Moeder verstoot kittens alsnog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Madelon

Moeder verstoot kittens alsnog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 11:40

Hooi..

Gisterenavond zijn wij opa en oma geworden van 4 prachtige kittens.
De bekken van onze poes waren te smal voor de koppies dus in overleg met de dierenarts hebben we besloten om de kleintjes met een keizersnede te halen.

Na een korte wrijfbeurt 4 gezonde krijsende kittens.
Kyra kwam al snel bij en in eerste instantie leek zij de kittens ook te accepteren, vannacht om de 2 uur gaan kijken en de babyfoon met camera erop gericht zodat we ze uit bed konden volgen. Ook dit ging goed, ze ging af en toe weg van het nest maar kwam telkens weer terug.

Tot we vanochtend om half 10 wakker werden, Kyra kwijt + 1 kitten kwijt toen ik beneden kwam.. Uiteindelijk terug gevonden in een bewaardoos die ze uit de kast had geschoven. Moeder + kind weer in de werpkist terug gelegd maar Kyra loopt telkens weg nu. Paar keer terug gezet en geprobeerd de kittens aan de tepels te leggen maar steeds gaat ze er weer vandoor. Ze ligt aan de andere kant van de kamer en kijkt er helemaal niet naar om..

Iemand tips om ze misschien alsnog aan de moeder te krijgen of worden dit flessenkindjes?? We zijn al wel direct begonnen met bijvoeden om de 2 uur..

Afbeelding
Zo begonnen we gisteren samen met mama Kyra.

Afbeelding
Nu liggen ze helaas met zn 4'en..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:44

Het kan lastig zijn een nest met keizersnede.

Liggen ze warm ? eventueel warmtemat of lamp ?

In ieder geval flessenvoeding gaan geven elke 3 uur... Als dat niet afdoende is dan elke 2 uur maar met 3 uur houden ze klein beetje trek zodat als je moeders erbij legt de kleintjes daar ook willen drinken. Vergeet de kittens na de voeding niet te ontlasten als moeders dat ook niet doet! Smeer daarna eventueel wat boter op de kontjes dat kan mams stimuleren om het zelf te gaan doen. Het is een heftige ingreep voor een poes dus ze snapt het echt even niet.

Ik heb hier ook een keer een poes gehad met een keizersnede en met een dag of 5 ging ze alsnog voor de kittens zorgen, alleen gaf ze niet voldoende melk om alles te kunnen voeden dus van de 6 heb ik er 4 met de fles grootgebracht.

hoe oud is mammapoes?

merensje

Re: Moeder verstoot kittens alsnog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:51

Misschien een onorthodoxe idee dit maar bij mij werkte het indertijd wel dus ik wil het je toch laten weten: ik kreeg de tip de kittens met een likje boter in te smeren. Moeder begon dit inderdaad af te likken en uiteindelijk kwam ze zelf terug naar het nest. Het is nooit een goede moeder geworden, ze kwam alleen langs om ze te laten drinken en voor de rest lagen de kittens bij onze grote rooie kater in de mand. Maar de botertip bleek in ons geval de gouden tip. Ik hoop dat je een oplossing vind.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 11:52

Babsiej, Zei de dierenarts ook al dat het lastig was na een keizersnede.

Kittens liggen warm, er liggen 2 kruiken in de werpdoos + direct naast de verwarming.
Van het ontlasten is een goede tip, dat wist ik niet..

Kyra is bijna 1,5.

Merensje, hier heeft op dit moment onze kater ook meer interesse in de kittens als moeder zelf. Bedankt voor de tip. :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:05

Moederpoes moet echt leren dat het haar kittens zijn. Dus moederpoes er vaak bijzetten en erbij blijven zitten en haar aaien/geruststellen. En dan ook kittens voorzichtig aanleggen. Daarom ook elke 3 uur voeren zodat ze wel op zoek gaan naar tepel. Wanneer je ze elke 2 uur eten geeft zullen ze zelf ook niet op zoek gaan omdat ze voldaan zijn.

