Wie heeft er Araucana kippen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Wie heeft er Araucana kippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:06

Deze zomer heb ik 7 Araucana hennen gekocht omdat ik hou van apart.
De dames leggen groene eieren.
Vandaag ga ik een haan kopen en hopelijk hebben we dan volgend jaar kuikens.
Afbeelding

Quest

Re: Wie heeft er Araucana kippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:20

Wij hebben een bruin setje zitten, ik vind ze wel erg leuk. Wij hebben zelf 5 kippen en 1 haan, maar 3 verschillende rassen (brahma's, duitse koekoekhennen en dan de Araucanahen en haan.

De eerste eieren zijn inmiddels ook al gelegd, dus die gaan we zo eens proberen :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:21

Wij hebben sinds zondag 1 jonge kruising? Kriel in kleur tarwe. Tenminste daar waar ze vandaan komt (een belgische kippenkeurmeester) gaat uit van een kruising vanwege haar blauwe pootkleur. Zij is op de pootkleur na een volledige araucana om te zien. Hij heeft haar ei meegekregen met een zending zwarte orpington eieren bij iemand die ook Araucana,'s tarwe fokt. Zij is nog jong met nagenoeg geen lellen dus de eieren duren nog wel even. Haar wangkwastjes staan zo schattig scheef en geen staart ziet er wat raar uit vooral omdat haar vriendin een mega lang staartje heeft.

Dit ras stond al jaren op het verlanglijstje maar lastig te krijgen en meestal vrij duur hier. Ik hoop ook op groene of blauwe eieren.

Kun je makkelijk aan een haan komen? En dan hopelijk snel kuikentjes.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:43

Hallo

Weet je zeker dat je echte araucana hennen hebt? Er zijn namelijk heel veel mensen die denken dat ze araucana kippen hebben, maar dat het kruisingen blijken te zijn.
Groene eieren wil niet altijd zeggen dat het een raszuivere araucana is. Elke kruising met een araucana legt groene eieren.

Ik zie dat je araucana een staart hebben, ... hier in Europa word enkel de variant zonder staart erkend.

Zelf heb ik een araucana bolstaart tarwe en 2 araucana bolstaart in de kleur bruin.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:53

Er zijn wel kleuren met staart te krijgen, die zijn alleen erg zeldzaam maar het kan wel.
http://www.kippenencyclopedie.nl/php/in ... e=Araucana

De opmerking over onze hen had idd ook te maken met raszuiverheid omdat ons hennetje meer lijkt op een raszuivere dan veel "raszuivere" hennen. Kwa model en uitstraling en bevering. Alleen haar knalblauwe poten verraden haar.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:00

Ja ik heb denk ik echte heb,dit is nu net de gene met 1 staartveer.
De haan die ik heb opgehaald is heel mooi!
Nu wachten op kuikens.
Vanaf 1 januari ben ik lid van een pluimveevereniging en ga eens met de kuikens naar de show. We zullen het zien.
De eieren zijn heerlijk!

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:29

Het gebakken eitje was vanochtend erg lekker. Ik wil kijken of ik het hennetje van het voorjaar eventueel kan laten broeden. Ik heb ze kunnen kopen bij een soort "vlooienmarkt" op een boerderij. De man die daar stond had verschillende rassen mee. Ik wilde ook bewust verschillende rassen, ik hoef niet zonodig veel eieren, vind de sierkippen dan ook veel leuker :D

Mag ik vragen wat jullie betaald hebben voor de haan / hen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:37

Die van ons was 7,50. Maar dat komt omdat ze een vergissing was als ei. Dit is dus eigenlijk de opfokkosten, de ontworming en de spray. Haar vriendin was 5 euro maar is ook de helft van grootte.

Lekkere eitjes gegeten dus. En wie weet ook volgend jaar kuikens.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 16:39

Voor de haan betaalde ik 15 euro en voor de hennen 22,50 per stuk.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:40

Als een van jullie volgend voorjaar eieren wilt verkopen (om uit te broeden) dan hoor ik het graag. Ik heb ze een aantal jaar geleden gehad maar zijn allemaal gedood door de vos. Ik wil ze graag weer hebben, maar vind het leuk om ze zelf uit te broeden.

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:41

XLeandrosX schreef:
Als een van jullie volgend voorjaar eieren wilt verkopen (om uit te broeden) dan hoor ik het graag. Ik heb ze een aantal jaar geleden gehad maar zijn allemaal gedood door de vos. Ik wil ze graag weer hebben, maar vind het leuk om ze zelf uit te broeden.

Welke omgeving zou je zoeken?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:59

Kan eventueel met de post naar mijn vader, die woont in Doornenburg, tussen Arnhem en Nijmegen. Zelf woon ik in Frankrijk...