ervaring grote hond mee naar Italie en muilkorf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

ervaring grote hond mee naar Italie en muilkorf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:09

Volgende week vertrekken wij naar italie, onze rottweiler gaat dan mee. Ik las op internet dat het verplicht is een muilkorf mee
te nemen, dus vandaag zo'n ding gekocht.

Ze hadden twee verschillende uitvoeringen in de winkel en ik heb deze meegenomen, want die leek me het makkelijkst mee te nemen in je tas.
Afbeelding

Thuis heb ik hem gepast en nu begin ik te twijfelen, want mijn rottweiler heeft niet echt een lange neus en die muilkorf zit dus helemaal over zijn neus heen, wat mij niet echt makkelijk lijkt met ademen.

Daarom dus mijn vraag, in hoeverre moeten ze zo'n muilkorf echt dragen in Italie?

Want als de verwachting is dat hij hem toch regelmatig om moet, dan kan ik misschien toch beter zo'n muilkorf halen:
Afbeelding

DeandyBoy

Re: ervaring grote hond mee naar Italie en muilkorf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:10

ohjeej, is dat idd verplicht ja?

ik koos dan voor de 2e optie omdat ademhalen makkelijker gaat en het niet zo plakt

ik heb in mijn trimsalon de bovenste.. die zijn wel zacht maar gaan toch wel plakken door kwijl of dergelijke

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:16

Ja, overal staat aangegeven dat je hem verplicht bij moet hebben als je met een grote hond naar italie gaat. Voor zover ik nu lees op andere fora moet je hem vooral gebruiken in het openbaar vervoer e.d. Nu zijn wij niet echt van plan met het openbaar vervoer te gaan, dus als hij hem de hele vakantie maar 1 of 2 x een half uurtje aan moet dan neem ik liever optie 1 mee. Deze past gewoon heel makkelijk in je tas of zelfs in je broekzak.
Optie 2 is echt een lomp plastic ding, maar als hij hem dus echt regelmatig aan moet dan lijkt mij die inderdaad beter.

Ik vind het lastig in te schatten hoe vaak er dus van je verwacht wordt dat je hond een muilkorf draagt. Dat het om een rottweiler gaat en niet om een labrador, helpt waarschijnlijk ook niet echt ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:17

Wij hebben voor die situaties sinds kort een metalen muilkorf voor onze herder. Die zit veel ruimer om de bek en draagt comfortabel zonder schuren. De bovenste hebben we ooit gehad maar die zijn met warm weer minder comfortabel, zeker als ze langer gedragen moeten worden. Hebben ze ook voort kortneuzen en ze zijn op meer plekken te verstellen.

Wij hebben deze:
Afbeelding

Ze zijn wel lomp om mee te nemen en zien er wat gevaarlijker uit door het extra riempje dat tussen de ogen doorloopt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:19

Het probleem is dat we zondag vertrekken, ik kan hem dus niet meer ff bestellen via een webshop en ben afhankelijk van het aanbod in de winkel. Aangezien ik dat ding hierna ook nooit meer ga gebruiken ben ik niet van plan en stad en land voor af te rijden ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:21

als je hem alleen "bij" je moet hebben zou ik voor optie 1 gaan..zeker als je niet verwacht hem te hoeven gebruiken...

mocht je denken echt wel zo'n ding nodig te hebben zou ik voor optie 2 gaan of voor een zacht leren
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:22

Dit is een Duitse muilkorf, misschien dat ze in België ze ook hebben. Of even bellen naar welkoop of ze ze misschien hebben. Al moet ik zeggen dat zooplus wel snel levert.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:22

ja die van leer had ik ook al gezien om internet, maar die hebben ze hier helaas niet in de dierenwinkel. zal straks nog ff langs een andere hier in de buurt rijden, anders heb ik die toch liever denk ik.

hopelijk meld zich nog een bokker die al eens met zijn grote hond naar italie is geweest en kan vertellen hoe het zit :)

edit; welkoop is ook een goede tip, daar zal ik ook eens ff kijken. die zit hier om de hoek.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:25

