Hond flauw gevallen? Bullmastiff

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8AngelEyes8

Hond flauw gevallen? Bullmastiff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 12:16

Wij hebben een bullmastiff van 5 jaar, super gezond niets aan te merken.. (Foto Profiel)

Het is een hond van 60 kg die nogal trekt aan de riem als er mensen-kinderen-paarden-fietsers-andere honden langs komen en dan houd je hem niet dus heeft hij een "halti" om..
Mocht hij trekken dan trek je zijn hoofd om dus kan hij niet zoveel kracht zetten en is hij sneller weer rustig..

Over het algemeen is hij heel erg rustig alleen als er mensen op visite komen of mensen die hij kent word hij heel erg enthousiast en druk..
Dit duurt meestal een paar minuten en dan is het weer over en gaat hij heerlijk zitten knuffelen..

Nou zat ik zaterdag lekker buiten op de stoep van het zonnetje te genieten, hond zat tussen mijn benen (doet hij altijd)
Hij was gewoon lekker rustig en je zag hem echt genieten van alle voorjaars geurtjes en geluidjes..

Toen ons buurmeisje er aan kwam lopen werd hij heel erg enthousiast en wou meteen naar haar toe dus ik heb de riem (flexi) maar losgelaten (hij loopt dan toch niet weg want hij is dan helemaal gefocusd op die persoon)

Dat meisje stond hem te knuffelen (hij hield zich nog redelijk in) terwijl ik op stond om hem zijn riem weer te pakken en toen ik bij hem was had hij met zijn poot het neusriempje van zijn neus afgewipt.. (Dit doet hij ook wel vaker als hij de kans krijgt)

De band om zijn nek heeft dan meer ruimte dus die schuift vaak naar achteren en deze wou ik dus weer even naar voren doen om de band weer om te doen..

Met dat ik de band vast had om hem naar voren te schuiven liep hij van het meisje weg en valt zo plat tegen de schuur aan!
Hij rolde ook meteen op zijn andere zij en intussen was mijn schoonvader ook bij hem (die riep ik uit paniek, ik dacht dat hij zo dood neer viel!)

Normaal ben ik erg rustig en weet ik altijd goed om te gaan met zulke situatie's maar ik schrok zo verschrikkelijk dat ik alleen maar kon roepen " Help me, wat moet ik nou! |( "

Mijn schoonvader bleef gelukkig nog redelijk kalm, en zei bel de DA maar. Dus ik ben snel naar huis gerend om de telefoon pakken..
Toen ik terug rende stond hij alweer rechtop en hijgde hij een beetje, maar was wel weer rustig..
Mijn schoonvader zei dat toen ik weg was hij nog 5 keer omrolde en daarna opstond..

Ik heb hem rustig mee naar huis genomen en met een koude doek zijn hoofd en nek gekoeld en alles nagekeken zoals zijn tandvlees en tong..
Dit was gewoon de normale kleur (i.v.m epeleptie, hartproblemen) en hij was ook niet meer buiten adem..
Direct nadat hij buiten was gevallen was hij gewoon zichzelf weer en stond me vreemd aan te kijken waarom ik me zo druk maakte..

Ik heb de DA aan de telefoon uitgelegd wat er gebeurt was en ze vertelde me dat dit veel vaker voorkwam bij honden dat het een soort van flauwvallen was..
Dit kan zijn omdat ze zich TE druk maken, of dat de halsband te strak zit (te weinig bloed naar de hersenen)
Het was niet nodig om ermee langs te komen omdat het niet erg was, en in het hoofd kijken onmogelijk was..

De rest van dag en zondag was hij gewoon weer normaal (je gaat wel op elk trekje en de ademhaling letten zeg pff)
Toch ben ik er zelf niet echt rustig onder en heb ik vanochtend een afspraak gemaakt bij de DA voor controle..
Om zijn hart enz. na te laten kijken.. Hier kunnen we 13:20 terrecht met hem..

