Petitie tegen de plezier jacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaa

Petitie tegen de plezier jacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:10

Jette

Re: Petitie tegen de plezier jacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:49

Misschien heel lomp, maar hoe wil je het dan doen met de dieren die er echt teveel zijn? De natuur zijn gang laten gaan en inheemse dieren uit laten sterven omdat er teveel exoten zijn?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:51

Op het moment dat het gaat om dieren die er echt teveel zijn is het m.i. niet meer onder het kopje 'plezierjacht' te scharen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:51

Een letterlijk citaat uit de petitie:

Wij zijn tegen de jacht op dieren, zowel voor plezier, als voor overbevolking van diersoorten, en vinden dan ook dat dit moet stoppen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:54

Ja dat zag ik, daarom snap ik niet zo goed waar ik nu voor zou moeten tekenen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:58

Ik teken ook niet!

Door de jacht wordt de wildstand behoorlijk in toom gehouden, waardoor andere flora en fauna ook een kans krijgen.

Verder weet een doorgewinterd jager vaak meer van de natuur dan menig anti-jachtpersoon...

Stropers, daar zouden we petities voor moeten maken!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:11

ista schreef:
Ik teken ook niet!

Door de jacht wordt de wildstand behoorlijk in toom gehouden, waardoor andere flora en fauna ook een kans krijgen.

Verder weet een doorgewinterd jager vaak meer van de natuur dan menig anti-jachtpersoon...

Stropers, daar zouden we petities voor moeten maken!

En dat is precies de reden waarom ik inderdaad ook niet getekend heb. Hier in de waterleidingduinen (grenzen aan aerdenhout) , die van de Amsterdamse gemeente zijn, mag niet gejaagd worden terwijl daar een extreem herten overschot is. Met als resultaat dat kleine planten geen tijd krijgen om te groeien en er ontzettende overlast is omdat alle herten uitbreken vanwege voedseltekorten. Dan heb ik toch liever dat ze worden doodgeschoten dan dat ze verhongeren.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:12

Ik teken ook niet.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:36

BTW staat er in de intro van de petitie: "Wij zijn van mening dat de natuur dit volgens zijn eigen eco-systeem af moet handelen, zonder bemoeienis van de mens."

Waar moeten we dan heen? En wie gaat de hele opgebouwde beschaving afbreken? Aangezien de natuur zichzelf pas dan weer kan gaan handhaven als de mens en al zijn gevolgen helemaal zijn vertrokken. Binnen een opgebouwde maatschappij heeft de mens nu eenmaal invloed op de natuur.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:35

Ik teken ook niet. Wij als mensen hebben ons bemoeid met de natuur en nu moeten wij dat blijven doen om de wildstand in toom te houden. Als je dat niet doet krijg je grote overschotten wild en voedsel te korten.

Start inderdaad liever een petitie tegen storpers zoals ista zeg en tegen onkundige jagers.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:39

om een jachtakte te krijgen moet je een best pittige opleiding doen, met heel veel theorie, de jagers weten best waar ze mee bezig zijn. ze knallen heus niet in het wilde weg, er zijn veel regels aan gebonden, en er wordt ook flink op gecontroleerd.
door verkeerd beleid zijn er nu een aantal diersoorten (ganzen bijvoorbeeld) een plaag aan het worden. wat ook niet goed is voor de natuur.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:14

Emmaa schreef:
http://www.petities24.com/tegen_de_plezierjacht

Omdat de jacht en lifestyle beurs er weer aankomt hebben we een nieuwe petitie gestart!
2 minuutjes van je tijd kan al iets veranderen. :)

waarom zou je willen tekenen? ik snap dat niet, net zoals voorgangers zeggen wat wil je met de overpopulatie doen?

Citaat:
"Wij zijn van mening dat de natuur dit volgens zijn eigen eco-systeem af moet handelen, zonder bemoeienis van de mens."

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:19

ista schreef:
BTW staat er in de intro van de petitie: "Wij zijn van mening dat de natuur dit volgens zijn eigen eco-systeem af moet handelen, zonder bemoeienis van de mens."

