Ervaringen met Groot Lotharinger konijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Ervaringen met Groot Lotharinger konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 12:07

Komende april hebben we ons weiland een jaar en is het paardengedeelte als het goed is helemaal in orde. De vorige eigenaar had kippen en eenden zitten in een apart stuk, waar 2 grote wilgenbomen schaduw geven. Nu ben ik er over aan het nadenken om daar konijnen te gaan houden (3 konijnen, geen hele dierentuin) aangezien we vroeger altijd huisdieren hebben gewild, maar mijn vader allergisch is en de tuin niet geschikt was voor 3 van die kanjers.

Het gedeelte zal zo'n 5 op 5 meter zijn denk ik, is niet exact vierkant. Er is nog een langer gedeelte aan verbonden, maar daar groeien frambozenstruiken en een vlier en ik denk niet dat deze goed zijn voor konijnen? Mocht dit geen kwaad kunnen, kan dit stuk er ook nog bij, al wordt dat moeilijker te bestraten.

In dat deel van 5 op 5 wil ik een zandbak aanleggen en de rest bestraten. Ook zorgen voor een groot hok dat van de grond staat (indien het heel nat wordt en ze binnen moeten zitten, al proberen we onder de bestrating een afwateringssysteem te leggen zodat al het water van de regen in de gracht loopt). Nu heb ik meerdere vragen voor ervaringsdeskundigen :)

Hoe groot moet een nachthok voor zo'n grote konijnen zijn? Ik denk dat we zelf iets gaan moeten timmeren aangezien de konijnenhokken van een dierenwinkel nog niet groot genoeg zijn voor een gemiddeld konijn...
Kunnen ze ook in de winter op het weiland blijven als we het hok goed isoleren? Bvb. een glazen wand voor het gaas zetten?
Hoe goed kunnen ze in het algemeen tegen het buitenleven?
Ik dacht om 3 voedsters te nemen (heb nog nooit konijnen gehad, wel cavia's als kind), is dit een verstandige keuze? Ik wil een fokker zoeken en dan 3 nijntjes uit het zelfde nest reserveren mocht dit mogelijk zijn?

Ik heb al wat rondgezocht qua informatie, maar het is allemaal niet echt sluitend en ik denk dat er hier op bokt wel verschillende mensen zitten met ervaring :) . Mochten ze niet geschikt zijn voor een buitenleven, ook in de winter (met gepast hok of eventueel in 1 van de paardenstallen die niet gebruikt worden in de winter, deze zijn 3op3meter) dan ga ik er niet aan beginnen. De dieren moeten een leuk en gezond leven hebben!

Rider01

Re: Ervaringen met Groot Lotharinger konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:11

Ze zijn prima geschikt voor het buitenleven hoor :)
Ik zou je alleen niks kunnen vertellen over het samen zetten van drie voedsters want ik heb altijd een gecastreerde ram en voedster samen gehad.

Ze zijn wel erg slim trouwens dus hou daar rekening mee, ze graven zo onder het hekje door of springen er gewoon overheen en anders gaan ze toch met hun gewicht tegen de ren aanhangen :P (bij mij tenminste)
Ik kon mijn voedster wel trucjes leren, bijdehandje..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 12:15

Haha ok, daar houden we dan rekening mee als we de omheining konijnenproof maken! De omheining is momenteel zo'n 1.20meter, weet niet hoe hoog ze springen? :') . We willen weer zo'n hoogte van omheining en dan een deel ingraven onder de bestrating. De zandbak zou met heel fijn gaas en daarop zeil onderaan begrensd worden, een beetje zoals een vijver qua idee?
Het lijkt me gewoon erg fijn om 'kleine' dieren te kunnen houden waar we lekker mee kunnen kroelen, maar die ook kunnen zonder een dagje aandacht (wel voer natuurlijk, we zijn toch elke dag op het weiland).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:19

Super dat je, je goed in leest en informeert, konijnen zijn geweldige dieren en ook zeker de groot Lotharingers. Ik heb in oktober nog een groep van 10 verwaarloosde Lotharingers binnen gehad, verschrikkelijk was dat.. zelf heb ik al jaren 1 vent in mijn groep zitten en regelmatig ook andere Lotharingers in de opvang gehad. Van de grote rassen is het, naar mijn ervaring het pittigste ras, ik vind dat persoonlijk erg leuk. De rammen zijn daarin weer een stuk gemoedelijker, de dames zijn echt tantes..