Het rare vond ik dat hij heel rustig was voordat het meisje kwam en de de band om zijn nek eigenlijk vrij los zat..
Er heeft mischien 1 minuut tussen gezeten dat hij naar haar toe ging en ik opstond, bij hem was en hij omviel..
Onze vorige hond (Engelse Bulldog) had epeleptie, hier leek het niet op hij schokte ook niet alleen rollen..

Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt! Wat ben ik geschrokken zeg!
Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt of er van gehoord?

Anoniem

Re: Hond flauw gevallen? Bullmastiff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:25

Ik heb het zelf. Ik heb het als mijn bloeddruk te laag is, en wat je eraan doet...... niks.

Ik kan je zeggen (ben er ook mee naar de dokter geweest) dat het idd niet erg is. Ik ga niet dood, ben nooit ziek, feitelijk ben in kerngezond, afgezien dat ik soms flauwval.

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:35

Mijn oudje had het ook, als zij zich iets te druk maakte ( bijvoorbeeld met wandelen of na het wassen) viel ze ook flauw. Zij was wel hartpatiënt trouwens. Ik liet haar gewoon rustig bijkomen. In ieder geval raakte ik haar niet aan. Mijn wederhelft wilde haar uit schrik nog wel eens optillen. Dat was bij haar echt geen aanrader want als ze precies op dat moment weer bijkwam ( ze was altijd maar een paar seconden weg) zette ze het van schrik op een krijsen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:51

Een hallti kan erg veel schade aan de nek veroorzaken zonder dat je het merkt. Die schade kan je vergelijken met whiplash achtige klachten. Daar zou dit bij kunnen passen.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:16

Bedankt voor de reacties!

@Yamcha: Dit heb ik zelf ook wel eens vooral bij te snel opstaan, maar dit leek de hond niet te hebben..

@Sam2: Straks bij de DA zal ik zijn hart goed na laten kijken, mocht het weer eens gebeuren zal ik hem rustig proberen te houden.. Optillen word een hele klus bij onze hond dus dat zal niet snel gebeuren..

@Wilawander: De halti heeft hij al bijna 2 jaar en reageert hier heel erg goed op, het is voor hem zelf ook prettiger dat hij dan rustiger blijft.. Hij heeft ook wel een gewone halsband maar hij is vooral in het bos erg fel op wielrenners en mountainbikers deze probeert hij gewoon van de fiets te springen, met een halsband is dit gewoon niet te doen.. Op het moment dat hij een fietser ziet is dit ook het enigste dat hij nog ziet en vergeet hij dat ik ook aan de lijn zit.. Hij neemt een sprint, blijft doortrekken en dan is hij gewoon niet meer te houden, dit belast zijn nek nog meer dan met de halti.. Gewone fietsers doet hij niets op, het is puur de wielrenners en mountainbikers..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:37

Ik heb meerdere honden op de röntgen gezien die met halti lopen dat is heel wat meer belastend dan een normale halsband. het is helemaal niet zo'n veilige band als men denkt .

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:41

Mijn Bullmastiff van 10 heeft vorige zomer net hetzelfde gedaan. Ik liep met hem in de tuin en ineens valt hij als een blok neer en begint een beetje te stuiptrekken. Ik ga in paniek mijn moeder halen (dacht ook dat hij dood neer viel), en 1 minuut later staat hij weer op alsof er niets gebeurt is. Heb het (voorlopig) niet meer voor gehad.

btw: Hij liep vroeger aan de halti, maar de laatste 4 jaar niet meer.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:54

Vriend van mij had dit met zijn vorige Bullmastiff. Het probleem bij deze hond was dat er door de platte snuit veel te weinig ruimte over bleef voor de luchtwegen. Zijn hond kwam bij inspanning in ademnood waardoor hij flauw viel.
Dit is overigens een kwaal die veel voorkomt bij rassen met zo'n platte "ingedrukte" snoet....

