Probleem?? met nieuwe hond (dobermann)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Probleem?? met nieuwe hond (dobermann)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:04

Hallo,

Ik heb gisteren samen met mijn vriend een dobermann van 10 maanden oud gekocht.
Het is een super lief beest alleen hij is zoo mega druk en wil gewoon niet luisteren, bij zijn oude eigenaresse luisterde hij wel heel goed en trok hij ook niet aan de riem!

Ik weet ook wel dat het aan de leeftijd ligt en het allemaal nieuw voor hem is, maar weet iemand misschien hoe ik hem een klein beetje rustiger kan krijgen?

Ook blijft hij de hele tijd achter mijn andere hondje aan lopen (chihuahua) en die laat ook de hele tijd weten dat hij er niet van gedient is om te spelen of wat dan ook mn chihuahua is een beetje een sagerijn.

En kom aub niet aan met heb je je wel in het ras verdiept, want ja dat heb ik! Heb boeken gelezen contact gehad met andere dobermann eigenaren! Ook heb ik wel een beetje ervaring met jonge honden.

Ik hoop dat iemand me kan helpen
Alvast bedankt :)

suuzepuus

Re: Probleem?? met nieuwe hond (dobermann)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:07

Ga lekker naar cursus met de hond. Daar hebben jullie allemaal wat aan. Vredre veel wandelen en spelen zodat hij wat energie kwijtraakt!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:08

Hij is er net een dag geef hem wat tijd, over een weekje zal hij al meer gewend zijn en zal hij wel weer wat rustiger worden.
Tot die tijd rustig corrigeren en niet gefrustreerd of boos worden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:09

Idd op cursus gaan, hond moet blijkbaar nog een hoop leren :)

Met je Chi zou ik het lekker laten gaan mits de Dobermann zich vriendelijk gedraagt, honden kunnen dat prima onderling oplossen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:12

Eens met mijn voorgangers. Geef m de tijd.
Beest voelt zich verloren en probeert vrienden te worden met het dier dat hij verstaat : de andere hond.
Ga snel op cursus om een goede band te ontwikkelen met je nieuwe huisgenoot.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:12

Kijk anders eens naar wat afleveringen van Cesar Milan? daar leer je echt heel veel van.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:13

Hij moet natuurlijk ook nog wennen.
Als hij bij de vorige eigenaren wel goed luisterde, dan voelt ie zich misschien nog onzeker.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:14

Bedankt, ik wil ook zeker met hem op cursus gaan maar heb hem deze week op proef om te kijken of het wel allemaal goed werkt enzo. En ik ben tot nu toe heel erg blij met hem. Hij mag nu alleen nog niet los in de tuin omdat mijn vriend gras gezaaid heeft en hij anders alles kapot rent, dus mn vriend moet eerst nog gaas spannen voor hij los kan.

Heb hem net wel heel ff los buiten gehad, maar als ik hem dan terug roep maakt hij er gewoon een spelletje van en komt hij niet en laat hij zich ook niet pakken! Maar verder is het zo'n schatje!
En hij is ook wel echt heel lief en onderdanig naar mijn andere hondje!

@gohya Dank je heb ik al wel een paar van gezien maar zal dr nog eens een paar gaan kijken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:17

Ik zou wel echt heel erg veel korte wandelingen met m doen dan.
Hij moet natuurlijk wel zijn energie kwijt, vooral nu ie nog niet los buiten mag.
Hij zal zich niet laten vangen als jij je druk maakt dat ie de tuin niet om moet spollen, want hij voelt je spanning wel.