Heb je eventueel een bench/kittenkooi ? Maak daar een donker hol van en laat het nadat je ze hebt aangelegd en verzorgd ook zeker 2 uur met rust en daarna opnieuw proberen aan te leggen etc..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:10

Onze kat heeft ook de hele tijd 1 kitten uit het nest gelegd, die kitten bleek niet gezond te zijn (had ook helemaal geen zuigreflex dus met de hand voeden lukte ook niet) en is overleden. Toen dat eenmaal gebeurt was ging ze wel voor de andere twee zorgen. Misschien kun je het katje wat ze er uit legde eens goed controleren?

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 13:46

Zojuist was het weer voedingstijd. Na jullie tips Kyra even in de werpkist gezet en tot onze grote verbazing gaat ze liggen zoals ze nog niet is gaan liggen en ze ligt er nu al een half uur in..

Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 14:06

Ik heb niet zo gauw een tip, maar ik hoop dat de moederpoes ze gaat accepteren.
Die laatste foto ziet er wel heel lief uit.
Succes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:26

Ik weet niet of je bekend bent met kattenplaza.nl maar daar zitten mensen met heel veel ervaring.
En als het echt niet gaat kun je hier misschien wel een pleegmamma vinden.

Ik hoop dat moederpoes eer snel aan het moederen gaat.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 20:53

Nou, moeders is helemaal om.
Al sinds kwart over 1 vanmiddag ligt ze bij de kittens en is ze alleen maar weg te krijgen voor een beetje water en eten. :)

Nu hopen dat ze het zo voortzet. :D

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:08

Goed zo ! Het kwartje moest gewoon even vallen ;)

Verwen mamma poes maar dubbel zoveel.. En een keizersnede en zorgen voor kindjes, ze kan wel wat extra;s gebruiken !

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 16:23

Kwartje moest zeker eerst even vallen. Ze is nu een super moeder.

Vannacht heeft ze wel alle kittens versleept. Lagen eerst in de krabpaal en daarna in een hoekje waar ze altijd wegkruipt als ze rustig wil liggen of als we gaan stofzuigen.

Hebben nu de werpkist naar daar verplaatst, hopelijk is dit rustiger voor haar.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:31

Even over die kruik, dat is het minst verstandigst om te doen, dez koelen namelijk langzaam af, met als gevolg dat de kittens ook langzaam afkoelen.
Een warmtelamp is dan toch nog het beste.

Onze poes staat ook weer op knappen en ik hang uit voorzorg altijd de eerste 2/4 weken een warmte lamp er boven, zodat ik zeker weet dat ze het warm hebben.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:35

Hier ook warmtelamp hoor, maar ik heb naaktkittens en die hebben dat echt wel nodig. :D Kittens hier zijn nu bijna 9 weken en heb de warmtelamp nog steeds hangen :+

Weeg je ze wel 2x daags? Om goed in de gaten te houden dat ze wel voldoende melk binnen krijgen ?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:37

Wegen is inderdaad ook erg verstandig om te doen :j
Ik doe dat dan altijd 1x per dag, maar schrijf het elke dag op, zo kun je mooi een lijn zien of ze ook goed groeien.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 18:39

Kittens zijn na gisteren iets afgevallen vanochtend maar vanavond weer aangekomen. :)
Zijn alle 4 erg levendig en we houden ze goed in de gaten.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:28

Hoe gaat het vandaag met je kittens en mammapoes?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:37

Wat fijn dat het goed gekomen is!
De moeder moest ff bijkomen denk ik
Leuke kleurtjes heb zelf ook een hele witte kat :)

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 19:30

Gaat goed. Kittens zijn weer aangekomen. :)

Mams verlaat wel veel haar kittens maar komt zodra ze maar iets beginnen te piepen direct kijken en gaat weer bij ze liggen.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:36

Aaah een topic! Foto's! :D

Fijn dat Kyr ze nu wel accepteert :)