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 10:22

We zijn gisteren bij de DA geweest..

Hart klonk heel goed en verder leek hij ook helemaal gezond.. Het kan nog epeleptie zijn, flauwvallen, of iets anders in zijn hoofd..
Ze weten niet wat het geweest is, dit is en blijft een raadsel, ik hoop in iedergeval dat het nooit weer gebeurt!

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:48

In ieder geval fijn dat er niets ernstigs aan de hand is!! En inderdaad hopen dat het niet nog een keer gebeurd. Zo naar altijd voor die beestjes, vooral omdat je op zo'n moment zo weinig kan doen.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:53

Pfoe dan schrik je! Even goed in de gaten houden maar.
Ik had dit ook met onze vorige hond. Die viel uit het niets flauw. De eerste keer dachten wij dus ook dat het gewoon flauwvallen was, maar ze kreeg het steeds vaker. Later bleek het een hartprobleem te zijn.

Even alles goed in de gaten houden dus en mocht het vaker gebeuren, alles even goed na laten kijken! Maar als het hart helemaal goed klonk met de controle zal het wel goed zitten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:19

Naar he...hier ook, goddank maar 1 keer gebeurd, maar ik dacht ook dat dr leven voorbij was.
Hier dus ook toen er bezoek kwam, ze wond zich zo op (boxer), rent al blaffend naar binnen om mij te waarschuwen dat de buuf eraan kwam en plof, ze klapte zo neer, strekte zich en leek helemaal weg..na een klein minuutje (wat wel een eeuw leek te duren) kwam zij weer bij en was erg stilletjes.
Gelijk de DA gebeld en die vertelde mij aan de hand van mn verhaal dat het zeer waarschijnlijk een epeleptische aanval was. Ook zij schokte niet etc..net als jouw hond.
Kan het niet zo zijn dat er verschillende epeleptische aanvallen zijn?

(hier is hart en bloed goed overigens..dus het is ons een raadsel).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:30

halti met verstand gebruikt hoeft zeker geen kwaad aan te richten bij je hond. Echter een combinatie halti en flexi lijn zou ik ten alle tijden af raden. Dit omdat bi jeen flexi je hond dus enthousiast snelheid kan maken omdat hij een paar meter de ruimte heeft en dan opeens met een knal tot stilstand komt omdat of de eigenaar de flex in houd of de flex aan het einde is. Nu zal een bull mastiff dit vast niet zo snel doen maar vind het persoonlijk wel een heel gevaarlijke combinatie!

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:40

Onze bullmastiff van een jaar of 10 had dit ook van de zomer, alleen viel hij dus wel dood neer...
Zomaar uit het niets, hij had nooit kwalen gehad of iets maar hij loopt de tuin in gaat liggen begint zwaar te ademen en binnen een half uur was het voorbij! Ondanks dat dat nooit leuk is vond ik het toch wel een mooi einde; we waren er allemaal bij en hij heeft geen lange lijdensweg gehad. Maar het blijft toch wel een enorme schok!

Ik kan me voorstellen dat je goed geschrokken bent! Ik hoop dat de DA gelijk heeft en het geen kwaad kan :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:50

dierenfan schreef:
halti met verstand gebruikt hoeft zeker geen kwaad aan te richten bij je hond. Echter een combinatie halti en flexi lijn zou ik ten alle tijden af raden. Dit omdat bi jeen flexi je hond dus enthousiast snelheid kan maken omdat hij een paar meter de ruimte heeft en dan opeens met een knal tot stilstand komt omdat of de eigenaar de flex in houd of de flex aan het einde is. Nu zal een bull mastiff dit vast niet zo snel doen maar vind het persoonlijk wel een heel gevaarlijke combinatie!

helemaal mee eens. ik gebruik ook een (soort) halti maar mij is bij martin gaus gezegd dat deze absoluut NOOIT met een flexilijn gebruikt mag worden. en met een halti mag je NIET zijn hoofd omtrekken om de controle te krijgen. zoals ik het lees gebruik je hem echt verkeerd en dat kan echt hele grote schade aan z'n nek toebrengen. misschien dat wat er gebeurd is, hier wel mee te maken heeft.

dat je hond de halti afkrijgt is een teken dat het niet de goede maat is of niet goed afgesteld staat. een halti drukt ook op de neusrug dus kan ook ademhaling belemmeren.