Longeerlijn eraan en gaan oefenen met beloningen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:18

Een hond van 10 maanden zit volop in de puberteit. Zo'n verhuizing is voor een 'normale' hond al moeilijk, maar voor een puber helemaal.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:20

beestje moet wennen, denk dat je het misschien iets teveel wilt sturen, geef het wat tijd en ga er niet steeds tussen liggen met je andere hondje, ik zou wel met hem op cursus gaan want hij komt nu precies in zijn uitprobeerfase en hij moet wel gaan inzien dat jij de baas bent, een Dober is zeer geveolig dus schreeuwen en trekken geeft een negatief resultaat, dingen op je stem en met veel beloning heeft veel impact op ze, ze willen heel graag dingen voor je doen, ik heb er zelf 2 gehad waarmee ik de GG 1 heb behaald, je moet ze wel iets te doen geven, t is geen ras om de hele dag in zn mandje te liggen, dan zal die neurotisch gedrag gaan vertonen

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:37

Zie nu ook dat zijn ballen een beetje rood en geïriteerd zijn en hij blijft er ook maar aan liggen dus als we hem houden word hij zoiezo gecastereerd. Niet alleen om het feit dat zn ballen nu geïriteerd zijn maar ik denk dat hij daar ook wel iets of wat rustiger van word.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:43

Wellicht sowieso een goed idee om m mee te nemen naar de DA voor een check up incl entingen controleren en een dosis vlooiendruppels, ontwormen enz.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:29

Dat was ik ook echt van plan. Maar heb hem dus tot zaterdag op proef, en ben er bijna zeker van dat ik hem houd. dus mocht hij blijven dan ga ik er volgende week maandag nog mee naar de DA. Hij heeft een vaccinatie boekje en daar staan wel zn entingen in, maar inderdaad is het altijd goed om hem even te laten nakijken.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:32

Je hebt hem net, beestje is bij zijn baasje weggehaalt uit zijn vertrouwde omgeving. Zorg dat je de hond duidelijke consequente regels stelt en maak lange wandelingen om de spanning er uit te lopen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:34

denk dat het me de tijd wel goed komt hoor, mijn windhondje was ruim 2 dat ik haar erbij kreeg en die was echt hyper-de-pieper de eerste 3 dagen, was gewoon onzekerheid, als ie zich meer op zn gemak voelt zal dat wel wat afzwakken :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:39

ik denk ook wel dat het goed gaat komen hoor. Maar voor mij is het ook opeens weer helemaal anders en nieuw. Dus op zo'n moment word ik daar dan ook onzeker van. Terwijl ik eigenlijk gewoon relaxt moet zijn voor Tommie.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:45

Ik zie direct een dober eigen dobermann, dit zijn 1 mens honden hij heeft nu ineens zn steun en toeverlaat niet meer, zijn mens. Als onze dober bij een ander moet zijn wordt je ook gek van hem terwijl hij bij ons de liefste en rustigste hond is die je, je kan bedenken.
Dobers zijn erg lastig met herplaatsen en kunnen hierdoor allerlei uitspattingen krijgen.

Enige wat je kan doen is gaan werken met hem ga dingen zoeken, een bal gooien als de tuin afgezet is etc.

Direct een cursus gaan doen met een dober die je net hebt en altijd een andere baas heeft gehad zou ik niet doen kan heel averechts werken, ze voelen zich snel onder druk gezet vooral door vreemden en het zal niet de eerste dober zijn die angstig wordt of juist uitvalt door een nieuwe baas die te snel wil. Ga eerst maatjes met hem worden kleine commando's laten opvolgen goed belonen, lange wandelingen doen maar wel zorgen dat hij netjes bij je loopt en niet trekt.

Ga naar een club opzoek waar ze dobers kennen en om kunnen gaan met het soms felle maar ook nerveuze karakter.

Kwa het achterna lopen van je chi, laat hem merken dat jij hier ook niet van bent gediend, leg hem in huis bijv voor een uurtje op zn plaats naar het wandelen dan heeft hij zelf ook even rust en heeft hij een vaste vertrouwde plek in een nieuw huis.