Betreft de groep ga alsjeblieft of voor 2 of voor 4, maar niet voor 3.. konijnen leven in het wild in groepen in paartjes het effect wat je vaak krijgt bij 3 is dat er vroeg of laat 1 buiten de boot valt. En zoals aangegeven in paartjes van man - vrouw, zou ik gaan voor 2 heren en 2 dames, de heren gecastreerd (langere tijd al of jong gecastreerd voor in de groep). Dames onderling kunnen behoorlijk bitchy zijn... In mijn groep zijn de dames de enige etterbakjes af en toe. De mannen zijn naar mensen ook aanhankelijker, maar hou er rekening mee dat konijnen erg zinnig zijn en vaak niet grote knuffels zijn.. in mijn groep is de enige de Lotharinger vent die af en toe even wel aandacht wil, maar geen uitgebreide kroelsessies. Ik geniet van ze dat ze lekker genieten van hun buizen, zandbak, boom etc.

Verder is het heel belangrijk dat de hele ren overdekt is zodat er geen roofvogels of roofdieren bij kunnen komen. Bij ons ging het zo'n 8 jaar goed tot meneer vos en mevrouw bunzing ze hadden ontdekt (ook de hele grote konijnen!).. tegenwoordig zitten ze 's nachts in een afgesloten ren van 6x2 meter met een nachthok van 2x1 meter. Dit is een groep van 6 konijnen van klein tot groot. Overdag is de ren 25 vierkante meter.

Op deze website staat nog een groepje wat ik eens herplaatst heb van 3 dames en 3 heren, deze hebben de grote ren ook overdekt, wellicht kan je er nog ideeen uithalen (bij nieuws --> foto's --> konijnverblijf 3)
http://www.everyoneweb.com/dierenparkjewilhelminaoord/

Ze kunnen verder probleemloos lekker buiten leven, dat doen ze hier ook. Als je een stevig nachthok hebt van hardhout, met een dikke laag stro.. en natuurlijk elkaar.
Je zou ook kunnen kijken voor tuinhuisjes of kinderspeelhuisjes als hok. Het liefst dan zelf binnenin bijv. verdiepingen maken zodat ze ook hogerop kunnen zitten.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:25

Dit ras is goed in ontsnappen en kunnen inderdaad goed graven en springen.
Wat je zou kunnen doen om het graven te stoppen is gaas onder de grond doen zodat ze niet onder het hek door kunnen graven en een net of iets dergelijks over de boivenkant.
1.20 lijkt redelijk hoog maar geloof me als ze willen komen ze daar over heen.
En zo ben je ook redelijk save voor roofdieren die ze kunnen pakken.
Ze kunnen heel lief zijn als je ze maar genoeg aandacht geeft maar echte knuffelkonijnen zullen het niet worden.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:29

super dat je eerst informatie zoekt voordat je de dieren aanschaft!! +:)+

het is niet zo'n goed idee om een oneven aantal konijnen te nemen, je kan beter voor 2 of 4 gaan. je kan denk ik beter voor een gecastreerd rammetje en een voedster gaan, meerdere vrouwtjes geeft heel erg vaak ruzie. Dames uit hetzelfde nest zal misschien beter gaan dan 'vreemde' dames, maar als er van buitenaf een ram in de buurt is is de kans groot dat ze gaan ruziën.
Framboos is eetbaar voor konijnen, vlier zou ik eerlijk gezegd niet weten. je kan de site van de dierenbescherming raadplegen voor giftige en eetbare planten :)

http://www.dierenbescherming-utrecht.nl ... pageid=186 heeft een aantal folders over konijnen, huisvesting, planten die giftig of eetbaar zijn en meer :)

Denk bij aanleg van het hok aan een niet-graafbare bodem of een ingegraven gaasbodem anders ben je binnen een week je nijnen kwijt, en zorg dat het overdekt is wanneer je niet bij het verblijf bent ivm roofdieren of ontsnappen, Lotharingers kunnen ruim een meter hoog springen als het moet. Als je een mooi water- en tochtdicht nachthok in het verblijf zet kunnen ze prima tegen alle weersomstandigheden. Zorg dan wel dat je in de winter ze niet voor knuffelen/vachtverzorging etc naar binnen haalt, ze kunnen slecht tegen spontane temperatuurverschillen.
Verder kan je het verblijf inrichten met houten 'krukjes' of (wilgen) takkenbogen om op of onder te zitten, pvc tunnels om zich in te verstoppen, een zandbak is al een super idee omdat konijnen ontzettend fan zijn van graven.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 12:34