8AngelEyes8 schreef:
Op het moment dat hij een fietser ziet is dit ook het enigste dat hij nog ziet en vergeet hij dat ik ook aan de lijn zit.. Hij neemt een sprint, blijft doortrekken en dan is hij gewoon niet meer te houden,

ik mag hopen dat hij met een halti geen sprintje trekt aan de flexi lijn :n hij kan door de klap van het stoppen echt z'n nek breken

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 01:27

Met de halti blijft hij keurig netjes naast lopen en hij krijgt alleen een lange lijn als er niemand of niets in de buurt is..
Dat hij het neusbandje afkrijgt met zijn poot is niet zo gek bij een hond met een korte snuit, en ik gebruik de halti zoals hij bedoelt is, en het werkt perfect..

Gelukkig is hij weer helemaal zichzelf, en ik hoop dit nooit meer mee te maken!

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 01:38

@Amy77: Ja dat lijkt het zelfde! De DA hier zij dat het inderdaad ook een epeleptische aanval kon zijn, hier zijn heel veer verschillende vormen van.. Het kan zijn dat hij het weer krijgt, maar dit hoeft zeker niet.. Ook kan het een tumor in zijn hoofd zijn, maar dit gaat vaak gepaard met gedragswisselingen en dit heeft hij zeker niet.. Ik ga hier dan ook niet van uit.. Hij kon ons doorverwijzen naar een neuroloog, maar het is dan niet zeker als ze wel iets vinden, en dit kost €800,- Mocht hij vaker dit soort toevallen krijgen laat ik het zeker onderzoeken maar de DA vond dit nog niet nodig.. Hij zag er super uit en hij verwachte niet dat het iets ernstigs was dus dat geloven we maar!

@Dieltje: Oh dat is pas echt schrikken! Maar inderdaad wel een heel mooi einde..
Je weet dat dit ras niet heel oud kan worden maar toch komt het einde altijd heel erg onverwacht..

Monica72Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 02:18

beste kun je met hem gewoon op cursus gaan zodat je hem beter onder controle krijgt en in situaties waarin hij zo reageerd kunt voorkomen door zijn aandacht te verleggen naar jezelf. en dan gewoon een goede stevige leren of nylon halsband kopen.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 13:09

Hoi allemaal,

Gisteren heeft onze hond weer zon zelfde aanval gehad.. Het ligt dus niet aan de riem.. En het is toch geen flauwvallen..
Wel was er net visite binnen gekomen (mijn moeder en oma).. Weer was hij zo enthousiast als altijd..
Vorige keer schrok ik zo van de aanval dat ik niet goed gezien heb wat hij precies deed..
Dit keer wel en ik zag het ook aankomen net van te voren..

Hij probeert wat ruimte te krijgen en gaat liggen (dit keer op de bank binnen) hij lijkt te verkrampen en strekt zijn poten NIET..
Ook laat hij geen urine lopen of iets dergelijks.. Hij lijkt ook gewoon bij kennis te zijn en hij keek me met hele strakke grote ogen aan..
Hij draait absoluut niet met zijn ogen.. Ook leek hij op dat moment niet te ademen en had zijn bek gewoon dicht..

Ik heb hem rustig geaaid en ben bij hem gebleven.. Het duurt maar een minuut en dan zie je het weer afzakken en komt hij weer in de benen en gaat hij vrolijk verder waar hij gebleven was..
Wel hijgt hij dan heel erg..

