Konijntje kopen,tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijntje kopen,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:25

Sinds 1 jaar hebben we een noodhok van de kippen leegstaan,het betreft dit hok:
Afbeelding

Nu leek het me best leuk om konijnen te houden,gewoon 2 konijnen voor de hobby,beetje aaien,spelen en verder lekker rondhupsen.
Ik wil graag een middenmaat konijntje,geen vlaamse reus maar ook weer geen mini-konijn,ongeveer de grootte van een wild konijn lijkt me wel wat :j
Ik heb een lijstje gemaakt met wat ik nodig denk te hebben,aanvullingen e.d. zijn welkom!
-voerbak
-drinkfles
-hok (hebben we)
-hooi (kunnen ze gewoon paardenhooi eten of zijn ze wat anders nodig?)
-brokken
-strooisel voor in het nachthok (wat kun je daar het beste voor gebruiken? krul,stro,vlas,of wat anders?)
-konijnenvriendje
Alle tips,ervaringen,e.d. zijn welkom!
Ik heb zelf nog nooit een konijn gehad,maar wel bij anderen gezien en geaaid,het lijken me echt hele leuke dieren.
Alvast heel erg bedankt!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:31

Wij gebruiken paardenhooi en stro voor in de hokken.

ja een vriendje is belangrijk en wat ik zou doen is enten tegen myxomatose en VHS (RHD).

Zie dat je in overijssel woont dus maak even reclame hoor hahaha we hebben jonge konijntjes. :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:35

leuk dat je een stel konijntjes wilt hebben! ik zou zeggen, kijk eens in een opvang, zitten ontzettend leuke verschillende dieren, jong en oud, en ze zijn vaak al voor je ingeënt. konijnen, en zeker konijnen die buiten gehouden worden moet je jaarlijks inenten tegen myxomatose en VHS. vaak hebben dierenartsenpraktijken jaarlijks een actiedag voor die entingen.
voer kan je het beste dagelijks geven, per middelgroot konijn bijvoorbeeld 2 eetlepels. Kijk echt voor biks, dus niet het gekleurde voer, hier halen konijnen alleen de lekkere en ongezonde dingen uit en zo krijgen ze vaak niet genoeg voedingsstoffen binnen. De brokjes zijn voor de voedingsstoffen, hooi is het belangrijkste. Paardenhooi is prima, als je het even uitschud zodat er niet zo veel stof in zit. Voor in het nachthok kan je zaagsel met stro er boven gebruiken, daar kunnen ze zelf een holletje van maken.

Met een konijn kan je trouwens nog veel meer dan alleen aaien, je kan ze ook allerlei kunstjes leren :) vraag bijvoorbeeld eens bij Saskiakefie op bokt, zij heeft konijnen die allerlei leuke kunstjes kunnen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:38

idd- kijk ff bij een konijnen -opvang. doe je gelijk een goede daad :)

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:40

konijnen zij echt leuke beesten :)
ik heb hier ook 2 konijnen die van alles kunnen als je wilt weten wat moet je maar even op mijn profiel kijken :)

Anoniem

Re: Konijntje kopen,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:48

Bedankt voor alle reacties,hier heb ik zeker wat aan!
Ik had idd gezien dat je konijnen ook heel veel kunstjes kunt leren,het lijken me wel hele slimme en leuke dieren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:49

Wat leuk!
Mooi hok ook. Enten doen wij niet, nog nergens voor nodig gehad! :)
Verder "saaie" brokjes kopen, die zijn beter voor ze, anders zijn t net snoepjes!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:52

Anoniem schreef:
Wat leuk!
Verder "saaie" brokjes kopen, die zijn beter voor ze, anders zijn t net snoepjes!

Enten is ook te laat als ze ziek zijn. ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:52

Geen paarden hooi geven, dat is te rum en te lange stengels :) Of je moet het door knippen.
Ook geen zaagsel, dat is te stoffig.
Wat June zegt, gewoon 'saai' voer kopen.
En ja bij de opvang kijken.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:54

Goofy heeft vaak hele leuke knagertjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:56

Wilawander schreef:
Anoniem schreef:
Wat leuk!

