavia's hebben nu een echte caviavilla!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:09

Oh wat een ontzettend gaaf hok :D

Mareng

Berichten: 968
Geregistreerd: 28-08-09

Re: De cavia's hebben nu een echte caviavilla!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:29

Prachtig hok! enneh, caafjes kunnen het hele jaar buiten blijven, niet heen en weer gaan slepen, daar kunnen ze niet tegen! Als je voldoende zaagsel hooi en wat gehakt stro als bedje hebt en ze staan tochvrij komen ze prima de winter door!

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:34

Wow vet!
ik heb ook zo'n soort hok, alleen dan wel ff wat kleiner!
Miss een idee om schuurpapier op het trappetje te plakken? heb ik ook 3:

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 15:44

Mareng, dat is fijn te horen! Want het is inderdaad de bedoeling dat ze buiten blijven. De genoemde ingredienten zijn aanwezig :D Misschien komt er nog extra plastic aan de achterkant voor de kiertjes en ik denk wel nog steeds aan een warmtelamp.
Maar alleen om een warmer plekje te bieden bij de ergste kou. Niet veel warmer, om grote temperatuurverschillen te voorkomen binnen het hok.


Ankie, trapprobleem is opgelost :j . Ze gaan nu gemakkelijk op en neer en de nieuwe kleine vliegt omhoog en omlaag.
We hebben er schuurgaas op gemaakt en dat geeft veel grip

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: De cavia's hebben nu een echte caviavilla!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:51

Wat heb je dat super gemaakt! Er is echt overal goed over nagedacht en zeker dat het op wieltjes staat :D
Jouw cavia's hebben zo wel een luxeleven in hun villa! :D

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:02

Wat heb jij het geweldig voor elkaar. Ook zo leuk dat de de villa kunt draaien en lekker vanuit huis naar ze kijken!
Ik heb ook cavia's (12) in een paardenstal, dus het hele jaar buiten. Volgens onze cavia-gekke dierenarts kan dat best. Ze komen oorspronkelijk uit Peru waar het s nachts kan vriezen. Zolang ze maar goed droog en wind/tocht vrij tegen elkaar aan in een warm hol kunnen zitten, dat gaat hier ook prima. Ik had idd afgelopen winter wél een warmtelamp erboven.

DA zei overigens dat konijnen helemaal niet zo goed tegen kou kunnen. Immers, ze leven in holen onder de grond waar het niet vriest. daarbij zijn hun oren ook groot waarbij ze veel warmte verliezen. Nou, toen heb ik nog maar een warmtelamp erbij gehangen...

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:05

Heel leuk, wat zullen ze je dankbaar zijn! Wat een heerlijk terras hebben jullie zeg, woon je in een appartement met dakterras?

grace1989
Berichten: 822
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:15

Dit is echt super gaaf.
Konden ze het ook gelijk vinden met zijn drieën?
Volgens mij maken cavia's niet zo snel ruzie toch?
Veel plezier ermee!

Skessa_
Berichten: 10655
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:18

Wow, super gaaf verblijf!!!

Heb niet alles gelezen, dus mss staat het er al tussen.

Onze cavia's hadden 1st ook een open buiten hok.
Maar dr zijn er wel een paar door de katten gepakt.. En niet eens onze eigen katten, want die hebben we niet. Gewoon katten uit de buurt die de tuin in gegaan zijn.
Dus mss kun je er nog iets over heen maken ofzo?

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 22:38

InekeN, fijn om meerdere ervaringen te horen waarbij het goed gaat met een buitenverblijf! En wat gezellig, 12 caviaas!! Ik zou ook het liefst een weiland vol hebben :D
Wat voor warmtelamp heb jij en heb je er eventueel een foto van??

EllieF, klopt :j , we hebben een bovenwoning boven winkeltjes.

Grace, dat ging heel even met wat geren en geratel, maar gelukkig vechten caviaas niet echt. Ze mag nog niet bij hun in de hokjes liggen, maar er blijven genoeg plekjes over en verder zitten ze al wel met z'n drieen rond de etensbak.

Skessa, heb je helemaal gelijk in. Wat rot dat dat bij jullie gebeurd is.
We hebben een dakterras en geen katten in de omgeving. En ze mogen alleen op het buitenstuk als ik zelf thuis ben. Anders zitten ze veilig in het hok met de deurtjes dicht. Meer om te voorkomen dat er geen kraaien in gaan.

