HELP, hond gromt en wordt extreem lelijk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

HELP, hond gromt en wordt extreem lelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 16:04

Hallo,

Ik heb sinds ongeveer 2 weken een 6 jarige gecastreerde jackrussel reu.

Hij heeft voor hij bij mij kwam 5 jaar op een Flat gewoont daar ging hij in de ochtend op plasrondje middag met de uitlaat cervice mee en in de avond ook nog 2 keer een plasrondje.

In zijn puppy tijd woonde hij in een gewoon huis maar die mevrouw is overleden.

Toen ik het hondje ging ophalen vertelde ze dat het een enorm actief hondje is.
Hij niet goed met kleine kinderen kan 3< en geen knuffel hond is.
Verder zou hij met afdrogen enorm gaan grommen (als of hij vals is en wil bijten ontbloot ook zijn tanden en de hele rataplan) Zei deed hem dan een muilkorfje om maar hij had eigenlijk nog nooit gebeten.

Nu is hij 2 weken bij mij.
Hij kan nu de hele dag binnen in huis en naar buiten in de tuin.
Door de weeks gaat hij mee naar mijn werk waar hij de hele dag door de weilanden rent en over het erf scharrelt met de andere honden.

Die honden en de honden van mijn vriend zijn de enige waar hij momenteel mee samen kan.
De honden van mijn vriend en Bobbie hebben we buiten op het speel veld kennis laten maken met elkaar door ze gewoon los te laten dit ging eigenlijk redelijk goed.

De maandag er na ging hij mee naar mijn werk waar hij erg lelijk deed tegen de andere honden.
We hebben hem toen zijn korfje om gedaan en met het dominante teefje van daar los gelaten met ook een korfje om.
Na en klein accefietje met haar ging het prima en lopen alle hondjes nu zonder korfje los.

Echter met uitlaten is hij wel lelijk naar andere honden grommen en ik ben bang dat hij ook bijt en het dan vechten wordt.
Verder is hij als we hem aanraken ook gelijk lelijk en gaat hij grommen.

als hij bij ons in de auto zit en hij zit voor in dan wil hij op schoot maar mag je hem niet aanraken, en gaat hij grommen.
Eigenlijk gromt hij bij alles behalve het om doen van zijn halsband.

Terwijl hij ook wel bij je kan komen om juist aangehaald te worden.

Momenteel gaat hij bij de ouders van mijn vriend zijn ouders ook op schoot liggen etc en bij mij niet.
Terwijl hij daar alleen het weekend is.

Heeft iemand tips om zijn gedrag te veranderen?
Uit laten met een korfje is geen succes omdat hij helemaal verstijfd als ik hem dat ding om doe.

Heeft er iemand tips en trucs om dat grommen etc op een vriendelijke manier af te leren?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:06

Klinkt als een verwend nest.
Het lijkt erop dat hij alles beslist.........vooral als het er op aan komt wanneer hij wel of niet aangeraakt mag worden.
Hij beslist zelf wanneer er geaaid wordt...

Eventueel lashandschoenen aan zodat je niet hoeft terug te deinzen....

Vriendelijk manier afleren wordt moeilijk.........maar het hoeft ook zeker niet ondiervriendelijk hoor.
Maar wel duidelijk.......en dus neutraal blijven, niet boos worden.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 24-06-12 16:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:07

Tja hij heeft t niet makkelijk gehad en je gooit m min of meer gelijk in t diepe zonder eerst even aan jou te wennen en aan zijn nieuwe leven voordat hij met vreemde honden kennis ging maken.

Ik begrijp t wel hoor. Heeft waarschijnlijk ook weinig sociaal gebeuren met de andere honden meegemaakt/geleerd.

Eigenlijk is hij niet de juiste hond voor jou op t moment, het is geen makkelijk ras op zich, je laat je door hem overdonderen door zijn gedrag.

Hij moet eerst jou leren kennen en weten dat jij de baas bent.

Of tijd in steken en ermee naar een cursus gaan.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 16:14

@ paitlinger.

Maar is het dan slim om hem te negeren? en gewoon door te aaien of juist niet en hem volledig te negeren?

@ ragdollcat,
Snap wat jij bedoelt!
Maar het gekke is dus dat hij wel de hele dag vrolijk achter me aan hobbelt.
In de ochtend dol blij is me te zien en echt de heledag vrolijk als een gek hondje rond hobbelt.

Ik heb ooit gehoord dat je negatief gedrag afkan leren doormiddel van een plante spuit en wat azijn?
Iemand daar ervaring mee
Laatst bijgewerkt door japielover op 24-06-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:14

Zodra hij gromt: negeermodus. Gewoon totaal en compleet negeren, je draait hem letterlijk de rug toe. Heel consequent bij elk grommetje doen. Denk zo dat het rap klaar is, honden zijn dol op aandacht...... en dat is prima, maar hij mag niet zelf op die manier bepalen wanneer, verwend gedrag is niet gaaf.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:16

japielover schreef:
@ paitlinger.