Wat belachelijk zeg! (mijn mening O:) ) Jeetje moeijk hoor! Maar als je over straat loopt hoeft hij hem niet om? Ik zou dan die leren proberen idd.. Wij wilden volgend jaar ook onze hond meenemen naar italie maar als hij met zon ding rond moet lopen laat ik hem liever hier denk ik...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:28

tja, met een rottweiler kun je zowiezo niet overal op vakantie, dus ik accepteer het maar gewoon :+

wij hebben al besloten niet naar frankrijk te gaan omdat ze daar altijd met een muilkorf om moeten en aan een korte riem.

wat ik begrijp van andere sites hoeven ze in italie normaal geen muilkorf om, maar je moet hem wel bij hebben zodat hij om kan als ze er om vragen, bijvoorbeeld in de metro, op een boot of in drukke openbare plaatsen. maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:38

In Frankrijk? Nog nooit wat van gemerkt eigenlijk. Afgelopen zomer het daar met een campingeigenaar er over gehad. De heeft een jonge Amerikaanse buldog en daar is geen muilkorfplicht voor blijkt. Misschien dat het wel voor rotweilers geldt dat kan natuurlijk.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:42

Citaat:
1. De eerste categorie van aanvalshonden of waakhonden betreft honden die niet staan ingeschreven in een erkend stamboek, en die qua lichaamsbouw lijken op de rassen Staffordshire terriër, American Staffordshire terriër (“pit-bulls”), Mastiff en Tosa. Het is verboden deze honden mee te nemen voor een verblijf in Frankrijk of ze mee te nemen op doorreis in Frankrijk.

2. De tweede categorie van waak- of verdedigingshonden betreft zuivere hondenrassen die wel staan ingeschreven in een erkend stamboek: Staffordshire terriër, American Staffordshire terriër, Rottweiler, Tosa, en honden die lijken op het Rottweilerras. Het is toegestaan deze honden mee te nemen voor een verblijf op of doorreis over het Franse grondgebied. Echter, het dragen van een muilkorf en aanlijning is verplicht in voor het publiek toegankelijke plaatsen, en de eigenaar moet bovendien verzekerd zijn voor de hond.
Voor het publiek toegankelijke plaatsen zijn alle plekken waar een hond andere mensen kan ontmoeten.

3. Controles in Frankrijk

De autoriteiten kunnen controles uitoefenen bij binnenkomst in Frankrijk of op elk ander moment op het Franse grondgebied. De eigenaren of hondenbezitters moeten in staat zijn om de bovengemelde documenten te tonen: het Europees dierenpaspoort, de inschrijving in het stamboek en de verzekering voor de waakhonden die tot de tweede categorie behoren krachtens de wet gevaarlijke honden. Bij in gebreke blijven, kan het dier worden uitgewezen bij binnenkomst op het Franse grondgebied of in een dierenasiel geplaatst worden.

Reizigers die beschikken over een eigen huis in Frankrijk worden aangeraden om honden waarvoor zij verantwoordelijk zijn, en die behoren tot de tweede categorie, aan te geven bij het gemeentehuis, zoals voorzien in de regelgeving.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:43

Voor mijn amerikaanse bulldog (platte neus) word de tweede gebruikt van je foto's bij een bezoekje aan de dierenarts.
De andere zijn bijna geen optie met zijn neus.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:46

Je zal maar een stafford kruising hebben, dan mag die niets eens mee op vakantie. Ik vind die regels wel erg streng. Kijk ik kan me voorstellen dat het meer schade geeft als zo'n soort hond iemand grijpt, maar de kans dat dat gebeurt is even groot/klein (hoe je het wilt zien) als bij een chihuahua of een labrodor e.d.
En dit is allemaal weer te danken aan mensen die hun hond niet onder controle hebben of bewust vals maken.