En ik vraag me af hoe ze dat concreet zien? Bedoelen ze nu dat ze als "natuurliefhebber" veel liever hebben dat:

A) Het teveel aan bv herten een langzame hongerdood sterft terwijl bepaalde planten zo goed als helemaal weggevreten zijn door te hoge populatie.(was dat niet zo'n gedoe de laatste jaren bij zo'n kudde paarden waarbij ze dit "natuurlijk" systeem wilde toepassen? )

B) Dat we terug wolven moeten gaan uitzetten?

Of hoe anders gaat de overpopulatie aangepakt worden? Daarvoor heb je toch natuurlijke vijanden nodig, eigen eco-systeem of niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:20

alles laten uithongeren net als op de oostvaarders plassen zien zij dus als beter lot voor deze dieren?..

ik teken ook niet,denk dat menig wild geschoten beestje een leuker leven achter de rug heeft als varkentjes en koetjes die dagelijks geschoten worden in slachthuizen ..

en netjes geschoten door een jager is niet anders als een dier schieten bij een slachterij..

dus nee,geen handtekening hier..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:10

Er mág niet eens 'in het wilde weg' geschoten worden. De flora en fauna wet schrijft echt precies voor wat er in welk seizoen eventueel geschoten zou mogen (zo mag je in januari wél op fazantenhanen, maar niet op -hennen jagen geloof ik) en alle (geregistreerde) jacht in Nederland is ten behoud van de natuur. Er mag sowieso enkel gejaagd worden op wilde eend, haas, fazant, houtduif en konijn, in bepaalde maanden, en hier en daar zijn er vrijstellingen voor bepaalde diersoorten welke bv overlast veroorzaken of waar overpopulatie van is. Jagers zijn ook verplicht dieren niet onnodig te laten lijden. Lees de Flora en Faunawet er anders eens op na, is wel een interessant stukje tekst mbt de jacht. Ook op de site van de KNJV staat hier een hoop informatie over :)

Ik teken dus ook niet, want we zijn als mens al te ver gegaan met de natuur in 'goede banen' te leiden. Als we deze nu de vrije gang laten gaan loopt het echt allemaal in de soep.. Wat hierboven al aangehaald wordt, herten (of paarden, hoewel dat niet als 'wild' geldt) die een hongerdood sterven vanwege overpopulatie.

Stropen (het zonder toestemming en vergunning jagen) is niet toegestaan en dáár ben ik dus wél op tegen, maar de georganiseerde en geregistreerde jacht is echt een goede zaak imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:26

Ik teken ook niet. Ik vind dat de wildstand juist ten behoeve van het dierenwelzijn in toom gehouden moet worden.

Over het houden aan de regels, met de hazenjacht al hier vind ik dat men wel eens wat strenger mag controleren op het schieten binnen een bepaalde afstand van bebouwing en ook dat men hier soms jaagt waar dat niet mag.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:32

Ach die paar Haasjes, Fazanten en nog wat wild wordt afgeschoten.
Die duizenden kippen, koeien en varkens worden gewoon geslacht.

:7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:49

En kijk daar hebben we de koeien en varkens weer en kippen. Dat vinden de meesten nog eens stukje erger Ariebren, ik snap niet waarom je daar in een discussie hierover mee komt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:55

ik ga ook niet tekenen , liever goed afschot dan doodhongeren in niet bestaande natuur...

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:59

Neej schreef:
Er mág niet eens 'in het wilde weg' geschoten worden. De flora en fauna wet schrijft echt precies voor wat er in welk seizoen eventueel geschoten zou mogen (zo mag je in januari wél op fazantenhanen, maar niet op -hennen jagen geloof ik) en alle (geregistreerde) jacht in Nederland is ten behoud van de natuur. Er mag sowieso enkel gejaagd worden op wilde eend, haas, fazant, houtduif en konijn, in bepaalde maanden, en hier en daar zijn er vrijstellingen voor bepaalde diersoorten welke bv overlast veroorzaken of waar overpopulatie van is. Jagers zijn ook verplicht dieren niet onnodig te laten lijden. Lees de Flora en Faunawet er anders eens op na, is wel een interessant stukje tekst mbt de jacht. Ook op de site van de KNJV staat hier een hoop informatie over :)

Ik teken dus ook niet, want we zijn als mens al te ver gegaan met de natuur in 'goede banen' te leiden. Als we deze nu de vrije gang laten gaan loopt het echt allemaal in de soep.. Wat hierboven al aangehaald wordt, herten (of paarden, hoewel dat niet als 'wild' geldt) die een hongerdood sterven vanwege overpopulatie.