Heel erg bedankt voor de informatie! Die 2 rammen en 2 vroedsters lijkt mij dan wel een goed idee, denk je dat je 4 lotharingers ook kan vinden in een opvang allemaal samen? Of dan toch via een fokker zoeken?
Ik zou graag denk ik meteen aan de volledige groep willen beginnen zodat er niet 1tje later bijkomt en dus minder "thuis" is als de rest. Ze klinken echt erg leuk, ik vind de pittige konijnen zelf ook het interessantst.
Hier hebben we ook wat buizerds rondvliegen en vossen af en toe, dus ik zal er aan denken om ook de ren te overdekken, al is dat met de 2 bomen middenin het perk niet vanzelfsprekend, daar vinden we dan wel een oplossing voor. Zo kan onze kat er ook niet bij, al gaat die eerder bang zijn denk ik van de konijnen aangezien ze zelf kleiner is dan een volwassen lotharinger.
Zo'n tuinhuisje klinkt inderdaad als een goed begin om zelf te gaan ombouwen tot konijnenparadijs!
Ik ga je website nu eens bekijken, ben erg benieuwd hoe het er allemaal uitziet :) .

Marianbv, ook bedankt voor jou informatie. We zullen genoeg aandacht besteden om de ontsnappingsmogelijkheden te herleiden tot 0 :j . Het hoeven zeker geen knuffelkonijnen te worden, ik vind het vooral erg fascinerend om lekker naar ze te kijken in hun verblijf en ze voldoende aandacht te kunnen geven op zijn tijd. We nemen geen konijnen om op de schoot te zitten knuffelen, daarvoor hebben we een kat die die rol maar al te graag vervult :+ .

Ook heel erg bedankt voor jouw info, Tammy! Ik lees allemaal dezelfde dingen die terugkomen, dus daar zullen we zeker voldoende aandacht aan besteden. Ik ga ook jouw link doorlezen. We kunnen ze sowieso niet naar binnen halen aangezien we niet op ons weiland wonen (we zijn er wel elke dag), maar het is goed om te weten dat ze niet goed tegen temperatuurschommelingen kunnen.

Edit:
Dat perk ziet er echt super leuk uit, Faniek. Geeft me veel goede ideëen om een overdekte ren te maken waar we ook zelf in kunnen rondlopen.
De informatie van de dierenbescherming is ook heel leerrijk, al staat de vlier er nergens tussen. Dat kan ik altijd nog vragen aan een fokker.

Edit2:
Kunnen ze ook gewoon grof stengelig paardenhooi eten? Mijn paarden krijgen droog en grof hooi, aangezien ze snel tonnetje rond zijn. Of moet dat fijner hooi zijn? Indien het grof hooi kan zijn kan ik gewoon hooi van de paarden voeren, anders haal ik wel een betere baal bij de hooileverancier als het zover is. Zo van die kleine pakjes van de dierenwinkel ga ik niet meer kopen denk ik, die kosten voor een klein pakje bijna evenveel als een grote baal hooi, maar dat is natuurlijk erg kruidig en fijn hooi. Zo'n hooi moet je toch ook in grote pakken kunnen kopen?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:31

4 lotharingers in de opvang vinden is moeilijk.. het is dat ik er toevallig 10 had zitten, maar ondertussen zijn het er nog 4 waarvan maar 1 dame met een pin in de poot, 1 blinde, 1 bejaarde, 1 zonder tanden en chronische traanogen.. De andere 6 waren gelukkig wel te herplaatsen en dat is ook zeer snel gegaan.
Wat je ook zou kunnen doen is kijken tussen Vlaamse Reuzen en Lotharingers.. Vlaamse Reuzen zijn ook echt superleuk! Ik heb een Vlaam en een Lotharinger in de groep, de 2 mannen dikke maatjes.. Lotharingers kunnen trouwens ook effen zijn, dus niet altijd wit met aalstreep en stippen, maar wellicht dat je keus daarom naar Lotharingers nijgt door de tekening..
Je zou bijv. kunnen overwegen via een goede fokker anders om te kijken naar 2 oudere rammen uit 1 nest lees 3/4 maanden die nog bij elkaar zitten en 2 jonge voedsters van 8 weken. Zodat je de 2 heren op tijd kan laten castreren.. zoek naar een DA die niet op leeftijd castreert, maar echt op dat de boel is ingedaald. Het is dat je zover weg woont anders had ik je graag geholpen..
Het is inderdaad lastiger om later erbij te zetten, want dan moet je opnieuw koppelen dus als je de mogelijkheid hebt, is het in 1 keer bij elkaar zetten absoluut makkelijker..