Mocht je vragen hebben pb anders gerust :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:49

Geef het de tijd, komt goed! :j ik heb zins 3 maanden een herplaatser van 7 jaar (GZ sennenhond) en hij was de eerste tijd ook een ongeleid projectiel.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:23

Met een jaar of twee wordt hij vanzelf rustiger. :+ Waar wij veel aan hebben gehad is gehoorzaamheid oefeningetjes als zit lig blijf. Ze zijn dol op dingetjes voor de baas doen en braaf zijn. Verder veel structuur alles altijd een beetje hetzelfde zoals eten en uitlaten op vaste tijden. Soms moet je ze een beetje tegen zichzelf beschermen en zorgen dat hij niet te druk wordt van zichzelf. Heb je een foto?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:30

Laat hem maar even een paar dagen met rust, hij zit sinds een dag in een nieuwe omgeving, zn baasje is weg, hoop stress dus voor deze hond (en al helemaal voor een dober). Luisteren, jij geeft vast een hoop andere signalen dan de vorige eigenaar, daarbij komt dat hij nog eens van slag is, tijd en ruimte geven

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 12:58

@JJane: ja op mijn telefoon maar kan die hier niet op de computer zetten. zal eens kijken of hij nog op MP staat.

Edit: hij staat ook niet meer op MP dus helaas geen foto!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:07

Probeer hem veel te prikkelen. Niet 10x per dag hetzelfde rondje lopen, maar, hoe klein ook, veel afwisseling in de routes. Bovenal is het zeer belangerijk dat je hem vaste benchtijden aanleert. Structuur is zeker voor jonge honden erg belangerijk. Leer hem bijvoorbeeld aan, dat jullie na een wandeling van ongeveer 10 minuten, hij een halfuurtje verplichte rust in de bench moet uitzitten.

Wij hebben thuis een Border Collie pup van 9 maanden die ook erg druk was in het begin. Wij zijn bijna continu met hem bezig. Hetzij spelen, hetzij fietsen of wandelen. Na ongeveer een week van vaste, ondoorbroken structuur in zijn leven (Met eten, wandelen, slapen en spelen) werd hij rustiger. Op zo'n moment weet een hond wat hem te wachten staat en raakt hij minder onzeker. Daarnaast is het consequent bezig zijn ook erg belangerijk. In de bench is in de bench. Is het tijd om hem eruit te laten, maar is hij aan het piepen? Wachten tot hij stil is, ookal is het maar voor heel kort, en hem dan pas eruit halen. Niet spelen is niet spelen, en niet omdat hij zo schattig kijkt toch nog een bal gooien.

Mocht het gedag volhouden, dan raad ik je aan hulp te gaan zoeken bij een gedragstherapeute, voor het gedrag escaleert. Beter voorkomen dan genezen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 13:36

@leonyr: Tommie heeft geen bench en die hoeft hij van mij ook geen te hebben. Hij heeft nu zijn vaste plek in de gang en daar ligt hij prima. Na het wandelen doe ik hem ook eigenlijk wel in de gang dat hij ff tot rust kan komen.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:53

zoals eerder al gezegd zit deze hond in de pubertijd.. je ziet de laatste tijd veel honden in deze leeftijd op MP etc. staan, simpelweg omdat mensen de honden niet meer aankunnen! het schattige pup zijn gaat ervan af en dan zit je met een puber in een groot honden lichaam!

ik heb zelf ook een herplaatser die ik met 10 maanden heb gekregen (bordeaux dog) ik heb vooral in het begin veel met haar gewandeld, mijn hond trok ook als een idioot aan de riem en had ook straal de gek met me als ik haar los had en weer vast wou zetten. wat dat los hebben betreft ik zou hem pas los laten als jullie een beetje een band op hebben gebouwd en er wederzijds respect is.

mijn advies is om fout gedrag te negeren en goed gedrag te belonen (dit kan met voer of gewoon een dikke knuffel) als ik jouw was zou ik beginnen met clickertraining http://natuur.defonteintirion.nl/martin ... ining.html dit heeft bij mijn hond echt super gewerkt!
ik zou me ook eerst in de hond zelf verdiepen en natuurlijk eerst elkaar maar eens leren kennen voordat je hals over kop met hem op cursus gaat want dat kan averechts werken!

in ieder geval heel veel succes! ik heb heel erg veel plezier aan de (her)opvoeding van mijn hond beleefd! ik heb natuurlijk ook fouten gemaakt maar ook heel veel geleerd, mijn hond is nu bijna 6 en ik heb echt een vriend voor het leven gekregen! :o