Stropen (het zonder toestemming en vergunning jagen) is niet toegestaan en dáár ben ik dus wél op tegen, maar de georganiseerde en geregistreerde jacht is echt een goede zaak imo.

Helemaal mee eens. Ga als anti-jacht mens eens praten met een jager of iemand van een WBE-groep. Dan zul je merken dat het mensen zijn die weten waar ze mee bezig zijn, veel verstand hebben van de natuur. En niet altijd voor hun plezier dieren neer schieten. Mijn vader is ook jager en vindt het leuk om voorlichting te geven op scholen e.d. over de natuur, de jacht en het behoud van een goede, gezonde populatie van wilde dieren. Hierdoor is er al heel wat onbegrip weg genomen bij diverse mensen. Jagers doen veel meer dan alleen zielige diertjes dood schieten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:58

Ik denk dat vooral de drijfjacht met Prins Willem Alexander de jacht in een verkeerd daglicht heeft gezet. Alsof het een soort vrijetijdsbesteding is ipv noodzaak.

Vooral in de kleine gebieden is het nodig. Reebokken gaan met elkaar aan de haal, het gebied is te klein voor eigen territorium, reebok wordt het gebied uitgejaagd en boem onder een auto. Nou dan liever afschot hoor. Door goed jachtbeleid, kan dit soort zaken worden voorkomen. Mensen denken soms dat het maar in het wilde weg schieten is. Alhoewel ik wel eens heb dat met hazen het wel zo is. Maar voor grootwild moet je sowieso een vergunning hebben, men mag niet zo maar een hert/ ree of zwijn afschieten.
Verder is een stukje wild zwijn een heerlijk stuk scharrelvlees hoor.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:11

De regels in ons land zijn natuurlijk ontzettend streng met een goede controle erop, maar in het buitenland (vooral doelend op afrika/canada) wordt natuurlijk regelmatig echt groot wild geschoten zoals olifanten, beren, elanden etc.

Als er een overschot zou zijn oke, maar olifanten zijn gewoon een net niet meer bedreigde diersoort en dus nog erg kwetsbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:31

In sommige gebieden, bijvoorbeeld in reservaten, is er al een overschot aan olifanten hoor. Maar goed, laten we het bij nederland houden.

Ik ben wel tegen de echte plezierjacht aldaar, legale stroperij noem ik dat.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:53

Mindim schreef:
Ik ben wel tegen de echte plezierjacht aldaar, legale stroperij noem ik dat.

Maar er mag toch alleen gejaagd worden op dieren die er teveel zijn/ waarvan de populatie zich snel hersteld? Dat de jagers het dan voor de lol doen lijkt me logisch, volgens mij hoort het echt alleen bij het werk van een boswachter.

Dus dan zijn alle jagers in Nederland toch bijna legale stropers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:57

Je moet zekers je papieren hebben. Het is niet zo dat je zomaar je schietijzer uit de schuur haalt. En het echt niet alleen de boswachters die jagen hoor. Je mag ook niet altijd en overal jagen en voor verschillende dieren, gelden verschillende jachttijden. Hier geven boeren toestemming om op het land te jagen bijvoorbeeld. Doe je dat niet, mag je er gewoon niet komen. Voor grote terreinen geld dat bij mijn weten ook. Voor reeen moet je een vergunning aanvragen en daarbij ook een reden aangeven waarom het dier geschoten moet worden, hier kan dat bijvoorbeeld vraat aan de gewassen zijn.

Bij groepen die zich niet snel herstellen in populatie zoals bijvoorbeeld olifanten, zal men zorgvuldig moeten kiezen welk dier ze gaan schieten, om de groep niet te ontwrichten, zo zullen ze daar niet zomaar de matriarch schieten. Rijkelui die een jachtvakantie in Afrika kopen, daar ben ik ook op tegen hoor.