Volgens mij gaat het in ieder geval dik in orde komen bij jullie.
De website link is een parkje waar 6 konijntjes van mij zitten uit de opvang.. superleuk geworden!
Mijn eigen website is http://www.konijnenparadijs.com als je naar weblog gaat kan je zien hoe de Lotharingers bij mij terecht zijn gekomen en wat er allemaal gebeurd is.. moet je even terug naar onderen en naar 2011.

Dit is mijn eigen ren, links dat hok dat er staat zitten nu 2 tandloze hupsels in met een gedeelte van de ren afgesloten. Daarachter zie je het overdekte gedeelte, overdag mogen ze ook in het onoverdekte deel zodat we ook lekker bij ze kunnen. De zandbak zit nu rechts in de hoek.
Afbeelding

Een zandbak vinden ze geniaal!
http://img.photobucket.com/albums/v647/ ... border.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:35

Hoe groot het nachthok moet zijn is eigenlijk niet zo belangrijk: uit je verhaal maak ik op dat je van plan bent ze voortdurend in de ren te laten lopen :)
Ongeveer 50 bij 50 denk ik zo :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:39

Een groot Lotharinger is groter dan 50cm in zijn geheel dat gaat niet passen :) Ze moeten met 4 konijnen wel een flink nachthok hebben van minimaal 2x1 meter.. ze moeten ook niet gedwongen worden op elkaar te liggen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:40

Hallo!

Op de kinderboerderij hebben we ook groot Lotharingers. Zijn hele leuke konijnen die je heel tam kunt maken!
Zelf hebben we twee voedsters, maar deze zitten in een groep van zes. Daarvan is er één een gecastreerde ram, de rest voedsters.

We hebben ze ook op een betegeld stuk lopen met een zandbak achterin. Onder het zand zit draad zodat ze niet kunnen ontsnappen.

Iedereen verwonderd er zich over dat de konijnen niet over de omheining springen, maar dit hebben ze nog nooit gedaan. Als ze genoeg aandacht krijgen en ruimte hebben zullen ze ook niet zo snel ontsnappen.
Afbeelding
Misschien is dit wel een leuk hok voor je konijnen: http://dierenverblijf.com/116-kippen-nachthok-zh2.html Zou er dan wel knaagstrips aanmaken zodat ze de randen niet kapot knagen.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:49

wow ben idd verbaasd dat ze er niet overspringen, hadden vroeger 2 konijntjes in een even grote oppervlakte als die van jullie en heel stuk kleinere dieren dan nog en die kwamen toch nog regelmatig buiten, omheinig was begonnen bij 1 m is al snel 1,5 geworden en toen bleven ze eindelijk binnen :D

on topic: super ts dat je op zoek bent naar ideen en je goed inleest, ik zou ook gaan voor iets overdekts waar ze iig snachts in verblijven want zeker in weiland gebied is het toch wel riskant voor konijntjes. veel plezier met je zoektocht en aanpassing van het stuk worden vast super verwende leuke konijntjes ;) ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van de vorderingen

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:23

Als hok kun je ook hondenhok gebruiken, kun je ook plastic lamellen tegen inregenen voor bestellen en isolatie voor winter. Dit is onze G. Lot in zijn hondenhok (zooplus)
Afbeelding

In zn hangmat....
http://i137.photobucket.com/albums/q203 ... 0_0981.jpg

Buiten soortgenootjes ook erg vriendschappelijk met nietsoortgenoten wat je niet van al mn andere konijnen kan zeggen
Afbeelding

Zou idd in koppels werken, Dinges is ram en heeft een klein voedstertje als vriendin en heeft ook geen aansluiting met de andere konijnen. Ik vind ze erg slim en sociaal of asociaal het is hoe je het bekijkt 8-) (hij eist bv een peer zodra ik bij koelkast ben, reageerd heeel goed op zijn naam en luisterd beter dan onze honden :') )
Verder zijn het gewone konijnen die erg winterproof zijn als ze er eenmaal op ingesteld zijn

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:32

Zo, wat een leuke reacties :D .

Het is sowieso pas voor deze lente dat we zouden beginnen met het inorde brengen van het terrein en dan erna pas op zoek gaan naar leuke nijnen voor erin. Maar ik wil jullie zeker allemaal op de hoogte houden!