LisanneFloor

Berichten: 280
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: De cavia's hebben nu een echte caviavilla!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:41

Ik zou best wel 1 van jouw cavia's willen zijn :D, haha

Mareng

Berichten: 968
Geregistreerd: 28-08-09

Re: De cavia's hebben nu een echte caviavilla!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:15

Mijn cavias hebben verleden winter temperaturen van -11 doorstaan! Ik had ze voor het eerst buiten en het ging prima! Ik had hier op Bokt om advies gevraagd en het ging gewoon goed! Als bodembedekking had ik eerst een dikke laag kranten, daar zaagsel op en in de nachthokjes gehackselt stro.. Veel hooi erin zodat ze zich warm kunnen houden door te eten!

Aestrith

Berichten: 270
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Aruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:25

Wauw wat een prachtig verblijf voor je caafs! En super practisch ook, zo verplaatsbaar op wieltjes en met die grote deuren erin. Echt een villa inderdaad :j

Over 's winters buiten blijven, denk niet dat je daar een warmtelamp voor nodig hebt. Ze zijn met zn 3tjes en je terras is zo te zien al behoorlijk beschut. Ik en mn broertje hadden vroeger ook beide 1 cavia, met zn 2tjes bleven die het hele jaar buiten in het hok. Als het vroor hadden we wel een kleed of mat die voor het gaas gehangen kon worden, zo was het 's nachts lekker afgesloten, en overdag ging het gewoon weer open.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 21:43

Meestal wordt er gezegd dat het niet kan of dat het moeilijk is, maar gelukkig zijn er dus ook goede ervaringen!!

Skessa_
Berichten: 10655
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:47

Grit schreef:
Skessa, heb je helemaal gelijk in. Wat rot dat dat bij jullie gebeurd is.
We hebben een dakterras en geen katten in de omgeving. En ze mogen alleen op het buitenstuk als ik zelf thuis ben. Anders zitten ze veilig in het hok met de deurtjes dicht. Meer om te voorkomen dat er geen kraaien in gaan.


Klinkt helemaal top! Katten waren ook niet van ons, gewoon katten uit de buurt -O-

Onze cavia's zitten ook t hele jaar dag en nacht buiten.
Wanneer het echt gaat vriezen komt er wel plastic om t hok heen.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:05

Beste TS, ik weet niet goed hoe ik een foto hierop krijg maar het is een elektrische terraswarmer, een Burda Smart Tower. Gekregen van horecavrienden die dachten hem bij temperaturen onder nul niet nodig te hebben op hun terras :D .Werkte prima, stond hier wel behoorlijk overdekt want weet niet of ie echt tegen regen enzo kan. Maar als het overdekt is zal een 'biggenlamp' ook volstaan denk ik? Zolang ze er maar niet bij kunnen met hun knaagmondjes.

Wat een snoepie, die nieuwe ook weer. Haha, ik heb ook liefst caafjes met wit om ze in donker beter te spotten, net als onze katten trouwens!

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 12:56

Vandaag hebben we een warmtemat gemaakt in het hok.

Het is een mat die verwarmd tot 15 a 20 graden, wordt ook gebruikt onder werpkisten bij honden. Dus die gaat aan tijdens de koude/vorstperiodes. Hopelijk hebben ze dan in het bovenste hok een warm liggedeelte.

20 graden klinkt erg warm. Maar omdat het buiten is en het dan vriest of onder de 5 graden is, verwacht ik dat de 20 graden bij verre niet gehaald gaat worden. Dat is ook niet erg, als de ergste kou maar weg is. Ook is de warmte vanuit de vloer, anders dan de directe warmte van een lamp.
En ik heb de stiekeme hoop dat het water daar dan niet bevriest.


De schuifla is opgevuld met piepschuim, daarin uitgesneden ligt de warmtemat.
Afbeelding



De mat is in principe vochtdicht, maar ter bescherming van de mat en het piepschuim ligt daar overheen een stuk plexiglas.
Afbeelding



En weer klaar voor gebruik.
Afbeelding



De snoer gaat bovenlangs via een gaatje naar buiten, zit in het schuine gedeelte en daar kunnen ze niet bij.
Afbeelding



En nu zitten ze ineens 2 cm hoger. Vanavond ga ik de mat uitproberen, ben heel benieuwd hoe dat gaat aanvoelen :j
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Grit op 07-10-12 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: De cavia's hebben nu een echte caviavilla!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:57

Dat is gaaf!

Aestrith

Berichten: 270
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Aruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:08

Super luxe toevoeging! Ben benieuwd of ze er dan ook expres op gaan liggen als het koud is

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: De cavia's hebben nu een echte caviavilla!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:15

Lekker hoor! Hier binnen hebben ze vloerverwarming, vinden ze ook altijd erg lekker!