Weer de DA gebeld en voor maandag een afspraak gemaakt.. Ze gaan zijn urine nakijken, waarschijnlijk bloedprikken, en nog een algemene controle..

Komt iemand dit toevallig bekend voor?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:22

Yep, precies zoals ik het de vorige keer omschreef..het klinkt heel apart, maar probeer het een vokgende keer te filmen voor je DA..er staan op yuo tube heel veel filmpjes van honden met epelepsie, heel naar om te zien, maar je schrikt je rot hoe gelijkend het kan zijn..dan geeft uiteraard geen zekerheid voor jouw hond zonder de Da te hebben laten kijken..maar wellicht een geruststelling voor jezelf.

Veel sterkte..het is zo naar..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:23

ik persoonlijk zou een foto maken van hart en ook deels kop/luchtpijp/nekwervels. Met een beetje geluk past dat op 1 foto.

En een uitgebreid bloedonderzoek.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:51

Als ik jou was zou ik de combie halti en flex heel snel gaan vergeten. Als jou bull een keer een snock in zijn nek heeft gekregen, omdat hij vol in de halti is gaan hangen (NIet geheel ongebruikelijk bij dat martel werktuig) dan heeft hij het effect van een whipless gehad. Daar horen wel dit soort klachten bij.
Succes met je bull, ik hoop dat het alles meevalt en niets ernstigs is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:31

xRomana schreef:
Als ik jou was zou ik de combie halti en flex heel snel gaan vergeten. Als jou bull een keer een snock in zijn nek heeft gekregen, omdat hij vol in de halti is gaan hangen (NIet geheel ongebruikelijk bij dat martel werktuig) dan heeft hij het effect van een whipless gehad. Daar horen wel dit soort klachten bij.
Succes met je bull, ik hoop dat het alles meevalt en niets ernstigs is.

Was ook wat ik bedoelde. Komt helaas wel vaker voor.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 17:05

Heel erg bedankt voor jullie reactie's en steun!

Hij heeft het nu 3x gehad in 2 weken tijd, zaterdag 2 weken terug, afgelopen vrijdag, en afgelopen zaterdag weer..
Gelukkig duurde het zaterdag heel kort, maar wel kwam er weer iemand binnen, net zoals de vorige keren..
Dit keer had hij geen riem om en liep gewoon los, ook was het een bekende (mijn broer) dus dat het aan de riem ligt kunnen we al uitsluiten..

Gisteren is er bloed afgenomen voor een uitgebreid onderzoek, hier krijgen we woensdag/donderdag de uitslag van..
Ook word er bloed opgestuurd om te kijken als er mischien nog enzymen van een hartinfarct in het bloed te zien zijn..

Ze hebben zijn hart nogmaals goed beluisterd en zijn pols.. Dit leek helemaal goed te zijn..
We gaan nu proberen zoveel mogelijk dingen uit te sluiten en ik houd hem zo rustig mogelijk..

Hij heeft druppels gekregen van een homeopaat om rustiger te worden (hij schrikt erg snel en is soms erg gespannen)
Gelukkig slaat dit goed aan, hij rust lekker uit nu, en is een stuk ontspannender..

Ik hoop aan de ene kant zo dat ze iets in zijn bloed kunnen vinden wat de oorzaak kan zijn..
Word gek van die onzekerheid dat hij nogmaals neer kan gaan, en je kunt zo weinig voor hem doen..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:58

Jeetje meid, dit is wel erg vaak hoor..kan me voorstellen dat het extra kopzorgen geeft.
Ben benieuwd wat ze vinden..oja, een tip, let ook op je voer..voer voor de zekerheid eens 2 weken wat anders. (ik heb toen veel gelezen over aanvallen en bleek dat er een hoop veroorzaakt kon worden door voer wat niet goed was bij bepaalde honden).

Sterkte!