Super leuke knuffelhoek, laptopmuis! Ik ga sowieso wel een hoge omheining voorzien aangezien ik ze dus ook overdekt wil gaan houden ivm roofvogels. Grappig dat ze op de kinderboerderij er nooit over springen.

Ik ga jouw website bekijken Faniek. Ken je zelf ook goede fokkers? Ik wil best naar NL rijden (op 1.5uur van Antwerpen kan ik al een stuk NL zien :) ) als daar goede fokkers te vinden zijn.
Die zandbakfoto's zijn echt te lief! Super schattig, ze vinden het dus duidelijk heel erg leuk.
Ik had aan G.L.'ers gedacht omdat ik die papillon-aftekening echt super vind inderdaad. Vlaamse reuzen hebben me ook altijd geïntrigeerd, maar worden die niet nóg een heel stuk groter? Als je bijvoorbeeld 2 VR en 2 GL zou nemen, dan zou dit in principe wel gaan? Dus van elke soort een koppeltje.

Wat een leuke verhalen mltex! Die foto samen met de hond is helemaal super. En dat laatste deeltje van je post klinkt me als een beestje naar mijn hart, zo heb ik ze graag :Y) .
Zo'n hondenhok lijkt me ook nog wel wat, maar als ik er 4 zou nemen zouden het dus een hele boel hondenhokken moeten worden. Ik ga voorlopig even kijken of we een tuinhuisje vinden dat weer en wind bestendig is en dat ik kan omvormen tot konijnenverblijf.

Ze zouden inderdaad altijd buiten mogen, behalve dan als het echt veel te koud wordt (maar vanaf wanneer is het écht te koud), dan wil ik ze wel binnen hebben voor hun eigen gezondheid en dus een ruim binnenverblijf voorzien.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:34

In principe zijn alle konijnen geschikt voor buitenverblijf. Maar hoe groter het ras, hoe beter het bestand is tegen koude! En dan zit je met lotharingers dus goed.

Ik vind grote konijnen ook leuker! Ik zag laatst trouwens ook advertenties van belgische hazen. Moest mezelf helemaal onderdrukken... ik vind dat zo'n gave beesten! Heb nu een franse hangoor en een wener, en een kruising vlaamse reus met een dwerg uit het asiel.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 17:02

Belgische hazen zijn ook heel erg leuk inderdaad :D ! Ik heb met mijn studie vorig jaar zowat alle konijnenrassen moeten bestuderen, vond ze toen ook al super stoer. Maar ik hou het toch op Groot Lotharingers denk ik :)

Vandaag even foto's gemaakt van het plekje dat deze lente een super konijnenplekje gaat moeten worden. Kijk ajb door de rommel door, het ligt er allemaal nog super slecht bij door de vorige eigenaar, maar het gaat hem dus om de oppervlakte en hoe ik het ga oplossen met de 2 bomen in het perk. Ik heb vandaag nog eens gekeken en het stuk waar ze op gaan kunnen is toch zeker 10 meter lang, maar wordt smaller naar het einde toe, dus denk dat het zo'n 25à30m² is. Alles gaat er uit, ook de omheining.
De plas die je nu ziet is een overblijfsel van een oude vijver die er was voor de eenden van de vorige eigenaar. Daardoor loopt deze ook niet af qua water en staat hij nu dus vol. Dit gat zou ik willen gaan gebruiken als begin voor een zandbak, maar dan wel drainage aanleggen naar de gracht (achteraan op de foto nog voor het veld dat je ziet ligt de gracht.
Afbeelding

Links gaat het nog een stuk verder (foto's zijn van Re naar Li genomen):
Afbeelding
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 3703_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 6851_n.jpg

We gaan er dus héél veel werk aan hebben, maar denk wel dat het een grote en fijne plek kan worden voor de konijnen. Mocht het met de bomen te moeilijk worden proberen we ergens anders een leuke plek te maken :)

Het ziet er echt uit als 1 groot zootje rommel, daar ben ik van op de hoogte :') . Achja, je koopt je weiland ook niet op hoe net het andere dieren plekje is natuurlijk :+

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 17:12

Ik was even aan het rondkijken en zie wel kippenverblijven voorbij komen die er geschikt uitzien, al hebben ze bijna allemaal ook een ren eraan die ik niet echt ga nodig hebben, dus ik zou ze liever 'kaal' kunnen kopen.
Zoiets lijkt me qua grootte wel goed, of niet?
http://www.dierenverblijf.be/ --> konijn en knaagdier --> konijnenhokken --> Dierenverblijf KH5 (ik kan de link niet gewoon plaatsen ^) )

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:24

Ik had eerder 3 Lotharingers op een kleine 20 m2.
Dit had ik omheind met tuingaas wat ik ook deels had ingegraven.
Het nachthok konden ze zelf in en uit springen.