Maar is het dan slim om hem te negeren? en gewoon door te aaien of juist niet en hem volledig te negeren?

Nou wat ik dus bedoel:

Stel je wilt hem afdrogen....... en hij begint te grommen.
Haak je dan af?.........dan wint hij dus en groeit zijn additude weer een stukje.
Of pak je door, desnoods met lashandschoenen aan zodat een eventuele beet geen pijn doet....en je dus niet terug hoeft te deinzen?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 16:19

Paintlinger schreef:
japielover schreef:
@ paitlinger.

Nou wat ik dus bedoel:

Stel je wilt hem afdrogen....... en hij begint te grommen.
Haak je dan af?.........dan wint hij dus en groeit zijn additude weer een stukje.
Of pak je door, desnoods met lashandschoenen aan zodat een eventuele beet geen pijn doet....en je dus niet terug hoeft te deinzen?

Nee ik ga gewoon door.
Laatst heeft hij in de koeie mest liggen rollen en wilde ik het wassen (witte bank)

Ik heb hem gewassen wat hij volgens mij wel erg lekker vond en daarna af gedroogd.
Hij ging te keer als een gek maar ik ben gewoon door gegaan mijn vriend is er bij gebleven zo dat als het moest hij eventueel zijn bekkie kon vast houden.
Ook als hij bij voobeeld in de auto zit op schoot en begint te gromme verplaats ik me niet zo dat hij het naar zijn zin krijgt.
Hij heeft laatst de hele weg van amersfoort naar almere zitten grommen omdat mijn voeten bij hem op de grond zaten.
Zijn tong werd er zelfs paars van :+

Paintlinger

Re: HELP, hond gromt en wordt extreem lelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:21

Hmmmm, klinkt als een echte terrier _O-

Maar bijt ie je als de kans krijgt, of is het meer show?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 16:23

Paintlinger schreef:
Hmmmm, klinkt als een echte terrier _O-

Maar bijt ie je als de kans krijgt, of is het meer show?

Tot nu toe show maar als het te erg wordt krijgt hij een muilkorfje om.
Hij heeft 1 keer gehapt maar dat kwam omdat hij zich in het nou gedreven voelde denk ik

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:26

Als hij dan toch een korfje omkrijgt kan je relaxed met hem gaan trainen.
Jij kunt stoicijns doorgaan met wat je van hem wilt, zonder gebeten te worden, hem corrigeren vanwege het gegrom en hem belonen voor gedrag wat wel gewaardeerd wordt....

LukieBradleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:30

De mijne, ook een Jack.
Heeft een slechte start gemaakt denken we.
We kregen hem met 11 weken en ze was gefixeerd op voedsel en als je daarbij in de buurt kwam/komt gaat ze ook uit haar plaat tot ze er zelf bijna in stikt.
Wij stoppen der tijdens het eten in de bench en negeren haar.
Verder gromt ze ook als je teveel aait of kusjes geeft, wil altijd de aandacht alleen en gromt ook als er anderen bij komen liggen of ze iets voor zichzelf wil houden.
Wij negeren het gewoon, 9 vd 10 x bijt ze toch niet en wil ze dat doen zit er meestal nog iets achter (andere hond vervelend, willen spelen etc)
Ze is heel dominant.
Het gaat al stukken beter als in het begin, we hebben op het punt gestaan om haar weg te doen (tijden terug) omdat het absurd was.
Maar sinds we haar haar vaste plek geven met eten, haar andere gedrag compleet negeren etc is ze vanzelf gaan indimmen.
Ze weet dat we er toch niks mee doen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:33

Kijk dat klinkt positief, dat hij blij is jou te zien en achter je aan hobbelt, geef het gewoon de tijd. Meestal gaat het niet direct vlekkeloos met een hond uit asiel, maar als je het goed aanpakt heb je er echt een superhond aan, kan wel ff zomaar een paar maanden kosten.

Wij hebben zelf een hond (Mechelse Herder x Canadese witte herder) uit het asiel gehaald van op een leeftijd van anderhalf jaar oud en ook dat ging niet vlekkeloos maar we hebben doorgezet en echt het is een superhond en nu is hij 11 jaar oud en nog gezond en sterk.

Niemand wilde hem hebben en of bracht m snel terug naar t asiel omdat hij lelijk deed, maar ons kon t niet schelen, want t klikte meteen en de probleempjes lossen we wel op gewoon door logisch te denken en te handelen en we hebben m ook gelijk laten castreren.

Hij was gewoon verkeerd opgevoed bleek achteraf en omdat hij zo'n wildebras was als puppy werd hij met een vliegenmepper door de eerste eigenaar geslagen en weggehouden bij de visite en tja dan gaat hij lelijk doen, want visite = straf en opsluiting.

Wij hebben m nooit geslagen en hij vertrouwd ons helemaal en hij is ontzettend slim.