Enten is ook te laat als ze ziek zijn. ;)

Vertel dat mijn ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:58

Kunnen 2 vrouwtjes trouwens wel samen?
Ik las dat het bij rammen vaak misging,maar kunnen 2 voedsters wel?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:01

de beste combi is een gecastreerde ram met een voedster. 2 voedsters kunnen elkaar in de haren vliegen, zeker als ze in de paartijd komen. wat soms wel goed gaat is een setje van zusjes of moeder-dochter, maar ook dat is geen garantie. in mijn ervaring gaat gecastreerde ram + voedster 9/10 keer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:02

Gaat ook nog wel eens mis. Minder snel als ze uit hetzelfde nest komen. :)
Het beste blijft; een voedster met een gecastreerde ram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:04

Okee :)
Ik zit nu nl. op de site van het asiel te kijken en heb 2 leuke voedsters gezien. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:05

Haha slimpie. :P
Vaak worden ze als "paar" of koppel weggegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:20

Ik heb dus al meteen een heel leuk konijntje gevonden in het asiel in Kampen. :o
http://www.dierenbeschermingkampen.nl/lumi.html
Wat mij dan weer opvalt,als je in een dierenwinkel kijkt staan konijntjes voor ong. 20 euro te koop,in dat asiel kosten ze maar 30,-. Voor die 10 euro red ik liever een konijntje uit het asiel dan dat ik zo'n over het algemeen doorgefokte bij de dierenwinkel haal.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:32

Sjors schreef:
Geen paarden hooi geven, dat is te rum en te lange stengels :) Of je moet het door knippen.
Ook geen zaagsel, dat is te stoffig.
Wat June zegt, gewoon 'saai' voer kopen.
En ja bij de opvang kijken.......

Paardenhooi is juist erg geschikt. Konijnen hebben snel last van haken op de kiezen en doordat ze hier veel steviger op moeten kauwen is die kans veel kleiner. merk hier duidelijk verschil. Sinds dat ze paardenhooi krijgen geen problemen meer gehad.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:32

Die Lumi ziet er erg leuk uit, maar moet zeggen dat ik Koala ook wel leuk vind :D Ik heb vroeger zelf hollanders gehad en dat zijn erg leuke konijnen!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:01

Hoe groot is het hok ?
Voor 2 middelmaat konijnen heb je gauw 3m2 nodig, minimaal is 2m2, kleiner echt niet

Ga idd bij een opvang kijken en dan een gec ram met voedster
onbeperkt hooi, elke dag weer, en ongeveer 20 gram biks per kilogewicht per konijn
Lees anders mijn site even door, zie onderschrift

Mijke_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:15

Twee voedsters samen hoeft niet altijd mis te gaan. Wij hebben hier thuis drie voedsters samen die verder geen familie van elkaar zijn, en het gaat verrassend goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:46

@Winsel,het hok is
Lengte: 186cm
Breedte: 93cm
Hoogte: 146cm
Maar die zouden we dan uit kunnen breiden met een ren.
Ik ga je site doorlezen,bedankt :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:49

xJitskee schreef:
Ik heb dus al meteen een heel leuk konijntje gevonden in het asiel in Kampen. :o
http://www.dierenbeschermingkampen.nl/lumi.html
Wat mij dan weer opvalt,als je in een dierenwinkel kijkt staan konijntjes voor ong. 20 euro te koop,in dat asiel kosten ze maar 30,-. Voor die 10 euro red ik liever een konijntje uit het asiel dan dat ik zo'n over het algemeen doorgefokte bij de dierenwinkel haal.

En voor dat tientje extra heb je ook direct de entingen erbij. Dus echt een koopje!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:26

Dan zou ik em zeker uitbreiden met een ren, want je zit met alleen het hok op nog geen 2m2...
Mooie ren er aan vast en het wordt vast een top verblijf !

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:54

Konijnen zijn leuk! :D
Ik weet niet of je al in gedachten had waar je de konijnen wil gaan kopen maar ik zou ze iig niet bij een dieren winkel kopen!
Niet dat alle dieren winkels slecht zijn hoor maar vaak zijn de konijnen daar en niet tam, niet gezond, en soms zelfs agressief (ervaring :o ) dus ik zou ze of bij een goede fokker vandaan halen of misschien het asiel.