Als ik jou was zou ik er helemaal gaas onderdoor maken.
De 60 cm dat ik het gaas had ingegraven waren ze bijna in 1 nacht onderdoor.
Iedere dag gooide ik de kuilen weer dicht.

In de winter stopte ik het nachthok vol met hooi en stro.
Als het nachthok niet tocht en niet in de volle wind staat en een stukje van de grond af is dan gaat dat prima. De konijnen gaan ook wel tegen elkaar aanliggen.

Het nachthok moet zo groot zijn dat de konijnen er gestrekt in kunnen liggen, behoorlijk groot dus :D

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 17:32

Ok bedankt voor je tips! Ik denk nog steeds een groot deel te bestraten, we zitten op kleigrond die in de herfst natter wordt dan als er stoeptegels op liggen denk ik, verder ga ik wel een grote zandbak + graasplekje voorzien die ik dan goed zal afgrenzen :j .

Het is een beetje moeilijk nog om te zien hoe groot ik het moet hebben, ik wil sowieso minimaal 2m² aanhouden, dus dat moet ik allemaal nog goed bekijken wat ik ervoor ga kiezen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:33

hier nu een kruising met 2 vlamen erbij. Grote hondenkennel en hondennacht hok van 1.5 meter breed en 1 meter diep. Ideaal!!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:35

Ik kan nu niet heel uitgebreid reageren, maar het stukje ziet er super uit!
Vlamen zijn niet zoveel groter dan Lotharingers, tussen die 2 van mij zit erg weinig verschil en op de shows heb ik ook wel Lotharingers gezien van 9 kilo.
Mocht het zover zijn wil ik wel voor je informeren bij kennissen of ze een fokker richting Belgie weten.

Betreft het hok ik zou je adviseren echt iets te zoeken in hardhout en goede kwaliteit. Die kwaliteit hokken van die website is om te janken.. daken zijn snel lek, ze eten het hok helemaal op en zeker omdat het in de ren staat ook buiten. Je kan beter een goed tweedehands hok/tuinhuisje oid kopen voor hetzelfde geld van hardhout met betonplex bijv. dan zo'n vuurhouten hok nieuw. De winkel waar ik werkte had ook hokken van dat hout te koop, je kon een 2 verdiepingshok in je up tillen.. dat zegt al een heleboel.
Deze link gaat over zelfde soort hout/kwaliteit hok: http://www.bunnybunch.nl/community/show ... -Verdorrie

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 19:20

Dat klinkt niet goed nee :n . Ik ga dan op zoek naar 2e hands tuinhuisjes of hondenhokken en zien of ik mijn vriend zover krijg om lekker mee te klussen tot iets goed!

Ik ga dan zeker met jou contact opnemen, eerst maar even ons weiland af laten werken en dan als het wat beter weer wordt het konijnenplekje inorde brengen, daarna gaan we pas op zoek naar de dieren zelf :) .

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:40

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 20:50

Dankje om dat even te melden, dat wist ik niet :) . Dan kunnen we evengoed alles uitgraven, zorgen dat ze op een bepaalde diepte er niet meer door kunnen dmv degelijk stevig gaas en dan gewoon op de grond laten rondhupsen. Dan zet ik misschien enkel hun hok op bestrating, dan ben ik zeker dat dat stevig staat.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:50

Ligt ook een beetje aan hoe goed ze op gewicht blijven, ik heb al jaren de Vlaam en Lotharinger in een bestrate ren, geen enkel probleem... Idem bij vele andere mensen die ik ken met grote konijnen.
Sore hocks ben ik helaas wel tegen gekomen bij te dikke konijnen, de lotharingers in veel te kleine hokken op gazen bodems..
http://www.konijnenparadijs.com/Foto%27 ... okken4.jpg
http://www.konijnenparadijs.com/Foto%27 ... okken2.jpg
http://www.konijnenparadijs.com/Foto%27 ... hokken.jpg

Gevolg
http://www.konijnenparadijs.com/Foto%27 ... livia2.jpg
http://www.konijnenparadijs.com/Foto%27 ... /mart2.jpg

Deze wonden zijn inderdaad heel moeilijk te genezen, de konijnen die het, het ergste hadden hebben het helaas nog steeds..