Mijn broer was in een pesthumeur en pestte hem door iets gemeens tegen hem te zeggen, dus beet hij in zijn hand, tja eigen schuld dikke bult, moet hij maar normaal doen tegen hem, want hij deed helemaal niks verkeerd. Eerlijk met de hond omgaan dus.

Hij is ons heel dankbaar dat hij een thuis heeft en was al gelijk op de eerste dag gek op ons, wij hebben geen moment getwijfeld aan hem.

Ook eerder een hond aangenomen dat 6 jaren van iemand was en weg moet omdat ie te oud werd voor pakwerk (bouvier teef), stond altijd in een kennel buiten, meteen klikte het goed, het was een ontzettende lieve hond ook voor onze kleine huisdieren, poezen sliep bij haar tussen de voorpoten.

Gewoon als t klikt dan komt het vanzelf goed ook al gaat t niet meteen alles super.

Maar een terrier is heel wat anders, die is heel erg karaktervol en nogal vasthoudend hihi.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 16:49

Met eten gaat hij nu ook in de bench.

Als hij daar in zit gromt hij overigens ook enorm.

Ik ga nu het grommen gewoon negeren.
Moet ik hem dan ook van de bank af doen als hij bij ons zit?

Met afdrogen en borstelen ga ik gewoon door helaas intreseerd het hem niet dat ik door ga heb ik het idee want hij blijft gewoon grommen als hij stil is beloon ik hem ook eigenlijk altijd met een snoepje of stem.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:50

Maar corrigeer je het gegrom ook?
Of beslist hij zelf wanneer hij daar mee stopt?

Een hond op de bank is opzich geen probleem.
Zo lang jij maar bepaald wanneer dat wel en niet mag.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 16:55

Paintlinger schreef:
Maar corrigeer je het gegrom ook?
Of beslist hij zelf wanneer hij daar mee stopt?

Een hond op de bank is opzich geen probleem.
Zo lang jij maar bepaald wanneer dat wel en niet mag.

nou ja ik probeer het wel maar hij stopt gewoon niet.

Een kennis van mij(geeft honden training) zei dat ik hem bij zijn nekvel op zijn rug moet leggen.
Geprobeerd maar intreseerd hem niet.
Hem streng toespreken intreseerd hem ook niet..

Dus hoe zou jij dat doen dan

LukieBradleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:59

Daar werd het bij die van ons juist erger van (nekvel pakken)
Daardoor zijn we gewoon gaan negeren.. dat werkte beter.
Als ze iets goeds deed wel belonen maar bij het gegrom ook als je langs de bench liep en ze was aan het eten hebben we er geen aandacht aan geschonken.
Dat doen we nog steeds niet en nu uiteindelijk stopt het vrij vlug

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:01

Net zo lang zoeken tot je iets vind wat wel werkt.
Dat is per hond verschillend......de ene moet je een porretje geven en de andere bijvoorbeeld een luide "foei' oid....

Zoals Ceasar zegt:" Snap him out of it"

Op de rug leggen in het nekvel kan wel.............maar dan moet je wel echt weten wat je doet.
En het ook op de juiste manier afronden........ik zou dit niet aanraden.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:02

justin4ever schreef:
Daar werd het bij die van ons juist erger van (nekvel pakken)
Daardoor zijn we gewoon gaan negeren.. dat werkte beter.
Als ze iets goeds deed wel belonen maar bij het gegrom ook als je langs de bench liep en ze was aan het eten hebben we er geen aandacht aan geschonken.
Dat doen we nog steeds niet en nu uiteindelijk stopt het vrij vlug

Maar als ik hem afdroog kan ik hem toch niet negeren?

Ik kan niet stoppen omdat hij gromt dan krijgt hij wel zijn zin

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:26

Je moet in dit geval ongewenst gedrag ook niet negeren....maar adresseren.
Dus..... doe er wat aan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:29

Ik gebruik buiten mijn voet, dus als ik ze uit laat en ze blaft dan tik ik haar aan van achteren met mijn voet, heb ik van Cesar en dat werkt perfect.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:44

Ja dat gebruik ik bij het grommen ook.

Maar met afdrogen heb ik echt alles al geprobeerd maaar we oefenen gewoon door ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:46

Je doet pas iets als hij rustig en ontspannen is,soms bouw je dan weer even een moment in zo dat hij rustig wordt en dan ga je weer verder.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:51

waarom zit die hond eigenlijk mee voorin de auto, en dan ook nog op schoot?
Dat zou ik zeker al niet accepteren.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 18:04

Sassy schreef:
waarom zit die hond eigenlijk mee voorin de auto, en dan ook nog op schoot?
Dat zou ik zeker al niet accepteren.

Omdat achter in niet kan in die auto.
In mijn auto ligt hij of in zijn mand voorin bij het voeten gedeelte of achter in in zijn mand.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:07

Je hebt geen achterin of hoe moet ik dat zien?