Heel vervelend dat je nu een muilkorf moet meenemen voor je hond, ik zou voor de bovenste gaan. Mocht er dan daadwerkelijk gecontroleerd worden dan kun je aantonen dat je een muilkorf bij je hebt, maar dat je niet wist dat die ook in het openbaar op moest. Gewoon even bewust blond gedragen haha! ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:50

Wij hebben nummer 1 voor onze herders, als hij goed passend gemaakt is en de juiste maat heeft past dat bij rotweilers ook prima. Alleen zou ik wel een reserve meenemen als je hond niet de makkelijkste is. Die van mij heeft ze regelmatig kapot.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:57

Jeemig ik wist niet eens dat ze daar gemuilkorft moeten worden.
Vraag hetanders aan Bono's fokker,die gaan toch regelmatig naar Italië?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:32

het ligt eraan of het daar ook warm is en hoe lang hij hem om moet natuurlijk. ik zou voor de (2e) korf gaan. met de 1e kunnen ze niet de bek helemaal open doen om goed te hijgen. met de 2e kunnen ze wel de bek helemaal open doen om hun warmte zo beter kwijt te kunnen.
de 1e wordt alleen aangeraden als ze hem een korte tijd om moeten hebben. bijv. bij de dierenarts.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:26

Volgens mij is het alleen verplicht in het openbaar vervoer, en moet je 'm voor de rest altijd bij je hebben maar niet OM. Alleen op aanwijzing van autoriteiten ofzo :) Nou weet ik natuurlijk niet hoe het met een Rottweiler gaat (die hebben toch al gauw een naam, onterecht of niet) maar mijn ervaring met een Spaniel is dat er eigenlijk nooit naar gevraagd wordt :P

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:44

tja als de kans is dat hij hem tijdens wandelingen ook om moet zou ik idd echt voor optie 2 gaan. Dan kan hij makkelijk hijgen, gaat niet zweten en hij kan ook bijv. drinken ermee. Voor de hond vele malen idealer.
Voor alleen meenemen en niet gebruiken dan zou ik idd die bovenste mee nemen. Echter voor regelmatig gebruik dus niet!

Overigens denk ik als je die regelmatig moet gebruiken dat je je hond dit toch wel aan moet leren? Ik verwacht dat de mijne echt over de zeik zouden gaan als ze zo'n korf om krijgen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 20:07

Ik hou toch maar gewoon optie 1, mocht nu blijken dat hij hem vaker aan moet dan kopen we nog maar een nieuwe in Italie. Ik neem aan dat die dingen daar wel te koop zijn als iedereen ze bij moet hebben.

Ik heb hier in de buurt nog rond gekeken, maar overal gewoon van die snuitjes zoals optie 1 en nergens andere muilkorven.

Ik las trouwens op een ander forum dat ze in Italie gek zijn op rottweilers en Bono is half Italiaans, dus dat komt dan vast wel goed :D

We hebben hem net al ff getest en hij probeerde hem wel ff af te krabben, maar daarna ging hij met een diepe zucht liggen. Dus flippen doet hij gelukkig niet om zo'n ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:42

Die eerste lijkt mij handiger voor even. Maar na een tijd zal jouw hond het echt wel hebben gehad.

Volgens mij is het ook zo dat je versie 2 ook in het leer hebt?
Dat lijkt mij fijner ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 22:55

tot nu toe is de muilkorf mijn tas nog niet uitgeweest. ik ben dus blij dat ik voor de eerste ben gegaan.

ik hoor overal alleen maar ' bellissimo' en 'bello' dus dat lijkt me positief. :D

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:05

Op veel plekken in Italie moeten ze verplicht een muilkorf om.
Alleen weet de plekken niet. Dus alleen meenemen is soms niet voldoende, de boetes daar zijn hoog.
Dit staat er op diverse sites:Wel moet de hond op drukke, publieke plaatsen gemuilkorfd zijn. In Catalunya bestaat een lijst van rassen die uitsluitend gemuilkorfd op straat mogen.

Wens je wel een hele fijne vakantie

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 23:21

ik heb er serieus op gegoogled, maar nergens kunnen vinden waar het verplicht is.

het enige wat ik uiteindelijk heb kunnen vinden is dat hij ' op aanwijzing van autoriteiten' aan moet. dus als je me kan vertellen waar hij aan moet dan hoor ik het graag :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:28

Ik heb er geen ervaring mee verder, maar over de neus hangen lijkt mij inderdaad niet echt prettig.

Houd je er wel rekening mee dat je hem nog even een kleine introductie moet geven met de muilkorf?

Succes!